Situācija Latvijas taksometru tirgū ir optimāla, norāda "Bolt" operāciju vadītājs Latvijā Mārcis Baķis, komentējot Latvijas taksometru nozares apgalvojumu par Igaunijas "Bolt" monopolstāvokli Latvijā.
Viņaprāt, situācija ir optimāla, jo tirgū līdzdarbojas gan tradicionālie taksometru uzņēmumi, gan digitālās platformas, turklāt ikvienam pārvadātājam ir iespēja izvēlēties piemērotāko darbības modeli.
Vienlaikus viņš sacīja, ka pasažieru pārvadājumu nozare pēdējo gadu laikā ir piedzīvojusi būtiskas izmaiņas - digitālās platformas kļūst par jauno standartu, jo tās nodrošina ērtu un caurskatāmu pakalpojumu, kā arī ļauj pasažieriem izsekot izmaksām un norēķināties bezskaidras naudas veidā, samazinot ēnu ekonomikas riskus, kas vēsturiski ir bijusi aktuāla problēma nozarē.
"Runājot par izmaksu atspoguļošanu konkrēti "Bolt" platformā, klientam noslēdzot braucienu ar kādu no partneršoferiem, brauciena rēķins no sistēmas automātiski tiek nosūtīts Valsts ieņēmumu dienestam (VID), tādējādi valsts sektoram precīzi atspoguļojot partneršofera ieņēmumus par katru veikto braucienu," skaidroja Baķis.
Kopbraukšanas pakalpojums Latvijā tiek likumīgi regulēts jau vairāk nekā sešus gadus, un ir palielinājusies iedzīvotāju interese par kopbraukšanas iespējām. Tomēr, neskatoties uz nozares digitalizāciju, tradicionālie taksometri tirgū ir klātesoši, un tiem ir virkne priekšrocību, piemēram, iespēja izmantot sabiedriskā transporta joslas, kā arī piekļuve noteiktām prioritārām zonām, tostarp Rīgas lidostas teritorijā.
Baķis papildina, ka "Bolt" lietotnē ir pieejamas dažādas kategorijas, kas atšķiras gan pēc cenas, gan piedāvātā pakalpojuma. Kā piemēru viņš minēja "Taxi" un "Taxi Comfort" kategorijas, kurām ir fiksēti tarifi. "Ņemot vērā, ka taksometru skaitītāji tiek izmantoti pēc autovadītāju ieskatiem, tika pieņemts lēmums taksometru kategorijas nodalīt, nosakot tām fiksētu, konkurētspējīgu tarifu, kuru nav nepieciešams mainīt," skaidroja Baķis.
Pēc viņa teiktā, tas palīdz vadītājiem precīzāk salīdzināt ienākumus un korekti aprēķināt nodokļus, vienlaikus nodrošinot godīgu attieksmi pret platformas klientiem.
Baķis atzīmē, ka ir būtiski virzīties uz sakārtotāku kopbraukšanas pakalpojuma vidi Latvijā, tādēļ, pirmkārt, "Bolt" jau ilgstoši strādā pie risinājumiem ēnu ekonomikas mazināšanai taksometru nozarē. Viens no risinājumiem ir vienota taksometru reģistra ieviešana, kas ļautu vienkāršot atsevišķus administratīvos procesus, piemēram, licencēšanu, pārkāpumu kontroli.
"Otrkārt, lai veicinātu licencētu pakalpojumu sniedzēju skaita palielināšanu nozarē, kā arī virzītos uz Latvijas autoparka straujāku atjaunošanu, ir nepieciešams veikt grozījumus normatīvos un ļaut privātpersonu turējumā esošās līzinga automašīnas izmantot pasažieru komercpārvadājumos," piebilda Baķis.
Viņš skaidroja, ka konkrētā ierobežojuma atcelšana uzlabotu pakalpojuma kvalitāti, palielinātu pieejamo transportlīdzekļu skaitu un līdz ar to samazinātu pakalpojuma cenu.
Tāpat "Bolt" atbalsta vienota regulējuma ieviešanu visā nozarē - neatkarīgi no tā, vai pārvadājumi tiek veikti ar "baltajiem" vai "dzeltenajiem" numuriem, lai apvienotu labāko no abiem pakalpojumu veidiem un veicinātu caurskatāmību un pieejamību ikvienam.
Tādējādi Baķis rezumēja, ka "Bolt" lietotnē reģistrētie partneršoferi strādā individuāli vai kādā no autoparkiem, un katrs partneršoferis pats kontrolē to, cik daudz viņš strādā, tādējādi atbildot par personīgajām finansēm.
Jau ziņots, ka Latvijas taksometru nozare apgalvo, ka Igaunijā reģistrētā kompānija "Bolt" sistemātiski "izspiež" no tirgus Latvijas taksometru uzņēmumus, nosakot spēles noteikumus, tādējādi traucējot godīgai konkurencei, informēja Latvijas vieglo taksometru darba devēju organizācijas un Latvijas Sabiedrisko pakalpojumu un transporta darbinieku arodbiedrības "LAKRS" pārstāvji.
Tāpat biedrību pārstāvji uzskata, ka "Bolt" optimizē nodokļu nomaksu Latvijā, tādējādi gūstot nepamatotu priekšrocību pār vietējiem taksometru uzņēmumiem, tostarp vienīgo nacionālo platformu "Smile Taxi".
SM pārstāvji norādīja, ka ministrija aicināja taksometru darba devēju un ņēmēju pārstāvjus, "LAKRS" un "Bolt" sagatavot priekšlikumus grozījumiem "Bolt" un to sadarbības partneru līgumu nosacījumos, lai tiktu precīzi noteiktas darba ņēmēja tiesības un aplikācijas veidotāju un uzturētāju pienākumi.
SM sagatavos priekšlikumus grozījumiem tīmekļvietņu un aplikāciju darbības regulējumā attiecībā uz datu nodošanu, kā arī attiecībā uz tīmekļvietnes, aplikācijas un taksometra skaitītāja datu salīdzināšanu korektai PVN nomaksai par visu pakalpojuma izmaksu summu, ieskaitot tīmekļvietnes komisiju.
Jau ziņots, ka "Bolt" 2013.gadā izveidoja Markuss Villigs, kuram patlaban kompānijas kapitālā pieder 16,87%. "Bolt" ir transporta pakalpojumu platforma Eiropā, kuru izmanto vairāk nekā 200 miljoni klientu un vairāk nekā 4,5 miljoni partneršoferu un partnerkurjeru vairāk nekā 50 valstīs un 600 pilsētās Eiropā un Āfrikā.
Latvijas vieglo taksometru darba devēju organizācija izveidota 2007.gadā, un to vada Aleksejs Ignatjevs.
"LAKRS" ir nevalstiska organizācija, kas apvieno dažādu profesiju darbiniekus un kuri patlaban strādā vairāk nekā 200 dažādos uzņēmumos un iestādēs sabiedriskajā un privātajā sektorā. Biedrības mērķis ir apvienot darba ņēmējus kopējai rīcībai par arodbiedrības atzīšanu un tās ietekmes palielināšanu likumīgo prasību īstenošanā.