DB Viedoklis

Ar attīstības stimuliem "galīgi garām šaujam"

Romāns Meļņiks, Dienas Biznesa galvenais redaktors, 03.08.2021

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jūlija beigās satrauca ziņa, ka Latvija nav sasniegusi nevienu no Nacionālās industriālās politikas pamatnostādnēs 2014.–2020. gadam izvirzītajiem mērķiem.

Un būtiski, ka to bija secinājis ne jau kāds no tēzes “viss ir slikti” skandētājiem, bet gan Ekonomikas ministrija (EM) savā ziņojumā. Tātad tas ir nevis vienas dienas skandāls, bet gan problēma, ko noteikti vajadzētu rūpīgi analizēt, lai nepieļautu kļūdu atkārtošanos.

Lai gan bija paredzēts, ka apstrādes rūpniecības īpatsvars iekšzemes kopproduktā (IKP) 2020. gadā sasniegs 20% iepretim 14,1% no IKP 2011. gadā, pēc EM sniegtās informācijas faktiski apstrādes rūpniecības īpatsvars IKP 2020. gadā bija 12,2%.

Latvija nesasniedza arī mērķi panākt apstrādes rūpniecības produktivitātes pieaugumu 2020. gadā pret 2011. gadu 40% apmērā, kā arī netika sasniegts mērķis nodrošināt apstrādes rūpniecības pieaugumu 2020. gadā pret 2011. gadu 60% apmērā. Tāpat netika sasniegts mērķis 2020. gadā pētniecībā un attīstībā ieguldīt 1,5% no IKP. Ja 2011. gadā pētniecībā un attīstībā tika ieguldīti 0,7% no IKP, tad 2020. gadā tie bija 0,64% no IKP.

Protams, citā situācijā varētu teikt, ka vājā vieta ir rezultatīvo rādītāju plānošanā, taču, ja, pirmkārt, izaugsmes vietā ir kritums, bet, otrkārt, mūsu ziemeļu un dienvidu kaimiņvalstis šajā pašā laikā uzrādījušas daudz labākus rezultātus, tad tomēr, šķiet, vairāk ir pamats runāt par kārtējo līdzekļu apgūšanu tā vietā, lai pieejamos resursus prātīgi ieguldītu attīstības stimulēšanā.

Visai trāpīgi šo situāciju ir raksturojis kādreizējais Ekonomikas ministrijas valsts sekretārs un vēlākais VARAM ministrs, šobrīd Saeimas deputāts Juris Pūce, RīgaTV 24 raidījumā Preses klubs secinot, ka “visas tās programmas, ko šajā periodā pagājušajā Saeimā un diemžēl arī šajā Saeimā Ekonomikas ministrija ir īstenojusi inovāciju jomā, nav bijušas rezultatīvas – mēs galīgi garām šaujam”. Proti, Eiropas fondu līdzekļi, kas tiek plānoti un izmantoti, tieši balstoties uz šādām pamatnostādnēm, piešķirti ne tiem, kas var ar šāda atbalsta palīdzību dot lielāko kopējo labumu.

Un te atkal var teikt, ka, protams, Pūce nav nekāds opozicionārs vai visu no malas vērojošs komentētājs, viņš ir valdošās koalīcijas partijas viens no faktiskajiem (lai arī vairs ne formāli) līderiem, tātad līdzatbildīgs arī par to, kāda politika tiek realizēta valstī, bet ne jau vainīgo atklāšana un, tā teikt, piekāršana pie lielā zvana var šo situāciju labot. Drīzāk ir nepieciešams veikt būtiskus sistēmiskus uzlabojumus, domājot par nākotni. Un tieši par to, kāda veida šie uzlabojumi nepieciešami, ņemot vērā iepriekšējo pieredzi, gan būtu nepieciešami gan ārējo ekspertu, gan valdības pārstāvju, ministriju amatpersonu kvalificēti vērtējumi. Lai, lietojot jau pieminēto Pūces terminoloģiju, mēs šautu nevis pilnīgi garām, bet gan precīzi mērķī.

Te gan nedrīkst aizmirst arī tādu būtisku faktoru kā kopējā biznesa vide valstī. Proti, nekādas Eiropas naudas piešprices neglābs, ja biznesam valsts noteiktie spēles noteikumi būs mainīgi, neprognozējami. Un te ļoti iederīga šķiet tēze, ko nesen intervijā Dienas Biznesam pauda Ģirts Rungainis: “Kurš (investors) vēlēsies iet dzīvot (investēt) mājā (valstī), ja tajā ir nemitīgs kapitālais remonts, kā tas pēdējos gados notiek Latvijā?” Proti, mums jau ilgstoši teju vai visās jomās kaut kas un kaut kādu atsevišķu (teiksim, budžeta papildināšanas) vai vispār nesaprotamu mērķu vārdā tiek reformēts, pēc tam labots un vēlreiz pārlabots pēc šādas reformēšanas.

