Enerģētika

Regulāri elektrības pārrāvumi rada zaudējumus biznesam

Monta Šķupele,02.10.2023

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Atceltas rezervācijas, pārceltas kāzas un tūkstošiem eiro zaudējumi - tādas ir sekas biežiem elektroenerģijas pārrāvumiem Nurmuižas pils kompleksā.

Bijušajam baņķierim, uzņēmējam Oļegam Fiļam piederošais Nurmuižas pils komplekss Talsu novada Laucienes pagastā regulāri piedzīvo elektroenerģijas pārrāvumus, kā rezultātā tiek ietekmēta biznesa darbība. Nurmuižas pils kompleksā darbojas restorāns, viesnīca un SPA, kas aprīkoti ar ļoti dārgu un sarežģītu tehniku, kas tiek bojāta regulāro elektrības pārtraukumu dēļ.

Nurmuižas restorāna un viesnīcas vadītāja Kristīne Jelinska Nurmuižā strādā 4 gadus un ar elektroenerģijas pārtraukumiem sastopas regulāri, ko apliecina e-pastu un Whatsapp sarakstes izdrukas jau kopš 2021.gada. Sarakstes pašlaik tiek gatavotas iespējamai tiesvedībai.

"Piemēram, šī gada 16.septembrī elektrība no rīta noraustījās 12 reizes, kas var radīt neatgriezeniskas sekas mūsu tehnikai. Ir nodedzināti vairāki kafijas aparāti šīs vasaras laikā. Ledusskapis un citas iekārtas ir iegādāti par vairāk nekā 300 000 eiro," stāsta K.Jelinska.

Nurmuižas restorāna un viesnīcas vadītāja atklāj, ka šī gada vasarā elektrība Nurmuižas kompleksā pazudusi 17 reizes. Pārsvarā brīvdienās – dienās, kurās komplekss ir atvērts viesiem.

"To, ka mums ir problēmas ar elektrību, mēs skaidrojam "Sadales tīkla" darbiniekiem jau vismaz gadu, risinājums netiek meklēts un esam gūstekņi ST bezdarbībā un monopolā. Kamēr mums nav elektrības, blakus pārtikas veikalam ir, mēs redzam vairākas iespējas uzlabot ST sniegto pakalpojumu, taču tiekam ignorēti," situāciju raksturo K.Jelinska.

Viņa stāsta, ka uzņēmēju komunikācija ar ST ir regulāra, bet solītie uzlabojumi tai neseko. "Katru elektrības pārrāvuma reizi rakstām, zvanām, gaidām, kad pieslēgs atpakaļ un viņi sola uzlabot pakalpojumu, kas nav noticis jau vairāku gadu garumā. Korporatīvo klientu apkalpošanas menedžeri nestrādā brīvdienās, kas ir mūsu darba dienas, un tad arī notiek biežākie elektroenerģijas pārrāvumi. ST pavirši sniegto pakalpojumu un vienaldzības pret klientiem dēļ esam mūžīgā emocionālā spriedzē. Tāpēc, ka nevaram sniegt solīto un bieži vien jau apmaksāto pakalpojumu, cieš arī mūsu gods un reputācija," pauž K.Jelinska.

Šobrīd tiek gatavots pieprasījums par morālās kompensācijas un zaudējumu atlīdzināšanu no Sadales tīkls AS, uzņēmēji arī konsultējas par iespējamu tiesvedības uzsākšanu.

Nurmuižas kompleksā ir trīs elektrības pieslēgumi, jo teritorijā atrodas 30 ēkas. "Esam lieli elektroenerģijas patērētāji Talsu novadā, maksājot vidēji ap 3000 eiro mēnesī kopš jūlija. Jaunie ST tarifi mums palielināja rēķinu par aptuveni 300 eiro mēnesī. Ar lielām bažām raugāmies uz ziemas sezonu, bet šobrīd prioritāte ir elektrības esamība kā tāda," pauž K.Jelinska.

Ir domāts arī par alternatīvām tām reizēm, kad elektroenerģija nav pieejama. "Par to ir runāts vairākkārt un mēs esam pieraduši visu darīt paši, taču manī ir ieslēdzies princips, ka nevis man ir jāiegulda papildus (aptuveni) 70 000 eiro, bet tieši ST būtu jānodrošina normāls pakalpojums. Mums būtu nepieciešami vismaz 3 ģeneratori, kas ir lielas investīcijas un lielas uzturēšanas maksas. Tas noteikti prasītu arī papildus darbinieka algošanu. Ģeneratori noteikti tiks iegādāti, taču vairākus gadus ilgās ciešanas un radītos zaudējumus es gribu lūgt ST atlīdzināt," uzskata K.Jelinska.

