Tūristus ved sēņot 

Gids Armands Muižnieks, kurš tūrisma nozarē darbojies trīsdesmit gadus, savus viesus ved ne vien ekskursijās pa pilsētu, bet arī uz mežu.

Ilze Žaime, 11.11.2019
1/18

Armands Muižnieks

Foto: ZANE BITERE/LETA

«Kādreiz attieksme bija tāda - sagaidām visus, ejam pa maršrutu no punkta A uz punktu B. Taču dzīve mainās un attieksme mainās,» pauž Armands Muižnieks, kurš ir profesionāls gids. Tagad A.Muižnieks saviem viesiem piedāvā dzīvesstila ekskursijas - individuāli pielāgotus maršrutus un programmas katra ceļotāja vēlmēm un interesēm ar mērķi ne tikai informēt, bet arī bagātināt ceļojuma pieredzi.

«Līdz tam es arī nonācu palēnām. Man ir jābūt ātri gatavam īstenot viesu vēlmes, piemēram, doties uz koncertu. Īsākā Vecrīgas ekskursija man ir bijusi 15 minūtes ilga - kāds cits pieredzējis gids varētu teikt, ka tas nav iespējams, bet es tomēr centos viesiem iespaidu par pilsētu radīt. Man nav maršruta un varam iet jebkurā virzienā - visur būs kāds stāsts. Pārsvarā tās ir arī individuālas ekskursijas. Esmu sapratis, ka, ja es varu iedot kaut ko vairāk, tad vieglāk un labāk ir strādāt ar nelielāk grupiņām un individuāliem ceļotājiem,» tā ikdienu ieskicē gids.

Kopīga sēņošana

Lai gan A.Muižnieks atzīst, ka ierasti gidi lielākoties pelna ar klasiku - ekskursijām Vecrīgā, Jūrmalā, Siguldā, viņš sācis piedāvāt arī putnu vērošanu, kopīgu sēņošanu. «Nopelnu precīzi to pašu naudu vai pat vairāk, jo tirgus segments ir pilnīgi cits. Tagad modē ir meža terapija. Cilvēki brauc pastaigāties pa mežu. Pasaule mainās un cilvēki aizvien vairāk vēlas eko un dabu. Pagājušajā gadā populārs ekskursiju maršruts bija došanās uz Ķemeru purva laipa,» viņš stāsta.

Ne visi gidi piekrīt doties ārpus Rīgas un ekskursijām pielāgot maršrutus, jo izaicinājums ir ne tikai atrast īstos galamērķus, bet arī parūpēties, lai viesiem ceļā būtu interesanti. Gids uzsver, ka, ja tu nebūsi interesants, otrreiz ar tevi ekskursijā vairs doties neviens nevēlēsies.

A.Muižnieks atklāj, ka samaksa par dzīvesstila ekskursijām esot augstāka nekā vidēji tirgū gidi pelna, taču vienlaikus tas neesot luksusa pakalpojums: «Tas, kas vietējam latvietim var šķist dārgi, skandināviem un vāciešiem būs adekvāts novērtējums par cilvēka darbu. Tas, ka strādāju katru dienu, ir kritērijs, kas parāda, ka ir cilvēki, kam tas ir vajadzīgs un kas ir ar mieru maksāt».

Medicīnas tūrismam ir nākotne

Tūrisma industrija ir strauji mainīga, atzīst A.Muižnieks. Strādājis dažādos ar tūrismu saistītos uzņēmumos, viņš nonāca arī Jūrmalas pilsētas domē, kur izveidoja Tūrisma nodaļu. Meklējot aizvien jaunus ceļus, lai nodrošinātu, ka viesiem ir ko darīt arī gada vēsākajos mēnešos, dzima doma par dzīvesstila ekskursiju organizēšanu, kas iekļauj ne tikai populārākos ekskursiju maršrutus.

Raksts turpinās pēc reklāmas

Šobrīd viņa viedoklis ir, ka Latvijas tūrisma attīstības nākotne varētu slēpties tieši medicīnas nozarē: «Veselības tūrisms ilgst visu sezonu. Tajā ietilpst gan labsajūtas veicināšana un spa tūrisms, gan medicīnas pakalpojumi, tai skaitā diagnostika, ķirurģija, terapija un rehabilitācija. Tam ir ļoti plašs spektrs,» skaidro A. Muižnieks.

Viņš norāda, ka, lai gan kopumā veselības aprūpes sistēma Latvijā nav labākajā līmenī, mums esot daži medicīnas pakalpojumu sniedzēji, galvenokārt privātas klīnikas, kas darbojas pasaules līmenī. «Medicīnas tūrisms tagad ir topā visā pasaulē,» viņš akcentē. Tāpat viņš norāda, ka ne viss Latvijā ir lētāk, arī Polija un Lietuva medicīnas tūrismā mums ir spēcīgi konkurenti. «Tādēļ mums jāizvērtē, kas ir tas produkts, ko mēs varam piedāvāt,» norāda gids, kurš pats šo jautājumu pēta savā akadēmiskajā darbā.

Tāpat A. Muižnieks pauž, ka patlaban izstrādā biznesa plānu gidu kursu izveidei. Viņš pats Rīgas Tūrisma Attīstības Biroja gidu sertifikāciju ir atteicies veikt. «Sertificējos pirmajā posmā, otrajā - procesu pārtraucu. Es uzskatu, ka gidu sertifikācijai ir jābūt ne tikai kā naudas iekasēšanas avotam, bet jābūt arī pretimnākšanai no pilsētas puses. Reāla gidu apmācība sertificēšanās ietvaros nenotiek,» viņš uzskata.

