Ārkārtējās situācijas ieviešana viesusi izmaiņas arī autoskolu darbībā - teorētiskās apmācības klātienē vairs nedrīkst piedāvāt, tādēļ daļa autoskolu pārgājušas uz attālināto apmācību, bet daļa - pagaidām savu darbību apturējušas.
Plānots, ka, beidzoties ārkārtējai situācijai, nākotnē attālinātā teorijas apmācība varētu tikt ieviesta kā pastāvīgs apmācību veids.
Iepriekš nedrīkstēja
Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) Sabiedrisko attiecību speciālists Rolands Rumba skaidro, ka ārkārtējās situācijas laikā ļauts attālināti mācīt visas teorētisko apmācību tēmas.
Līdz šim gan teorētiskā apmācība attālināti nebija iespējama, jo to aizliedza likums, kas nosaka, ka autovadītāja apmācība var notikt tikai telpā, kura ir apstiprināta no CSDD puses. Pirms krīzes valstī bija plāns ieviest daļēji attālinātu B kategorijas teorētisko apmācību, kas paredzēja, ka no 11 moduļiem, klātienē obligāti būtu jānoklausās 2 moduļi, bet šis īstenošanas plāns tika atlikts uz vēlāku laiku, stāsta autoskolas "Einšteins" pārstāve Baiba Rancāne.
"Būtiski gan uzsvērt, ka tiešsaistes apmācības process jāorganizē tā, lai būtu iespēja kursantam un pasniedzējam savstarpēji sazināties, uzdot jautājumus, kā arī lietot vizuālos mācību uzskates līdzekļus – prezentācijas, video," piebilst R. Rumba, atgādinot, ka autoskolai ar apmācāmo jānoslēdz atbilstošs tiešsaistes apmācības līgums, kurā tiek atspoguļoti apmācības nosacījumi, tajā skaitā, norādītas iespējas, kādā apmācāmajām personām nepieciešamības gadījumā tiek nodrošinātas konsultācijas un autoskolas teorētiskā eksāmena kārtošana tiešsaistē.
Šādam apmācības procesam, pēc CSDD pārstāvja domām, ir vairākas priekšrocības, tomēr galvenā - ka vispār var notikt teorētiskā apmācība. Vēl pie pozitīvajiem aspektiem R.Rumba min to, ka cilvēkam nekur nav jādodas un, ņemot vērā situāciju valstī saistībā ar vīrusa izplatīšanos, šādas apmācības ir pilnībā drošas, jo tiek pilnībā izslēgta cilvēku savstarpējā kontaktēšanās. Ne mazāk svarīgi arī tas, kursantam nav jādodas uz autoskolu, līdz ar to tiek taupīti resursi – ceļā pavadītais laiks, nauda transportam.
Ātri pielāgojas
Autoskola "Einšteins" 14.aprīlī sākusi teorētisko apmācību tikai attālināti, informē B. Rancāne. Nodarbību laikā pasniedzējs stāsta visu sagatavoto programmu, līdzīgi kā klātienes nodarbībā.
"Kā tas notiek? Pasniedzējs atrodas auditorijā, kurā tiek izveidota video konference ar audzēkņiem. Tāpat kā līdz šim, apmeklējums ir obligāts un to uzrauga Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) pārstāvis. Pasniedzējs atzīmēs CSDD elektroniskajā žurnālā ikviena kursanta apmeklējumu vai došanos prom. Ja kursants būs pametis video konferenci, tad attiecīgais apmācības modulis nebūs apgūts un tas būs jāklausās atkārtoti pie citas grupas. CSDD sekos līdzi ikvienai apmācības grupai un tās pārstāvim tiks iesniegta katras nodarbības piekļuve, tādā veidā jebkurā brīdī ir iespējams pārbaudīt, vai kursants ir pieslēdzies nodarbībai un velta uzmanību ekrānā notiekošajam. Platforma, kurā notiks nodarbības paredz: audio, video un čata funkcijas. Ikvienam būs iespēja uzdot jautājumus pasniedzējam, ja kaut kas nebūs skaidrs, vai būs vēlme uzzināt vairāk. Skolas teorijas eksāmeni tiek organizēti auditorijā, ne vairāk kā 2 cilvēkiem, ievērojot visas piesardzības un higēnas prasības," apmācību kārtību skaidro B. Rancāne.
Pēc viņas teiktā, arī pirmās palīdzības kursi var notikt daļēji. No divām nodarbībām attālināti tiek nodrošināta viena (teorētiskā), bet praktisko nodarbību drīkstēs organizēt tikai, kad valstī situācija normalizēsies. Ja audzēknim nav iegūta pirmās medicīniskās palīdzības kursu apliecība, tad viņš nevar kārtot skolas un CSDD teorētiskos eksāmenus.
Savukārt praktiskā apmācība autoskolā "Einšteins" tiek organizēta piesardzīgi, stāsta B. Rancāne. Visvairāk cieš pieprasītākā kategorija - B (vieglais transportlīdzeklis), taču, pēc viņas teiktā, labā ziņa ir tā, ka, sākot ar 14. aprīli, CSDD atsākusi pieņemt B un BE kateogorijas vadīšanas eksāmenus. Autoskolas "Einšteins" praktiskās apmācības nodarbībās tiek ievērotas visas higiēnas prasības. Tiek dezinficēta stūre, visi pagriezienu un gaismas slēdži, ātrumpārslēgs, kā arī visi rokturi. Braukšanas nodarbību laikā tiek turēts logs vaļā nelielā spraugā, lai notiek nepārtraukta gaisa apmaiņa. Pirms un pēc nodarbības mašīna tiek pilnībā izvēdināta.
