Jaunākais izdevums

Šajās dienās kompānija DAF Trucks Barselonā prezentēja pēdējas paaudzes ar vairākām inovācijām papildinātos 2016. gada DAF kravas automašīnu modeļus, kuriem ir zemāks degvielas patēriņš un ekspluatācijas izmaksas, mazāka ietekme uz vidi un rezultātā transporta kompānijai lielāka atdeve no katra nobrauktā kilometra

Jaunajām DAF kravas automašīnām ir īpašs klusuma režīms, kas ļauj tām pārvietoties pilsētvidē, netraucējot iedzīvotāju naktsmieru.

Izaugsme Eiropā

DAF Trucks NV ietilpst vienas no lielākajiem kravas automašīnu ražotājiem pasaulē ASV kompānijas PACCAR Inc., grupā. DAF Trucks NV turpina uzlabot savas pozīcijas Eiropas kravas automašīnu tirgū. DAF Euro 6 CF, XF modeļi tiek ražoti Nīderlandē, savukārt LF– Lielbritānijā. 2015. gadā DAF Trucks tirgus daļa segmentā virs 16 tonnām Eiropas kravas automašīnu tirgū pieauga līdz 14,6%. Šajā segmentā DAF ir tirgus līderis Nīderlandē, Lielbritānijā, Polijā un Ungārijā. Pērn DAF Trucks nodemonstrēja apjoma pieaugumu Vācijā (10,8% tirgus daļa), Lielbritānijā (23,9%), Spānijā (11,3%), Polijā (18,9%), Nīderlandē (29,4%) un Čehijā (17,2%), Francijā (12,0%) un Itālijā (10,2%). Savukārt vieglajā segmentā DAF Trucks piedāvā LF modeli, kura Eiropas tirgus daļa pērn pieauga vairāk nekā par 5%, sasniedzot pārdošanas apjomu 49 tūkstošus. Piemēram, Lielbritānijā LF tirgus daļa sasniedz 36% vieglo kravas automašīnu segmentā.

2015. gadā DAF Trucks reģistrēja aptuveni 39,4 tūkstošus transportlīdzekļu Eiropas kravas automobiļu tirgū, kas ir par 26% vairāk nekā iepriekšējā gadā. Kopējā tirgus daļa komerciālajiem kravas transportlīdzekļiem pieauga aptuveni par 19%, pārsniedzot 269 tūkstošus. Šogad, pēc DAF Trucks prognozēm, gaidāmais kravas automašīnu tirgus pieaugums Eiropā varētu sasniegt 290 tūkstošus vienību.

«Kompānija DAF Trucks ir guvusi izaugsmi visos lielākajos Eiropas tirgos, taču mēs neapstāsimies pie sasniegtā. Šobrīd Eiropā DAF kravas automašīnām ir aptuveni 12% liela tirgus daļa, līdz 2020. gadam plānojam tirgus daļu palielināt līdz 20%,» saka DAF Trucks reģionālais pārdošanas direktors Tvans Verhovens (Twan Verhoeven).

Efektivitātes filozofija

Šobrīd DAF Trucks piedāvā visekonomiskākās kravas automašīnas kompānijas pastāvēšanas vēsturē. «DAF Trucks

ir ieviesis nozīmīgas produktu inovācijas, kas paaugstināja degvielas ekonomiju par 5% CF un XF modeļiem.

Saskaņā ar DAF transporta efektivitātes filozofiju, daudzi jauninājumi tika īstenoti visiem 3 kravas automašīnu modeļiem – XF, CF, LF, kā rezultātā ieguvām vēl lielāku atdevi uz kilometru,» uzsver T. Verhovens. Viņš informē, ka 2015. gadā vidējais degvielas patēriņš DAF kravas automašīnām virs 16 t bija līdz 29 litriem uz 100 kilometriem, būtiski ir samazināts CO2 izmešu daudzums. 2016. gadā plānots degvielas patēriņu samazināt līdz 27 – 28 litriem uz 100 kilometriem. Degvielas patēriņam ir liela nozīme kravu pārvadājumos, jo tas ir viens no lielākajiem izmaksu posteņiem, tāpēc kompānijā DAF Trucks nepārtraukti tiek domāts par uzlabojumiem, ieviešot virkni inovāciju, viena no tām ir kruīza kontrole ar prognozēšanas funkciju (predictive cruise control). Izmantojot GPS un informāciju no ceļu kartēm, kas paredz priekšā esošā ceļa reljefu un attiecīgajā ceļa posmā automašīnai samazina vai palielina ātrumu, tā ļaujot maksimāli efektīvi izmantot automašīnas kinētisko enerģiju, tādējādi samazinot vidējo degvielas patēriņu. Papildus tam tiek piedāvāta autovadītāju – ekonomiskās braukšanas apmācība, rezultāts ir mazāks degvielas patēriņš, drošāka braukšana un produktīvāks darbs.

Tirgus līderis

DAF 2016.gada modeļu klāsts nodrošina risinājumu visu veidu transporta vajadzībām. CF ir universālais modelis, XF – flagmanis starptautiskajiem pārvadājumiem, bet LF – distibūcijas līderis.

Strādājot pēc built-to-order principa, DAF pielāgo katru ražoto auto konkrētā klienta vajadzībām.

Jaunais DAF LF ir reprezentabls, ļoti praktisks un izturīgs, ar labām manevrēšanas spējām, ērtu iekļūšanu kabīnē, kas ir svarīga, piegādājot preci veikaliem, jo vadītājam bieži ir jāizkāpj un jāatgriežas kabīnē. Manevrēšanas spējas ļoti noder šaurajās pilsētas ielās. Uzlabotā aerodinamika un dzinēja optimizācija nodrošina līdz pat 5% zemāku degvielas patēriņu. LF ir jauns un pievilcīgs ārējais dizains un pilnīgi jauns iekšējais interjers. Tam ir jauna šasija un PACCAR PX-5 vai PX-7 Euro 6 dzinējs. Universālais DAF CF paredzēts gan distribūcijai, gan smagiem pārbaudījumiem celtniecībā. DAF flagmanis XF ir ļoti iecienīts auto starptautisko pārvadātāju vidū, nodrošinot DAF tirgus līdera statusu Lielbritānijā, Nīderlandē, Beļģijā, Polijā un vairākās citās Eiropas valstīs.

