Mazumtirdzniecība

Tirgotāji negodīgi izmanto iedzīvotāju vēlmi iegādāties preces ar atlaidi

LETA, 27.11.2017

Foto: Evija Trifanova/ LETA

Jaunākais izdevums

Latvijā tirgotāji nereti negodīgi izmanto iedzīvotāju vēlmi iegādāties preces ar atlaidi, pirmdien intervijā LNT raidījumam «900 sekundes» atzina Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) direktore Baiba Vītoliņa.

«Tā ir viena no Latvijas tirdzniecības vietu lielākajām problēmām, jo cilvēkiem ļoti patīk atlaides. Mēs tiešām mīlam izvēlēties ar atlaidēm un šo mūsu paradumu komersanti arī vēlas izmantot, tostarp uzrādot nepatiesas atlaides. Mūsu daba ir tā iekārtota, ka daudz labprātāk pirksim preci, kuras cena ir norādīta 700 eiro un ar atlaidi 400 eiro, nevis preci, kuras cena godīgi ir norādīta 400 eiro,» klāstīja Vītoliņa.

Viņa arī atzina, ka galvenokārt šādas problēmas konstatētas internetveikalos. «Divu gadu projekta laikā mēs skatījāmies uz internetveikaliem un patiešām ļoti bieži atlaides bija maldinošas, jo tādas cenas vai nu nav eksistējušas tajā veikalā, vai arī par attiecīgo cenu šīs preces vai pakalpojumus visu laiku var nopirkt oriģinālajā tirdzniecības vietā,» pauda PTAC direktore.

Tāpat Vītoliņa atzīmēja, ka PTAC īstenotā projekta rezultāti ir samērā labi - 75% no veikaliem, kuriem centrs aizrādīja, veica korekcijas.

Vienlaikus PTAC direktore piebilda, ka savukārt lielveikalos visbiežāk problēmas ir saistītas ar savlaicīgi nenomainītām akciju cenu zīmēm.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Godīgas konkurences problēmas mazumtirdzniecības sektorā

Laila Snidzāne - 220.lv vadītāja, 20.04.2018

Foto: LETA

Jaunākais izdevums

Mazumtirdzniecības nozarei ir jāattīrās no tirgus dalībniekiem, kuru vienīgais konkurences ierocis ir manipulācijas, precēm piemērojot atlaides no nebijušām cenām vai pārkāpjot likumdošanā noteiktos nosacījumus par akcijas cenas lielumu un piemērošanas periodu. Šādi caurspīdīgas un godīgas komercprakses pārkāpumi ir klajš patērētāju tiesību pārkāpums.

Konkurence tirdzniecības sektorā gan klātienes, gan e-komercijas veikalos ar katru gadu pieaug, ņemot vērā, ka no Latvijas iedzīvotājiem ekonomiski aktīvo pircēju skaitu veido vidēji 52%. Tirgus ir mazs, savukārt cīņa par katru pircēju – augsta. Diemžēl augsta kļūst arī cena, ko nozare maksā, jo mazumtirdzniecības sektorā manāmas 90to gadu prakses paliekas, kad bija pieļaujami jebkādi līdzekļi cīņā par klientu.

Visspilgtāk tas iezīmējas, veicot cenu monitoringu. Esam secinājuši, ka ne vienmēr akcijas cena veidojas no preces sākotnējās pamatcenas jeb, lai uzrādītu lielāku starpību akcijas laikā, tiek norādīta nebijusi cena. Kurpes par 50 eiro, kuras iepriekš maksājušas 100 (lai arī faktiski – ne vairāk kā 70 eiro), ir bīstama un konkurenci kropļojoša spēlēšanās ar cipariem, kas pircējam liek izdarīt lēmumu, viņu faktiski apkrāpjot. Nav pieļaujamas arī mākslīgi paaugstinātas cenas neilgi pirms atlaides piešķiršanas, tā pircēju maldinot par saņemto ietaupījumu. Ir arī tirgotāji, kuri, lai noturētu pircēju interesi, speciālā piedāvājuma cenu saglabā ilgāk, nekā ir bijusi preces sākotnējā cena, ignorējot, ka noteikumi skaidri pasaka, ka “samazināta cena nedrīkst būt ilgāka par pusi no laika posma, kurā bijusi spēkā sākotnējā cena”.

