CleanR Grupas apgrozījums kopš 15 miljonus eiro lielas obligāciju emisijas 2022. gada decembrī pērnā (2023.) gada deviņos mēnešos ir audzis par 40%, uzlabojušies uzņēmuma finanšu rādītāji, veikti uzņēmumu iegādes un apvienošanas darījumi un uzbūvēta Eiropā modernākā plastmasas pārstrādes rūpnīca, Dienas Biznesam atklāja grupas valdes priekšsēdētājs Juris Gulbis.
CleanR Grupas izveidošanas stāsts kā priekšnoteikums obligāciju emisijai - kāds tas ir?
CleanR pamatdarbība vēsturiski ir bijusi atkritumu apsaimniekošana. Tomēr uzņēmums laika gaitā ir strauji attīstījies, un gan organiskas izaugsmes, gan M&A darījumu rezultātā zem CleanR cepures tika izveidoti dažādi vides pakalpojumu virzieni. Pirms pāris gadiem, kritiski izvērtējot CleanR struktūru, secinājām, ka vienā uzņēmumā salikti dažādi biznesa virzieni, kas veiksmīgāk strādātu, ja būtu nodalīti neatkarīgos uzņēmumos. Tā arī tika izveidots uzņēmums, ko šobrīd pazīstam ar nosaukumu AS CleanR Grupa, kas darbojas divos uzņēmējdarbības segmentos – atkritumu apsaimniekošana un vides pakalpojumi. Atkritumu apsaimniekošanas virzienā ietilpst divi uzņēmumi – sadzīves atkritumu apsaimniekotājs CleanR un industriālo atkritumu un būvgružu apsaimniekošanas uzņēmums CleanR Verso. Abu uzņēmumu pamatdarbība ir dažādu veidu atkritumu savākšana, šķirošana, kā arī šķiroto atkritumu pārstrāde un produktu radīšana otrreizējai izmantošanai.
Atkritumu pārstrādes jomā pagājušā gada sākumā īstenojām vērienīgu investīciju projektu, Ķekavas novadā atklājot plastmasas pārstrādes rūpnīcu, kas šobrīd ir modernākā Eiropā, jo te var pārstrādāt tādus plastmasas izstrādājumus, kādus līdz šim Latvijā nebija iespējams. Otrs biznesa virziens Grupā ir vides pakalpojumi, kur darbojas divi uzņēmumi – Vizii un Vizii Urban. Vizii Urban ir pilsētvides uzturēšanas bizness, savukārt Vizii nodarbojas ar komerctelpu uzkopšanu. Vizii no CleanR kā atsevišķs uzņēmums tika nodalīts visagrāk – jau 2021. gadā un šobrīd jau attīsta savu dinamisku izaugsmes ceļu. 2023.gadā Vizii ieguva tiesības uzkopt ļoti lielu objektu – Rīgas Austrumu klīniskās universitātes slimnīcu telpas piecos stacionāros. Vienlaikus investēts arī jaunas digitālās infrastruktūras attīstībā – izveidota pirmā kvalitātes novērtējuma mobilā lietotne, ko var izmantot kā uzņēmuma darbinieki, tā arī klienti operatīvākai un ērtākai sadarbībai.
Šobrīd CleanR Grupas fokusā ir visu Grupā ietilpstošo uzņēmumu sabalansēta attīstība, ieguldot organiskā izaugsmē un vienmēr arī lūkojoties pēc attīstības uzņēmumu iegādes un apvienošanas (M&A) darījumu rezultātā. Īpašs fokuss ir uz reģionālo paplašināšanos gan Latvijas, gan ilgtermiņā arī Baltijas līmenī. Tāpat šobrīd cītīgi strādājam pie Grupas korporatīvās pārvaldības pilnveides – sakārtoti procesi, caurskatāmība un atklātība ir pamatpīlāri sadarbībā ar visām Grupas ietekmes pusēm – no darbiniekiem līdz nozares politikas veidotājiem un obligacionāriem.
Kur paradījās finansēšanas vajadzība?
