Nīderlandes kompānija DAF Trucks sasniegusi vēsturiski lielāko tirgus daļu, uzņēmumam kļūstot par otru lielāko kravas automašīnu zīmolu Eiropā. Uzņēmums būtiski stiprinājis savas pozīcijas arī Baltijas valstīs. Pērn kravas automašīnu ražotājs DAF, kura ražotne atrodas Eindhovenā, nosvinēja 90 gadu jubileju.
Panākumus gūt palīdzējis arī Centrako – oficiālais DAF pārstāvis Lietuvā un Latvijā. Centrako piedāvā visu nepieciešamo kravas automašīnām un piekabēm, pārdod jaunas un lietotas kravas automašīnas, nodrošina garantijas un pēcgarantijas servisu, kā arī, pateicoties veiksmīgai sadarbībai ar DAF rūpnīcas servisu, piedāvā gan jaunas, gan lietotas oriģinālās rezerves daļas. Tieši Centrako ieguva Zelta balvu 2019 par kravas automašīnu pārdošanas sasniegumiem.
Līderu izvēle
2019. gada pirmajos mēnešos DAF zīmols līdz ar Volvo un Scania stiprinājis savas pozīcijas Latvijas tirgus līderu trijniekā. 2018. gadā Latvijas kravu pārvadātāji papildināja savus autoparkus ar 346 DAF XF 480 FT kravas automašīnām ar pilnu masu, sākot no 16 tonnām, tādējādi zīmola tirgus daļu palielinot līdz 19%.
Lietuvā šis skaitlis ir vēl iespaidīgāks – 20% tirgus daļa un 1725 jaunas kravas automašīnas. Interesanti, ka 450 kravas automašīnas vienā pirkumā iegādājusies liela Eiropas transporta kompānija Girteka Logistics, kas atrodas Viļņā. Taču tas nav viss. Otrs šīs kompānijas DAF XF pirkums ir vēl iespaidīgāks – 1500 kravas automašīnas! Kāpēc Lietuvas pārvadātāji iecienījuši kravas automašīnas no Nīderlandes?
“DAF kravas automašīnas, veicot pārvadājumus pa Eiropas ceļiem, mums ir radījušas ārkārtīgi uzticamu iespaidu,” stāsta Girteka Logistics ģenerāldirektors Edvards Ljahovičus. “Tās ir uzticamas, ar rekordaugstu degvielas patēriņa efektivitāti un augstu komforta līmeni, kas pilnībā atbilst mūsu autovadītāju prasībām. Nav šaubu, ka 1500 jaunās DAF kravas automašīnas palīdzēs mums ātrāk sasniegt plānu, kas paredz vēl vairāk paplašināt mūsu darbību un sasniegt ambiciozo mērķi – kļūt par lielākā Eiropas kravas autoparka īpašnieku.
Kompānijas vadītājs uzsver, ka DAF XF modelis uzņēmumu sākotnēji ieinteresējis, pateicoties tā zemajam CO2 emisiju līmenim, kas pilnībā atbilst Girteka Logistics stratēģiskajam mērķim aktīvi samazināt izmantoto transportlīdzekļu emisijas.
“Lēmumu iegādāties pirmās 500 kravas automašīnas DAF XF mēs pieņēmām pēc detalizētas kravas automašīnu tirgus piedāvājuma analīzes,” skaidro Edvards Ljahovičus. “Vēlāk, sekojot līdzi automašīnu ikdienas darbības rādītājiem un vērtējot jaunas iespējas to iegādei, par šiem transportlīdzekļiem saņēmām augstus novērtējumus no mūsu kompānijas autovadītājiem. Viņi bija apmierināti ar braukšanas ērtumu, kabīnes komfortu un augstu izpildes kvalitāti. Mums ir svarīgs to cilvēku viedoklis, kuri ievērojamu daļu sava laika pavada kravas automašīnas kabīnē, jo tas ir būtisks priekšnosacījums stabilai darbībai bez satiksmes negadījumiem. Kopējais secinājums: DAF kravas automašīnas sevi pierādījušas pat labāk, nekā gaidīts!
Nedaudz par tehnisko pusi
Visas DAF kravas automašīnas, ko iegādājās Girteka Logistics, aprīkotas ar 12,9 litru PACCAR MX-13 dzinēju un 12 pakāpju automātisko pārnesumkārbu TraXon.
Šo automašīnu izgatavošanā uzmanība pievērsta ļoti daudzām niansēm. Pat pogu bloku vadītājs var organizēt pēc savas izvēles – tā, lai viņam būtu pēc iespējas ērtāk vadīt automašīnu. Būtiski uzlabota arī kruīza kontroles vadība, pielāgojot to dažādiem braukšanas apstākļiem – vienkārši paspiežot pogu, ātrums palielināsies tikai par 1 km/h, bet, turot pogu ilgāk, ātrums palielināsies straujāk – par 5 km/h. Īpaša uzmanība pievērsta kravas automašīnas interjeram – piemēram, Exclusive līnija piedāvā ādas sēdekļus, ādas stūri un ādas durvju konsoles CF un XF modeļiem. Vadītāja sēdekli iespējams regulēt piecās pozīcijās, bet XF Super Space Cab ir visplašākā kabīne no tirgū piedāvātajiem modeļiem!