Komentāri

Pievienot komentāru
Mazumtirdzniecība

Db.lv eksperiments: ejam uz kafejnīcu ar savu krūzi

Monta Glumane, 08.05.2018

«Tornis»

Foto: Monta Glumane

Jaunākais izdevums

Biznesa portāls db.lv veica eksperimentu, lai noskaidrotu, vai kafijas tirdzniecības vietas Rīgas centrā atbalsta dzēriena iegādi, ja klients to vēlas savā līdzpaņemtajā krūzē.

Apmeklētajās 10 tirdzniecības vietās Rīgā cenas par vienu standarta «latte» ir, sākot no diviem līdz pat vairāk nekā četriem eiro.

Ierodoties ar savu līdzpaņemto krūzi, vairumā kafijas tirdzniecības vietu atlaide netiek piešķirta, tomēr uzņēmumos - «Costa Coffee»,«Coffee Tower» un «Miit Coffee» atlaide tiek piešķirta 20 centu un 5% apmērā.

«Double Coffee» barista Strēlnieku ielā 1 pastāstīja, ka db.lv ir pirmie, kas kafiju vēlas iegādāties ar savu līdzpaņemto krūzi, un uz šādu jautājumu raudzījās skeptiski. «Mums ir savas krūzes ar zīmolu, un tas ir reklāmas mārketings, kurš reklamē kafijas uzņēmumu. Mēs par to maksājam naudu, tāpēc mēs lejam kafiju tikai tajās krūzēs. Pagaidām neplānojam klientiem piešķirt atlaidi, ja kafija tiek iegādāta ar savu krūzi,» skaidroja uzņēmuma «Double Coffee» pārstāvis.

Komentāri

Pievienot komentāru
Bankas

Maksātnespējas administratori plāno nolaupīt 400 miljonus

Sandris Točs, speciāli DB, 21.05.2018

DB 21. maija vāks

Jaunākais izdevums

Latvija varēja glābt ABLV Bank, taču nolēma to nedarīt

«Ja kredītportfelis ir 900 miljoni eiro, to izpārdodot ar 50% atlaidi, var nolaupīt līdz pat 400 miljoniem eiro. Iespējams, visi jau zina, ka, lai varētu nomainīt patreizējo FKTK vadību, ar Sprūdu un Lūsi saistītais Parādnieks pašlaik steidzamības kārtībā caur Saeimu «dzen» likumprojektu. Cīņa notiek par bankas atdošanu maksātnespējas administratoriem, kurus nekontrolē FKTK. Pēc tam, kad tāds administrators ar tiesas lēmumu ir iecelts, viņš kļūst par «monarhu», kurš var «tirgot» kredītus ar atlaidi, kā grib,» intervijā DB teic bijušais tieslietu ministrs Guntars Grīnvalds.

Guntars Grīnvalds

Komentāri

Pievienot komentāru
Ekonomika

2017. gadā pastāvīgo iedzīvotāju skaits Latvijā samazinājies par 15,7 tūkstošiem

Lelde Petrāne, 28.05.2018

Foto: Zane Bitere/LETA

Jaunākais izdevums

2018. gada sākumā Latvijā dzīvoja 1 milj. 934 tūkst. iedzīvotāju – par 15,7 tūkst. mazāk nekā pirms gada, liecina Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) jaunākie dati.Iedzīvotāju skaits 2017. gadā saruka par 0,8 % salīdzinājumā ar 1,0 % 2016. gadā. Pilsētnieku gada laikā kļuva par 8,3 tūkst. jeb 0,6 % mazāk, bet lauku iedzīvotāju – par 7,4 tūkst. jeb 1,2 % mazāk.

2017. gadā mirušo skaits pārsniedza dzimušo skaitu par 7,9 tūkst., un šis rādītājs ir lielākais pēdējo četru gadu laikā (2016. gadā – 6,6 tūkst.). Pagājušajā gadā Latvijā piedzima 20,8 tūkst. bērnu, kas ir par 1 140 mazāk nekā 2016. gadā, bet nomira 28,7 tūkstoši cilvēku, kas ir par 177 vairāk, salīdzinot ar 2016. gadu. Starptautiskās ilgtermiņa migrācijas rezultātā iedzīvotāju skaits 2017. gadā samazinājās par 7,8 tūkst. (2016. gadā – 12,2 tūkst.). Pērn Latvijā no citām valstīm ieradās 9,9 tūkst. cilvēku, kas, salīdzinot ar 2016. gadu, ir par 1,6 tūkst. vairāk un izceļoja 17,7 tūkst. – par 2,9 tūkst. mazāk nekā 2016. gadā. Apmēram puse (55 %) no iebraukušajiem ir saistīti ar Latviju (piemēram, dzimuši Latvijā u.c.).