Nepieciešamība pēc papildu finansējuma parādījās straujas izaugsmes rezultātā. Līdz 2022. gada decembrim uzņēmums savu attīstību finansēja ar pašu akcionāru līdzekļiem un nedaudz arī banku aizņēmumiem, taču, uzņēmumam aktīvi paplašinoties ar M&A darījumu palīdzību, bija jādomā par papildu finansējuma piesaisti. Lēmums par labu obligācijām tika pieņemts, jo šis finansējuma avots piedāvāja uzņēmumam vislielāko elastību. Un tā pēc veiksmīga starta Baltijas kapitāla tirgū 2022. gada decembrī tika emitētas obligācijas Nasdaq Riga First North alternatīvajā tirgū.
Kur ir nepieciešami līdzekļi, ja neskaitām jaunu rūpnīcu būvniecību un uzņēmumu iegādi?
Ar katru investīciju sniegto pakalpojumu attīstībā varam teikt, ka esam Latvijas aprites ekonomikas virzītājspēks. Pirmkārt, paši CleanR Grupā esam bezatkritumu saimniecība, kas nozīmē, ka savas darbības rezultātā neradām atkritumus. Otrkārt, ar visu uzņēmumu darbību nodrošinām pilna cikla pilsētvides servisu – no atkritumu savākšanas līdz šķirošanai un pārstrādei, no telpu uzkopšanas un pilsētvides teritoriju uzkopšanas līdz parku, ielu un ietvju uzturēšanai. Esam sadarbības partneris daudzām Latvijas pilsētām, nodrošinot tām servisa pakalpojumus vides jomā. Mūsu bizness pēc būtības ir ļoti kapitālietilpīgs. Gan infrastruktūras modernizācija, gan loģistikas nodrošināšana, gan pakalpojumu un klientu apkalpošanas digitalizācija ir tie investīciju virzieni, kuros ieguldām ar ilgtermiņa un biznesa ilgtspējas nolūku.
Piemēram, plastmasas pārstrādes rūpnīca ir vērtīgs pienesums kopējā Latvijas atkritumu saimniecības zaļo mērķu sasniegšanā – lai samazinātu poligonos noglabājamo atkritumu daudzumu. Tāpat Grupas uzņēmums CleanR šogad ieguldījis atkritumu savākšanas un šķirošanas infrastruktūrā, Rīgā un Jūrmalā izbūvējot 123 pazemes konteinerus, kas izvietoti īpašos 34 atkritumu savākšanas laukumos jeb novietnēs. Moderna infrastruktūra ir pieejamāka, drošāka un ērtāka iedzīvotājiem un vizuāli estētiskāka pilsētvidē. Savukārt klientu apkalpošanas digitalizācijas nolūkos esam investējuši vienotā klientu pašapkalpošanās platformas manai.videi.lv attīstībā, kas nu jau mūsu klientiem pieejama ne tikai interneta vidē, bet arī mobilās aplikācijas formā. Tā ir ērta, ātra un vienkārša klientam savu pakalpojumu pārvaldībai – apmaksāt rēķinus, pieteikt papildu pakalpojumus, dodoties atvaļinājumā, atteikt izvešanu un pat noslēgt līgumu – to visu tagad var izdarīt mobilajā telefonā ar pāris klikšķiem. Vienlaikus arī ļoti liels investīciju segments ir mūsu uzņēmumu transporta flote, kas ir specializētiem transportlīdzekļiem piesātināta – atkritumvedēji, ielu ziemas tīrīšanas tehnika, pludmaļu un zaļo zonu uzturēšanas transportlīdzekļi – kopā vairāk nekā 150 smago automašīnu vienības, kā arī vieglās automašīnas. Te lūkojamies pēc mūsdienīgiem risinājumiem – klusākiem un videi draudzīgākiem.
