5 lielākās kļūdas pārmaiņu vadīšanā 

Labi zināmā atziņa, ka «pastāvēs, kas pārvērtīsies», attiecināma arī uz uzņēmējdarbību, kur pārmaiņas un to vadīšana ir viens no līderu svarīgākajiem uzdevumiem. Pieņemot, ka pārmaiņu mērķis ir uzņēmuma rādītāju uzlabošana un tās tiek ieviestas pakāpeniski, kas jāievēro, lai sasniegtu rezultātu un neapstātos pusceļā? Biznesa konsultants Stīvens Ārčers personāla vadības forumā HR Zone uzskaita piecas lielākās kļūdas pārmaiņu ieviešanā un kā no tām izvairīties.

Dienas Bizness, 2013. gada 30. aprīlis plkst. 12:52

Foto: SXC

Pieņemt, ka darbinieki pārmaiņu iemeslus nesapratīs

Pieņemt vajadzētu vien to, ka darbinieki ir gudrāki, nekā jūs domājat, tādēļ nevajadzētu viņus ne pārmērīgi aizstāvēt, ne ignorēt. Atrast veidu, kā veicināt darbinieku sapratni par pārmaiņu nepieciešamību, nav nemaz tik sarežģīti. Lielākoties cilvēku prāti var kļūt ierobežoti ikdienas domu šaurībā un darbībās, bet viņi tik un tā ir spējīgi uztvert pārmaiņu iemeslus.

Atvērtas diskusijas ar iespēju uzdot jautājumus palīdzēs darbiniekiem no jauna atklāt to, ko viņi jau zina, bet līdz šim nav saistījuši ar savu darba vidi. Viņi atklās, ka biznesa zināšanas, kombinācijā ar viņu pieredzē balstīto izpratni, var vest pie pozitīvām izmaiņām gan individuālajā darbībā, gan celt uzņēmuma kopējos rādītājus.

Nespēt pārliecināt par pārmaiņu iespējamību

Darbinieki jānodrošina ar pierādījumiem, ka iecerētās pārmaiņas ir iespējams īstenot - tie var būt piemēri pašu uzņēmumā, līdzīgās kompānijās vai pat analogas situācijas citā kontekstā. Apliecinājumam jābūt tādam, ko darbinieki var attiecināt uz savu situāciju. Izstāstīšana, ar kādiem izaicinājumiem uzņēmums sastapies un kādi bijuši tā ieguvumi, liks viņiem noticēt savām spējām. Īpaši spēcīga šī metode ir tad, ja cilvēki tiek iepazīstināti ar situācijām tā, it kā paši būtu piedalījušies procesā. Tas liks idejām izskatīties reālākām un palīdzēs darbiniekiem saprast, kā uzlabot viņu pašu sniegumu.

Ignorēt darbinieku pienesumu pārmaiņu procesā

«Runā ar mani - es klausīšos. Parādi man - es sapratīšu. Iesaisti mani - es iemācīšos.» Lai pārliecinātu darbiniekus, ka viņi var sasniegt vairāk, nav labāka risinājuma, kā sniegt viņiem iespēju aktīvi iesaistīties un gūt praktisku pieredzi.

Izveidojiet uz reālām problēmām balstītus scenārijus, ko nepieciešams risināt. Šāda pieeja būs treniņš darbiniekiem, neizjūtot to spiedienu, kāds būtu reālā situācijā. Nodrošiniet darbiniekus ar kādu, kas viņus atbalstītu procesa sākumā, gādājiet par norišu caurspīdīgumu un ieceliet «pārmaiņu čempionus», kuriem izdevies sasniegt vēlamo.

Turēt neziņā par progresu

Bieži pārmaiņas tiek aizsāktas, taču ar laiku komunikācija samazinās līdz līmenim, kad vairs nav skaidrs, vai tās vēl maz turpinās. Tomēr tai nevajadzētu būt problēmai, ja veiktās aktivitātes ir orientētas uz rezultātiem un «čempioni» komunicē ar pārējo komandu. Nozīmīga ir atvērtība un atzinības izteikšana no vadības puses. Atkārtoti apliecinājumi ļaus darbiniekiem nebaidīties pieņemt lēmumus un rīkoties par labu pārmaiņām, jo, pretējā gadījumā, viņiem var pietrūkt pārliecības.