Komentāri

Pievienot komentāru
Mazumtirdzniecība

FOTO,VIDEO: Veikala Lāčuks līdzīpašnieks: Vislabākos pircējus esam zaudējuši

Monta Glumane, 22.08.2018

Jaunākais izdevums

«Ar sausām kājām esam veiksmīgi pārdzīvojuši visas krīzes, jo zināms, ka daudziem tas neizdevās. Tas jau ir viens labs darbs, kas ir izdarīts. Rotaļlietu un bērnu preču segmentam šis nemaz nav tik viegls laiks - bērni dzimst daudz mazāk, pieaug konkurence, mūsu tirgū ienāk lielās ārzemju ķēdes un tīkli. Ir ļoti grūti, bet mēs cīnāmies un savu vietu tirgū saglabājam,» biznesa portālam db.lv stāsta rotaļlietu veikalu tīkla «Lāčuks» īpašnieka SIA «Foboss Viens» līdzīpašnieks Aigars Bute.

Nupat izpārdotas vasaras sezonas preces - ļoti daudz velosipēdi, kas veido diezgan lielu uzņēmuma naudas apjomu, kā arī plastmasas rotaļlietas un dažādas āra spēles. Gatavošanās ziemas sezonai notikusi jau laicīgi - lai izvēlēto preci varētu saņemt, tā jāpasūta laikus. Šogad uzņēmums svinēs savu 25 gadu pastāvēšanas jubileju. «Paldies pircējiem, jo bez viņiem mēs nebūtu,» atzīst A.Bute.

2011. gadā uzņēmums plānoja attīstīt eko rotaļlietu ražošanu, taču plāns netika īstenots. «Ik pa laikam ir vēlēšanās uzsākt kaut kādu lietu ražošanā. Bet, ja sāc nopietni ražot, tad ir vajadzīgs pietiekami liels apjoms realizācijai. Latvijas tirgus ir tomēr par mazu. Lai ieietu starptautiskā tirgū, vajadzīgas ļoti lielas investīcijas. Nolēmām, ka nodarbosimies ar to, ko darām,» skaidro A.Bute.

Komentāri

Pievienot komentāru
Mazumtirdzniecība

Rimi saņem 20 tūkstošu eiro sodu par pircēju maldināšanu Bosch akcijas laikā

Db.lv, 29.10.2018

Foto: Ieva Leiniša/LETA

Jaunākais izdevums

Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) ir pieņēmis lēmumu patērētāju kolektīvo interešu pārkāpuma lietā, piemērojot SIA «Rimi Latvia» soda naudu 20 tūkstošu apmērā, kā arī aizliegta turpmāka negodīga komercprakse lēmumā raksturoto un līdzīgu piedāvājumu (akciju) izsludināšanā, informē PTAC.

Sabiedrība laika periodā no 2018.gada 16.janvāra līdz 2018.gada 15.maijam īstenoja speciālu akciju, kuras ietvaros patērētājiem, sakrājot noteiktu skaitu uzlīmju, tika piedāvāts iegādāties dažādas zīmola Bosch preces ar atlaidi līdz 62%.

Saskaņā ar PTAC rīcībā esošo informāciju, piedāvājumā ietverto zīmola Bosch preču cena bija tāda pati vai pat lielāka nekā citās tirdzniecības vietās bez atlaides. Lai gan Rimi Latvia atbildēja uz PTAC norādītajiem pārkāpumiem un centās attaisnot savu rīcību minot, ka Piedāvājums ir tikai vienas pārdošanas kampaņas projekts un nav vērtējams kā akcija, kā arī Piedāvājumā ietverto preču cenas tika noteiktas, vadoties pēc tirgus izpētes, PTAC ieskatā Rimi Latvia nebija veikusi pienācīgu tirgus izpēti tieši Baltijas tirgū. Rimi Latvia papildus PTAC aizrādījumiem un pierādījumiem, kas balstīti tirgus izpētē norādīja, ka PTAC pārbaudes nav bijušas adekvātas, ņemot vērā, ka interneta veikalos, kas tikuši pētīti, Bosch produktu modeļi precīzi nav sakrituši ar Rimi Latvia piedāvātajiem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Auto

Sludinājumu portālos auto meklētu 73% iedzīvotāju Latvijā

Db.lv, 21.11.2018

Foto: pixabay

Jaunākais izdevums

Apsverot domu iegādāties jaunu auto, lielākā daļa Baltijas valstu iedzīvotāju gan jaunus, gan lietotus spēkratus meklētu internetā, secināts SEB līzinga veiktajā aptaujā.