Gida darbs kopumā un industrija

«90% manu viesu ir no Krievijas, tad seko ebreji, tad angļu valodā runājoši ceļotāji,» stāsta A.Muižnieks. Bagātajam ebreju vēstures mantojumam par godu viņš ir radījis pat speciālu tematisko ekskursiju.

Lai gan mūsdienās informāciju ceļotāji var smelties internetā tik ērti un viegli kā vēl nekad, gids ir pārliecināts, ka «cilvēciskā komunikācija un mūsu savstarpējās attiecības vienmēr būs vairāk novērtētas par to, ko var izlasīt vai atrast internetā».

Kā piemēru viņš min to, ka viesiem no Krievijas neesot svarīgi, ka Rīgas pils ir celta 14. gs., viņiem ir svarīgi, ka šeit no 1801.gada līdz 1803.gadam ir dienējis Ivans Krilovs - slavens Krievijas fabulists.

Tāpat kā jebkurā citā uzņemējdarbības nozarē, klienti, ceļotāji, gida pakalpojumus var atrast gan ar starptautisku interneta vietņu palīdzību, gan sadarbībā ar tūroperatoriem vai viesnīcām. Tāpat arī sociālajiem tīkliem ir sava loma - A.Muižnieks sev kā mērķi uzstādījis ik dienu publicēt mazu ieskatu no piedzīvotā. «Tas ir mans stils un ļoti palīdz arī darbā,» viņš atzīst.

Nesen arī platforma «Airbnb» sāka piedāvāt iespēju gidiem popularizēt savus pakalpojumus.

Tam, ka īsā termiņa naktsmājas ceļotājiem, kas tiek piedāvātas caur «Airbnb», uzzēlušas arī Latvijā, it īpaši Vecrīgā, gids neiebilst, bet komentē, ka šo sistēmu vajadzētu sakārtot: «Ja dzīvokļu iznomātāji ir reģistrējušies un maksā nodokļus, uzskatu, ka tas ir pareizi. Diemžēl vismaz mūsu valstī pagaidām tas tā nav.»

Tikko spēkā pieņemtos likuma grozījumus par tūrisma nodevas piemērošanu 1 eiro apmērā viņš vērtē negatīvi. «Savulaik, kad Jūrmalā bija šāda nodeva, mēs to atcēlām. Pašas nodevas administrēšana prasīja resursus, kā arī tas radīja papildu slogu uzņēmējiem. Kādēļ piecu zvaigžņu viesnīcām un hosteļiem būtu jāmaksā vienāda nodeva? Iespējams vajadzētu tam pieiet individuāli,» viņš spriež.

Tevi varētu interesēt

Ķīna Latvijai ir prioritārs tālais tūrisma tirgus, tāpēc Latvija sevi pozicionē kā...

Apvienojoties vietējām rīcības grupām, Pierīgas pašvaldībām un tūrisma pakalpojumu sniedzējiem,...

Kaulēties tirgū, pagaršot kamieļa steiku un bezgala ilgi atpūsties ūdens atrakciju parkos...

Šā gada rudenī tapis jauns Rīgas reklāmas video, kas veltīts skriešanai un vienam...

Igaunijas salas, kas no Latvijas ir tikai pāris stundu brauciena attālumā, patiks...

Nepalaid garām

Latvijas tehnoloģiju uzņēmumi saredz iespēju darbiniekiem strādāt attālināti, taču ļaut strādāt...

Novembra sākumā Rīgā, Ģertrūdes ielā atklāts salons BG Suits, kas piedāvā gan...

«Dažreiz vajadzīga cita perspektīva, kā uz lietām paskatīties,» par savu nesen gūto pieredzi...

Norisinājusies ikgadējā Dienas Biznesa rīkotā TOP 500 apbalvošanas ceremonija, kurā tiek atvērts...

Izdevniecība Dienas bizness ar 12.novembri izdod iknedēļas biznesa žurnālu, kas aizstās laikrakstu...

Savu eko māju no salmu paneļiem Raiskuma pagastā būvē arī latviešu modele...

No šīs sadaļas

Iesaka Jānis Zvirbulis, restorāna Fish House Brasserie de Luxe šefpavārs...

Viena kleita Andele Mandele kustības piekritēju rokās mēdz nomainīt pat piecas saimnieces...

Rīgas Tehniskā Universitāte (RTU) ierobežojusi indiešu, šrilankiešu un uzbeku krāpniecības...

Iespējams, vairākās vietās Rīgā tiks uzstādītas luksofora sarkanā aizliedzošā signāla kontroles...

No love or hate dizaina vāģa otrās paaudzes Nissan Juke ir transformējies...

Ķīnas province slēgusi visas 32 stiklotās atrakcijas, ieskaitot tiltus, celiņus un skatu...

Elektrisko transportlīdzekļu ražotājs Fisker Inc paziņojis, ka 2021. gada beigās sāks sava...

Apģērbu zīmola «MAREUNROL’S» dizaineri Mārīte Mastiņa-Pēterkopa un Rolands Pēterkops turpmāk...

Dzenos pēc perfektā dēļa, kas radīts Latvijas vilnim – tā saka Einārs...

No 24.oktobra līdz 4.novembrim Tokijā notiek ikgadējā auto izstāde....