Līdzīgi kā citus gadus jūlijā, arī šogad konservēšanas sezonā pieaug pārdotā cukura daudzums, aģentūrai LETA pauda aptaujātie mazumtirdzniecības tīkli.
SIA "Maxima Latvija" korporatīvo komunikāciju projektu vadītāja Laura Bagātā aģentūrai LETA sacīja, ka patlaban pilnā sparā rit dažādu ievārījumu, marinējumu un citu ziemas krājumu gatavošana, kas novērojamas arī atsevišķu preču pieprasījuma izmaiņās.
"Ja apskatām pieprasījuma izmaiņas pēc dažādām marinēšanai un konservēšanai nepieciešamajām garšvielām, var secināt, ka šogad ziemas krājumi, iespējams, tiek plānoti lielākā apjomā," teica Bagātā, piebilstot, ka, piemēram, salīdzinot ar pagājušo gadu, pieprasījums pēc cukura, etiķa un citronsulas ir audzis par aptuveni 20%, savukārt sāls pieprasījums - teju par 50%.
Tāpat Bagātā minēja, ka pieprasījums pēc cukura šogad visvairāk pieaudzis Vidzemē un Kurzemē, savukārt pēc sāls un etiķa - Latgalē. Līdztekus viņa atzīmēja, ka iedzīvotāji mēdz preces konservēšanai iegādāties iepriekš akciju laikā.
"Lai gan nereti dažādus traukus konservēšanai un ievārījumu gatavošanai iedzīvotāji saglabā no iepriekšējiem gadiem, redzam, ka ir izmaiņas arī dažādu burku un konservēšanas darbarīku pieprasījumā," norādīja Bagātā.
Viņa arī minēja, ka, piemēram, jūnijā salīdzinājumā ar maiju pieprasījums pēc maisiņiem saldēšanai "Maxima" veikalos pieaudzis aptuveni 3,5 reizes.
Vienlaikus Bagātā norādīja, ka jūlijā kāpis pieprasījums pēc gurķiem - salīdzinājumā ar pagājušā gada jūliju, pieprasījums pēc gurķiem ir audzis vidēji par vairāk nekā 25%, tostarp Vidzemē - par vairāk nekā 30%.
Arī SIA "Elvi Latvija" komercdirektore Laila Vārtukapteine aģentūrai LETA apstiprināja, ka pieprasījums pēc konservēšanai nepieciešamajām precēm aug.
Vienlaikus viņa pauda, ka šogad laika apstākļu dēļ produkti dārzos gatavojas lēnāk, tāpēc arī konservēšanai nepieciešamās lietas iedzīvotāji "Elvi" veikalos sāka iegādāties vēlāk nekā pērn un pagaidām kopējais konservēšanas preču pārdošanas apmērs ir mazāks nekā 2022.gada attiecīgajā periodā.
"Jāpiebilst, ka, visticamāk, šogad konservēšanas sezona ne tikai sākās, bet arī beigsies vēlāk, tāpēc patlaban nav pamata domāt, ka kopējais sezonā pārdoto preču apjoms, salīdzinot ar pērno gadu, būtiski atšķirsies," norādīja Vārtukapteine.
Tāpat viņa minēja, ka konservēšana ir populārāka lauku reģionos - Rīgas mikrorajonā starp daudzdzīvokļu mājām esošajos veikalos pieprasījums pēc konservēšanas precēm ir niecīgs, savukārt platības ziņā nelielākos lauku veikalos - būtiski lielāks.
Analizējot konservēšanai nepieciešamo pārtikas produktu pārdošanas apmērus, Vārtukapteine uzskaitīja, ka šogad jūlijā, salīdzinot ar to pašu mēnesi pērn, "Elvi" būtiskākais apgrozījuma pieaugums bijis cukuram - par 37%, savukārt lielākais kritums bijis eļļām - par 13%.
"Te gan uzreiz jāteic, ka pērn, Krievijas iebrukuma Ukrainā dēļ un saistībā bailēm no eļļas deficīta, cilvēkiem pavasarī un vasaras sākumā bija tendence veidot eļļas uzkrājumus un pirkt vairāk, nekā patērēšanai nepieciešams," skaidroja "Elvi" pārstāve.