Spilgtākie piemēri redzami saistībā ar administratīvi teritoriālo reformu un ar nodokļu reformu vai finanšu sistēmu kopumā. Vēl vairāk – esam jau raduši, ka vasaras vidus, kad premjers, Valsts prezidents, vēl kāda no augstām amatpersonām aiziet atvaļinājumā, ir tāds kā klusuma pirms vētras laiks – varam paredzēt, ka tūlīt, tūlīt jau parādīsies jaunā budžeta piepildīšana ar jaunām nodokļu likmēm un citas iniciatīvas.

Tad nu jautājums – cik daudz ir tādu uzņēmēju, kas šādos apstākļos gatavi investēt ilgtermiņā atdevi nesošās inovācijās pat tad, ja tam ir pieejamas Eiropas fondu piešprices? Protams, ir tādi uzņēmumi, prieks par tiem, taču skaidrs, ka viss šis apstākļu kopums vairāk motivē domāt nevis ilgtermiņā, bet gan par šodienu – kā apgūt līdzekļus, nevis kā investēt nākotnē. Tad nu rezultāts ir, kāds ir...

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Aizdomīgu naudu var konfiscēt, par noziegumu nerunājot

Romāns Meļņiks, Jānis Goldbergs, 20.07.2021

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Par to, kā šobrīd saprot noziedzīgi iegūtu naudu, kā to konfiscē un kāda ir jaunā kārtības sapratne pēc Moneyval rekomendāciju izpildes, brīdī, kad pirmās mantas konfiskācijas Ekonomisko lietu tiesā jau notikušas, Dienas Biznesam ekskluzīvā intervijā stāsta Finanšu izlūkošanas dienesta (FID) priekšniece Ilze Znotiņa.

Fragments no intervijas

Romāns Meļņiks: Ir vesela rinda valstu, ar kurām biznesam ir apgrūtināta sadarbība. Uzņēmēji tā arī saka – pārceļam biznesu uz Lietuvu vai Igauniju un varam strādāt! Ārvalstu investori, kuri eksportē preces uz Krieviju, Kazahstānu vai citām valstīm, arī norāda, ka filiāli šādai darbībai labāk atvērt Lietuvā vai Igaunijā. Tur kontrolējošie dienesti neradot iespaidu, ka nauda varētu tikt atņemta. Kā jūs skaidrotu šo reakciju, vai mums ir citi spēles noteikumi nekā pārējā ES?

VIDEO: FID vadlīnijas nav normatīvais akts 

Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas apkarošanas pirmsākumā ir bankas vai kāda cita likuma...

Ilze Znotiņa: Jau ilgstoši mēģinu izskaidrot to, ko dara FID, un to, ko dara citas iestādes sistēmā. Par visu sistēmu atbildēju līdz 2020. gada februārim, kad Latvijai bija jāizkļūst no potenciālā riska tikt iekļautai Moneyval pelēkajā sarakstā. Vadīju gan darba grupu, gan delegāciju (Moneyval), un man bija mandāts runāt par jebkuru no tēmām, kas ir pakļautas noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas jautājumam. Tagad es to jau vairāk nekā gadu nedaru, jo man šāda mandāta runāt par visu nav. Līdz ar to kontrolējošā institūcija, runājot par banku sektoru, ir Finanšu un kapitāla tirgus komisija (FKTK), un tai ir jāsniedz atbildes par to, vai prasības attiecībā uz banku klientiem ir stingrākas vai mazāk stingras. Tas, ko esmu novērojusi, – ir kaut kāda uzņēmēju daļa, kura līdz šim varbūt nav bijusi tik ieinteresēta pilnībā sniegt visu informāciju bankām, un banku prasības ir strauji mainījušās. Tas liek domāt, ka vienai daļai uzņēmēju ir vieglāk pārreģistrēt savus bankas kontus citā ES valstī, nekā palikt šeit!

R.M.: Sakiet kā eksperte, vai tas, jūsuprāt, ir pareizi, ka atšķiras prasības ES valstīs un vietām var darboties uzņēmums bez kāda satraukuma, bet pie mums to nevar?

I.Z.: Tas nav pareizi! Kāpēc? Nepareizi rīkojas nevis Latvija, bet nepareiza ir situācija, kurā pat Eiropas Savienībā, kur ir tikai 27 valstis, ir dažāda pieeja šiem jautājumiem! Ir dažādas stingrības prasības ES, un ir vairākas valstis, kuras nav ieviesušas pat tā saucamo ceturto AML direktīvu, kurai bija jābūt ieviestai jau 2017. gada jūnijā. Tās ir pat ļoti lielas valstis.

Visu rakstu lasiet 20.jūlija žurnālā Dienas Bizness!

ABONĒJIET, lasiet elektroniski vai meklējiet preses tirdzniecības vietās!

Komentāri

Pievienot komentāru