Jaunie dīzeļdzinēji lauž mītus 

Saskaņā ar aktuālāko informāciju un testiem, jaunie dīzeļdzinēji izdala mazāk CO2 nekā benzīna automašīnas, bet NOx emisijas dīzeļu un benzīna automašīnām ir teju vienā līmenī.

Žanete Hāka, 2019. gada 06. jūnijs plkst. 6:22

Foto: REUTERS/SCANPIX/LETA

Vērtējot pastāvošo tirgus situāciju, ir skaidrs, ka dīzelis nav pazūdoša tehnoloģija un tas arī nākotnē ieņems nozīmīgu lomu gan privātajā, gan komercsektorā. Tādēļ vērsāmies pie ekspertiem, lai noskaidrotu, kas tad ir šīs tehnoloģijas un kādu pievienoto vērtību tās rada, lai mazinātu automašīnu ietekmi uz vidi.

Saskaņā ar Vācijas automobiļu kluba (ADAC) datiem, pašreizējie Euro 6d TEMP dīzeļdzinēji ražo vidēji par 76% mazāk NOx nekā Euro 6b dīzeļdzinēji un 85% mazāk nekā Euro 5 dīzeļdzinēji. Tas skaidri norāda, kāda tehnoloģiskā attīstība piedzīvota pēdējo gadu laikā, kā arī iezīmē to, kāda varētu būt mūsu nākotne. Kopumā ir vienalga, ar ko uz priekšu tiek kustināts transportlīdzeklis, galvenais, lai izmešos, kuros, degvielai sadegot, ietilpst optimāli maz radusies ogļskābā gāze, nenonāktu neviena cita kaitīgā viela, kas veido, piemēram, siltumnīcas efektu, skābo lietu, citas daļiņas PM10, PM 2,5, norāda dīzeļmotoru eksperts Uldis Rolis. Tāpēc automašīnai jāuzstāda nepieciešamās tehnoloģijas, lai pēc iespējas maksimāli attīrītu atgāzes un pareizi regulētu degšanas procesu no pirmās sekundes, kopš tiek startēts iekšdedzes motors. Tajā pašā laikā viņš atzinīgi vērtē arī degvielas ražotāju ieviestās inovācijas atjaunojamās degvielas ražošanā. Runājot par uz kaitīgo izmešu samazināšanu vērsto tehnoloģiju attīstību, Volkswagen tehniskais eksperts Māris Goba prognozē, ka nākotne šajā ziņā ir cerīga, jo auto nozarē notiekošā revolūcija patlaban ir orientēta uz vienkāršību un efektivitāti. «Nedrīkst aizmirst, ka pirms desmit gadiem katrs ražotājs saviem spēkiem mēģināja radīt labāko, tīrāko un lētāko tehnoloģiju – katrs bija pionieris savā lauciņā, veiksmīgāk vai mazāk veiksmīgi. Šie tehnoloģiju pionieri-automobiļi šobrīd ar garāžu palīdzību izmisīgi tiek noturēti uz ielas. Pēdējā piecgadē saražotās tehnoloģijas ir krietni uzticamākas, labākas, stabilākas un vienkāršākas nekā iepriekšējās paaudzes tehnoloģijas. Tādēļ es gribētu domāt, ka autoparks kļūs tīrāks, garāžas – gudrākas un izaicinājumi – mazāki,» paredz eksperts.

Ja apskata tikai izplūdes gāzu sastāvam uzstādītās prasības, tad potenciālajam automobiļa īpašniekam šobrīd nav plašas iespējas izvēlēties, cik tieši «tīru» auto iegādāties, atzīst M. Goba. Pirms aptuveni piecpadsmit gadiem kvēpu filtrs varēja būt opcija, pirms desmit – SCR jeb AdBlue sistēma un Start-Stop, kas atsevišķās Eiropas valstīs nodokļu politikas dēļ ļāva lielākas jaudas, bet tīrāku auto iegādāties pat ir lētāk nekā mazākas jaudas automašīnu, kas ir «netīrāka». Šobrīd izplūdes gāzu tīrības standarti ir tik augsti, ka izvēles iespējas būtībā ir tikai par labu jaunam vai mazlietotam automobilim. Tomēr pastāv uzlabotas aerodinamikas opcijas un citādi tiešā veidā ar izmešiem nesaistītas izvēles iespējas – riepas, riteņu diski, spoileri, uzskaita eksperts. AdBlue jeb selektīvo katalītisko pēcapstrādi lietotāji jau pazīst, un aizspriedumi sāk izzust – AdBlue šķidrumu iespējams uzpildīt degvielas uzpildes stacijās, tā uzpilde izmaksā ap 10–15 eiro un ir jāveic aptuveni reizi 10 000 kilometros. Tādējādi jaunu dīzeļautomašīnu lietotāju vidū šajā gadījumā viss ir vienkārši, taču problēmas lielākoties mēdz parādīties vecākiem auto, kas remontēti, neievērojot procedūras, kas kavējuši vai nepilnīgi veikuši apkopes vai ilgstoši lietoti ar kādu defektu, atzīst M. Goba.