Papildu ekstras

Starp jaunākajām inovācijām, kas pieejamas visiem DAF modeļiem, ir Silent mode, kuru šoferis aktivizē ar klusuma pogu. Ja poga ir nospiesta, tad dzinēja programmatūra pārslēdzas uz programmu, kas ierobežo griezes momentu un dzinēja darbību. Šī funkcija padara DAF auto klusu, nepārsniedzot 72 dB(A), kas atbilst Quiet Truck sertifikācijas prasībām un nodrošina gan preču piegādes, gan ielu uzkopšanu, gan atkritumu izvešanu no pilsētas vēlu vakaros, naktī vai agros rītos maksimāli netraucējošu. Papildu drošību visām DAF mašīnām nodrošina avārijas piebremzēšana, kas aktivizējas, strauji tuvojoties priekšā esošam šķērslim, kā arī joslu šķērsošanas brīdinājuma sistēma, signalizējot par izbraukšanu no joslas, tās ir obligātas prasības ES no 2015. gada 1. novembra. Tāpat visiem DAF modeļiem ir pieejami LED lukturi gan auto priekšā, gan aizmugurē, tiem ir īpaši ilgs darba mūžs. Priekšējie lukturi ir veidoti no ļoti izturīgā Lexan materiāla, aizsargājot tos no saplīšanas, skrāpējumiem. Riepu spiediena indikācija info displejā DAF mašīnās ir ļoti noderīgs un atzinīgi novērtēts jaunievedums. Riepu spiediens ietekmē gan degvielas patēriņu, gan riepu nodilumu, gan šofera drošību. Visa informācija no tahogrāfa ir pieejama uz automašīnas info displeja, tas paaugstina gan drošību, gan šofera ērtību, jo viņš var saņemt nepieciešamo informāciju un brīdinājumus no tahogrāfa, nenovēršot skatu no ceļa.

Jūlijā road-show

«DAF zīmolam Latvijā šis gads ir sācies ļoti veiksmīgi – jaunu kravas auto reģistrācijā pirmajos trijos mēnešos sasniegta 10% tirgus daļa. Klienti novērtē kvalitatīvo un ekspluatācijā ekonomiski izdevīgo DAF. Liela uzmanība tiek veltīta kravas automašīnu un dzinēju ražošanas uzlabošanai, tas DAF zīmolu padara īpašu, – 2016.gada modeļi ir izdevušies taupīgi un izturīgi un DAF cenas šobrīd ir ļoti konkurētspējīgas. Latvijā šogad investējam servisā, vēlamies atjaunot iekārtas, papildināt tehniķu komandas un pastiprināt tehniķu dalību rūpnīcas apmācību programmās,» stāsta DAF Trucks dīlera Latvijā SIA Centrako izpilddirektors Jānis Valdmanis. Šī gada jūlija sākumā DAF Trucks organizēs izstādi (road-show) Latvijā, interesenti var pieteikties, rakstot uz e–pastu [email protected]Vairāk informācijas par DAF kravas automašīnām var iegūt SIA Centrako, kas atrodas Rīgā, Siltuma ielā 5, vai kompānijas mājaslapā – www.daf.lv.

Raksts tapis sadarbība ar DAF.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nīderlandes kompānija DAF Trucks sasniegusi vēsturiski lielāko tirgus daļu, uzņēmumam kļūstot par otru lielāko kravas automašīnu zīmolu Eiropā. Uzņēmums būtiski stiprinājis savas pozīcijas arī Baltijas valstīs. Pērn kravas automašīnu ražotājs DAF, kura ražotne atrodas Eindhovenā, nosvinēja 90 gadu jubileju.

Panākumus gūt palīdzējis arī Centrako – oficiālais DAF pārstāvis Lietuvā un Latvijā. Centrako piedāvā visu nepieciešamo kravas automašīnām un piekabēm, pārdod jaunas un lietotas kravas automašīnas, nodrošina garantijas un pēcgarantijas servisu, kā arī, pateicoties veiksmīgai sadarbībai ar DAF rūpnīcas servisu, piedāvā gan jaunas, gan lietotas oriģinālās rezerves daļas. Tieši Centrako ieguva Zelta balvu 2019 par kravas automašīnu pārdošanas sasniegumiem.

Līderu izvēle

2019. gada pirmajos mēnešos DAF zīmols līdz ar Volvo un Scania stiprinājis savas pozīcijas Latvijas tirgus līderu trijniekā. 2018. gadā Latvijas kravu pārvadātāji papildināja savus autoparkus ar 346 DAF XF 480 FT kravas automašīnām ar pilnu masu, sākot no 16 tonnām, tādējādi zīmola tirgus daļu palielinot līdz 19%.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

DAF – kravas automašīnas iespējams salikt pēc LEGO principa

Autors: Nātālija Poriete, 18.10.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Oktobrī kravas automašīnu ražotājs DAF Trucks Barselonā prezentēja jauno LF kravas automašīnu sēriju (pilna masa no 7,5 līdz 19 tonnām), kā arī uzlabotos kravas automašīnu CF un XF modeļus, kurus pirmo reizi tirgum kompānija parādīja šā gada pavasarī.

Raksts tapis sadarbībā ar DAF

Liels pieprasījums pēc pilsētas kravas automašīnām LF tiek gaidīts Nīderlandē, Vācijā, Lielbritānijā un Ungārijā. Nākamajā gadā tiek plānots saražot vairāk nekā 11 000 DAF LF sērijas kravas automašīnu. Savukārt šajā gadā uzņēmums plāno pārdot 10 500 kravas automašīnu. Vislielākais pieprasījums starp DAF kravas automašīnām, tajā skaitā Latvijā, ir pēc XF sērijas modeļiem, kas ir šī segmenta etalons tālu maršrutu pieveikšanai. Šīs kravas automašīnas aprīkotas ar lielu dzīvojamo platību, darba un bagāžas telpu salonā. DAF XF ir labākās guļamvietas nozarē, un sēdvietas vadītājam nodrošina maksimālu komfortu automašīnas vadīšanai.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Maijā kravas automašīnu ražošanas kompānija DAF Nīderlandē prezentēja 2017.gada jaunākās paaudzes automašīnu modeļus. Zilo gigantu prezentācijā viesojās arī Dienas Bizness.

Kompānijas DAF Paccar divīzijas devīze ir Driven by Quality un jaunās paaudzes CF & XF sērijas modeļi, ko DAF prezentēja, to arī apliecina. Jaunajiem modeļiem ir uzlaboti PACCAR MX-11 un MX-13 dzinēji, kas garantē efektīvu degvielas patēriņu, jaunas aizmugurējās asis, jauna transmisijas programmatūra, automāta vadības 12 un 16 pakāpju TraXon ātrumkārbas, uzlabota aerodinamika, maksimāls ekspluatācijas laiks, jauns iekšējais un ārējais dizains.