Sludinājumu portālos auto meklētu 73% iedzīvotāju Latvijā, 65% – Igaunijā un 80% – Lietuvā. Savukārt oficiālo auto tirgotāju mājas lapās auto meklētu 34% Latvijas iedzīvotāju, 32% Igaunijā un 36% Lietuvā dzīvojošo.

Saskaņā ar aptaujas rezultātiem, lielākā daļa iedzīvotāju, apsverot auto iegādi, meklētu piedāvājumus vairākās vietās. Piemēram, apmēram viena ceturtdaļa Latvijas un Lietuvas iedzīvotāju, kā arī 44% Igaunijas iedzīvotāju, izvēloties auto, apmeklētu auto salonu, bet trešdaļa iedzīvotāju vērstos pēc informācijas pie radiniekiem vai paziņām.

Turklāt aptauja pierāda, ka Latvijā un Lietuvā joprojām populāras ir auto tirgošanas vietas – tur jaunu spēkratu sev meklētu 42% respondentu Latvijā un 48% – Lietuvā. Savukārt Igaunijā šo variantu izvēlētos vien 24% respondentu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Nekustamais īpašums

Situācija, kad blokmājā dzīvokļa cena pārsniedz 2000 eiro par m2, vairs nav iespējama

Db.lv, 28.11.2018

Foto: LETA

Jaunākais izdevums

Iedzīvotāju viedoklis par pēdējā laikā piedzīvoto nekustamā īpašuma tirgus attīstību ir neviennozīmīgs, liecina Swedbank veiktās aptaujas dati.

Piektdaļa uzskata, ka tirgus drīzāk stagnē, kamēr tikpat liela daļa ir pretējās domās un uzskata, ka tirgus attīstās ļoti strauji un vērojama tā pārkaršana. Savukārt nepilna piektdaļa (17%) uzskata, ka nekustamā īpašuma tirgus attīstās stabili un saprātīgos tempos. Kopumā, pēc iedzīvotāju domām, nekustamā īpašuma tirgu šobrīd raksturo cenu kāpums atsevišķos segmentos (29%) un kvalitatīva piedāvājuma trūkums reģionos (27%). Tai pat laikā ik gadu pieaug iedzīvotāju vēlme iegādāties sev mājokli un tuvāko divu gadu laikā šādu domu apsver 15% ekonomiski aktīvo iedzīvotāju.

Vērtējot iedzīvotāju priekšstatus par nekustamā īpašuma tirgus attīstību, Swedbank hipotekārās kreditēšanas jomas vadītājs Normunds Dūcis norāda: «Pēdējo desmit gadu laikā Latvijā nekustamā īpašuma tirgus ir attīstījies vienmērīgi, bez pārmērībām, un par tirgus pārkaršanu šobrīd runāt būtu pāragri. Vidējā dzīvokļu cena Rīgā, lai arī aug, šobrīd ir aptuveni 25% līdz 30% zem pirmskrīzes augstākā punkta jeb vidēji 1027 eiro kvadrātmetrā. Arī aktivitāte ir zemāka nekā tolaik, un cilvēki daudz piesardzīgāk izvērtē iespējas iegādāties mājokli un šim nolūkam aizņemties. Zīmīgi, ka lielākā piesardzība šobrīd ir novērojama tieši Latvijā, kur nekustamā īpašuma tirgus aug lēnāk nekā Lietuvā un Igaunijā. Salīdzinājumam – Viļņā vidējā cena par kvadrātmetru šogad sasniegusi 1488 eiro, savukārt Tallinā – 1746 eiro, taču pirms pieciem gadiem vidējā cena abās valstīs bija 1100 eiro kvadrātmetrā. Cenu pieaugumu kaimiņvalstīs sekmējis salīdzinoši lielais pieprasījums pēc jauniem mājokļiem. Tai pat laikā Latvijā nekustamais īpašums ir vispieejamākais visā Baltijā, jo algu kāpums pie mums pārsniedz nekustamā īpašuma cenu kāpumu.»

