Auto līzinga piedāvājumos samazina vai atceļ pirmās iemaksas 

Pērnā gada līzinga un faktoringa nozares dati precīzi atspoguļo mēreni pozitīvās tendences Latvijas tautsaimniecībā. Salīdzinot 2016. gada un 2015. gada trīs ceturkšņus, līzinga jauno darījumu apjoms nozarē pieaudzis par 4,8%, bet faktoringa jaunie limiti pieauguši par 5,4%. Līzinga un faktoringa portfelis valstī pieaudzis par 10,5%, sasniedzot 1,5 miljardus eiro, skaidro Nordea Finance Latvia valdes priekšsēdētājs Ivars Šmits.

Žanete Hāka, 27.01.2017

Ilustratīvs foto

Foto: Lita Krone/LETA

Līzings Latvijā nostiprinājies kā ērts un uzticams pakalpojums ar skaidru regulējumu. Jau vairākus gadus Latvija ir vienā no trim – četrām vadošajām vietām pasaulē līzinga portfeļa apjomu ziņā, salīdzinot pret iekšzemes kopproduktu.

«Pērnajā gadā bija vērojams pieaugums gan lauksaimniecības tehnikas, gan komerctransporta līzingā, jaunajiem līzinga darījumiem palielinoties par 14,1%, salīdzinot ar 2015. gada 3. ceturksni, kā arī auto līzingā, kur jaunie līzinga darījumi, salīdzinot ar pērnā gada 3. ceturksni pieauguši par 18,8%. Jaunu vieglo automašīnu līzinga darījumu apjomi pērn pieauguši par 25%. Palielinājusies arī kopējā auto līzinga finansējuma popularitāte – 54% no visām jaunajām vieglajām automašīnām tika iegādātas, izmantojot līzinga finansējumu. 2015. gadā tie bija 50%,» komentē I. Šmits.

Taču nogaidošas pozīcijas vērojamas ražošanas iekārtu un industriālās tehnikas iegādē, jaunajiem darījumiem konkrētajā laika periodā samazinoties par 16,9%. Piemēram, ostu, dzelzceļa un ar to saistītās loģistikas nozarēs, kas skaidrojams ar pārvadājamo kravu cenu kritumu, kā arī pārtraukumu atbilstošās Eiropas Savienības (ES) un nacionālās atbalsta programmās. Tieši pārvadājamo kravu apjomu pieaugums ostās pērnā gada beigās, kā arī vairāku ES un nacionālo subsīdiju programmu atvēršana ir pamats industriālās tehnikas iegādes darījumu pieauguma prognozēm šogad. Tāpat šogad turpināsies ES un nacionālo fondu apguve lauksaimniecības tehnikas iegādē, kur lielai daļai iegādes darījumu ir līzinga līdzfinansējums. Paredzams arī pieauguma turpinājums auto tirdzniecības un auto līzinga nozarē.

Tāpat arī pērnais gads Latvijas līzinga nozarē iezīmējies ar konkurences pieaugumu. Ņemot vērā, ka nebija iespējami būtiski samazinājumi finansējuma likmēm, konkurence izpaudās līzinga pirmo iemaksu kritumā. Piemēram, auto līzinga piedāvājumos parādījās 0% pirmās iemaksas, kas iepriekšējo 8 gadu laikā nebija novērojamas, uzsver I. Šmits. Lai arī, ņemot vērā globālās krīzes sāpīgās mācības, patērētāju finansēšanas regulējums pēdējos gados Latvijā būtiski uzlabojies, klientiem un finansētājiem rūpīgi jāizvērtē, vai iesaistīties paaugstināta riska darījumos bez pirmajām iemaksām. Pērn saasinājās līzinga nozares cīņa ar pelēko lietotu auto tirdzniecības nozari, lai pasargātu finansētājus, kā arī klientus no iesaistīšanās nodokļu apiešanas mehānismos un nelegāli iegūtu līdzekļu izmantošanā.

Jaunākais izdevums