Īsumā sakot, galvenās priekšrocības, ko saņems klienti, ir: jaunie DAF modeļi patērē par 7% mazāk degvielas, kas gadā uz vienu automašīnu ļauj ietaupīt 3000 eiro un automašīnas var pārvadāt par 100 kilogramiem vairāk, kas gadā dod papildus 600 eiro. Servisa apkopes intervāls ir palielināts no 150 tūkstošiem līdz 200 tūkstošiem kilometru, kas gadā ietaupa 250 eiro, bet parka pārvaldības sistēma DAF Connect – 1300 eiro gadā. Jaunie kravas automašīnu modeļi tirgū tiks piedāvāti, sākot no 2017.gada jūnija. Jauno modeļu krāsa būs debeszila (Jamaica Blue).

Komentāri

Pievienot komentāru
Lauksaimniecība

Asociācija: FM iecere vairs nepiešķirt bezakcīzes degvielu kukurūzas audzētājiem iedragās cūkkopības nozari

LETA, 16.09.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Finanšu ministrijas (FM) iecere nākamgad vairs nepiešķirt degvielu ar samazināto akcīzes nodokļa likmi par zemes platībām, kurās audzē kukurūzu biogāzei, iedragās jau tā daudz cietušo cūkkopības nozari, atzina Latvijas Cūku audzētāju asociācijas direktore Dzintra Lejniece.

Viņa norādīja, ka, piemēram, Latgalē viena no cūku audzēšanas saimniecībām jau spiesta lūgt bankai kredīta brīvdienas, jo biogāze nes zaudējumus, līdz ar to jebkāda atvieglojuma likvidēšana vēl vairāk pasliktinās situāciju nozarē.

«Cūku audzētāju saimniecībām, kurām nepieciešams nodrošināt biogāzes reaktoru darbību ar kukurūzas piejaukumu, atkal gaidāma situācijas pasliktināšanās. Vai FM nesadarbojas ar Ekonomikas ministriju, kurai iesniegti aprēķini par zaudējumiem biogāzes staciju saimniecībām? Vasarā valdībā tika skatīti grozījumi noteikumos, kas būtiski uzlabotu situāciju, bet visi aprēķini balstījās uz esošo situāciju ar kukurūzas audzēšanu biogāzei, kas tagad atkal tiks mainīti. Turklāt, būvējot biogāzes stacijas un ieguldot lielas investīcijas, bija citi nosacījumi,» norādīja Lejniece.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

Getliņos gurķu siltumnīcas būvniecībā investēs 3,85 miljonus eiro

Žanete Hāka, 07.12.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Getliņu poligona teritorijā uzsākta Getliņi EKO siltumnīcu būvniecības 3. kārta. Tās ietvaros tiks izveidota siltumnīca, kas paredzēta augsti tehnoloģiskai gurķu audzēšanai. Projekta realizācijā tiks investēti aptuveni 3,85 miljoni eiro, būvniecības darbus veic SIA Arčers, informē Getliņi EKO pārstāvji.

Topošā siltumnīca ir iecerēta kā gurķu audzēšanas vieta. Tieši gurķu audzēšana ir Getliņu jaunais lauksaimniecības attīstības virziens, kas papildinās veiksmīgo tomātu audzēšanu. Jaunajā siltumnīcā darbu plānots uzsākt nākamgad un tirgū piedāvāt gurķus plānots jau nākamajā Getliņi sezonā, kas tradicionāli ir no novembra līdz augustam.

«Šāda tipa siltumnīcas Latvijā vēl nav un arī Eiropā tās vēl nav izplatītas. Tādēļ to pašizmaksa ir dārgāka nekā parasti, bet tā mums ļauj arī gurķu sezonu Latvijā pielāgot ziemas prasībām. Siltumnīca iecerēta 0,3 hektāru plaša, piemērota gurķu intensīvai audzēšanai ziemā, izmantojot LED apgaismojumu un rekuperācijas iekārtas. Gurķu stādu izvēlē un audzēšanā mēs cieši sadarbosimies ar eksperimentālajām siltumnīcām, kuras attīsta uzņēmums Philips, lai izceltu tās gurķu sugas, kuras ir piemērotas audzēšanai ziemā,» stāsta Guntars Strauts, SIA Getliņi EKO agronoms.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

Getliņi Eko par 3,8 miljoniem eiro būvēs siltumnīcu gurķu audzēšanai

Žanete Hāka, 31.03.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

SIA Getliņi Eko izsludinājusi konkursu par siltumnīca dārzeņu audzēšanai iegādi, liecina paziņojums Iepirkumu uzraudzības biroja mājaslapā.

Pretendenti savus piedāvājumus var iesniegt līdz 11.maijam.

Kā skaidro Getliņi Eko pārstāve Linda Vītola-Barānova, šis ir atkārtoti izsludināts iepirkums, pirmo kompānija izsludinājusi februāra vidū, bet iepirkums tika pārtraukts, jo radās nepieciešamība precizēt iepirkuma dokumentāciju, kura potenciālajiem iepirkuma dalībniekiem ir būtiska piedāvājuma sagatavošanai. Tādēļ lemts par labu iepirkuma pārtraukšanai un precīzākas informācijas sagatavošanai, nevis iepirkuma pagarināšanai,un tagad konkurss izsludināts no jauna.

Plānotā siltumnīca ir iecerēta kā dārzeņu, konkrētāk gurķu, audzēšanas vieta. Gurķu audzēšana ir Getliņu jaunais plāns lauksaimniecības virziena attīstībā. Tiks turpināta arī tomātu audzēšanā esošajās siltumnīcās. Plānots, ka jaunajā siltumnīcā tiks investēti līdz 3,8 miljoni eiro bez PVN (aptuveni 4,5 miljoni eiro ar PVN), viņa uzsver. .

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Zemo cenu aviokompāniju pārvadājumi jau iekarojuši 30–40% no Eiropas tirgus; tās audzē muskuļus arī Baltijā, ceturtdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.

