Foto: no personīgā arhīva

Viedoklis: 2018. gads PR nozarē 

Šajā gadā es ļoti ceru uz stratēģisku pieeju komunikācijā gan no PR aģentūru, gan no klientu puses. Vienkārši sakot, ceru, ka klienti un aģentūras viens otram jautās – kādēļ mēs taisāmies darīt to, ko taisāmies darīt? Vai tas ir mūsu interesēs? Kādas īsti ir mūsu intereses un vai ir skaidrs, kā tās realizēt? Un pieņems izsvērtus lēmumus.

Juris Pētersons, JAZZ COMMUNICATIONS, 2018. gada 02. janvāris plkst. 14:25

Mana prognoze ir, ka manas cerības nepiepildīsies. Tās noteikti nav piepildījušās 2017. gadā, un nav indikāciju, ka šogad kaut kas varētu mainīties.

Otra prognoze šim gadam ir, ka tās aģentūras, kas joprojām tomēr spēs saprast savus klientus un realitātē, ikdienā piedāvāt klientiem patiešām nepieciešamo (nevis to ierasto, ko aģentūras vai klients labprātāk darītu), būs vinnētājas. Tāpat kā šo aģentūru klienti.

Nozares izaicinājumi un problēmas 2018. gadā
Tā kā šis ir Saeimas vēlēšanu gads, nozarei viens no lielākajiem izaicinājumiem būs tas, ka diennaktī joprojām būs 24 stundas. Šis faktors, apvienojumā ar to, ka daudziem nozares speciālistiem vienalga būs jāved bērni uz skolu, pēcskolas nodarbībām, var ievērojami ietekmēt nozares darbību, kvalitāti. Cerams, nozares uzņēmumu vadītāji būs saprotoši, un pat, ja kādam no politiķiem vai partijām tiks atvēlēts vien reāli pielīgtais darba stundu skaits, no tā necietīs PR projektu vadītāju darba attiecības un karjeras.

Cits nopietns izaicinājums nozarei ir tās speciālistu latviešu, krievu un angļu valodas prasmes. Laba valoda nav ļoti bieža parādība ne mediju, ne aģentūru vidē. Turklāt man ir aizdomas, ka valodas korektoru Latvijā ir palicis apmēram tikpat, cik zirgu vārdotāju.
Ierobežots laiks + ierobežota valodas kvalitāte + resursu trūkums gan aģentūru, gan klientu, gan mediju pusē = beigās nekvalitatīvs saturs. Klientam sasniegt biznesa un komunikācijas mērķus ir pagrūti, ja auditorija nesaprot, par ko ir runa, vai arī uzjautrinās par elementārām pareizrakstības un stila kļūdām, netiekot līdz satura vērtēšanai un analīzei. Tā ir un būs nozares problēma.

Atsevišķa tēma ir nozares darbības ētika – kas ir un kas nav pieņemami, strādājot klienta interesēs vai darbā ar medijiem. Kad aģentūrai būtu jāsaka “nē”, kad jāapstājas. Īpaši aktuāls šis jautājums būs priekšvēlēšanu kampaņu laikā. Neatkarīgo komunikācijas aģentūru starptautiskajā tīklā, kura biedrs ir JazzCom, regulāri notiek diskusijas, reāla pieredzes apmaiņa par biznesa ētiku mūsu un mūsu klientu nozarēs. Arī Latvijā šāda diskusija mums nenāktu par ļaunu.

Vēlēšanu gads, spēcīgās aģentūras un jaunie PR instrumenti
2017. gada nogalē, gatavojot komunikācijas stratēģijas klientiem šim gadam, esmu šāvis pār strīpu, reizēm taisot nopietnu seju un konkrētos brīžos teikumus pabeidzot ar “jo nākamais ir vēlēšanu gads”. No vienas puses laba atruna, no otras – pieredze liecina, ka atrunai dažkārt ir pamats: ap vēlēšanu laiku politiķi kļūst atbildīgāki, skarbāki, uzņēmīgāki un konkrētāki. Katrs izvēlas savu arsenālu ar instrumentiem, ko izmantot apšaudēs, uzbrukumos un aizsardzībā. Daļa no arsenāla reizēm tiek saistīta ar konkrētām nozarēm, kādu iedomātu vai reālu pretinieku intensīvāku apkarošanu, kas visbiežāk beidzas ar mierizlīgumu (šogad izlīguma sarunas sāksies pēc 6. oktobra). Tas nozīmē papildu darbu komunikācijas speciālistiem.

Šobrīd lasu grāmatu “Dictator’s Handbook”, kuras autors aizstāv pozīciju, ka neatkarīgi no politiskās iekārtas politiķi(e)m ir izšķirīgi svarīga konkrēta sabiedrības daļa, bez kuras atbalsta tas vairs nebūs pie varas. Konkrēta politiskā iekārta nosaka, tieši cik liels ir obligāto atbalstītāju skaits. Demokrātijā tādu ir nepieciešams relatīvi daudz, tādēļ lieti noder komunikācijas aģentūras, kas palīdz atbalstītājiem daudzskaitlī noticēt, ka šie ir tie īstie, labie, pareizie. Tad jāsecina – spēcīgas ir tās komunikācijas aģentūras, kuru klienti uzvar vēlēšanās. Neesmu interesējies, tieši kuras aģentūras strādāja ar kuriem politiskajiem spēkiem pēdējās vēlēšanās. Mūsu kompānijas politika ir ar politiskām organizācijām kā klientiem nestrādāt.