Komentāri

Pievienot komentāru
Mazumtirdzniecība

Nokļuvuši jahtumīļu apritē

Linda Zalāne, 29.11.2018

Foto: Paula Čurkste/LETA

Jaunākais izdevums

SIA Baltijas jahtu serviss risks sākt tirgot jahtas atmaksājas

SIA Baltijas jahtu serviss periodā no 2014. līdz 2017. gadam piedzīvojusi gan izrāvienu, gan kritumu. Tomēr tā ir iekļuvusi Dienas Biznesa un Lursoft veidotajā strauji augošu kompāniju jeb Gazeļu sarakstā. «Šo gadu prognozējam pabeigt ar 550 tūkst. eiro lielu apgrozījumu, kaļam plānus nākamajiem uzņēmuma attīstības posmiem. Šajā jomā nekādi puikas–iesācēji vairs neesam, ar mums rēķinās. 2016. gadā uzņēmuma tirgus daļa bija 11%. Gazeļu gadu apgrozījuma kāpums skaidrojams ar faktu, ka šajā periodā kļuvām par triju lielu ražotāju oficiālajiem dīleriem, tostarp ir Hanse Yahts – sākām piedāvāt tā ražotās jahtas. Līdz tam tirgū bijām pazīstami kā piederumu un ekipējuma tirgotāji,» stāsta SIA Baltijas jahtu serviss valdes priekšsēdētājs, līdzīpašnieks Valters Romans. Ar savu biznesa partneri, latviešu izcelsmes zviedru Kārli Straubergu pirms aptuveni 20 gadiem viņš iepazinās Zviedrijā. Abu aizraušanās bija burāšana, un sarunu gaitā abi secināja, ka šajā ziņā Latvijā ir brīva niša un varētu sākt kopīgu biznesu. Kārlis uz Latviju pārcēlās 2000. gadā un kopā ar Valteru ķērās pie biznesa idejas realizēšanas, tomēr abi paralēli visus šos gadus attīsta vēl citus uzņēmumus – Kārlis – tirdzniecības, bet Valters – transporta jomā. Uzņēmēji atzīst, ka pirmos astoņus gadus Baltijas jahtu serviss viņiem drīzāk bijis hobijs, kas tika uzturēts no paralēlajiem biznesiem. Šobrīd tā vairs nevar apgalvot.

Komentāri

Pievienot komentāru
Investors

Sameklē 10% atlaidi

Jānis Šķupelis, 05.03.2019

Foto: EPA/SCANPIX/LETA

Jaunākais izdevums

Spriež par «akciju atlaidi», ko joprojām uztur globālais tirdzniecības saspīlējums.

Šā mēneša sākumā turpinās finanšu tirgus dalībnieku optimisms par ASV-Ķīnas tirdzniecības kariņa jautājumiem.

Sarunām pietuvinātās abu pušu amatpersonas devušas mājienus, ka jauna abu šo valstu tirdzniecības vienošanās, kuras rezultātā tiktu atcelti visi vai gandrīz visi ASV tarifi, jau visai drīz varētu redzēt dienasgaismu, kas savukārt ir laba ziņa akciju mijējiem. Zināmišķēršļi gan paliekot, jo vienošanās vēl joprojām varot būt izdevīgāka viena pusei. Šobrīd nav izslēgts, ka darījums varētu ietvert pārejas periodu, kad ASV pakāpeniski atceļ tarifus un vēro, kā Ķīna pilda savu vienošanās pusi.

Tiek lēsts, ka abu šo valstu augstākās amatpersonas jaunu tirdzniecības darījumu varētu parakstīt jau šā mēneša beigās. Valdot šādam fonam, piemēram, Šveices banka UBS paudusi pieņēmumu, ka globālās akcijas tirdzniecības kariņa iespaidā šobrīd joprojām tiek tirgotas ar 10% lielu atlaidi. Proti, ja šis jautājums atrisinās, tad akciju cenām vajadzētu palielināties par minēto apmēru. UBS piebilst – tirdzniecības karu izaicinājumi smagāk skāruši Eiropas akcijas, kuras (Stoxx 600 indekss) šī faktora iespaidā atrodas par 12,5% zemāk nekā gadījumā, ja viss šajā ziņā būtu bijis daudzmaz pa vecam.

Komentāri

Pievienot komentāru