Analizējot aviokompāniju tirgus daļu datus starptautiskajā lidostā Rīga, pēdējos piecos gados ir novērojama nepārprotama tendence – zemo cenu aviokompānijas strauji audzē savu īpatsvaru, turpretī Latvijas nacionālās aviokompānijas AirBaltic apkalpoto pasažieru skaits pēdējos piecos gados ir sarucis par 20%. Kā liecina DB aptaujāto ekspertu sacītais, zemo cenu aviokompāniju uzvaras gājiens nav specifisks Latvijas fenomens. «To īpatsvars Eiropas tirgū jau ir sasniedzis 30–40%. Šī ekspansija ir grūti apturama, jo sevišķi tik mazos mājastirgos, kāda ir Baltija. Ir novērojama arī zemo cenu aviokompāniju tuvināšanās ar starpkontinentālo lidojumu veicējiem, piemēram, ar Lufthansa. Līdz ar to pārskatāmā laikā droši vien piedzīvosim zemo cenu aviokompāniju un starpkontinentālo aviokompāniju maršrutu tīklu saplūšanu,» DB saka aviācijas eksperts Ginters Solingers. To uzsver arī neatkarīgais starptautiskās lidostas Rīga padomes loceklis Tālis Linkaits, norādot, ka zemo cenu aviokompānijas arī vērienīgi paplašina savas flotes.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pārtika

25 gadi biznesā: Ģimenes maiznīca Roga-Agro

Sandra Dieziņa, 17.02.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

25 gadu laikā Salaspils AS Roga-Agro nostiprinājusi pozīcijas maizes tirgū un šogad spēcinās rudzu audzēšanas tradīciju

Maiznīca savu darbību sākusi tā saucamajos pārmaiņu gados būvētā nelielā maizes ceptuvē, kas līdz tam piederēja agrofirmai Salaspils. Ceptuve tika būvēta ar mazu jaudu tikai rupjmaizes un saldskābmaizes cepšanai. Saimnieks Valdis Circenis atklāj, ka tolaik viņa mamma kļuva par ceptuves vadītāju un līdz ar to darbā iesaistījās visa ģimene. Bijuši vēl citi līdzīpašnieki, no kuriem laika gaitā atpirktas kapitāldaļas. No 1993. gada V. Circenim pilnībā nācās iesaistīties maizes biznesā. Atgūtie senču īpašumi Vidzemē ļāva arī uzsākt rudzu un kviešu audzēšanu, ko vēlāk Roga-Agro sāka pārstrādāt savās dzirnavās Salaspilī. «Bija laiks deviņdesmito gadu vidū, kad graudi maksāja gandrīz neko, bet milti bija ļoti dārgi,» atceras V. Circenis. Vēlāk sistēma mainījās un arī Roga-Agro saimnieks lēma izaudzētos graudus nodot pārstrādes uzņēmumiem, bet maizes ražošanai vajadzīgos miltus iepirkt. Šogad gan saimnieks pastiprinātu uzmanību pievērsīs rudzu audzēšanai, to darot savās saimniecībās z/s Jaunstrūkas un z/s Irbītes, kur ik gadu daļā no aptuveni 1500 ha lielās platības audzē graudaugus un rapsi. Abas saimniecības, ko V. Circenis saimniekošanā pārņēmis no tēva, arī dibinātas tieši pirms 25 gadiem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

FishBode plāno ieguldīt vairāk nekā divus miljonus eiro ražotnē garneļu audzēšanai

LETA, 02.11.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Garneļu audzētājs FishBode (zīmols Mere Shrimp Farms) plāno ieguldīt vairāk nekā divus miljonus eiro Klusā okeāna garneļu audzēšanas ražotnes būvniecībā, kā arī tehnikas, iekārtu un aprīkojuma komplekta iegādē, piegādē un uzstādīšanā, pastāstīja kompānijas valdes loceklis Māris Hmeļņickis.

Viņš sacīja, ka investīciju projektu iecerēts īstenot divās kārtās. Pirmās kārtas laikā kompānija plāno izveidot garneļu māju ar vienu moduli, bet otrajā kārtā plānots pievienot vēl divus moduļus. Projekta pirmo kārtu iecerēts īstenot līdz 2017.gada 30.septembrim, bet otro kārtu - līdz 2018.gada vidum. Abu projektu laikā kopumā kompānija plāno garneļu audzēšanas apmērus palielināt līdz 100 tonnām gadā.

Iepirkumu uzraudzības biroja mājaslapā minēts, ka FishBode plāno ieguldīt 1,03 miljonus eiro tehnikas, iekārtu un aprīkojuma komplekta iegādē, piegādē un uzstādīšanā garneļu audzēšanai, piesaistot Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fonda līdzfinansējumu. Šī ir investīciju projekta otrā kārta. Interesenti konkursā var pieteikties līdz 2016.gada 14.decembrim.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Zinātniskās izpētes mežos 50 gadu laikā ir izaudzētas egles ar 50 centimetru diametru. Lai šāda situācija no meža īpašnieka sapņa kļūtu par realitāti, ir nepieciešami ne tikai kvalitatīvi stādi un atbilstoša audzes kopšana, bet arī izmaņas normatīvajos aktos

Tādi secinājumi skanēja pēc viena no Meža pētīšanas stacijas demonstrāciju objektu apmeklējuma pie Kalsnavas. Pašlaik zinātniskās izpētes meži ir nepilnu 29 000 ha platībā, kas izkaisīti pa visu Latvijas teritoriju. Meža pētīšanas stacijas direktors Mārtiņš Līdums atzina, ka zinātniskās izpētes mežos drīkst darīt to, kas aizliegts citos mežos, – būtībā pārkāpt mežsaimniecības un citu normatīvu prasības. Tieši ignorējot mežsaimniecības normatīvus un neko vairāk – 54 gadu laikā izaugušas egles ar diametru 50 līdz 56 centimetri. Būtībā pusgadsimtu vecs egļu mežs izskatās tā, it kā tam būtu 80–90 gadi. Vienlaikus tikai ļoti neliela daļa Latvijā strādājošo kokrūpnieku būtu tehnoloģiski spējīgi sazāģēt 50–56 cm diametra baļķi dēļos.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ministru prezidenta amata kandidāta Krišjāņa Kariņa (JV) topošās valdības partneri šorīt parakstīja koalīcijas sadarbības līgumu, valdības deklarāciju un fiskālās disciplīnas līgumu.

Dokumentus parakstīja partiju un frakciju vadītāji, klātesot arī topošās valdības ministriem, kuri parakstīja valdības deklarāciju.

Parakstīšana notika Saeimas nama Sarkanajā zālē. Saeima šodien plkst.12 lems, vai apstiprināt jauno valdību, kuru vadītu Kariņš.

Savukārt pusstundu pēc Saeimas ārkārtas sēdes beigām Viesu zālē plānota Kariņa preses konference. Pēc valdības apstiprināšanas tā plānojusi arī pulcēties uz pirmo svinīgo sēdi valdības mājā.

