Virtuāliem varoņiem - miljoni līdzjutēju

2018. gada 16. februāris plkst. 9:56
Autors: Jānis Vēvers
Dalies ar šo rakstu

Skatītāju interese par jauno izklaides nozari eSportu jau tagad ir krietni lielāka nekā par desmitiem tradicionālo sporta veidu

Eiropu un visu pasauli ar joni pārņem jauns «modes kliedziens», kam digitālajā laikmetā paredz gaišu nākotni – no populārām datorspēlēm izaugusi eSporta nozare. Pavisam nesen jaunajai kustībai pievienojušās arī Baltijas valstis, tehnoloģiju un izklaides uzņēmumam Lattelecom un vienai no Baltijā vadošajām eSporta organizācijām GOEXANIMO izveidojot eSporta līgu, kurā jau 26. februārī norisināsies pirmā tiešsaistes spēle. To varēs vērot mājaslapā Besl.pro.

eSporta sacensības no vienkāršas virtuālo varoņu «dzenāšanas» pa ekrānu atšķiras ar to, ka notikumus redz ne vien paši dalībnieki, bet arī tūkstošiem interesentu, kuri pieslēdzas sacensību tiešraidei. Tādējādi eSports pietuvojas īstam sportam, kur profesionālu atlētu sniegumu tribīnēs un pie TV ekrāniem apjūsmo miljoniem līdzjutēju.

Eiropā aizvien populārāka

Dažu gadu laikā eSporta nozare piedzīvojusi patiešām strauju izaugsmi, jo īpaši Āzijā. Saskaņā ar britu informācijas un analīzes pakalpojumu uzņēmuma IHS Markit aplēsēm, līdere ir Ķīna, kur mājo 57% no visiem eSporta notikumu vērotājiem. Sasparojusies arī Eiropa, kur 2016. gadā auditorija izauga par 36% un kopējais apgrozījums sasniedza 301 miljonu ASV dolāru. IHS Markit lēš, ka šogad reģionālais tirgus izaugs līdz 346 miljoniem dolāru, lai arī Eiropa veido vien piekto daļu no globālā tirgus. Vecās pasaules līdere ir Zviedrija ar 40,8 miljonu dolāru apgrozījumu, kam seko Krievija ar 35,4 miljoniem un Francija ar 22,5%.

Iespaidīgs ir arī skatītāju skaita pieaugums. Ja 2016. gadā Eiropā eSporta pasākumus noskatījās aptuveni 22,6 miljoni cilvēku, tad šogad vērotāju skaits pārsniegs 30 miljonus. To vidū dominē 18–34 gadus veci vīrieši, lielākoties no Zviedrijas un Nīderlandes. Lai arī interese par datorspēlēm joprojām lielākoties ir «stiprajam dzimumam» – 84% no visiem Eiropas eSporta cienītājiem ir vīrieši –, pamazām pieaug arī sieviešu pārstāvniecība. Zviedrijā, Francijā un Lielbritānijā vairāk nekā 20% skatītāju ir jaunietes.

Pirmā līga Baltijā

Arī Latvijā un visā Baltijā interese par eSportu pieņemas spēkā. Lattelecom un GOEXANIMO ir apvienojuši spēkus un izveidojuši Baltijas eSporta līgu BESL PRO, kas ir pirmais šāda līmeņa eSporta pasākums reģionā. Pirmajā sezonā komandas sacentīsies divās pasaulē un Baltijā populārākajās disciplīnās: League of Legends un Counter-Strike: Global Offensive.

Mēneša laikā tika saņemti vairāk nekā 60 komandu pieteikumi no visām trim Baltijas valstīm, taču tikai 20 no tām ieguva ielūgumu piedalīties pirmajā Baltijas eSporta līgas sezonā. Katrā disciplīnā piedalās 10 komandas, pretendējot uz 10,5 tūkst. eiro vērtu balvu fondu. Finālā labākās komandas plecu pie pleca sacentīsies skatītāju tūkstošu priekšā izklaides un tehnoloģiju festivālā HyperTown, kas norisināsies šā gada 26.–27. maijā Rīgā, starptautiskajā izstāžu centrā Ķīpsala.

HyperTown festivālā ar izstādes elementiem varēs piedzīvot un izdzīvot visdažādākās šīs kultūras daļas – no tīras izklaides un grafiti sesijām līdz zinātnei un tehnoloģijām, no eSporta turnīriem līdz cosplay šovam, kas ļaus pārtapt par atpazīstamiem un iemīļotiem personāžiem.

«Piedāvājot savu televīzijas saturu, Lattelecom ir kļuvis arī par izklaides kompāniju, ierasto televīziju un internetu papildinot arī eSporta līgu, kas mums ir jauns un aizraujošs attīstības virziens. eSports pamazām ir izveidojies par pasaules līmeņa sensāciju, kas ne tikai liek apgūt spēles tehniku, bet arī attīsta loģiku, stratēģisko domāšanu, sadarbības prasmes komandas darbam, kā arī liek meklēt arvien jaunus konceptuālos risinājumus. Profesionālo spēlētāju reakcijas laiks ir neticams – viņi veic pat vairāk nekā 300 darbības minūtē, paralēli domājot par kopējo stratēģiju un komandas biedru aktivitātēm,» skaidro Lattelecom valdes loceklis un galvenais tehnoloģiju direktors Uldis Tatarčuks.

Ambiciozi mērķi

BESL PRO sacensību kalendārā plānoti trīs tiešsaistes turnīru cikli jeb sezonas ar katras sezonas fināla pasākumu kādā no trim Baltijas valstīm. Online spēles notiks katru darba dienu no plkst. 19.00 līdz 23.00, un to tiešraides būs pieejamas vietnē besl.pro. HyperTown festivāls mainīs atrašanās vietu, ik sezonu noslēdzot citā Baltijas valstī.

«Vēlamies izveidot kvalitatīvu eSporta līgas infrastruktūru, kas palīdzēs spēlētājiem, kuriem datorspēles ir ne tikai hobijs, bet arī sacensība, sasniegt savus ambiciozos mērķus un pierādīt sevi plašākai auditorijai,» ieceri izklāsta GOEXANIMO izpilddirektors Jānis Dzērve.

Daudzviet pasaulē eSports piepilda sporta arēnas ar cilvēku tūkstošiem, un vēl miljoniem fanu spēlēm seko līdzi internetā un tiešraidēs. Arī Baltijas valstis ir mājas aktīvai datorspēļu entuziastu kopienai, kas ik nedēļu savā starpā aizvada cīņas pašu organizētos turnīros un spēlēs. Baltijas valstīs ir apmēram pusmiljons aktīvu spēlētāju, savukārt populārākās spēles – Counter Strike: Global Offensive ar 215 tūkst. dalībniekiem un League of Legends ar 180 tūkst. dalībniekiem.

Pat pasaulē pazīstami tradicionālo sporta veidu klubi, kā Paris St. Germain, Manchester City un NBA klubs Filadelfijas 76ers, ir dibinājuši savas profesionālās eSporta komandas. Pavisam nesen tiem pievienojās arī pirmā F1 komanda Renault. Reaģējot uz eSporta sensacionālajiem panākumiem, rīkotāji apsver to iekļaut 2024. gada Parīzes olimpisko spēļu programmā.

Sadarbībā ar Lattelecom

Dalies ar šo rakstu