Vēlēšanu gadā dominēs tās komunikācijas platformas un instrumenti, kas vislabāk der tieši propagandai – jo pierādīt solījuma atbilstību produktam realitātē vai garantēt servisu “pēc pirkuma” nav obligāts priekšnosacījums priekšvēlēšanu kampaņās. Tātad komunicētās idejas būs maksimāli vienkāršas, vizualizācijas eksplozīvas, viss vērsts vairāk uz vēlētāju sirdi, nevis prātu, un atkārtots, līdz visi zinās to no galvas.

Komunikācijas platformās nekādus īpašus jaunumus neparedzu; pieņemsies spēkā komunikācija tiešsaistē, kur pastiprinātu uzmanību nāksies pievērst viltus ziņām. Viltus ziņu identificēšana un atspēkošana gan varētu izrādīties viens no apjomīgākajiem komunikācijas aģentūru uzdevumiem.

Latvijai 100 komunikācijas kampaņu loma
Jāatzīst, ka komunikācijas kampaņām būs loma Latvijas 100 gadu svinēšanā. Nedaudz žēl, ka jātaisa kampaņas par to, kas pašiem tuvs un svarīgs. Bet, lai izsistos cauri vispārējam troksnim, komunikācijai jābūt pārdomātai – jātaisa vien būs tās kampaņas. Piemēram, jau šobrīd apjomīgais Latvijas karogs uz AB dambja ir sabiedrības sarunu objekts un, ticu daudziem, maza personīga lepnuma avots.
Es domāju, ka tās mazās lietas strādā, ja ir labi pārdomātas, parādītas un izstāstītas. Līdzīgi ir ar mazajām laimītēm Imanta Ziedoņa dzejolī, jo tās ir īstas. Novēlu tiem, kas šīs kampaņas šogad taisīs – lai tās izdodas un lai šogad mēs visi jūtamies īstāki, lepnāki un vienkārši foršāki.

Raksta komentāri
Spied šeit, lai lasītu vai pievienotu savu komentāru
Tevi varētu interesēt
2017. gada 28. decembris plkst. 14:26

2017.gads ir teju galā, tādēļ tiek izteiktas prognozes par dažādiem jautājumiem, tajā skaitā,...

2017. gada 27. decembris plkst. 13:56

2018.gadā būvniecībā prognozējams vēl lielāks būvniecības apjoma pieaugums, ko veicinās ne...

2017. gada 27. decembris plkst. 12:20

Indija nākamgad apsteigs Lielbritāniju un Franciju, kļūstot par pasaulē piekto lielāko ekonomiku,...

2017. gada 26. decembris plkst. 14:39

Alus darītavai AS «Aldaris» šis gads būs finansiāli veiksmīgāks par iepriekšējo, prognozē...

2017. gada 25. decembris plkst. 14:47

Nākamais gads tiks veltīts uzņēmuma stabilitātes nodrošināšanai, iespēju izmantošanai un izmaksu...

Nepalaid garām

Lielu interesi par basketbolu raisījis Eiropas čempionāts, pēc kura Individuālās sagatavošanas...

Jūlija beigās durvis vērs 25 milj. eiro vērtā Valsts Ventspils Mūzikas vidusskola...

Latvija autoskolu apmācību līmeņa jomā nav pati sliktākā valsts pasaulē, bet arī...

Mēbeļu veikals–noliktava Likvy LV Jūrkalnes tehnoloģiskajā parkā ir atvērts tikai izpārdošanas...

Rīgā plānots ieviest jaunu aplikāciju Flipix, kas apmaiņā pret reklāmu noskatīšanos sniegs...

Kamēr lielajiem uzņēmumiem uzrādīt strauju izaugsmi ir salīdzinoši grūti, mazāki uzņēmumi,...

No šīs sadaļas
2018. gada 01. janvāris plkst. 12:21

Degvielas nozare šo gadu noslēgs ar stabilu 5% tirgus izaugsmi pārdotās degvielas...

2017. gada 29. decembris plkst. 10:07

Novembrī viens no būtiskākajiem ASV fondu indeksiem S&P 500 atkal pieauga – ja neskaita...

2017. gada 28. decembris plkst. 12:42

Spilgtākie 2017. gada notikumi enerģētikā un prognozes 2018. gadam...

2017. gada 28. decembris plkst. 12:15

Aizvadītais gads kā pasaules, tā Latvijas ekonomikā bijis negaidīti straujas izaugsmes gads, pozitīvi...

2017. gada 28. decembris plkst. 10:36

Īstenojot jauno nodokļu reformu, no nākamā gada 1. janvāra 95E markas benzīna akcīzes nodoklis...

2017. gada 27. decembris plkst. 12:04

2017. gads pagājis ciešā sadarbībā ar valdības sociālajiem un sadarbības partneriem, izstrādājot...

2017. gada 27. decembris plkst. 10:16

Vispārējās datu aizsardzības regulas (General Data Protection Regulation – GDPR) ieviešana,...

2017. gada 27. decembris plkst. 8:30

Ir pienācis laiks, kad uzņēmējiem pašiem jārūpējas par to, kādā valstī dzīvojam,...

2017. gada 22. decembris plkst. 11:27

Ekonomikas izaugsme 2017. gadā ir kļuvusi straujāka – situācijas uzlabošanās ārējā vidē,...

2017. gada 21. decembris plkst. 14:47

Iedzīvotāju aptaujas allaž ir bijušas interesants un vērtīgs informācijas avots. Protams, aptaujas...