CSDD pieņem arī praktiskos eksāmenus A (motocikiem) un AM kategorijām (motorolleriem). Uz eksāmeniem un praktiskajām nodarbībām katram kursantam pašam ir jānodrošina inventārs: ķivere, cimdi un sakaru līdzeklis (austiņas ar 3,5 mm jack savienojumu).
Eksāmenu pieņemšana CSDD tiek nodrošināta arī kravas automašīnām (C, CE kategorijām). Eksāmena automašīnā ir iebūvēta organiskā stikla siena, kas norobežo audzēkni no inspektora, tā ievērojot visas drošības prasības. Arī autoskola "Einšteins" aprīko savas automašīnas ar šādu aizsargstiklu.
E-apmācību varēs turpināt tik ilgi, kamēr valstī būs ārkārtas situācija, bet pēc tam mācības atgriezīsies ierastajā ritmā - klātienē, skaidro B. Rancāne.
Autoskolas "Presto" mārketinga vadītājs Jānis Ķīsis skaidro, ka autoskolā apmācības norit, izmantojot pasaulē zināmas komerciālas videoprezentācijas platformas. Eksāmeni tiek pieņemti arī attālināti, klātienē izņēmuma kārtā.
Pēc viņa domām, attālināto apmācību priekšrocība ir tas, ka mācībām var pieteikties kursanti no jebkuras Latvijas vietas, jāspēj tikai nodrošināt lokālu braukšanas apmācību, citādāk starp klientu un autoskolu var rasties konflikti, jo patērētājs varēja domāt, ka viss process nodrošināts, bet patiesībā iegādāties tikai pakalpojuma daļu. Latvijā jau ir bijuši šādi gadījumi, tajā skaitā, krāpšana, viņš uzsver, piebilstot, ka "Presto" autoskolai vienīgajai ir elektroniska braukšanas sistēma ar segumu visā Latvijā, kur var brīvi izvēlēties instruktorus katrā pilsētā. Mīnusi varētu būt līdzīgi esošai skolu pieredzei - ne visi ir tehnokrātiski, grūti noorientēties datortehnikas un datorprogrammatūrā.
Ņemot vērā situāciju, J. Ķīsis paredz, ka, visticamāk, notiks arī tirgus konsolidācija, jo ne visas autoskolas spēs nodrošināt tālmācības iespējas un īpaši augstvērtīgā kvalitātē - būtiska ir kameru izšķirtspēja, skaņa, gaisma, aizraujoša un interaktīva apmācības programma, tāpat jāpaspēj apmācīt pasniedzējus, kā rīkoties katrā gadījumā.
Cer ieviest arī regulāri
Nākotnē attālinātās apmācības varētu tikt ieviestas kā pastāvīgs apmācību veids, taču patlaban pastāv vairākas neskaidrības un šķēršļi, kas traucējuši līdz šim īstenot šo procesu.
"Ieviešot teorētisko apmācību tiešsaistes režīmā, mēs saskārāmies ar vairākiem izaicinājumiem, viens no tiem – ne visi cilvēki ir gatavi šādam apmācības režīmam un tas attiecas ne tikai uz jautājuma morālo aspektu, bet arī uz tehnoloģisko. Jaunā sistēma tikko sākusi darboties, tāpēc par to, kā tā strādā, kā arī kāds ir autoskolu un cilvēku viedoklis par to, varēsim runāt pēc kāda laika," saka R. Rumba.
Pēc B. Rancānes domām, no attālinātās apmācības ieguvēji būtu visi. CSDD attālināti var kontrolēt audzēkņu apmeklējumu, kā arī pasniedzēju un autoskolu darbu. Savukārt autoskola var komplektēt grupas, palielinot savus darbības apvāršņus, jo vienā grupā teorētisko apmācību var apgūt audzēkņi no dažādām pilsētām, vai pat valstīm. Audzēknim ir daudz lielāka izvēle uz apmācību laikiem, jo viņš nav atkarīgs no autoskolas atrašanās vietas.
Par attālinātajiem eksāmeniem gan vēl pāragri runāt, piebilst R. Rumba, uzsverot, ka pašlaik būtu nereāli nokontrolēt, vai cilvēks eksāmenu kārto pats. Tomēr, runājot par CSDD tuvākajiem plāniem – jau līdz šim bija plāns attālināto apmācību ieviest kā pastāvīgu. Šādas apmācības būtība – nenotiek dzīvā lekciju lasīšana tiešsaistē, bet gan ir apmācības kurss un materiāli, ko cilvēks apgūs. Tās galvenais ieguvums – kursants var pats izvēlēties un plānot savu laiku, jo nav paredzēts konkrēts nodarbību grafiks.
Autovadīšana - tālā nākotnē
Nav izslēgts, ka tālākā nākotnē arī mainīsies veids, kā mācīsimies braukt, jo automašīnas vadīšanu būs iespējams apgūt speciālā simulatorā - pasaulē patlaban šāds aprīkojums sāk iegūt popularitāti, norāda autoskolu pārstāvji.
"Eiropas Savienības direktīvas atsevišķās apmācību kategorijās jau paredz simulatorus, tātad tie noteikti būs. Un pasaulē jau tas tiek praktizēts," piebilst J. Ķīsis.
"Autoskola "Einšteins" šobrīd nav domājusi par auto simulatoru iegādi, jo neredzam pēc tā pamatotu vajadzību. Ja pasaulē šāda prakse tiktu ieviesta un cilvēkiem būtu interese par to, tad mēs noteikti pielāgotos gan klientu drošības aspektiem, gan pasaules apmācības tendencēm," piebilst B. Rancāne.