Jaunās automašīnas standarta komplektācijā ietilpst transportlīdzekļa stabilitātes kontroles sistēma Vehicle Stability Control, kas samazina kravas automašīnas apgāšanās risku. Adaptīvā kruīza kontrole un frontālās sadursmes brīdināšanas sistēma ir viena no nepieciešamākajām opcijām, tāpat kā avārijas bremzēšanas sistēma. Automašīnas aprīkotas ar jaunākajām tehnoloģijām – kruīza kontroles režīms balstās uz satelīta datiem, automātisko pārnesumu pārslēgšanas mehānismu, ceļa apzīmējumu atpazīšanas sistēmu, avārijas antibloķēšanas sistēmu un daudz ko citu...Latvijas transporta kompānijām ir iemesls apsvērt, vai nav vērts plašāk iepazīt Lietuvas kaimiņu pieredzi DAF XF kravas automašīnu izmantošanā. Ja šim modelim Eiropā ir tādi panākumi, tad tā noteikti nav nejaušība!
Prioritāte – maģistrālie pārvadājumi
Kompānija DAF īpašu uzmanību pievērš maģistrālajiem pārvadājumiem, jo tieši šis klientu segments veido aptuveni 40%. Vēl 19,4% pārstāv būvniecības sektoru, 15,5% ir piegādes pakalpojumi, bet 9,4% – komunālie dienesti.
Labvēlīgā ekonomiskā situācija Eiropā pērn veicināja pieprasījumu pēc transporta pakalpojumiem, un līdz ar to strauji pieauga arī pieprasījums pēc kravas automašīnām. 2018. gadā tika pārdots par 13 000 vairāk kravas automašīnu ar pilnu masu 16 tonnas un vairāk (kopā 319 000) nekā 2017. gadā (306 000). DAF lēš, ka 2019. gadā lieljaudas transportlīdzekļu tirgus paliks stabils un pārdošanas apjomi sasniegs no 290 000 līdz 320 000 vienību.
Lai apmierinātu augošo pieprasījumu pēc kravas automašīnām, DAF 2018. gadā saražoja rekordlielu skaitu automašīnu ar mazu, vidēju un lielu kravnesību. DAF tirgus daļa Eiropā sasniedza 16,6%, kļūstot par otro lielāko uzņēmumu lielas kravnesības automašīnu segmentā ar pilnu masu virs 16 tonnām un sasniedzot piektdaļu (19,8%) no kopējā kravas automašīnu tirgus.
2018. gadā DAF sadarbībā ar profesionāliem dīleriem izveidoja spēcīgu pamatu tālākai izaugsmei. Klienti augstu vērtē DAF kravas automašīnas un to uzticamību, zemās ekspluatācijas izmaksas, degvielas ekonomiju un augsto komforta līmeni, kā arī zemo trokšņu līmeni. Pateicoties šīm priekšrocībām, uzņēmumam pagājušajā gadā izdevās piesaistīt daudz jaunu klientu – sākot ar maziem uzņēmumiem līdz lieliem starptautiskiem autoparkiem. Kā Eiropas kravas automašīnu tirgus līderis DAF plāno panākt šādus rezultātus arī citos segmentos.
Apstiprina arī eksperti
Nedrīkst aizmirst, ka veiksmīgu automašīnu virzību tirgū lielā mērā veicina arī vadošo nozares ekspertu atzinība. Neatkarīga žūrija Hannoveres auto izstādē jaunajiem DAF CF un XF modeļiem piešķīra apbalvojumu Starptautiskā kravas automašīna 2018. Visaugstāko novērtējumu saņēma šo automašīnu augstā uzticamība, konkurentiem nesasniedzamie kvalitātes standarti, zemās ekspluatācijas izmaksas un neredzēti augsta veiktspēja.
Šādi DAF ir stiprinājusi savas līdera pozīcijas degvielas ekonomijas un zemu CO2 emisiju tehnoloģiju jomā. Tas, bez šaubām, ir motivējis daudzus pārvadātājus uzmanīgāk iepazīties ar jaunajiem DAF modeļiem. Jau šodien šī zīmola Baltijas pārstāvji nevar sūdzēties par savas produkcijas pārdošanas apjomu pieaugumu! Un ne tikai viņi. Pagājušajā gadā DAF turpināja ieņemt līdera pozīcijas kravas automašīnu segmentā Nīderlandē, Lielbritānijā, Polijā un Ungārijā. Vienlaikus uzņēmums iekaroja vadošās pozīcijas Beļģijā, Bulgārijā un Čehijā. Tāpat DAF zīmols atguva Vācijas vadošā importa zīmola titulu ar iespaidīgu tirgus daļu – 12,3%!
