Pērn salīdzinājumā ar 2020. gadu sarucis to sabiedrību ar ierobežotu atbildību skaits, kurām mainījušies pilnībā vai daļēji kapitāldaļu turētāji.
To liecina SIA Lursoft dati. Proti, 2021. gadā 100% kapitāldaļu mainījušas ir 4848 SIA, kas ir par 544 mazāk nekā 2020. gadā, kad tas tika veikts 5392 SIA. Līdzīga aina arī vērojama SIA daļējā – par 30% un 50% – kapitāldaļu nomaiņā. No visām personām, kas pērn kļuvušas par dalībnieku kādā jau iepriekš reģistrētā SIA, 1221 ir ārvalstnieks, liecina Lursoft dati.
Interesanti, ka visvairāk kapitāldaļu īpašnieki mainījušies tieši nelielajām – ar neto apgrozījumu līdz vienam miljonam eiro – SIA.
Faktoru kokteilis
Pēc vairāku aptaujāto domām, uzņēmumu iegādes vai pārdošanas lēmumi ir saistīti ar daudziem dažādiem faktoriem. Kā lielākais pēdējo divu gadu uzņēmumu iegādes un pārdošanas darījumus ietekmējošais faktors tiek minēta Covid-19 pandēmija. Proti, koronavīruss ir radījis jaunu, vēl nepieredzētu situāciju, kurā iepriekšējā mierīgā dzīve ir beigusies, un bieži vien kapitāldaļu turētāji īsti nezina, ko tālāk darīt, jo nesaskan nākotnes attīstības scenāriji vai to īstenošanas ceļi. Kā vēl viens kapitāldaļu pārdošanas iemesls tiek minēts īpašnieka cienījamais vecums, reāla biznesa mantinieka neesamība un vēlme baudīt sava darba augļus.
Tāpat būtisks faktors kapitāldaļu pārdošanai ir labs piedāvājums no potenciālā pircēja. Savukārt pircēju pusē motivācija iegādāties kādas citas SIA kapitāldaļas tiek saistīta ar vēlmi iegūt papildu tirgus nišas, ražošanas jaudas un atsevišķos gadījumos arī iegūt papildu sinerģiju. Jārēķinās, ka daudzi uzņēmumi ir izsmēluši organiskas izaugsmes iespējas, būvējot vēl vienu jaunu rūpnīcu, palielinot savu pakalpojumu portfeli. Lielās korporācijas vai uzņēmumi cenšas iegādāties savus konkurentus vai arī īsteno pārrobežu darījumus, turklāt ienākot citos sektoros, kuros līdz tam nav strādājuši. Šāda ienākšana citās nozarēs ir saistīta ar inovācijām un to radītām radikālām pārmaiņām daudzās nozarēs.
Vairāki DB aptaujātie uzskata, ka pašlaik ir labvēlīgs laiks biznesa iegādei, jo ir pieejama nauda konkurentu pirkšanai, ieiešanai jaunos sektoros. Vēlme iegādāties citas kompānijas tiek balstīta uz izaugsmes un attīstības scenārija, jo uzņēmumu akcionāri vēlas, lai uzņēmumu vadītāji nodrošina izaugsmi. Jāņem vērā, ka bieži vien iegādāties strādājošu uzņēmumu ir lētāk un ātrāk nekā tādu pašu izveidot no nulles. Ir arī situācijas, kad īpašnieks ir izveidojis uzņēmumu, kas sasniedzis zināmu briedumu, tad tā tālākai izaugsmei labākais risinājums ir tā pārdošana. Protams, vienmēr būs uzņēmēji, kuri nevēlēsies pārdot, bet gribēs gūt peļņu un baudīt dzīvi.
Visu rakstu lasiet 25.janvāra žurnālā Dienas Bizness!
ABONĒJIET, lasiet elektroniski vai meklējiet preses tirdzniecības vietās!