Šogad autoparka zaļināšanas nolūkos iegādājāmies 20 jaunus elektroautomobiļus, tādējādi elektroauto īpatsvars Grupas uzņēmumos sasniedz jau 42% no kopējā vieglo automobiļu parka.Grupas uzņēmumi pēdējo divu gadu laikā arī iegādājušies 15 jaunus atkritumu vedējus, darbināmus ar saspiesto dabasgāzi jeb CNG, kas samazina izmešu daudzumu par aptuveni 20% līdz 30%, mazina trokšņus, kā arī par aptuveni 98% samazina sēra dioksīda emisijas izraisīto smalko putekļu rašanos. Tāpat uzņēmumi atjauno savu kravas autoparku atbilstoši augstākajiem ekoloģiskajiem standartiem – EURO VI kategorijas transportlīdzekļu īpatsvars šobrīd veido jau 54%. Rūpīgi sekojam līdzi jaunākajām tirgus tendencēm elektroautomobiļu jomā, tai skaitā arī kravas un specializēto transportlīdzekļu segmentā. Kaut arī cenu līmenis šādai tehnikai joprojām ir augsts, tuvākajā laikā plānojam investēt tieši specializētā elektrotransporta iegādē, tādējādi virzoties gan Grupas klimatneitralitātes mērķu sasniegšanā, gan izpildot klientu iepirkumu prasības pēc pakalpojuma nodrošināšanas ar alternatīviem enerģijas resursiem darbināmiem transportlīdzekļiem.
2022. gada decembrī emitējāt obligācijas, piesaistot 15 miljonus eiro. Kur piesaistītais finansējums tiek izmantots / ieguldīts?
Bez minētajiem ieguldījumiem infrastruktūras un autoparka attīstībā līdzekļi tiek tērēti uzņēmuma kopējās investīciju programmas realizēšanai – jaunu uzņēmumu iegādei, kā arī ieguldīti jau minētajā plastmasas pārstrādes rūpnīcā, kas ražo materiālus otrreizējai izmantošanai, kā arī otrreizējo materiālu šķirošanas jaudās - šobrīd būvējam industriālo atkritumu šķirošanas līniju, kas būvgružu un industriālo atkritumu šķirošanas jaudas praktiski dubultos.
Kā ir ar konkurenci Latvijas tirgū?
Ja paskatīsieties publiskā iepirkuma konkursus, tad visur piedalās vairāki tirgus spēlētāji un nav tā, ka konkurence būtu nepietiekama. Nozare ir kapitāla intensīva, un, ja vēlamies turpināt attīstīties un būt starp līderiem, nepieciešama spēja veikt lielus ieguldījumus jaunajā smagajā tehnikā, īpaši, ja runa ir par zaļajiem iepirkumiem.
Kādi ir rezultāti pēc obligāciju emisijas?
Sniegums šī gada pirmajos deviņos mēnešos ir iespaidīgs. Grupas apgrozījums ir 71 miljons eiro, EBITDA – 14 miljoni eiro, attiecīgi pieaugums par 41% un 61%, salīdzinot ar tādu pašu laika periodu 2022. gadā. Patlaban nodarbinām 1700 darbinieku.Šā gada pirmie deviņi mēneši CleanR Grupai ir bijuši aktīvi vairākos aspektos. Pirmkārt, esam paplašinājuši biznesu pilsētvides servisa jomā. Vizii Urban kopš vasaras nodrošina pilsētas uzkopšanas pakalpojumus Siguldā un Bauskā, kā arī šajā vasarā rūpējās par Latvijas pludmaļu tīrību 30 kilometru garumā Jūrmalā, Liepājā un Vakarbuļļos, no kurienes kopumā izvesti vairāk nekā 400 tonnas atkritumu. Otrkārt, investējām jau minētās atkritumu šķirošanas infrastruktūras modernizēšanā, turpinot pazemes konteineru tīkla attīstību.
Vai darbinieku skaits pieaug?
Jā, Grupas darbinieku skaits turpina pieaugt – mums nav tikai ražošanas jaudu pieaugums, proti, jaunas rūpnīcas un automašīnas, bet arī organisks biznesa pieaugums. Atkritumu apsaimniekošanā esam sākuši darbu Ropažos un Baldonē. Vizii konkursa rezultātā ir ieguvis tiesības strādāt Rīgas Austrumu klīniskās universitātes slimnīcas objektos. Esam sākuši Siguldas un Bauskas pilsētu uzkopšanu. Mēs esam iegādājušies uzņēmumu, kas veic Cēsu pilsētas uzturēšanu. Visos uzņēmumos ir salīdzinoši liels cilvēkresursu apjoms, tādēļ aug arī darbinieku skaits.
