Lai gan ļoti daudzu Vecrīgas namu pirmo stāvu komercplatības ir tukšas, tiek iznomātas vai pat izskatās vienkārši pamestas, situācija nav tik dramatiska, lai Vecrīgu sāktu uzskatīt par “spoku pilsētu”.
Turklāt, pakāpeniski atgriežas arī ārvalstu tūristi - pērn uz Rīgu brauca jau krietni vairāk tūristu nekā 2022. gadā, un tika sasniegti 80% no pirmspandēmijas tūristu apjoma. Rūpīgi analizējot telpu nomas piedāvājumu, ir iespējams atrast arī ļoti izdevīgus variantus – attiecīgajai uzņēmējdarbībai piemērotas telpas par atbilstošām cenām. Vienlaikus būtu svarīgi, lai pašvaldība turpinātu organizēt dažādus atbalsta pasākumus, piemēram, Vecrīgas modināšanas nedēļu un citus.
Vecrīgai nav jākļūst par “spoku pilsētu”
Noteikti nevēlos piekrist apgalvojumam, ka Vecrīgai jāatmet ar roku, ka telpu nomas cenas šeit ir nesamērīgi augstas un, ka šī Rīgas daļa jau kļuvusi vai tuvākajā laikā kļūs par “spoku pilsētu”. “SIBI salons” ir lielākais skaistumkopšanas salons Vecrīgā, un klientu vidū ir gan vietējie iedzīvotāji, gan ārvalstu viesi, tāpēc ļoti uzskatāmi redzam, kāda ir situācija. Uzņēmējdarbībā vienmēr bijis spēkā princips – kas vienam ir izaicinājums, citam ir iespēja. Lai gan cilvēki tiešām pēc pandēmijas ir mainījuši paradumus un aizvien vairāk preces pasūta internetā, bieži izvēlas arī pasūtīt maltīti ar piegādi, joprojām ir virkne pakalpojumu, kuriem nepieciešamas atbilstošas telpas, un skaistumkopšana ir tikai viens no piemēriem.
Telpu nomas izmaksas zemākas kā Teikā
Nenoliedzami, ir telpas, kurās ir augsta nomas maksa, tomēr apgalvojums, ka visur Vecrīgā telpas ir ļoti dārgas un uzņēmējiem nav izdevīgi tās nomāt, nav viennozīmīgs. Piemēram, “Rīgas nami” publicētā informācija liecina, ka nomai pieejamas telpas Kungu ielā ar skatu uz Pētera baznīcu un Rolanda laukumu, izmaksas ir aptuveni 7 eiro / m2. Līdzīgas telpas, piemēram, Teikā tiek piedāvātas gan par tādu pašu summu, gan par 10 – 12 eiro / m2.
Pakāpeniski atgriežas ārvalstu tūristi
Papildus tam jāmin, ka ir vērojama arī ārvalstu tūristu atgriešanās – lai gan pakāpeniski, bet tomēr tūristi atgriežas. 2023. gads apliecināja, ka Latvijā atkal atgriežas arī tūristi no Vācijas, Lielbritānijas, Ziemeļvalstīm. Interese par Latviju pieaugusi ne tikai Rietumeiropā, bet arī Dienvideiropā. Šīs tendences vērojam arī ikdienā, analizējot salona klientu loku. Klasiski vispieprasītākais ir kultūras tūrisms, un tas nozīmē arī Vecrīgas apmeklējumu.
Uzņēmumu sadarbības un pašvaldības atbalsta nozīme
Viena no atslēgām uzņēmējdarbības atdzimšanai Vecrīgā ir sadarbība – gan starp uzņēmumiem, gan uzņēmumiem un pašvaldību. Lai attīstītu darbību un piedāvātu klientiem pēc iespējas plašāku pakalpoju klāstu, dažādu nozaru uzņēmumiem, tajā skaitā arī viesnīcām, būtu jāmeklē aizvien jauni veidi, kā sadarboties, nefokusējoties uz konkurenci. Veidi, kā komplektēt piedāvājumus, ir ļoti dažādi – viesnīcas var iegūt, sadarbojoties ar skaistumkopšanas saloniem, paplašinot viesu atpūtas iespējas, restorāni var veidot kopīgus piedāvājumus ar kultūras norises vietām u.tml. Vecrīgas viesi (gan pašmāju, gan ārvalstu), saņemot kompleksu piedāvājumu, varētu būt ieinteresēti apmeklēt gan restorānus un izklaides vietas, gan skaistumkopšanas salonus, gan kultūras pasākumu norisies vietas.
Šobrīd svarīgākais ir atcerēties, ka tikai kopīgiem spēkiem varam veidot Vecrīgas vidi interesantu un dzīvu. Jāuzsver, ka jau šobrīd Vecrīgas uzņēmumi ir proaktīvi, organizējot dažādus pasākumus, piemēram, jau martā gaidāms “B Bārs Restorāns” organizētais Vecrīgas festivāls, kura laikā, divu dienu garumā, tiks piedāvāti koncerti, šovi u.c. izklaides, rosinot apmeklēt Vecrīgu. Domāju, ka tā ir lieliska iespēja arī citiem uzņēmumiem veidot pārdomātu un pieskaņotu piedāvājumu, ar ko uzrunāt apmeklētājus.
Papildus tam liela nozīme ir arī pašvaldības iesaistei un atbalstam – pērnā gada martā Rīgas investīciju un tūrisma aģentūra sadarbībā ar Latvijas bāru asociāciju un Vecrīgas restorāniem organizēja Vecrīgas modināšanas nedēļu, kuras ietvaros notika dažādi pasākumi gardēžiem, kultūras un mākslas cienītājiem, kā arī naktsdzīves baudītājiem. Šāda veida akcijas svarīgi rīkot arī šogad, un rast iespēju tām notikt biežāk, nekā reizi gadā. Turklāt, šādos pasākumos būtu vērtīgi iesaistīt arī SPA un skaistumkopšanas uzņēmumus.
Vecrīgas potenciāls viennozīmīgi nav izsmelts un ir pāragri “norakstīt” to, kā piemērotu vietu biznesa attīstībai. Vecrīga ir un būs nozīmīga vieta gan Latvijas vēstures, gan kultūras kontekstā, un tai ir visai iespējas atgūt sev pienākošos vietu arī uzņēmējdarbības telpā.