Augstās enerģijas cenas apgrūtina Latvijas ražotāju konkurētspēju ārzemju tirgos, tāpēc valstij būtu jādomā, kā atbalstīt vietējos uzņēmējus, domā Stefans Jugels, AS VALMIERAS STIKLA ŠĶIEDRA valdes priekšsēdētājs.
Pēdējā gada laikā VALMIERAS STIKLA ŠĶIEDRA energoresursu izmaksas pieaugušas 4,5 reizes, stāsta S.Jugels. Ja pirms kara par energoresursiem maksājām apmēram 800 tūkstošus mēnesī, tad šobrīd izmaksas sasniedz jau 3,5 miljonus eiro, atzīmē uzņēmuma vadītājs. Mūsu galvenie konkurenti nāk no Āzijas, pārsvarā Ķīnas, kur enerģijas cenas ir ievērojami zemākas, tāpēc šis aspekts kopumā noteikti samazina mūsu konkurētspēju ārzemju tirgos, teic S.Jugels, uzsverot, ka valstij būtu jāiesaistās enerģijas cenu regulēšanā.
Fragments no intervijas
Savu 60. jubilejas gadu VALMIERAS STIKLA ŠĶIEDRA iesāka ar paziņojumu par apgrozījuma un peļņas pieaugumu 2022. gadā. Kā jums šajā sarežģītāja laikā izdevies tik būtiski uzlabot savus finansiālos rādītājus?
Kopumā jāsaka, ka pēdējie divi gadi uzņēmumam ir bijis liels pārmaiņu laiks, tāpēc esam gandarīti, ka šobrīd, par spīti globāla mēroga pandēmijai un ģeopolitiskiem satricinājumiem, mēs redzam mūsu ieguldītā darba augļus. Lai gan ārējie apstākļi ir krasi mainījuši ierasto darba vidi, mums ir pavērušās jaunas iespējas un jauni tirgi, kuros sevi nostiprinām līdera pozīcijās. Pasaulē mūs atzīst kā inovatīvu, ilgtspējīgu un uz izaugsmi vērstu latviešu uzņēmumu, ko apliecina ne tikai mūsu izvirzītie attīstības, bet arī finanšu mērķi. Pērn uzņēmuma neto apgrozījums sasniedza 128 miljonus eiro, kas ir ievērojams pieaugums, salīdzinot ar 2021. gadu, kad VSŠ strādāja ar 90,5 miljonu eiro apgrozījumu.
Kā jūsu darbu ietekmēja pandēmija?
Tas bija izaicinošs laiks, taču kopumā mēs bijām ieguvēji. Pieprasījuma un piedāvājuma izmaiņas Āzijas tirgū ļāva mums paplašināt savu klientu loku, jo daudzi starptautiskie uzņēmumi pārskatīja savas piegādes ķēdes un meklēja partnerus Eiropā. Mēs strādājām ar maksimālo jaudu, ieguldījām daudz darba, un tas atspoguļojās arī finanšu rezultātos. Šobrīd VALMIERAS STIKLA ŠĶIEDRA eksportē vairāk nekā 95% no savas produkcijas, un mūsu galvenais eksporta tirgus vienmēr ir bijis Rietumeiropa, taču biznesa apjoms pēdējos gados ievērojami audzis arī Ziemeļamerikā un Āzijas valstīs. Procentuāli Eiropas Savienība pašlaik veido 75% no mūsu uzņēmuma tirgus apjoma, Amerikas Savienotās Valstis (ASV) – 14,2%, Āzija – 6,5%, Tuvie Austrumi – 2,3%, bet citas valstis – 2%.
Kā tiekat galā ar elektroenerģijas cenu pieaugumu – vai augstās elektrības cenas nemazina jūsu iespējas konkurēt ar uzņēmējiem ārpus Eiropas?
Tas ir viens no lielākajiem mīnusiem. Mūsu galvenie konkurenti nāk no Āzijas, pārsvarā Ķīnas, kur enerģijas cenas ir ievērojami zemākas. Tajā pašā laikā mūsu energoresursu rēķini tikai aug. Ja pirms kara mūsu izdevumi par energoresursiem veidoja apmēram 800 tūkstošus mēnesī, tad tagad par tiem maksājam aptuveni 3,5 miljonus eiro mēnesī. Šis pieaugums, protams, ietekmēja mūsu biznesu, taču mēs jau laicīgi sākām komunicēt ar saviem klientiem, skaidrojot viņiem situāciju. Neraugoties uz sarežģītajiem apstākļiem, jāsaka, ka mēs nezaudējām nevienu klientu, jo visi bija saprotoši un pieņēma jauno situāciju. Ja savukārt runājam par konkurētspēju kopumā, es neteiktu, ka mēs esam ļoti sliktā pozīcijā. ASV tirgū konkurēt ir diezgan vienkārši, jo šī valsts meklē ilgtermiņa sadarbības iespējas. Tāpat ASV pastāv arī dažādi aizliegumi, kas neļauj izmantot Ķīnā ražotus materiālus, un, tā kā mēs to praktiski nedarām, tas mūsu konkurētspēju paaugstina. Āzijā savukārt mums ir vairāki produkti, kas ir tirgus kvalitātes līderi. Eiropā atsevišķos gadījumos konkurējam vien ar Baltkrieviju, bet daudziem produktiem esam arī vienīgie eksportētāji. Principā esmu novērojis, ka pēdējo gadu laikā klienti Eiropas uzņēmējiem ir gatavi maksāt arī nedaudz vairāk.
Visu rakstu lasiet 4.aprīļa žurnālā Dienas Bizness!
ABONĒJIET, lasiet elektroniski vai meklējiet preses tirdzniecības vietās!