Ja runājam par jaunuzbūvēto plastmasas pārstrādes rūpnīcu – vai tā ir tikai CleanR Grupas savākto un šķiroto atkritumu pārstrādei, vai arī pieņem plastmasu pārstrādei no citiem spēlētājiem tirgū?
CleanR plastmasas pārstrādes rūpnīca specializējas LDPE, HDPE un PP jeb pārtikas, lauksaimniecības, celtniecības materiālu iepakojuma, kā arī autotransporta industrijas materiālu pārstrādē. Tie ir dažādi maisi, augļu kastes, big-bag maisi, higiēnas un sadzīves ķīmijas iepakojums, mucas un automašīnu plastmasas elementi. Tā ir krietni jaudīgāka par pašu vajadzībām, un, protams, mēs pieņemam arī citu izejmateriālu. Rūpnīca ir aprīkota ar nozarē vadošajām tehnoloģijām, kas ļauj mēnesī saražot līdz 1000 tonnām granulu un pārslu, kas teju 100% apmērā tiek eksportētas.
Kāds ir produkts?
Rezultāts ir taustāms, tas ir pārstrādātas plastmasas produkts – granulas un pārslas, kas pārtop mums ikdienā ierastās lietās – elektronisko iekārtu korpusos, iepakojumā, interjera elementos, pat apģērbā un modes aksesuāros. Šādi mēs redzam, ka reiz izmantotais ir resurss, kam varam piešķirt otru dzīvi, nevis atkritumi. Mūsu rūpnīca ir īpaša ar to, ka tagad Latvijā var pārstrādāt arī polistirolu, ko ikdienā redzam jogurta trauciņos, bērnu rotaļlietās, traukos un gaismekļu elementos. Tāpat te var pārstrādāt ABS (akrilnitrila-butadiēna-stirola sveķi) un tā kompozīcijas, proti, plastmasu, kas daudz izmantota automašīnu detaļu un interjera elementu – paneļu, vairogu, logu rāmju, spoguļu korpusu un daudzu citu – izgatavošanā. Šī plastmasa ir izplatīta arī elektronisko ierīču korpusu ražošanā, kā arī tekstila un celtniecības nozarē.
Jau gadu desmitiem var dzirdēt runas par to, ka sabiedrībai vajadzētu visu sašķirot un tad viss būtu ļoti labi, tomēr kāda ir realitāte? Visu taču nesašķiro, kas notiek ar šo daudzumu?
Tas, kas jāsaprot, ka visi atkritumi arī pēc šķirošanas nav izmantojami. Aptuveni 50% no atkritumiem šobrīd tiek apglabāti poligonos. Taču mērķis, ko Eiropa no mums prasa, ir noglabāt tikai 10% atkritumu līdz 2035. gadam. Protams, ka sabiedrība šķirojot var parādīt labākus rezultātus – gan samazinot savas atkritumu apsaimniekošanas izmaksas, gan arī samazinot nešķiroto atkritumu kopējo apjomu. Tomēr tas, ko rāda Eiropas pieredze, ir, ka mērķu sasniegšana iespējama ar atkritumu izmantošanu enerģijas ražošanā. Tas ir praktisks risinājums, kas jau sevi ir pierādījis un dod iespēju pēc iespējas mazāk apglabāt zemē. Tas ir viens no risinājumiem Latvijai – šādas reģenerācijas stacijas izbūve, kas no vienas puses risinātu mūsu atkritumu apsaimniekošanas mērķus, bet no otras - vairotu valsts enerģētisko neatkarību. Viens no Grupas uzņēmumiem - Vides resursu centrs - attīsta šādas stacijas būvniecības ieceri, šobrīd esot ietekmes uz vidi novērtējuma stadijā. Lietuvā un Igaunijā jau šādas stacijas ir uzbūvētas, un ir redzams, ka samazinās atkritumu neapsaimniekošanas izmaksas iedzīvotājiem un arī apglabātās atkritumu tonnas poligonos. Šis ir viens no nākotnes attīstības virzieniem.