Ļaut darbiniekiem strādāt, kā iepriekš, izmantojot novecojušas metodes

Pārmaiņas uzņēmumā nozīmē ne tikai jaunu lietu ieviešanu, bet arī šķiršanos no daļas veco paradumu. Ja atļausiet piekopt iepriekšējās, novecojušās darba metodes, iecerētās pārmaiņas tiks iznīcinātas no iekšienes. Turpināšana strādāt «pa vecam» ir viens no galvenajiem iemesliem, kāpēc pārmaiņu iniciatīvas cieš neveiksmi. Cilvēki pieraduši ticēt, ka vecie paņēmieni darbojas, un viņiem pietrūkst pārliecības par to, ka pārmaiņas nesīs labu, lai cik racionālas tās arī būtu. Minētais jāņem vērā vadītājiem, kuru uzdevums ir pārliecināties, ka izmaiņas darbinieku uzvedībā uzņēmuma kultūrā patiesi iedzīvojas.

Dalies ar šo rakstu!
Raksta komentāri
Spied šeit, lai lasītu vai pievienotu savu komentāru
Tevi varētu interesēt
2013. gada 04. marts plkst. 12:44

Kāda ir atšķirība starp vadītāju un līderi? Vadītājs plāno, kontrolē, motivē, deleģē,...

Nepalaid garām

Latvijas pašvaldības desmitgades garumā cēlušas peldbaseinus, stadionus, kultūras centrus bez...

Restorānu nedēļas projekts lielu peļņu nenes, toties izvelk cilvēkus no mājām iepazīt...

Šodien Dienas Bizness rīkotajā preses konferencē par jaunāko izdevumu Miljonārs tika atklāti Latvijas...

Vecie dēļi iegūst otro dzīvi SIA AW Latvia ražotajās mēbelēs un sienu...

Reizi mēnesī pie veikala «Preces no Vācijas» vērojama mūsdienām netipiska aina -...

«Mēs pārejam uz iknedēļas drukātā izdevuma formātu. Izmaiņas Dienas Biznesā ir vajadzīgas....

No šīs sadaļas
2013. gada 30. aprīlis plkst. 12:44

Lai vērstu darba devēju un valdības uzmanību uz darbinieku tiesībām strādāt veselīgos...

2013. gada 30. aprīlis plkst. 8:05

Taste Caps savu mājasdarbu Latvijā ir izpildījis, tagad ir pienācis laiks spert...

2013. gada 29. aprīlis plkst. 16:35

Lai gan lēmums par darbinieku skaita samazināšanu a/s Liepājas metalurgs vēl nav...

2013. gada 29. aprīlis plkst. 14:38

Neraugoties uz atsevišķām pazīmēm par ekonomikas pieauguma tempu samazināšanos,...

2013. gada 29. aprīlis plkst. 14:21

Šodien, 29. aprīlī, norisinās Rīga 2014 Eiropas kultūras galvaspilsētas programmas pilotprojekts...

2013. gada 29. aprīlis plkst. 13:44

Pašlaik prevalē viedoklis, ka Latvijā ir strukturālais bezdarbs jeb tāds, kam raksturīga...

2013. gada 29. aprīlis plkst. 12:51

Sociālie partneri ir vienojušies par minimālās darba alga palielināšanu līdz 225 latiem...

2013. gada 29. aprīlis plkst. 12:23

Bijušajai supermodelei, kura kļuvusi par uzņēmēju, Kozetei Gomesai (Cozete Gomes) pieder astoņas...

2013. gada 29. aprīlis plkst. 8:20

Uzņēmums pārdod nevis brilles, bet gan iespēju labi redzēt, – tas ir...

2013. gada 26. aprīlis plkst. 18:00

Iznākusi Latvijas Kultūras akadēmijas asociētā profesora Edmunda Apsalona grāmata «Komunikācijas...