Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas Mākslas akadēmijas absolvente Marta Prēdele kā savu materiālu jūt porcelānu, no tā rada funkcionālus dizaina traukus, kas attēlo ainavu.

M. Prēdeles bakalaura darba pamatdoma ir vērst uzmanību uz ainavas estētiskajām vērtībām. "Es atradu veidu, kā varu savu iedvesmu – ainavu – izpaust telpiskā funkcionālā objektā caur radošu un arī glezniecisku procesu – radot porcelāna glāzes. Katras glāzes ainavas attēls ir unikāls un, grozot glāzi uz riņķi, var redzēt pilnu ainavas loku. Īpašais dizaina moments šajā darbā ir tas, ka, saliekot visas 12 glāzes joslā, tās veido vienu kopīgu ainavas attēlu, jo glāzes savā starpā ir saistītas ar ainavas attēlu, kas attīstās no vienas glāzes otrā. Glāzes var sadalīt arī mazākās grupās un radīt mazākas gleznas. Rezultātā šis darbs ir gan kā konceptuāla kolekcija un eksponējams izstāžu darbs, gan ikdienā kalpojoša māksla, no kuras baudīt dzērienus un padarīt savu vidi estētiskāku," viņa teic.

Ainava veidojas atkarībā no tā, kā M. Prēdele porcelāna liešanas procesā kustina formu. "Tas ir ļoti izjusts un radošs process, kas man dod piepildījumu. Iekrāsotā porcelāna toņus, kamēr tas nav apdedzināts, gandrīz neredz – gleznainā kopaina ir redzama tikai manā iztēlē. Tas prasa lielu koncentrēšanos, lai visas glāzes sader vienotā kompozīcijā cita ar citu," viņa saka.

M. Prēdeles skatījumā Latvijas jaunie dizaineri veiksmīgi attīstās. "Man ir liels prieks, ka Latvijā ir vairāki vērā ņemami jaunie zīmoli – "Rozenthal Ceramics", "Esse Ceramics", "Laine Berina Ceramics", "2kg concept","Laima Ceramics" u.c. Jaunajiem māksliniekiem ir ko rādīt un piedāvāt," viņa saka, piebilstot, ka Latvijas tirgus ir visai komplicēts roku darba keramikai. Cenu amplitūda, kādā tiek tirgoti dizaineru darbi, neatbilstot ieguldītajam darbam, materiāliem un zināšanām, bet pirktspēja ir ierobežota.

"Cenu kategorija, kas Latvijā jātur, lai kāds nopirktu dizaina keramikas izstrādājumus, ir neadekvāti zema. Tāpēc es uzreiz plānoju skatīties uz starptautisko tirgu un domāju par to, kā es varu būt konkurētspējīga globāli," teic M. Prēdele. Atbildi uz šo jautājumu viņa vēl meklē, bet jau tagad ir skaidrs, ka svarīga ir spēcīga zīmola identitāte, kvalitatīva interneta platforma un klientu apkalpošana, iespēja nosūtīt preces uz pircēja adresi. "Keramikas sūtīšana pa pastu nav vienkārša, jo produkti ir plīstoši. Ir jādomā par rūpīgu un drošu produktu iepakošanu, vienlaikus domājot videi draudzīgi. Izaicinājums ir arī diezgan augsti muitas nodokļi, kas atšķiras, piemēram, aksesuāriem un keramikas traukiem, kas manā gadījumā nav pārāk izdevīgi. Taču es zinu, ko vēlos - veidot un attīstīt ekskluzīvu dizaina keramiku, ar ko cilvēks savā dzīvē var ienest jaunas sajūtas un personalizēt savu vidi" viņa stāsta.

"Roku darba keramika, ar kuru cilvēkam ikdienā ir taktils kontakts, ir viens no ļoti viegliem veidiem, kā cilvēks var veicināt skaistu dzīves kvalitāti un vidi ap sevi padarīt sajūtām bagātāku, estētiskāku un celt intimitāti savā dzīvē. Māksla ir ļoti jaudīga enerģija, kas ietekmē un veido cilvēku. Apzināti radu tādu mākslu, kas ir pietuvināta cilvēkam ikdienas dzīvē. Man ir gandarījums savu radošumu ieguldīt šādā jomā. Savos darbos apzināti meklēju vidusceļu starp mākslu un funkciju," teic M. Prēdele.

Šobrīd viņa pēta, kādi soļi jāveic, lai kvalitatīvi startētu uzņēmējdarbībā. "Vērojot citus zīmolus, esmu secinājusi, ka vēlētos izveidot tādu uzņēmumu, kur katrs profesionālis var darīt savu darbu augstākajā kvalitātē. Man ir svarīgi saglabāt to, ka es pati esmu māksliniece, dizainere, darba autore un izpildītāja, un atrast komandā profesionāļus mārketingā, grāmatvedībā, interneta platformu jautājumos utt. Ja es centīšos to visu darīt pati saviem spēkiem bez zināšanām un izglītības konkrētajā jomā, es nevaru sasniegt tādu kvalitāti, ko vēlētos piedāvāt," viņa teic.

