Drīzumā plāno izsludināt iepirkumu par Rail Baltica dzelzceļa stacijas lidostā Rīga būvprojekta izstrādi 

AS Eiropas Dzelzceļa līnijas drīzumā grasās izsludināt iepirkumu par projekta Rail Baltica dzelzceļa stacijas lidostā Rīga būvprojekta izstrādi.

LETA, 28.10.2016

Uzņēmuma Attīstības un sadarbības departamenta direktors Agnis Driksna pauda, ka iepirkums notiks divās kārtās. Pirmā būs atlases kārta, kurā tiks noteikti pieci labākie pretendenti, savukārt otrajā kārtā atlikušie kandidāti jau saņems tehnisko specifikāciju un gatavos piedāvājumu.

Iecerēts, ka iepirkumam varēs pieteikties līdz gada beigām, savukārt uzvarētājam konkursā vajadzētu būtu skaidram nākamā gada vidū. Kad būvprojekta izstrāde tuvosies beigām, paredzēts jau izsludināt iepirkumu par būvniecības darbiem, lai optimizētu laiku.

Savukārt Eiropas Dzelzceļa līniju Projekta ieviešanas departamenta direktors Kaspars Vingris pauda, ka tehniski šis būs ļoti sarežģīts projekts. «Mēs runājam, no vienas puses, par lidostas staciju, no otras puses, par dzelzceļu, kas piebrauc pie lidostas. Ja skatāmies kartē, tad šis posms ir no vietas, kas šķērso Daugavu, iet gar Torņakalnu, un Zolitūdē jaunais dzelzceļš šķiras no esošā dzelzceļa, tālāk pāri Ulmaņa gatvei un ienāk lidostā. Visā posmā elementi, kas raksturo šo būvi, ir zemes plātnes un estakādes. Zemes plātnes ir tajās vietās, kur mēs ejam pa pļavu. Estakādes ir tajās vietās, kur ejam pāri citiem infrastruktūras objektiem, kā tas ir Ulmaņa gatvē,» klāstīja Vingris.

Jau pirms Saeimas vēlēšanām Jaunā Konservatīvā partija solīja, ka visas trīs Latvijas lielās ostas ir jāpaliek zem valsts jumta, tādēļ ASV sankcijas pret Aivaru Lembergu un vairākām juridiskajām personām ir uzlūkojamas kā politisko solījumu pildīšana un vienlaikus politiskās varas pārvēršana ekonomiskajā.

Viņš atzina, ka vilciena stacija lidostā Eiropā tiek atzīts par vienu no sarežģītākajiem risinājumiem no infrastruktūras salāgošanas viedokļa. Svarīgi, lai lidosta un dzelzceļa stacija būtu tādā attālumā, lai pasažieriem nebūtu nepieciešams papildu transports nokļūšanai starp abām vietām. Dzelzceļa staciju vienā līmenī (augstumā) paredzēts savienot ar lidostas paplašināto termināli, kuru plānots attīstīt līdz 2022.gadam.

Vingris skaidroja, ka viens no svarīgākajiem uzdevumiem būs nodrošināt lidostas funkcionalitāti arī būvdarbu laikā.

Vienlaikus viņš atzīmēja, ka Latvijā šāda tipa projekts vēl nekad nav ticis būvēts, tāpēc iepirkumā būs ļoti specifiskas prasības pretendentiem, kas tostarp būs saistītas ar pieredzi Eiropas standarta platuma dzelzceļa projektos. Visticamāk, atsevišķus iepirkumā paredzētos darbus varēs veikt vietējie uzņēmumi, bet būs arī uzdevumi, kuriem būs vajadzīgi ārvalstu eksperti.

Vingris pauda cerību, ka vietējie uzņēmēji sadarbosies ar ārvalstu ekspertiem, piedaloties iepirkumā kopā.

Rail Baltica būvniecība ir daļa no TEN-T tīkla ziemeļu-dienvidu transporta koridora attīstības, kas savienos Baltijas valstis ar Polijas un pārējās Eiropas Savienības dzelzceļa tīklu. Projekts ietver pamattrases būvniecību Latvijas teritorijā no Igaunijas-Latvijas robežas šķērsojuma Salacgrīvas novadā līdz Latvijas-Lietuvas robežas šķērsojumam Bauskas novadā, šķērsojot Daugavu pie Saulkalnes, cauri Rīgai, nodrošinot Rail Baltica II pieslēguma izbūvi starptautiskajai lidostai Rīga, Daugavas labā un kreisā krasta ostas infrastruktūrai, kā arī citas saistītās infrastruktūras (kravu un pasažieru termināļi, apkopes punkts, depo u.c.) būvniecību.

Dzelzceļa līnija plānota kā elektrificēta divceļu līnija, kas paredzēta gan pasažieru, gan kravas vilcienu kombinētajai satiksmei. Rīgas pilsētā un starptautiskajā lidostā Rīga ir paredzēts izbūvēt starptautisko vilcienu pasažieru termināli, bet Salaspils novadā (Saulkalnē) - multimodālu kravu termināli. Dzelzceļa pamattrases garums ir aptuveni 260 kilometri. Projektētais dzelzceļa līnijas maksimālais ātrums ir 240 kilometri stundā.