Pieprasījumam pēc svaigajām ogām dubultojoties, uzņēmums "Very Berry" aizņēmies līdzekļus, lai turpinātu izaugsmi.
SIA "Very Berry" jau vairāk nekā divdesmit gadu garumā Apes novadā audzē ogas un kopš 2005. gada ražo arī dabiskās sulas un sīrupus, produkciju eksportējot uz Lietuvu, Igauniju, Čehiju, Spāniju, Beļģiju un Lielbritāniju. Uzņēmumā saražoto iegādāties var arī lielākajās tirdzniecības vietās Latvijā.
Kopš ražošanas uzsākšanas, šāds pieprasījums pavasarī vēl nav novērots, pauž uzņēmuma eksporta un tirdzniecības vadītāja Elīna Kostigova. Viņa atklāj, ka, salīdzinot ar pērnā gada martu, tas pieaudzis par 50%. Aprīlī tas nav bijis tik liels, kas galvenokārt skaidrojams ar pieprasījuma sarukumu HORECA sektorā un skolu segmentā.
Jau pērn "Very Beery" izaugsmē investēja 70 tūkst. EUR, no kuriem 50% sedza bankas "Citadele" un 50% - Lauku atbalsta dienesta finansējums. Ierīkotas laistīšanas un ražošanas iekārtas. Martā, lai nodrošinātu augošo pieprasījumu, uzņēmums pieņēma lēmumu vērsties bankā pēc apgrozāmo līdzekļu aizdevuma 30 tūkst. EUR apmērā, lai iepirktu dzērvenes no citiem ražotājiem. Tagad klientiem pieejamās svaigās ogas tiek nodrošinātas no pašu saimniecības, savukārt, sulu un sīrupu ražošanai tiek izmantotas iepirktās ogas.
Pasūtījumu kritums restorānu un kafejnīcu nozarē mērāms līdz pat 90%, tāpat arī apstājusies eksporta pakalpojumu sniegšana. E.Kostigova paskaidro: "Atrodamies stratēģiski ļoti labā vietā, pie Igaunijas robežas, un līdz šim ļoti veiksmīgi sadarbojāmies ar Igaunijas ražotājiem. Skatāmies, kāda būs nākotne saistībā ar to. Protams, zinām, ka kritums būs, bet ceram, ka sadarbība atjaunosies un tad, kad robežas atvērsies, to varēsim turpināt".
Darbinieku skaits uzņēmumā mainījies nav un arī ražošanā netiek plānots ne kādu pieņemt, ne arī no darba atlaist. "Šobrīd mums sākas sezona un ir pieņemti sezonālie strādnieki, kuri šobrīd gatavo ražas laukus sezonas sākumam. Strādnieki pārsvarā ir cilvēki, kuri atgriezušies no ārzemēm un nevar atgriezties savās darba vietās saistībā ar ārkārtas situāciju," teic E.Kostigova.
Vaicāta par to, kas ir uzņēmuma labākā reklāma šobrīd un kam jāpateicas par lielo pieprasījumu, viņa saka, ka labākā reklāma esot pats produkts. Līdz šim ļoti daudz devušas arī ekskursijas uzņēmumā, kas patreiz gan nenotiek. "Cilvēki ir sajūsmā par redzēto, par purvu, par to, kā mēs to visu darām, jo tas viss tiešām ir dabīgs," saka "Very Berry" pārstāve.
Tirdzniecību sevišķi šobrīd veicinot lielveikalu interneta veikalu tirdzniecība, savukārt, plānotās izstādes jaunu eksporta tirgu apgūšanai uz gadu ir pārceltas, bet tiek ar nepacietību gaidītas.
Jānis Kopeika, "Citadele" mazo uzņēmumu apkalpošanas nodaļas vadītājs, skaidro, ka šobrīd ir labs laiks katram uzņēmējam pārskatīt savu uzņēmējdarbību. "Iespējams, ka šis ir piemērots laiks attīstīties, paplašināties vai pārorientēties uz komercdarbību e-vidē. Jau tagad redzam, ka ir nozares, kur audzis pieprasījums pēc finansējuma attīstībai - vērojama ekonomiskā aktivitāte, ko tieši nav skārusi Covid-19 ietekme," saka bankas pārstāvis. Viņš norāda, ka kritēriji, lai saņemtu bankas finansējumu apgrozāmiem līdzekļiem un investīcijām, ir uzņēmuma maksājumu disciplīna, kredītvēsture, uzņēmuma finanšu rādītāji un vadības pieredze.
"Ja uzņēmējs vēlas uzlabot sava uzņēmuma kredītspēju un saņemt labāku piedāvājumu no bankas, pirmkārt, jāpārliecinās par to, lai uzņēmumam nav kavējumu par kredītsaistībām vai nodokļiem, kā arī maksājumi par šīm saistībām tiek veikti regulāri un savlaicīgi. Ja skatāmies nozares, tad, protams, arī banka izvērtē riskus, un ņem vērā faktu, ka Latvijas ekonomikā šobrīd ir nozares, kurās vērojams straujš kritums vai pilnīga dīkstāve," teic J.Kopeika.