Tuvākās nākotnes plānos ietilpst atrast starta kapitālu studijas-darbnīcas izveidei, izveidot mājaslapu un attīstīt un padarīt klientiem pieejamas radītās dizaina un mākslas darbu sērijas: porcelāna glāzes ''Landscape Space'', porcelāna dizaina servīzi ''View'', porcelāna traukus ar sievietes krūts reljefa motīvu "Milk Message'' un ķermeņa fragmentu skulpturālu servīzi ''Body Landscapes''. "Visus manus darbus vieno funkcionāla māksla. Man ir saistoši dot iespēju mākslai kalpot cilvēkam. Pakāpeniski eju uz to, kas man pašai ir tuvs un aizraujošs – māksla un dizains," teic M. Prēdele.

Rīgas Dizaina un mākslas vidusskolā M. Prēdele studēja tēlniecību, bet Latvijas Mākslas akadēmijā izvēlējās keramiku, jo viņai patīk darbs ar plastiskiem materiāliem. "Mākslas akadēmijā ir lieliska iespēja strādāt ar visiem keramikas materiāliem, tostarp porcelānu, ko jūtu kā sev vistuvāko. Darbā ar to vajadzīga pacietība, uzmanība, jušana, kuras dabiski manī ir," stāsta M. Prēdele.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pilsētas arhitekta kolēģija, Nacionālā kultūras mantojuma pārvalde un Rīgas pilsētas Būvvaldes padome atbalstījušas pārbūves risinājumu ēkai Kalnciema ielā 2b, un ēkas pārbūvei ir piešķirta būvatļauja.

Kvartāla apbūves ieceres realizē arhitektu birojs "NRJA" un tā vadītājs Uldis Lukševics. Savukārt kvartāla attīstītājs ir Igaunijas uzņēmums "Novira Capital".

Būvniecības iecere paredz ugunsgrēkā cietušo sešu stāvu dzīvojamo ēku Kalnciema ielā 2b (celta 1914.g., arh. E.V.E. Frīzendorfs) pārbūvēt sākotnējā apjomā pret ielas frontēm, saglabājot un atjaunojot vēsturiskās ēkas Kalnciema ielā 2b fasādi pret Raņķa dambi, kas pēc notikušā ugunsgrēka ēkā tika iekonservēta atbilstoši Būvvaldes nosacījumiem. Tādējādi, braucot vai nākot virzienā no Vanšu tilta puses, ēkas aprises atgādinās to vēsturisko izskatu.

Policija neatklāj ļaunprātīgas dedzināšanas pazīmes pērn izdegušajā 100 gadus vecajā Kalnciema ielas graustā 

Izmeklētāji nav atklājuši ļaunprātīgas dedzināšanas pazīmes pērn notikušajā ugunsgrēkā...

Arhitektu biroja "NRJA" vadītājs un projektēšanas pasniedzējs Latvijas Mākslas Akadēmijā U. Lukševics teic, ka šī kvartāla projektēšana ir ieilgusi dažādu apstākļu sakritības dēļ: "Arhitektu birojs "NRJA" jau bija izstrādājis un apstiprinājis šīs ēkas rekonstrukcijas projektu tās iepriekšējam īpašniekam. Kad 2018. gada novembrī ēkā Kalnciema ielā 2B notika ugunsgrēks, protams, sabiedrībā un pilsētas vadošo ierēdņu vidū radās pastiprināta interese par šo objektu. Līdz tam brīdim ēkām Kalnciema ielā 2b un Raņķa dambī 14 nebija pieminekļu statusa, un tās arī atrodas ārpus Rīgas vēsturiskā centra robežām. Tomēr pēc šī notikuma tika lemts, ka abām ēkām tiek piešķirts vietējas nozīmes pieminekļa statuss, un ēkas ir atjaunojamas to vēsturiskajā izskatā. Šī visa kvartāla apbūve vairākas reizes tika izskatīta Rīgas pilsētas Būvvaldē. Tā kā Būvvaldes padomē to izskatīja kā vienu veselumu, gandrīz gadu valdīja neziņa, jo nebija skaidrs, vai vēsturiskajām ēkām tiks piešķirts pieminekļa statuss."

Rīgas pilsētas arhitekta kolēģijas un Būvvaldes padomes sēdēs ir atbalstīts arhitektu biroja "NRJA" veidotais piektais pārbūves variants, kas paredz atjaunot zudušo vēsturisko apjomu un fasāžu dalījumu, pašai fasādes plaknei piemērojot mūsdienīgu risinājumu - ķieģeļu "pikselāciju". Masā krāsoto ķieģeļu mūris atveidos vēsturiskos ciļņus un dekorus, lai fasāde, skatā no publiskās āra telpas, atbilstu tās vēsturiskajam izskatam. Tomēr tuvumā detalizācijas mērogs tiks apzināti mainīts, lai kvartāls atbilstu sabiedrības pieprasījumam pēc mūsdienīgas apbūves.

Nākotnē ēka plānota kā viesnīca ar nelieliem numuriņiem, kurā nodrošināta vides pieejamība publiskajām telpām un koplietošanas telpām.

Komentāri

Pievienot komentāru