Topošo valdību varētu atbalstīt 61 deputāts - tātad stabils labēji centrisks vairākums, iepriekš lēsa Kariņš.

Valdību veidos piecu politisko spēku pārstāvji - «Jaunā Vienotība» (JV), Jaunā konservatīvā partija (JKP), «KPV LV», «Attīstībai/Par» (AP) un «Visu Latvijai!»-«Tēvzemei un brīvībai»/LNNK (VL-TB/LNNK). Valdību vadīs politiķis no JV, lai arī šī partija vēlēšanās ieguva vismazāko mandātu skaitu Saeimā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Viedoklis: Zobi, veselība un kapitāla tirgus

LHV bankas institucionālo tirgu vadītājs Ivars Bergmanis, 21.11.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Mutes dobuma veselība norāda uz ķermeņa vispārējo veselību - tātad problēmas, kas atrodas cilvēka mutē, var ietekmēt pārējo ķermeni. Tas ir ideāls analogs par to, kā mūsu valsts šobrīd neizmanto savu pilno potenciālu ekonomikas attīstībai.

Kāda sakarība zobiem ar kapitāla tirgu? Ļoti vienkārša! Ja ķermenis ir mūsu valsts ekonomika, barību ir veiksmīgi jāsagremo, lai to pareizi izmantotu. Ja kādam zobam ir bojājumi, to nevar risināt ar maksimālo efektivitāti. Ekonomiskai izaugsmei viena no svarīgākajām barības vielām ir kapitāls. Atcerēsimies, ka cilvēkam zobi vajadzīgi arī artikulēto skaņu veidošanā, tātad komunikācijā ar citiem (šeit tā ir starptautiskā komunikācija ar citām valstīm).

Kapitālu tālākai izaugsmei iegūst no dažādiem avotiem, tātad nosauksim to par kapitāla ekosistēmu. Tajā ietilpst: kredīti/obligācijas (no bankām, starptautiskajām iestādēm, obligāciju emisijām utml.), uzkrājumi (pensiju fondu, kā arī privātpersonu un juridisko personu uzkrājumi utml.), privātais (riska) kapitāls (angliski: ‘private equity’, kā arī ‘venture capital’) un publiskais kapitāls (angliski: ‘public equity’). Šis pēdējais avots galvenokārt nāk no regulētas tirdzniecības vietas, kuru ikdienā aprakstam kā ‘kapitāla tirgu’ un tā šobrīd klibo. Kopējo vērtību no publiskā kapitāla tirgus akcijām nosauksim par ‘tirgus kapitalizāciju’.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Scania apstrīd Eiropas Komisijas piemēroto 880 miljonu eiro naudassodu

Žanete Hāka, 28.09.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Starptautiskā kompānija Scania ir iepazinusies ar Eiropas Komisijas vakar pieņemto lēmumu par neatļautu informācijas apmaiņu laika posmā no 1997. līdz 2011. gadam un apstrīdēs to, informē uzņēmuma pārstāvji.

Eiropas Komisija vakar, 27. septembrī paziņoja savu lēmumu izmeklēšanas lietā pret Scania, norādot, ka Scania ir pārkāpusi konkurences noteikumus, 14 gadu laikā slepeni vienojoties ar pieciem citiem Eiropas kravas automobiļu ražotājiem par cenu noteikšanu.

Scania neatzīst Eiropas Komisijas apsūdzības un apstrīd lēmumu kopumā. Scania arī uzsver, ka tā ir pilnībā sadarbojusies ar Eiropas Komisiju, sniedzot pieprasīto informāciju un paskaidrojumus visā izmeklēšanas periodā.

Db.lv jau rakstīja, ka Eiropas Komisija (EK) trešdien Vācijas autobūves koncernam Volkswagen piederošajam kravas automašīnu ražotājam Scania piemērojusi 880 miljonu eiro naudassodu, apsūdzot uzņēmumu cenu fiksēšanā un par izvairīšanos no stingrāku piesārņojuma noteikumu radītajām izmaksām.Scania vienīgais līdz šim bija izvairījies no naudassoda saņemšanas vērienīgajā EK izmeklēšanā saistībā ar Eiropas kravas automašīnu ražotāju karteli, kurā pieci citi uzņēmumi jau atzinuši vainu un kopumā saņēmuši rekordlielu naudassodu trīs miljardu eiro apmērā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

Poligrāfijas nozare muskuļus audzē eksporta tirgos

Kristīne Stepiņa, Anda Asere, 23.02.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Poligrāfijas uzņēmumi nākotnē raugās cerīgi - audzē muskuļus eksporta tirgos, investē modernās tehnoloģijās un kļūst videi draudzīgāki, ceturtdien raksta laikraksts Dienas Bizness.

Lai arī 2016. gada darbības rezultāti vēl nav apkopoti, Latvijas poligrāfijas uzņēmumu asociācijas aplēses liecina, ka gads bijis veiksmīgs, audzis gandrīz visu tās uzņēmumu apgrozījums. Nozares lielākie uzņēmumi uzrādījuši vērā ņemamu izaugsmi: SIA Livonia Print apgrozījums bijis 53 miljoni eiro, kas ir par 9% vairāk nekā 2015.gadā, SIA PNB Print apgrozījums 2016. gadā bija tāds pats kā gadu iepriekš – 17,6 miljoni eiro, bet SIA Poligrāfijas grupa Mūkusala (PGM) tas pieaudzis par aptuveni 25%, sasniedzot 17 miljonus eiro.

«Pagājušajā gadā uzņēmums ir samazinājis atkarību no Austrumeiropas tirgus un vairāk sācis orientēties uz Rietumeiropas klientiem. PNB Print ir pārveidojis pārdošanas daļas struktūru, ir būtiski palielināts darbinieku skaits Eiropas tirgus nodaļā, kā arī ir attīstītas jaunas tehnoloģijas. Kopumā 2016.gads ir vērtējams pozitīvi, un tas noteikti palīdzēs veidot stabilu pamatu turpmākajai attīstībai,» saka SIA PNB Print vadītājs Aleksandrs Smogļukovs. 2017. gadā paredzēts uzņēmuma apgrozījuma pieaugums vismaz par 25%. Šogad uzņēmums plāno palielināt ekskluzīvo produktu eksportu uz Lielbritāniju, apgūt Vācijas tirgu un palielināt ietekmi Baltijas valstīs. SIA PNB Print eksportē 85% saražotās produkcijas. Galvenie eksporta tirgi ir Norvēģija, Dānija, Zviedrija un Krievija. 2017.gadā būtiskas investīcijas uzņēmuma attīstībā nav paredzētas. A. Smogļukovs atzīst, ka pēdējo gadu laikā ir vērojama strauja poligrāfijas nozares izaugsme, ko lielā mērā veicinājis Eiropas Savienības (ES) fondu atbalsts. «Vislielākā izaugsme ir tieši lielajiem uzņēmumiem, kas ir sociāli atbildīgi un var piedalīties Eiropas tenderos, kur viena no galvenajām prasībām ir veiksmīgi izieta Sociālā audita procedūra,» ir novērojis SIA PNB Print vadītājs.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Mēbeļu ražotājs SIA Spals audzē muskuļus Latvijas tirgū un lolo sapni par savu zīmolu, pirmdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.

