Žāvētu augļu un auzu pārslu batoniņu ražotājs SIA "apedd", rūpēs pret dabu un cilvēkiem, piedāvā iegādāties veselīgo našķi ilgtspējīgā papīra iepakojumā.
Uzņēmumu Covid-19 krīzes sākumā dibināja draugi Alda Lūse, Matīss Dunkers un Paula Kalniņa, kas ir arī uzņēmuma dvēsele, batoniņu garšu ģeneratore un ideju realizētāja. Viņa ir vegāns un ik dienu saskaras ar to, ka tirgū ir mazs piedāvājums veselīgai produkcijai vegāniem, īpaši našķiem, tādēļ vēlējās radīt pati savus našķus un piedāvāt tos citiem, kuriem arī rūp un interesē tas, ko viņi patērē. Tāpat viņa ir arī "apedd" finanšu projektu vadītāja, seko līdzi uzņēmuma naudas plūsmai un, sadarbojoties ar Kurzemes Biznesa inkubatoru, kopīgi kārto uzņēmuma grāmatvedību.
A.Lūse ir "apedd" pārdošanas projektu vadītāja, veido saturu un tēlu uzņēmuma profilam sociālajos tīklos un interneta veikalam, kā arī raksta blogu par uzņēmumam svarīgām un aktuālām tēmām. Savukārt, M. Dunkers uzņēmumā pilda projektu vadītāja funkciju. Pašlaik viņš risina jautājumu par ražošanas telpu paplašināšanu un ražošanas automatizāciju.
Stāsts par "apedd" sākās 2017. gada pavasarī, kad Alda, Paula un vēl trīs meitenes - Elīna, Dita un Dženija -, kuru vārdu pirmie burti ir arī šī uzņēmuma nosaukumā, studiju kursa "uzņēmējdarbības ekonomika" ietvaros izstrādāja projektu par savu inovatīvo ideju.
Studiju kursa ietvaros tika izstrādāts uzņēmējdarbības modelis, uzrakstīts biznesa plāns, uzsākta produkcijas popularizēšana sociālajā tīklā "Facebook", kā arī veikta pirmā pārdošana tirdzniecības centra "Rīga Plaza" inovāciju stendā.
Ar Latvijas Universitātes (LU) Studentu Biznesa inkubatora atbalstu tika sagādātas visas izejvielas un iepakojums, lai varētu tikt noorganizēta pirmā pārdošana. Studiju kursa beigās projekts tika veiksmīgi aizstāvēts un novērtēts ar maksimālo vērtējumu.
"Vēlējāmies šo ideju turpināt attīstīt arī ārpus studijām sadarbojoties ar LU Studentu Biznesa inkubatoru, taču konkursu naudas balvu iegūšanai savas biznesa idejas attīstībai neieguvām un izlēmām šo ideju uz kādu brīdi "atlikt", jo tolaik visas bijām tikko pabeigušas pirmo kursu ekonomikas fakultātē. Gandrīz bez pieredzes un zināšanām, mēs tam nebijām gatavas," stāsta "apedd" pārstāve A.Lūse.
Tiesa gan, šo ideju tālāk vēlējās attīstīt tikai Alda un Paula. Sekojot A.Lūses dzīvesbiedra M. Dunkera pamudinājumam, jaunā komanda trijatā kopā ar Matīsu atkārtoti pieteicās LU Studentu Biznesa inkubatora jaunajai sezonai, šoreiz daudz gatavāki un nobriedušāki kā pirmajā reizē – visi ieguvuši augstākās izglītības, guvuši iepriekšēju pieredzi tirdzniecībā un klientu apkalpošanā.
Konkursā viņi uzvarēja un sāka darbu vairāku mēnešu garumā, lai tiktu aktualizēti uzņēmuma sociālie tīkli, izveidots interneta veikals, tiktu apzināti potenciālie klienti un radītas jaunas, unikālas garšu kombinācijas.
Tam sekoja dalība tiešsaistes hakatonā "Biznesa modeļa restarta nedēļā", kur par "apedd" izaicinājumu kļuva jautājuma risināšana par ražošanas uzsākšanu krīzes un pēckrīzes periodā, kurā atkal tika iegūta pirmā vieta.
