Strauji augošs uzņēmums: arī mazākas kompānijas sapratušas, ka vajag reklāmas 

Arī mazāki uzņēmumi ir sapratuši nepieciešamību pēc reklāmas un sabiedrisko attiecību speciālistu pakalpojumiem
.

Kārlis Vasulis,
 speciāli DB, 10.1.2014

Rihards Frīdenbergs

Foto: Vitālijs Stīpnieks, Dienas Bizness

Tāpēc pieprasījums pēc tiem varētu palielināties, prognozē reklāmas aģentūras SIA Initiative Latvia vadītājs Rihards Frīdenbergs.

Viņa vadītais uzņēmums ietilpst Igaunijas OU Playground grupā. Tas ir dibināts 2010. gadā un pārstāv starptautisku mediju aģentūru tīklu Initiative. Daudziem piedzīvotā finanšu krīze bijusi iespēju laiks, un arī SIA Initiative Latvia ir izdevies nostiprināties tirgū un strauji attīstīties. DB sadarbībā ar Lursoft veidotajā Gazeļu sarakstā SIA Initiative Latvia ir vienpadsmitais straujāk augošais uzņēmums Latvijā un desmitais straujāk augošais uzņēmums Rīgā.

Krīzes radītā iespēja


Initiative Latvia pamatdarbība saistās ar komunikācijas stratēģiju izstrādi klientiem, mediju reklāmas pirkšanas un plānošanas pakalpojumiem, kā arī mediju auditu, sociālo mediju stratēģiju izstrādi un realizēšanu, un citiem ar reklāmas industriju saistītiem pakalpojumiem.

«Runā, ka krīze bija iespēju laiks. Domāju, ka mums to ir izdevies pierādīt. Piesaistot savā komandā spēcīgus nozares profesionāļus un ieguldot biznesā ne tikai naudu un laiku, bet arī sirdi un dvēseli, ir iespējams sasniegt lielas lietas relatīvi īsā laikā. Tāpēc skumji klausīties cilvēkos, kuri par iespēju zemēm sauc jebkuras citas, tikai ne Latviju – domāju, ka mēs esam labs piemērs tam, kas uzskatāmi pierāda pretējo,» stāsta SIA Initiative Latvia vadītājs Rihards Frīdenbergs.

Stāstot, kā izdevies tik strauji pieaudzēt apgrozījumu krīzes novājinātajā un piesātinātajā reklāmas un PR aģentūru tirgū, R. Frīdenbergs norāda, ka, iestājoties recesijai, savā ziņā mainījās tirgus noteikumi – ierobežoti projektu budžeti un mazāka sagaidāmā peļņa. «Iespējams, daudzi lielie nozares spēlētāji nebija tam gatavi, tāpēc mums kā jaunpienācējiem tieši krīze bija īstais laiks, lai veiktu izrāvienu. Protams, jābūt godīgiem pašiem pret sevi – lielākais pieaugums biznesā ir tieši pašā sākumā, un nedomāju, ka procentuālais pieaugums saglabāsies, lai gan apgrozījums procentuāli noteikti turpinās augt,» atzīst Initiative Latvia vadītājs. Īpaši R. Frīdenbergs izceļ pēckrīzes periodā izveidotu komandu ar dziļu izpratni par nozari un klienta biznesu, – tas esot spēcīgs stūrakmens uzņēmuma veiksmes stāstam.

Dinamiska nozare


Situāciju nozarē R. Frīdenbergs raksturo kā dinamisku. Dinamika nav bijusi pazudusi arī krīzes laikā, vienkārši bija mainījušies spēles noteikumi. Pieprasījums pēc reklāmas un PR pakalpojumiem samazinājās nozarēs, kas tiešā veidā ir saistītas ar patērētāju pirktspēju – automašīnu, nekustamā īpašuma tirdzniecībā u.c. Tomēr bija nozares, kurās aktivitāte bija nemainīga, piemēram, plaša patēriņa preču tirgotājiem. Šobrīd R. Frīdenbergs situāciju nozarē uzskata pat par interesantāku, jo demogrāfijas faktoru ietekmē daudzi lielie klienti plāno nākamā gada budžetus samazināt. Tam esot racionāls pamatojums – ja mūsu kļūst mazāk, tas nozīmē, ka pēc veselām preču/pakalpojumu kategoriju grupām pieprasījums kritīsies, proti, ir preces, kuras viens cilvēks spējīgs patērēt tikai tik, cik tas ir nepieciešams, piemēram, – higiēnas preces. Ja cilvēku skaits turpina samazināties, investīcijas reklāmā pašreizējā līmenī ir nepamatotas, nerunājot nemaz par budžetu pieaugumu, uzskata R. Frīdenbergs. Šobrīd reklāmas tirgus produkti esot pieprasīti, un pieprasījums pēc tiem tikai augs, jo arī mazie un vidējie uzņēmumi ir sapratuši nepieciešamību pēc reklāmas un sabiedrisko attiecību nozares speciālistu pakalpojumiem, apgalvo R. Frīdenbergs. Tomēr aktuāls ir jautājums, – vai visi ir gatavi maksāt par labu servisu. Nereti uzņēmēji izvēloties zemākas kvalitātes pakalpojumu sniedzējus, jo tie sevi labi prot pārdot, prasa salīdzinoši mazāku samaksu. Taču ilgtermiņā uzņēmējiem nākas vilties kvalitātē, dažkārt jārēķinās ar vēl lielākām investīcijām, lai saglābtu situāciju. «Neieteiktu riskēt ar savu zīmolu, jo dažreiz neprofesionāli izstrādātas komunikāciju stratēģijas, neveikli radīti risinājumi var sāpīgi atspēlēties vai pat iznīcināt biznesu,» norāda Initiative Latvia vadītājs. Ņemot vērā to, ka aģentūra tikai nesen nosvinējusi trešo dzimšanas dienu, klientu portfelis uzņēmumam nav liels – ap 25 klientiem, tomēr starp tiem ir pazīstami zīmoli (Drogas, Credit24, Tukuma piens, A-Aptieka u.c). «Lielākoties klientu iegūšana saistīta ar uzsvaru klientu organizētu mediju aģentūru atlasē, taču ir vērojama tendence, kad klienti uzrunā mūs, balstoties uz atsauksmēm,» stāsta R. Frīdenbergs.