SIA Spals īpašnieks Jānis Nudiens stāsta, ka lēmums būvēt mēbeļu ražotni Iecavas novadā tika pieņemts galvenokārt tā ģeogrāfiskās atrašanās dēļ – netālu galvaspilsētai. Tāpat būtisks faktors ir iespēja paplašināties un darbaspēka pieejamība – darbinieki brauc arī no tuvākajiem novadiem – Bauskas, Jelgavas un arī no Rīgas.

«Mēs esam specifisks uzņēmums, kas izgatavo savā tirgus nišā labu produktu ar augstu inženiertehnisko pievienoto vērtību. Ja mūsu darbību varētu salīdzināt ar automašīnu biznesu, tad daudzi zina, kas ir Audi un BMW, bet nezina, kas šiem automobiļiem ražo ģeneratorus un starterus. Mūsu mērķis ir būt spēcīgam apakšuzņēmējam. Līdz šim tas ir izdevies – būt, noturēties un attīstīties. Pēdējā laikā jūtu, ka klienti no mums vēlas saņemt produktu pa tiešo, lēnām ejam šajā virzienā, kaut kad plānojam startēt arī ar savu zīmolu. Uzņēmumā tiek veiktas reformas, tikko pabeidzām ieviest uzņēmuma vadības sistēmu, tagad beidzot sākam baudīt tās ieguvumus,» saka J. Nudiens.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Kapitāla tirgus Latvijā – trešajā desmitgadē, bet joprojām vājš. Vai ir alternatīvas?

Latvijas Bankas ekonomists Egils Kaužēns, 29.10.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Viena no svarīgām finanšu tirgus sastāvdaļām ir likvīds un efektīvs kapitāla tirgus. Ieguldījumi akcijās un obligācijās ir ilgtermiņa ieguldījumi.

Attīstīts kapitāla tirgus veicina vietējās un ārvalstu investīcijas, uzkrājumu efektīvāku izmantošanu, dodot iespēju krājējiem vairāk nopelnīt, kas īpaši aktuāli zemo procentu likmju apstākļos. Savukārt uzņēmējiem tas dažādo aizņemšanās iespējas uzņēmuma attīstības finansēšanai.

Turklāt lēmumi par investīcijām vai, tieši pretēji, lēmumi par neinvestēšanu ietekmē ne vien pašreizējo tautsaimniecības stāvokli, bet arī summējas tautsaimniecības turpmākās attīstības perspektīvā.

Kāpēc kapitāla tirgus ir tik nozīmīgs:

  1. Uzņēmumi, emitējot vērtspapīrus kapitāla tirgū, piesaista ilgtermiņa finansējumu – gan vietējo, gan ārvalstu, kas dod iespēju uzņēmumiem attīstīties un pilnveidot ražošanu vai pakalpojumu sniegšanu, diversificējot investoru loku;
  2. Mājsaimniecības un uzņēmumi var novirzīt savus uzkrājumus kapitāla tirgus vērtspapīros, kas parasti piedāvā augstāku ienesīgumu nekā noguldījumi bankās;
  3. Kapitāla tirgus dod iespēju sekot dažādu vērtspapīru procentu likmēm, kas ļauj spriest par piedāvājuma un pieprasījuma attiecību finanšu tirgū, par tirgus dalībnieku gaidām par riskiem un ekonomikas attīstību, finansēšanas nosacījumiem;
  4. Ekonomikas izaugsmes modeļos izaugsme ilgtermiņā ir atkarīga no kapitāla lieluma, un kapitāla tirgum ir būtiska loma šī kapitāla piesaistē un izvietojumā tautsaimniecībā;
  5. Labi funkcionējošs kapitāla tirgus palīdz sadalīt kapitālu pa dažādām nozarēm, uzņēmumiem tā, lai tiktu iegūts maksimāls labums tautsaimniecībā, – tiek meklēts optimums no paredzamā vērtspapīru ienākuma un riska.

Komentāri

Pievienot komentāru
Atpūta

deBusul Music aug līdz ar Intara Busuļa popularitāti

Linda Zalāne, 04.01.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

SIA deBusul Music līdz ar mūziķa Intara Busuļa popularitātes pieaugumu audzē arī apgrozījuma muskuļus, ceturtdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.

Uzņēmums deBusul Music 2009. gadā dibināts ar mērķi realizēt projektus, kas saistīti ar Intara Busuļa un kolektīva radošo darbību, kas sevī ietver mūzikas izdošanu, koncertu organizēšanu, korporatīvo pasākumu apkalpošanu. Tas ir spējis kāpināt apgrozījumu no 165 tūkst. eiro 2013. gadā līdz 465 tūkst. eiro 2016. gadā; straujā izaugsme ļāvusi kompānijai iekļūt Dienas Biznesa un SIA Lursoft veidotajā strauji augošo uzņēmumu jeb Gazeļu sarakstā. «2017. finanšu gadā sasniedzām 800 tūkst. eiro. apgrozījumu. 2017. gadā neko kardināli atšķirīgu nedarījām kā iepriekšējos gados. Tiesa, mēs tiešām ļoti daudz strādājam lieliskā komandā, mums ir arī daudz ilgtermiņa sadarbības partneru un atbalstītāju,» stāsta SIA deBusul Music valdes priekšsēdētāja Una Taal-Medvide.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tehnoloģijas

RTU zinātnieku radītais superēdiens spirulīna nonāk tirdzniecībā

Zane Atlāce - Bistere, 18.12.2019

Agnese Stunda-Zujeva, RTU Materiālzinātnes un lietišķās ķīmijas fakultātes Vispārīgās ķīmijas tehnoloģijas institūta pētniece un uzņēmuma «SpirulinaNord» līdzdibinātāja.

