Saskaņā ar “PricewaterhouseCoopers” veikto pētījumu “Five trends transforming the Automotive Industry” nākamajos gados jaunākās paaudzes, proti, “Gen Z” un “Gen Alpha”, radikāli mainīs mobilitāti.
Šo paaudžu simbioze ar tehnoloģijām, atšķirīgā estētika un dzīvesstils jau tagad ir galvenie faktori, kuru ietekmē transformējas arī auto nozare, priekšplānā izvirzot elektrifikāciju, autonomās tehnoloģijas un auto koplietošanas konceptu. Kā jaunākās paaudzes šobrīd raugās uz mobilitāti un personīgo auto?
Lai arī mileniāļi un “Gen X” pārstāvji ir spēruši nozīmīgus soļus, integrējot tehnoloģijas savā ikdienā, mobilitāti viņi lielākoties saredz kā personīgo auto, kas patērē fosilo degvielu, ir aprīkots ar ērtām funkcijām un neprasa tik ļoti mainīt paradumus. Vienlaikus nevaru noliegt, ka arī šo cilvēku vidū paradumi mainās, soli pa solim pārņemot tās vērtības un tendences, kas vairāk raksturīgas gados jauniem patērētājiem.
Tomēr jaunāko paaudžu, t.i. “Gen Z” un “Gen Alpha” pārstāvji, domājot par mobilitāti, ir daudz elastīgāki un atvērtāki daudzveidībai, un viņu uzvedību lielā mērā ietekmē arī šai sabiedrības grupai vairāk raksturīgās vērtības. Tas attiecas ne vien uz automašīnu veidiem un aprīkojumu, kam viņi dod priekšroku, bet arī uz to, kā viņi vēlas iegūt personīgo auto un saredz ikdienas mobilitāti kopumā.
“McKinsey” šogad publicētais pētījums “Europe’s Gen Z and the future of mobility” atklāj, ka gados jauni cilvēki raugās uz mobilitāti kā kompleksu risinājumu, līdzās personīgajam auto izmantojot arī mikromobilitātes rīkus (piemēram, elektroskrejriteni, divriteni u.tml.), sabiedrisko transportu un koplietošanas auto. Manuprāt, tā ir šo cilvēku interpretācija par ilgtspējīgu pārvietošanos, samazinot tādu transportlīdzekļu izmantošanu, kas patērē fosilo degvielu, taču aizvien neatceļot personīgo auto kā prioritāro pārvietošanās līdzekli, bet atrodot tam ilgtspējīgāku alternatīvu, piemēram, elektroauto.
Tāpat jāuzsver, ka 55% aptaujāto ir atvērti dalīties ar savu privāto transportlīdzekli, un šī tendence ir viens no pamata apsvērumiem, kāpēc aizvadītajos gados arī auto dīleri ir pilnveidojuši savu pakalpojumu klāstu, piedāvājot auto abonēšanu kā reālu ikdienas mobilitātes iespēju. Arī “Moller Auto” šogad startēja šajā jomā, attīstot auto abonēšanas pakalpojumu “Moller Go”, kas ir savā ziņā atbilde jaunu cilvēku vēlmei izmantot privāto auto bez ilgtermiņa saistībām.
Saistības ir vēl viens aspekts, ko jauni cilvēki, pēc manām domām, saredz atšķirīgi – kāds aizvien izvēlas jauna auto iegādi un līzingu, bet cits tomēr lemj par labu auto abonēšanai, kas piedāvā paredzamas, kontrolētas izmaksas. Proti, izvēloties “Moller Go” auto abonēšanas pakalpojumu, tādi faktori kā automašīnas remonts un apkope, riepu maiņa un to uzglabāšana ir iekļauti abonēšanas maksā. Arī kopumā auto abonēšana ir pakalpojums, kuru var izvēlēties uz noteiktu, sev piemērotu laiku, jebkurā brīdī no tā atsakoties, nedomājot par to, kas tālāk notiks ar automobili. Un tā ir izvēlēs brīvība, ko vairāk meklē jaunāko paaudžu pārstāvji.
Augot laikmetā, kad internets un mobilās ierīces ir pašsaprotama dzīves sastāvdaļa, “Gen Z” un “Gen Alpha” ir pilnībā gatavi tehnoloģiju un inovāciju klātbūtnei arī savā mobilitātē. To redzam ne vien tajā, ka šie cilvēki labprāt izmantos mobilās lietotnes, lai iegādātos sabiedriskā transporta biļeti, abonētu elektroskrejriteni u.tml., bet arī aspektos, kas attiecas uz personīgo auto. Lemjot par auto iegādi, tieši šo paaudžu pārstāvji pievērsīs dubultlielu uzmanību spēkrata tehnoloģiskajam aprīkojumam, alkstot tajā iekļaut autonomās vadības sistēmas, multimediju risinājumus, ko var pārvaldīt ar viņiem tik labi pazīstamajām mobilajām ierīcēm. Arī savā praksē dīleru centros novērojam, ka jauni cilvēki, biežāk raugās uz elektroauto kā personīgo transportu, tā kompensējot ne vien vēlmi pēc jaunākajām tehnoloģijām, bet arī veicot ilgtspējīgu izvēli, kas šiem patērētājiem nav mazsvarīga vērtība.
“Gen Z” un “Gen Alpha” ir paaudzes, kas dzīvo ar tā dēvēto “online-first” mentalitāti, dodot priekšroku informācijas meklēšanai un pirkumu veikšanai digitālajā vidē. Tieši tādēļ dīleru centros klātienē viņus sastapsim reti. Iepriekš jau pieminētais pētījums rāda, ka vairāk nekā puse gados jaunu auto pircēju plāno veikt savas nākamās automašīnas iegādi tiešsaistē. Šī paradumu maiņa, kas skārusi arī vecāku paaudžu cilvēkus, jau šobrīd aktīvi transformē dīleru darbu, komunikāciju ar klientiem pamatā organizējot attālināti, savukārt pieejamo auto klāstu daudzveidīgi demonstrējot mājas lapās un sociālajos tīklos. Tirdzniecības attīstīšana digitālajā vidē ir bijusi arī viena no “Moller Auto” veiksmes atslēgām, ik gadu kāpinot uzņēmuma biznesa rezultātus jaunu un mazlietotu auto segmentos.
Pasaulē plaši tiek runāts par virzīšanos uz ilgtspējīgu, “zaļu” mobilitāti, un klimata pārmaiņu dēļ tam ir milzīga nozīme, taču, manuprāt, ir maldīgi uzskatīt, ka jauni cilvēki to interpretēs, pārvietojoties tikai uz divriteņiem un elektroskrejriteņiem, jo tie nespēj aizvietot personīgā auto priekšrocības pēc būtības. Spēkratu izmantošanas intensitāte augs, tikai mainīsies to veidi un process, kā cilvēki tos vēlēsies iegādāties, tāpēc jaunāko paaudžu vidū, visticamāk, turpināsim novērot meklējumus pēc veselīga un videi draudzīga balansa ikdienas mobilitātē, kombinējot personīgā auto izmantošanu ar citiem pārvietošanās līdzekļiem.