Speciālistu deficīts


Stāstot par nākotnes plāniem, Initiative Latvia vadītājs norāda, ka uzņēmums turpinās attīstīt digitālo mediju un sociālo mediju departamentu. Līdzekļi tiek ieguldīti pētījumos, lai uzlabotu aģentūras darbības efektivitāti. Kopumā, ņemot vērā ekonomisko un politisko situāciju Latvijā, Eiropā un pasaulē, esot sarežģīti precīzi paredzēt veicamos soļus uz priekšu tālāk par diviem trim gadiem. Kā lielāko nozares problemātiku R. Frīdenbergs min kvalificētu speciālistu deficītu. «Šis ir viens no sāpīgākajiem jautājumiem, bet, runājot ar sadarbības partneriem, atklājas, ka tas neattiecas tikai uz reklāmas industriju – tā ir daudz plašāka problēma. Tāpēc spriežam par iespējām iesaistīties noteiktās izglītības struktūrās, lai veicinātu kvalificētas nozares profesionāļu paaudzes attīstību nākotnē,» viņš atklāj.

Tevi varētu interesēt

Salīdzinot ar interneta lietotāju skaitu, ieguldījumi, kas tiek veikti, lai internetā uzrunātu...

Poligrāfijas uzņēmums Reneprint pēc apjomīgām investīcijām ražošanā kāpina apgrozījumu...

No 2014. gada 1. janvāra dabas resursu nodoklis (DRN) būs jāmaksā arī...

Lai arī daudzi sūdzas, ka pastkastītes ir pilnas ar reklāmas materiāliem, daļa...

Ministru prezidents Valdis Dombrovskis (V) šodien izdevis rezolūciju, kurā uzdod izglītības...

Nepalaid garām

Ja valsts eksperts apgalvo, ka šķeldu ceļa uzturēšana izmaksās 10 miljonus nākamo...

Eiropas Savienības prioritātes ir mainījušās. Tuvākajā laikā var sākt mainīties Eiropas ekonomiskie...

Igauņi pirmie pārgāja uz dabasgāzes izmantošanu sabiedriskajā transportā un Tallinā gandrīz...

"Dienas Bizness" sadarbībā ar "Lursoft" ik gadu izdod zīmola izdevumu "TOP 500",...

No šīs sadaļas

Maksātnespējas process izbeigts 2004.gadā dibinātajam SIA Baltic Production Company, kas nodarbojas...

Sākot no šā gada janvāra, saimniecisku aprēķinu dēļ uzņēmējdarbību Smiltenē pārtraukusi...

Silto laikapstākļu dēļ šosezon slēpošanas kalnu apgrozījums varētu sarukt par 30%-40%,...

Siguldā noteikumi par atlaidēm sabiedriskajā transportā nav spēkā, - reaģējot uz Rīgas...

2013.gada nogalē Konkurences padome (KP) pieņēma lēmumu par dominējošā stāvokļa ļaunprātīgu...

Premjera amatam izvirzītajai Laimdotai Straujumai apstiprināšanas gadījumā priekšā...

Rīgas domes Administratīvajā komisijā šodien nolemts piemērot sodu 700 eiro apmērā Gunāra...

Janvāra vidū Tūrisma attīstības valsts aģentūra (TAVA) organizēs nacionālo stendu divās valstīs,...

Par 2013. gada decembra apkuri rīdziniekiem būs jāmaksā vidēji par 36% mazāk...

Pagājušā gada decembrī Igaunijas kuģniecības kompānijas Tallink Grupp pārvadāto pasažieru...