Publicitātes foto

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Divu gadu laikā Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) zinātnieki ideju par vērtīgās tropu mikroaļģes spirulīnas audzēšanu vēsajā klimatā pārvērtuši gatavā produktā, kas jau pieejams tirdzniecībā.

«2018. gada janvārī ar ideju startējām RTU biznesa pirmsinkubatora «RTU IdeaLAB» atlasē, bet tikko piegādājām veikalam pirmo svaigas spirulīnas partiju,» stāsta Agnese Stunda-Zujeva, RTU Materiālzinātnes un lietišķās ķīmijas fakultātes Vispārīgās ķīmijas tehnoloģijas institūta pētniece un uzņēmuma «SpirulinaNord» līdzdibinātāja.

Idejas attīstībai «SpirulinaNord» komanda izmantojusi vairāku Eiropas Inovāciju un tehnoloģiju institūta (EIT) atbalsta instrumentus, ko Latvijas zinātniekiem, studentiem un uzņēmumiem piedāvā RTU Dizaina fabrika. Attīstībai piesaistīts arī finansējums no Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras programmām un jauno uzņēmēju granta programmas «(ie)dvesma», ko organizē SEB bankas un vairākas Pierīgas pašvaldības. Kopumā piesaistīti 39 tūkstoši eiro, kas ļāvuši attīstīt tehnoloģiju, uzbūvēt reaktoru, izremontēt un aprīkot telpas, sākt ražošanu, stāsta A. Stunda-Zujeva.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ikvienam uzņēmumam nav svarīgāka uzdevuma, kā attīstīt rentablu un ilgtspējīgu ražošanu no vietējiem resursiem. Rīga ir lielākā mežu īpašniece starp Eiropas pilsētām un trešā lielākā Latvijas mērogā pēc valsts un viena privāta mežu īpašnieka, uzņēmuma Rīgas meži kopējā apsaimniekoto mežu platība ir 61 726 ha. Dziļākas pārstrādes attīstība un modernizācija nodrošina lielāku pievienoto vērtību, strauji augošus ieņēmumus SIA Rīgas meži, tādēļ uzņēmums par savu galveno uzdevumu uzskata arī turpmāku ilgtspējīgu saimniekošanu mežā un aprites ekonomikas principu ievērošanu ražošanā, jo tikai tā iespējams nodrošināt stabilus un augošus ieņēmumus.

Nav noslēpums, ka joprojām turpinās uzņēmuma domstarpības ar Valsts kontroli un Konkurences padomi par to, vai ir jāpārdod neapstrādāti baļķi kā izejviela pārpircējiem vai tomēr izejviela jāpārvērš tādos dārgos produktos kā, piemēram, IKEA mēbeles, kā to dara Rīgas meži. Tas ļāvis uzņēmumam sasniegt gan apgrozījuma rekordu 20 miljonus eiro, gan sasniegt vēsturiski lielāko peļņu – 2,8 miljonus eiro – un kāpināt arī valsts un pašvaldību budžetos nomaksāto nodokļu apjomu līdz vēsturiski visaugstākajam līmenim, sasniedzot 4 miljonu eiro samaksāto nodokļu. Dīvaini, ka no valsts budžeta – no Rīgas mežu nopelnītās un samaksātās naudas – uzturētas iestādes klaigā, ka strādāt un pelnīt pašvaldības uzņēmumam nav pareizi. Tikmēr Rīgas mežu vadība turas pie pārliecības, ka, tikai dažādojot uzņēmuma darbības veidus un īstenojot aprites ekonomikas pamatprincipus, nevis atdodot izejvielu, var kāpināt ieņēmumus no Rīgai piederošajiem mežu resursiem. SIA Rīgas meži veiksmīgās darbības pamatā ir nemitīga darbaspēka efektivitātes paaugstināšana un apgrozījuma pieaugums, tas panākts nepaplašinot uzņēmuma darbības virzienus, izejvielu ieguves apjomus, bet tieši kāpinot uzņēmuma darbības, ražošanas un pārstrādes efektivitāti. Ik gadu SIA Rīgas meži tiek veikti efektivitātes koeficienta (apgrozījums uz vienu darbinieku) aprēķini, kas liecina, ka efektivitāte pastāvīgi pieaugusi. Kopš 2015. gada tā palielinājusies teju pusotras reizes.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Cilvēki ir izslāpuši pēc labas kafijas – ja uzņēmums atrod labu veidu un nišu, kā sevi prezentēt, var izveidot veiksmīgu biznesu

Tā uzskata lietuviešu kafejnīcu ķēdes Caffeine līdzīpašnieks Nids Ķuberis (Nidas Kiuberis). Šā gada beigās Baltijas lielākajā kafijas ķēdē būs 63 kafejnīcas, bet līdz 2022. vai 2023. gadam uzņēmuma mērķis ir to paplašināt līdz 100 kafejnīcām. Līdz šim uzņēmums attīstījies ar stratēģiskā investora BaltCap palīdzību, bet šobrīd meklē jaunu partneri, lai uzmirdzētu arī ārpus Baltijas. Pašlaik Caffeine ir divas kafejnīcas ASV, ko N. Ķuberis sauc par pilotkafejnīcām.

Fragments no intervijas, kas publicēta 29. jūnija laikrakstā Dienas Bizness:

Agrāk ražojāt reklāmas, tagad – kafiju. Kā jūs no reklāmas nonācāt kafijas industrijā?

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Dvaits Spuriņš cer, ka nākotnē varēs sparģeļus eksportēt uz Skandināvijas valstīm, vēsta reģionālais laikraksts Dzirkstele.

Dvaits Spuriņš ir rīdzinieks, bet Kalnienā ir Dvaita sievas Agneses tēva īpašums, kur tad arī sparģeļi tiek audzēti. Jau 20 gadus Dvaita uzņēmums Dalans darbojas riepu un disku tirdzniecības biznesā Rīgā, bet tagad viņš nolēmis paeksperimentēt ar sparģeļu audzēšanu.

«Man Gotlandē, Zviedrijā, dzīvo draugi, arī pats tur kādu laiku esmu dzīvojis. Tur sparģeļi ir lielā cieņā. Vienmēr, kad pavasarī biju Zviedrijā, galdā tika celti sparģeļi. Tie tiek ēsti ar sviestu, un man ļoti garšo, tāpēc sparģeļi ir aizķērušies arī manā sirdī,» stāsta Dvaits. Ar savu zviedru draugu Stigu pirms apmēram pusotra gada Dvaits nolēmis, ka varētu pamēģināt iestādīt dažus hektārus sparģeļu arī šeit, Latvijā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

Uzņēmējs: Nav darbaspēka

Kārlis Vasulis, speciāli DB, 12.07.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

«Pirmie desmit gadi bija ļoti grūti,» par tēju audzēšanas biznesu laikrakstam Dienas Bizness stāsta ZS Rūķīši saimnieks Raimonds Lignickis.

