Pasaule varēs vērot, kā Google cīkstēsies par sava dominējošā stāvokļa saglabāšanu interneta meklēšanas tirgū.
Septembra pirmajā daļā tika startēta, iespējams, viena no lielākajām pretmonopola stāvokļa izmantošanas lietām mūsdienu vēsturē. ASV cīnīsies ar internetā dominējošā meklēšanas uzņēmuma Google mātes kompāniju Alphabet. Daži pauž viedokli, ka šīs tiesvedības iznākums var noteikt to, kāda nākotnē izskatīsies interneta meklēšana. Šim procesam arī var būt pa spēkam pavērt durvis uz to, lai pret Alphabet un citiem tehnoloģiju grandiem tiek izvirzītas kādas citas prasības.
Konkrēti šī ASV Tieslietu departamenta lieta ir vērsta pret Alphabet saistībā ar to, ka šis uzņēmums slēdzis, iespējams, ne īsti legālas vienošanās par to, lai tieši tā Google meklēšanas platforma vienmēr būtu pamata izvēle patērētāju pūļiem. Piemēram, Google šādus daudzmiljardu ASV dolāru darījumus slēdzis ar Apple un ne tikai - lieta koncentrēsies uz līdzīgiem Alphabet darījumiem gan ar Samsung un pārējiem viedtālruņu ražotājiem, gan citiem tās šādiem sadarbības partneriem. ASV investīciju bankas J.P. Morgan analītiķi rēķinājuši, ka Google šogad vien tās meklēšanas rīka partneriem izmaksās gandrīz 30 miljardus ASV dolāru. 20 miljardi no tiem, lai Google būtu pamata izvēles meklēšanas rīks, atlēkšot Apple un 8 miljardi – tālruņu izstrādātājiem ar Android operētājsistēmu. ASV prokurori gan kopējo summu min krietni mazāku – 10 miljardu ASV dolāru apmērā, kas, iespējams, liecina par duļķainu un visai interpretējamu lauku.
Kontrolē durvis uz internetu
DB jau rakstījis, ka ASV valdības pārstāvji Google nosaukuši par monopola veida interneta vārtu atslēgas īpašnieku. Tiek apgalvots, ka Google rīcība ir nodarījusi kaitējumu patērētājiem mazākas to izvēles, inovāciju kavēšanas, privātuma pārkāpumu un to datu izmantošanas ziņā. Viedokļi pat ir, ka šāda situācija jau ir novedusi pie mazāk dinamiskas Rietumvalstu ekonomikas.ASV Tieslietu ministrija apgalvo, ka Google ekskluzīvie darījumi ar Apple un citiem partneriem neļauj efektīvi konkurēt par interneta meklēšanas biznesu un uzlabot šādus produktus. Proti, ar citu šādu rīku starpniecību netiek veikti pietiekami daudzi meklējumi, lai varētu uzlabot šādus produktus. Savukārt pašai Google pie tās pārliecinoši dominējoša stāvokļa to īsti nemaz nav motivācijas darīt. ASV valdība arī saka, ka Google izmantojusi savu monopola stāvokli, lai paaugstinātu cenas reklāmām savās meklēšanas rezultātu lapās.
Visu rakstu lasiet 19.septembra žurnālā Dienas Bizness!
ABONĒJIET, lasiet elektroniski vai meklējiet preses tirdzniecības vietās!
Abonē arī digitāli!