"Tieši pēc šīs pieredzes un zināšanas pilnās nedēļas mums tika pabeigta mājas lapa, kurā vienlaikus atrodas arī interneta veikals, publicēts profils vietnē "Facebook", kā arī sarunātas pirmās degustācijas ar potenciālajiem klientiem - beziepakojuma veikalu īpašniekiem," teic A. Lūse.
Viņa norāda, ka produkciju nākotnē vēlas piedāvāt ne tikai beziepakojuma veikaliem un pārtikas veikaliem, kuriem ir iespēja produkciju pārdot sveramā veidā, bet arī lielākajiem un zināmākajiem pārtikas produktu veikaliem Latvijā, kā arī degvielas uzpildes stacijām un citām vietām, kur cilvēki bieži mēdz iegriezties, kad vēlas kādu našķi.
Vēlamies pierādīt, ka arī veselīgs uzturs var būt garšīgs un pieejams visiem
Produkcijas un uzņēmuma popularizēšanas ietvaros plānojam piedalīties arī tirdziņos, taču tā nebūs mūsu galvenā produkcijas realizācijas vieta – vēlamies iet tālāk," stāsta A.Lūse.
Lai paplašinātu ražošanas iespējas un iegūtu noderīgus kontaktus un zināšanas, kā arī uzņēmums spētu attīstīties un gūt plašāku atpazīstamību ne tikai Latvijā, bet visā pasaulē, "apedd" ir uzsācis dalību atbalsta programmā "Kurzemes inovāciju granti". Paralēli tam, uzņēmumam izstrādes procesā ir pieteikums arī Latvijas Investīciju un attīstības aģentūrai, lai piesaistītu pētniecisko institūciju ar kuras spēkiem varētu rast jaunus un nebijušus risinājumus ražošanas līnijai.
"Ražošanas līnija ļautu mums savu produktu pārdot videi draudzīgā papīra iepakojumā daudz lielākā apjomā nekā tagad," teic A. Lūse.
"apedd" produkcijas klāstā pašlaik ir trīs pamata garšas: ābolu-kanēļa, kakao-ķiršu, ananāsu-kokosriekstu un par godu Līgo svētkiem uzņēmums ir radījis jaunu un īpašu garšu "Līgo Vainagā", kuras sastāvā ir žāvēti āboli, gaišās rozīnes, auzu pārslas, kurkuma un magoņu sēklas.
Uzņēmuma produkcija ir iegādājama beziepakojuma veikalos Rīgā, Cēsīs un Siguldā, kā arī uzņēmuma interneta veikalā, un A.Lūse ar prieku teic, ka sadarbības partneru skaits ik mēnesi paplašinās, piemēram, drīzumā to varēs iegādāties arī Liepājā.
Interese par šādiem produktiem esot, un īpaši tas vērojams beziepakojuma veikalos, kur šāda tipa veselīgie batoniņi esot retums un pasūtījumu lielums no veikalu puses arī turpinot pieaugt, teic jaunā uzņēmēja.
Ražošanas darbus pēc uzņēmuma pasūtījuma veic mājražotājs, taču, pateicoties Liepājas Universitātei, Kurzemes biznesa inkubatoram un "Kurzemes inovāciju granti" programmai, jau tuvākajos mēnešos plānots batoniņus ražot kā pilnvērtīgam pārtikas ražošanas uzņēmumam, atklāj A.Lūse.
Jaunā uzņēmēja pauž, ka, viņasprāt, cilvēki arvien vairāk sākuši apzināties veselības nozīmību un interesēties pēc dažādu saldumu veselīgākām alternatīvām. Aktuāla kļuvusi arī produkcijas iegādes iespēja internetā un bezkontakta piegāde, kā arī piegāde uz pakomātiem. "Veselīgā dzīvesveida kustība Latvijā bija aktuāla jau pirms jaunā koronavīrusa Covid-19 izplatības un ir skaidrs, ka pēc tam pasaule nebūs tāda, kāda bija agrāk," viņa piebilst.