1997. gadā ģimene iegādājusies māju Rūķīši Dobeles novada Krimūnu pagastā. «2010. gadā dibinājām ZS Rūķīši un tēju audzēšanas lietai pievērsāmies nopietnāk,» stāsta saimnieks. Šobrīd augi tējām tiek audzēti 25 hektāru platībā, gadā tiek apgrozīti ap 500 tūkst. eiro, un uzņēmums strādā ar peļņu.

Tējas ir bizness, kur nepieciešami ļoti lieli darba resursi: sākot no sēšanas, stādīšanas un ravēšanas – tas viss ir roku darbs. «Bizness nav viegls, jo nav darbaspēka. Latvijā esošais bezdarbs ir tikai nosacīts. Ir cilvēki, kas dzīvo ar pabalstiem, bet brīvus darbiniekus, kas gribētu strādāt, atrast nevar,» sūdzas uzņēmējs. Viņš, tāpat kā citi saimnieki, vasarās labprāt izmanto Nodarbinātības valsts aģentūras (NVA) sniegtās iespējas piesaistīt skolēnu darbaspēku. Par galvenajiem iemesliem darba roku trūkumam R. Lignickis dēvē emigrāciju un cilvēku nevēlēšanos strādāt.

Komentāri

Pievienot komentāru
Lauksaimniecība

Cūku audzētājiem par biodrošības neievērošanu būs lielāki naudas sodi

Zane Atlāce - Bistere, 28.07.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pārtikas un veterinārā dienesta (PVD) veiktie uzraudzības un informatīvie pasākumi un sadarbība ar cūku audzētājiem ir nodrošinājuši to, ka Āfrikas cūku mēris (ĀCM) mājas cūkām Latvijā šogad nav konstatēts un pēc veiktajām cūku novietņu pārbaudēm, biodrošības prasībām atbilst 87% mājas cūku novietņu. Tomēr pārbaužu laikā inspektori visā Latvijas teritorijā joprojām konstatē rupjus pārkāpumus, informē PVD.

Biodrošības prasību neievērošana galvenokārt konstatēta novietnēs, kurās audzē nelielu skaitu cūku savām vajadzībām. Līdz šodienai PVD ir 455 mājas cūku novietņu saraksts, kurās biodrošības prasības netiek ievērotas. Pārkāpums, kas vienlaicīgi ir arī lielākais slimības ievazāšanas risks, ir zaļbarības, zāles, termiski neapstrādātu dārzeņu un augļu izbarošana. Novietnēs, kurās audzē Mangalicas šķirnes cūkas nereti tiek konstatēta to turēšana āra aplokos, kuros ir milzīga inficēšanās iespēja ar ĀCM.

Lietuvā un Igaunijā kopš jūnija jau konstatēti vairāki mājas cūku saslimšanas gadījumi, galvenokārt nelielās piemājas saimniecībās. Šis fakts norāda uz ļoti augstu risku arī Latvijas cūku audzētājiem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Preiļos aiztur kontrabandistu grupu; VID aicina iedzīvotājus ziņot par aizdomīgiem sūtījumiem

Lelde Petrāne, 25.02.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šā gada janvārī VID Muitas pārvaldes darbinieki pasta sūtījumā konstatēja marku blokus, kuri bija piesūcināti ar narkotisko vielu – LSD. Izmeklēšanas gaitā VID Muitas policijas pārvaldes darbinieki Preiļos aizturēja trīs personu grupu, kas, izmantojot pasta sūtījumus no Holandes uz Preiļiem, nodarbojās ar LSD marku kontrabandu uz Latviju, kā arī audzēja marihuānu mājas apstākļos.

Veicot kratīšanas tika izņemts vairāk par 600 gramiem marihuānas, LSD markas, marihuānas audzēšanai izmantojami rīki un ierīces.

2016.gada 14.janvārī VID Muitas pārvaldes darbinieki, veicot no Holandes saņemta pasta sūtījuma muitas pārbaudi, tajā konstatēja marku blokus (ar narkotiskām vielām piesūcinātu papīra materiālu), kas radīja pamatotas aizdomas par iespējamu aizliegtu vielu klātbūtni. Markām tika veikts eksprestests, kas norādīja uz iespējamu narkotisko vielu saturu.

Saistībā ar konstatēto sūtījumu 2016.gada 19.janvārī VID Muitas policijas pārvaldē tika uzsākts kriminālprocess par narkotisko vielu pārvietošanu pāri Latvijas Republikas valsts robežai. Procesa ietvaros tika veikta ķīmiskā ekspertīze, lai noskaidrotu, kādas vielas satur kontroles laikā atrastās markas, un saņemts eksperta atzinums, ka tās satur LSD – vielu, kas ir iekļauta Latvijā kontrolējamo narkotisko vielu, psihotropo vielu un prekursoru I sarakstā kā aizliegta psihotropā viela.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eiropas Komisija (EK) trešdien Vācijas autobūves koncernam Volkswagen piederošajam kravas automašīnu ražotājam Scania piemērojusi 880 miljonu eiro naudassodu, apsūdzot uzņēmumu cenu fiksēšanā un par izvairīšanos no stingrāku piesārņojuma noteikumu radītajām izmaksām.

Scania vienīgais līdz šim bija izvairījies no naudassoda saņemšanas vērienīgajā EK izmeklēšanā saistībā ar Eiropas kravas automašīnu ražotāju karteli, kurā pieci citi uzņēmumi jau atzinuši vainu un kopumā saņēmuši rekordlielu naudassodu trīs miljardu eiro apmērā.

«Šodien pieņemtais lēmums noslēdz mūsu izmeklēšanu saistībā ar karteli, kas pastāvējis 14 gadus,» norāda Eiropas Savienības (ES) konkurences komisāre Margrēte Vestagere.

Daimler, DAF, Iveco, MAN un Volvo/Renault naudassodi tika noteikti pērnā gada jūlijā.

«Tā vietā, lai vienotos par cenām, kravas automašīnu ražotājiem vajadzētu konkurēt vienam ar otru, tostarp attiecībā uz vides piesārņojumu mazināšanu,» uzsver Vestagere.

Komentāri

Pievienot komentāru