Ārpus Eiropas Savienības 2018. gadā tika piegādāti aptuveni 9 tūkstoši kravas automašīnu. Uzņēmuma tirgus daļa pieauga Izraēlā, Baltkrievijā un Dienvidāfrikā, savukārt Taivānā kompānija vēl vairāk nostiprināja savu tirgus daļu. DAF nākotnes plānos ietilpst Āzijas tirgus iekarošana, stāsta DAF Trucks reģionālais pārdošanas direktors Marks Bloms. Īpašu uzmanību uzņēmums patlaban pievērš Dienvidāfrikas tirgum. Tāpat liela nozīme ir arī Brazīlijas tirgum, kurā piedāvātie DAF modeļi atšķiras no tiem, ko tirgo citās valstīs, turklāt tie tiek izgatavoti DAF rūpnīcā Brazīlijā. DAF patlaban arī vērtē Ķīnas tirgus potenciālu, tomēr, pēc Bloma teiktā, tas ir sarežģīts tirgus, uz kuru jāpiegādā lieli kravas automašīnu apjomi.
Ekonomijas priekšnosacījumi
Uzticamība, izturība, efektivitāte un augsts komforta līmenis – tās ir īpašības, ar kurām pamatoti lepojas DAF. DAF CF un XF līnijas izstrādātāji īpašu uzmanību pievērsuši dzinējiem un aerodinamikai, vienlaikus sasniedzot maksimālu ekonomiju.
Tehnisku inovāciju kombinācija jaunajos modeļos ir ļāvusi samazināt degvielas patēriņu līdz 10%, un realitātē ietaupījums veido vairāk nekā 2–3 l/100 km. Uz kā rēķina degvielas patēriņš tiek samazināts?
Kravas automašīna ir kļuvusi vieglāka, ieviesta jauna klimata kontroles sistēma, un būtiska loma ir arī lēmumiem attiecībā uz aerodinamiku. Kā jau minēts, pārnesumkārbas nomaiņa no ZF AS Tronic uz ZF TraXon modeli ļauj samazināt degvielas patēriņu, un tā pārslēdzas daudz ātrāk un klusāk.
Uzlabotie dzinēji kļuvuši par 3–4% ekonomiskāki. Šie un daudzi citi nozīmīgi “sīkumi” ļauj sasniegt līdz pat 10% degvielas ekonomiju, tādējādi gada laikā viena DAF automašīna tās īpašniekam var ietaupīt ievērojamu summu. Ražotājs sola 3000 eiro ietaupījumu ik gadu! Tajā pašā laikā palielināts tehniskās apkopes intervāls – no 150 tūkstošiem līdz 200 tūkstošiem kilometru, kas ļauj ietaupīt 250 eiro gadā, bet autoparka pārvaldīšanas sistēma DAF Connect – 1300 eiro ietaupījumu gadā. Turklāt kravas automašīna spēj pārvadāt par 100 kg vairāk, kas rada vēl 600 eiro ietaupījumu.
Ekoloģiskais ceļu iekarotājs
Saskaņā ar Eiropas Savienības prasībām attiecībā uz CO2 emisiju līmeņa samazināšanu līdz 2025. gadam ražotājiem jāpanāk izmešu samazinājums par 15%, bet līdz 2030. gadam – par 25%. Kompānija DAF nesatraucas par sankcijām, kas tiks piemērotas par šo stingro prasību neievērošanu. Uzņēmums jau ilgu laiku gatavojas to izpildei un strādā, lai tās pat apsteigtu.
Uzņēmums dienā saražo 254 CF/XF kravas automašīnas un 48 LF modeļu kravas automašīnas. Gadā šis skaits sasniedz aptuveni 56 800 CF/XF un 10 200 – LF modeļu automašīnas. Plānoto investīciju apjoms produktu attīstībā un ražošanā tuvāko piecu gadu laikā pārsniegs 900 miljonus eiro, stāsta Marks Bloms. Kompānija ir gatava palielināt ražošanas apjomus un turpināt uzlabot kvalitātes līmeni. Patlaban, lai iegādātos jaunu DAF kravas automašīnu, gaidīšanas laiks, pēc M. Bloma teiktā, sasniedz vien 2–3 mēnešus.
Turklāt šīs automašīnas netiek izgatavotas īstermiņa izmantošanai, tās kalpos ilgi un būs uzticamas. Nesen DAF atradusi šī zīmola vecāko kravas automašīnu, kas aizvien darbojas un ar to gandrīz katru dienu tiek pārvadātas kravas. Šis pārsteidzoši enerģiskais ilgdzīvotājs ir A1600 modelis, kas pieder Fricim un Nikijai Hoefnageliem. Viņi šo veterānu izmanto, lai uz dažādām vietām Nīderlandē pārvadātu ceļojošo atrakciju parku. “Jā, mūsu automašīnai ir jau 50 gadu, taču tai vēl ir ļoti tālu līdz pensijai,” saka Hoefnageli.
Plašāku informāciju par DAF kravas transportu var iegūt mājaslapā www.daf.lv vai oficiālā DAF Trucks tirgotāja un servisa dīlera Latvijā SIA Centrako birojā Rīgā, Siltuma ielā 5.