AS Sadales tīkls vecākais korporatīvo klientu attiecību vadītājs Jurģis Vinniņš situāciju komentē šādi: "Apzināmies, ka ikviens elektroapgādes traucējums klientiem ir nepatīkams, tāpēc pastāvīgi plānojam elektrotīkla atjaunošanu un attīstību ar mērķi arvien vairāk samazināt elektrotīkla bojājumu skaitu. Elektroapgādes pārtraukumus Nurmuižas teritorijā izraisījis apstākļu kopums, kas primāri saistīts ar teritorijas novietojumu attālā, mežainā apvidū, no tā izrietošo tīkla konfigurāciju, kā arī ārējiem apstākļiem, tostarp dabas stihijām. Plašā teritorijā, kurā ietilpst arī Nurmuiža, jau kopš augusta (pēc spēcīgās 7. augusta dabas stihijas) tiek veikta elektrotīkla ārkārtas apsekošana, lai identificētu iespējamos defektus, kas var izraisīt gan pārejošus, gan ilgstošākus elektroapgādes traucējumus klientiem".

Nurmuižas pils kompleksu veido vairāki objekti, kuriem elektroenerģijas piegādi nodrošina trīs dažādas vidējā sprieguma gaisvadu elektrolīnijas ar kopējo garumu gandrīz 270 kilometri. Attiecīgi, ja kādā no šo elektrolīniju posmiem rodas bojājums, tas var radīt elektroapgādes traucējumus kompleksa teritorijā.

Sadales tīkls norāda, ka regulāru komunikāciju ar Nurmuižas pils kompleksa pilnvaroto pārstāvi uztur šim klientam noteiktā kontaktpersona. Līdz šim komunikācija ar klientu ir notikusi gan telefoniski, gan e-pasta sarakstēs, gan arī klātienes sarunas formā, lai izrunātu aktuālos jautājumus.

J.Vinniņš skaidro, ka ir bijuši gadījumi, kad klients lūdzis pārcelt plānotos elektrolīniju remontdarbus (un attiecīgus elektroapgādes pārtraukumus) saistībā ar šo darbu laikā ieplānotiem nozīmīgiem pasākumiem. Šādos gadījumos uzņēmums rada iespēju darbus pārplānot.

ST atzīst, ka bojājumu skaits konkrētajā teritorijā ir biežāks nekā statistiski vidēji. Diemžēl attālās teritorijās, mežu apvidos var veidoties situācijas ar biežākiem elektroapgādes traucējumiem, jo arī iztīrītas elektrolīniju aizsargjoslas nepasargā no tā, ka stiprā vējā līnijās var tikt iepūsti zari vai iegāzti koki. Šādās teritorijās ar salīdzinoši zemāku apdzīvotību elektroapgādes nodrošināšanai pamatā tiek izmantotas gaisvadu līnijas kailvadu vai piekarkabeļu risinājumā, jo tas ir ekonomiski pamatotākais risinājums. Vidējā sprieguma izolētas gaisvadu līnijas izbūves izmaksas ir sākot no 15 tūkst. eiro par kilometru, kamēr kabeļlīnijas izbūves izmaksas var sasniegt 60 un vairāk tūkst. eiro par kilometru.

Tuvākajos gados investīcijas plānotas arī elektrotīklos Nurmuižas apkaimē.

"Sadales tīkls saprot, ka ikviens elektroapgādes pārtraukums rada neērtības klientiem. Tomēr dažkārt avārijas bojājumi nav novēršami, jo īpaši, ja tie notiek nelabvēlīgu laikapstākļu (nepārvaramas varas) vai trešo pušu (piemēram, mežistrādes darbu) darbības ietekmē. Lai šādi nenovēršami elektroapgādes pārtraukumi neradītu nepatīkamas situācijas, klientiem, kuru objektos ir izteikti svarīga elektroapgādes nepārtrauktība, ieteicams apdomāt nepārtrauktas elektroapgādes risinājumu (piemēram, autonoms ģenerators) ieviešanu," komentē J.Vinniņš.

Vaicāts, vai Sadales tīkls plāno uzņēmējam segt radušos zaudējumus, ST atbild: "Klientam ir tiesības vērsties AS Sadales tīkls ar iesniegumu par zaudējumu atlīdzināšanu. Katrs pieteikums tiek individuāli izvērtēts. Līdz šim iesniegums par zaudējumu atlīdzināšanu no klienta nav saņemts."

Komentāri

Pievienot komentāru