Runājot par obligāciju emisiju, vai arī CleanR gadījumā bija ietekme uz korporatīvo pārvaldību, proti, ko mainīja birža pašā uzņēmumā?
Protams! Aktualizējās prasības pēc informācijas atklātuma nedaudz vairāk, nekā tas ir, uzņēmumiem esot ārpus biržas. Privātam uzņēmumam vienmēr ir vēlme informāciju paturēt pie sevis, cik nu tas iespējams, uzlūkojot to kā instrumentu konkurences cīņā. Tomēr tas, ko redzam, ka pie sakārtotiem iekšējiem procesiem, dalīšanās ar informāciju ar saviem investoriem – obligacionāriem -, ir jautājums par atvērtu un cieņpilnu sadarbību. Tas, ko secinājām pēc biržas prasību izpildes, - esam ieguvuši labāku finanšu plūsmu pārskatāmību un uzlabojuši iekšējo disciplīnu. Esam piesaistījuši neatkarīgu Grupas padomes locekli, mums ir paplašināta Grupas valde ar visaptverošāka profila ekspertīzi un ir stiprināta iekšējā audita funkcija. Kopumā tās ir lietas, kas liek uzņēmumam sakārtot savus korporatīvās pārvaldības procesus un paskatīties uz sevi arī no malas.
Esat apkopojuši arī savu pirmo ilgtspējas pārskatu?
Jā, pērnais gads Grupai bijis īpašs arī ar stratēģiski paveiktiem mājasdarbiem ilgtspējas jomā – vidēja termiņa ilgtspējas stratēģijas izveide, kas īstenota saskaņā ar ietekmes pušu gaidām, siltumnīcgāzu emisiju jeb CO2 aprēķini un taksonomijai piederīgo un atbilstīgo darbību identificēšana, apliecinot Grupas uzņēmumu darbību kā vides kontekstā ilgtspējīgu. Minētās darbības rezultējušās Grupas publiskotajā pirmajā nefinanšu pārskatā, kas vienlaikus ir arī starts regulārai ikgadējai ilgtspējas ziņošanai, informējot Grupas ieinteresētās puses un sabiedrību par uzstādīto mērķu sasniegšanas progresu. Mēs esam pirmais uzņēmums savā industrijā, kas to paveicis.
Kā noprotu – elektroauto un saspiestās gāzes auto iegāde ir daļa no šīs ilgtspējas politikas?
Jā. Tajā pašā laikā gribu uzsvērt, ka mūsu bizness primāri ir šīs pēdas mazināšanas atslēga. CO2 pēdas aprēķinos ir vairāki līmeņi. Pirmkārt, protams, stāsts ir par radīto pēdu, bet pēc tam seko arī aprēķini par novērstajām emisijām. Proti, visas atkritumu šķirošanas līnijas un atkritumu pārstrāde ir tas, kas sniedz būtisku pienesumu tieši CO2 pēdas mazināšanā jeb emisiju novēršanā.
Kas ir CleanR Grupas obligāciju pircēji Baltijā - vietējie vai kaimiņi?
Manuprāt, tas ir mūsu lielais veiksmes stāsts – vairums pircēju ir Latvijas investori. Saprotams, ka šis ir Latvijas bizness, bet līdztekus esam saņēmuši arī vietējo investoru uzticības kredītu. Tradicionāli Igaunijas investoru aktivitāte biržā ir bijusi lielākā, tomēr CleanR Grupas obligāciju emisijā gandrīz 85% obligāciju iegādājās vietējie - Latvijas investori. Pēc tirdzniecības otrreizējā tirgū vietējo investoru rokās ir palikuši 65% mūsu obligāciju.
Kāpēc obligācijas, nevis kredīts?
Bankas ar zināmu skepsi raugās uz uzņēmumu pirkšanas darījumu finansēšanu, kas bija viens no galvenajiem šīs obligāciju emisijas finansējuma izlietojuma mērķiem. Obligācijas ir daudz elastīgāks finansēšanas instruments.