Taujāta par citiem novērojumiem, Vārtukapteine teica, ka populārākie preses izdevumi, pēc kuriem pieprasījums strauji aug, ir tieši dažādi recepšu žurnāli.
Savukārt SIA "Rimi Latvia" sabiedrisko attiecību vadītāja Inga Bite aģentūrai LETA pauda, ka jūlijā, salīdzinot ar jūnija un jūlija datiem, ievārījuma cukura pārdošanas apmēri ir dubultojušies, savukārt kopējais pieprasījums šogad ir nedaudz mazāks nekā pirms gada.
Līdzīgas tendences "Rimi" novērotas attiecībā uz sāli - arī pēc tā pieprasījums tradicionāli sāk palielināties tieši jūlijā.
Pēc Bites sacītā, šogad jūnijā un jūlijā pieaudzis arī pieprasījums pēc "Rimi" preču zīmes etiķa, tā pārdošanas apmēriem šajos mēnešos pieaugot divas reizes. Arī kopumā šogad vasaras mēnešos, salīdzinot ar attiecīgo periodu pērn, iedzīvotāji galda etiķi iegādājušies daudz aktīvāk.
Arī burku un citu uzglabāšanas trauku kategorijā ievārījumu un marinēšanas sezonā "Rimi" veikalos pieprasījums ir nedaudz lielāks nekā pērn, atklāja Bite.
Savukārt veikalu tīkla "top!" valdes locekle un mārketinga direktore Ilze Priedīte aģentūrai LETA uzskaitīja, ka, salīdzinot pieprasījumu pēc produktiem pa mēnešiem, rezultāti populārākajām marinēšanas un konservēšanas sastāvdaļām rāda, ka pārdotā etiķa apmērs jūnijā salīdzinājumā ar maiju ir pieaudzis par 28%, savukārt gada laikā - 2,3 reizes.
Vienlaikus "top!" veikalos jūnijā, salīdzinot ar maiju, par 32% pieaudzis pieprasījums pēc cukura, kamēr gada laikā pieaugums ir 2,2 reizes, par 26% mēneša laikā pieaudzis pārdotā sāls apmērs, kamēr gada laikā pieaugums ir par 51%, bet dažāda izmēra burku pārdošanas apmēri jūnijā pieauguši 12 reizes, kamēr gada laikā kāpums ir astoņas reizes.
"Esam novērojuši, ka cilvēki ilgstošai uzglabāšanai produktus sagatavo ne tikai marinējot un vārot ievārījumus, bet arī izvēlas svaigos produktus - dilles, ogas, sulas - saldēt," minēja Priedīte, piebilstot, ka patlaban "top!" veikalos vairumā tiek iegādāti arī plastmasas trauciņi ar vākiem, aizveramie jeb tā sauktie "Zip-lock" maisiņi.
Tikmēr SIA "Lidl Latvija" pārstāvis Ingars Rudzītis aģentūrai LETA norādīja, ka tukšas stikla burkas "Lidl" nepiedāvā, taču veikalos pieejamas preces, kas ļauj svaigos produktus iefasēt vakuumā un tādējādi tos saglabāt ilgāk, tostarp sasaldējot.
Tāpat viņš sacīja, ka "Lidl" konservēšanas sezonai sagādājis pietiekamus cukura krājumus, lai neveidotos tā iztrūkums. Cita starpā pieprasījums pēc cukura ir kāpis, piemēram, "Lidl" veikalā Sporta ielā, Rīgā, ko Rudzītis skaidroja ar veikala atvēršanai veltītajām akcijām.
Vienlaikus Rudzītis pauda, ka patlaban "Lidl" veikalos pieprasīti ir sezonālie un Latvijā audzētie dārzeņi, piemēram, gurķi, burkāni, tomāti un dažādas ogas. "Redzam, ka populāri ir arī citrusaugļi, kurus izmanto ievārījumu un marmelāžu gatavošanā," viņš piebilda.