U. Rolis uzsver, ka jauno dīzeļdzinēju tehnoloģijas veicina CO2 izmešu samazinājumu. To apliecina arī Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) Mašīnzinību, transporta un aeronautikas fakultātes (MTAF) pētnieku veiktais vienāda izmēra benzīna un dīzeļa jaunu automašīnu tests, kurā analizēja enerģijas, kas tiek tērētas automobiļu kustībā. Testa rezultātā tika salīdzināts arī degvielas sadegšanas procesā atmosfērā izdalītās ogļskābās gāzes (CO2) daudzums un konstatēts, ka dīzeļmotora automobiļiem degvielas sadegšanas procesā CO2 izdalījās par aptuveni 20% mazāk nekā automobiļiem ar benzīna motoru. Tiesa gan, dīzeļmotoriem vēl joprojām tiek pārmests par slāpekļa oksīdu (NOx) un kvēpiem, atzīst eksperti, bet ar to veiksmīgi cīnās jauni un regulāri apkopti dīzeļdzinēji, kas aprīkoti ar AdBlue sistēmu.


Visu rakstu lasiet 6. jūnija laikrakstā Dienas Bizness, vai meklējot tirdzniecības vietās.

Abonē (zvani 67063333) vai lasi laikrakstu Dienas Bizness elektroniski!

Dalies ar šo rakstu!
Raksta komentāri
Spied šeit, lai lasītu vai pievienotu savu komentāru
Tevi varētu interesēt
2018. gada 16. novembris plkst. 17:03

Tiesu pūliņi Vācijā noteikt aizliegumus dīzeļautomobiļu izmantošanai ir pašīznīcinoši un...

2018. gada 09. oktobris plkst. 18:06

Berlīnes tiesa otrdien uzdevusi Vācijas galvaspilsētai noteikt vecāku modeļu dīzeļdzinēju aizliegumu...

2018. gada 02. oktobris plkst. 14:17

Vācijas valdošā koalīcija vienojusies par «koncepciju tīram gaisam», šādi cenšoties izvairīties...

2018. gada 30. jūlijs plkst. 11:17

Nolūkā cīnīties pret klimata izmaiņu negatīvajām sekām Lietuvas valdība stimulēs valsts lielo...

2018. gada 04. jūnijs plkst. 7:07

Pēc vairāku Rietumeiropas valstu lēmumiem ierobežot dīzeļdzinēju auto Latvija var pārvērsties...

Nepalaid garām

Alus pasaule ir daudz plašāka, nekā varētu iedomāties, stāsta šī dzēriena someljē...

SIA Rešetilovs aizvirzās no krīzes, ko uzņēmums savā 28 gadu pastāvēšanas laikā...

Nepilniem 40 000 mikrouzņēmuma nodokļa maksātājiem var nākties domāt par savu nākotni,...

Šefpavārs Maksims Cekots, atverot restorānu Max Cekot Kitchen Rīgā, Torņkalnā, kurā piedāvā...

Lai gan konkurence elektronikas mūzikas instrumentu ražošanas segmentā ik gadu saasinās, SIA...

No šīs sadaļas
2019. gada 31. maijs plkst. 8:08

Praktisks ikdienas lietošanā, iesaiņots pareizajā izmērā un solīds tehniskais atbalsts ir Škoda...

2019. gada 28. maijs plkst. 17:25

Štutgartes prokuratūra otrdien paziņoja, ka veikusi kratīšanu Vācijas autobūves uzņēmuma «Volkswagen»...

2019. gada 28. maijs plkst. 12:37

Turpmāk sabiedriskā transporta joslas varēs izmantot arī motociklu un mopēdu vadītāji....

2019. gada 28. maijs plkst. 10:27

Lai izmēģinātu tehnoloģijas, kas palīdz novērst autotransporta sadursmes ar dzīvniekiem, valsts...

2019. gada 28. maijs plkst. 7:25

Vides aizsardzības jomā Latvijas autoparka nākotne gulstas uz daudzu pleciem – sākot...

2019. gada 27. maijs plkst. 17:00

Aizvadītajā nedēļā Itālijā, viesnīcās Grand Hotel Villa d’Este un Villa Erba notika...

2019. gada 27. maijs plkst. 12:27

Augot elektrisko skūteru pieprasījumam, vairāki autoražotāji pēdējā laikā pievērsušies elektrisko...

2019. gada 27. maijs plkst. 11:32

Itālijas un ASV autobūves kompānija «Fiat Chrysler Automobiles» (FCA) pirmdien ierosinājusi apvienošanos...

2019. gada 24. maijs plkst. 11:45

Atskaitot virsbūves čaulu un par braukšanu atbildīgo mezglu regulējumus, visu pārējo jaunajai...

2019. gada 23. maijs plkst. 15:06

Autobūves detaļu piegādātājam «Bosch» jāmaksā 90 miljonu eiro sods par līdzdalību krāpnieciskās...