Eksperti

E-atkritumu slogā – kā no tā izbēgt?

Jānis Aizbalts, SIA “Eco Baltia vide” valdes priekšsēdētājs, 28.03.2024

Jaunākais izdevums

Mūsdienu pasaulē elektroiekārtas ir kļuvušas par neatņemamu ikdienas sastāvdaļu. Taču straujais tehnoloģiju progress un “ātrās modes” diktētā tendence rada jaunus izaicinājumus – elektroiekārtu patēriņš un atkritumu apjoms pieaug ar zibens ātrumu. Šī tendence apdraud vides aizsardzību un ilgtspējīgu resursu izmantošanu, radot milzu atkritumu kalnus.

Iespējams, tikai retais aizdomājas, ka viens no efektīvākajiem veidiem, kā samazināt mūsu neaizstājamo dabas resursu izsīkuma tempu, ir lietotas tehnikas labošana un tās atkārtota izmantošana.

Kā apsaimniekojam atkritumus Latvijā?

Tāpat kā pret daudziem citiem atkritumu veidiem Eiropas Savienība nosaka prasības arī nolietotas elektrotehnikas apsaimniekošanai. Tā nosaka, ka labākā sistēma ir ražotāju atbildības sistēma – īpaši izveidota un finansēta sistēma, kas nodrošina elektropreču un citu produktu atpakaļ savākšanu, pārstrādi un utilizāciju. Katru gadu Latvijas tirgū nonāk 30 000 tonnas jaunas elektrotehnikas, kas ir ievērojami vairāk nekā visas Vidzemes iedzīvotāju saražotais atkritumu apjoms, 25 000 tonnas, gadā.

Eiropas Savienības standarti paredz, ka atpakaļ jāsavāc 45% no tirgū palaistā elektropreču apjoma. Taču Latvijā ir noteiktas ievērojami augstākas prasības – atpakaļ savākto iekārtu daudzumam jābūt 65%. Tātad katru gadu no 30 000 tonnām tirgū nonākušās elektrotehnikas nepieciešams savākt atpakaļ 20 000 tonnas. Latvijas apņemšanās uzlabot elektropreču atkritumu apsaimniekošanu laika gaitā ir veicinājusi e-atkritumu nodošanas sistēmas attīstību – ir pieejami elektroiekārtu nodošanas konteineri, kā arī dažādi uzņēmumi, tostarp veikalu tīkli, un organizācijas pēc saviem ieskatiem rīko dažādas mazo elektropreču vākšanas akcijas. Ņemot vērā visus jau ieguldītos pūliņus cīņā ar e-atkrituma apjomu samazināšanu un efektīvas atkritumu savākšanas nodrošināšanu, varētu padomāt, ka viss taču ir kārtībā, vai ne?

Taču šai sistēmai piemīt arī ēnas puse, kas uzliek ierobežojumus savācamo atkritumu daudzumam. Tas rada jautājumu par pārējā atkritumu daudzuma likteni, kurš ne vienmēr tiek pienācīgi apsaimniekots. Nekontrolēta atkritumu plūsma rada risku, ka ievērojams to daudzums nonāk vietās, kur tiem nav jābūt – mežos, šķūnīšos vai pat sadzīves atkritumu tvertnēs. Ir būtiski atzīmēt, ka ne visas elektroiekārtas ir vienādi drošas ilgtermiņa glabāšanai vai neuzraudzītai izmantošanai, īpaši tās, kurās ir iebūvētas baterijas, šķidrumi vai gāzes. Laika gaitā šie materiāli var sākt noplūst, radot potenciālus riskus videi.

Piemēram, glabājot šādas iekārtas šķūnīšos vai izgāžot mežā, kur nav cietas betona grīdas, bet gan zeme, riskējam ar šo bīstamo vielu nonākšanu gruntī un tālāk – gruntsūdeņos. Rezultātā neapdomīga elektroiekārtu izmešana dabā var radīt ievērojamu kaitējumu ūdens un citiem dabas resursiem. Dažās valstīs, piemēram, Beniluksa valstīs – Beļģijā, Nīderlandē un Luksemburgā, šai problēmai pievēršas ar īpašu rūpību. Tur pastāv pat tāda institūcija kā “atkritumu policija”, kas uzrauga elektronisko un elektrisko izstrādājumu atkritumu pareizu šķirošanu un pārstrādi. Prasību neievērotāji var izpelnīties arī sodus.

Ātrā mode vai iekārtu labošana?

Elektrotehnikas patēriņa tendences liecina, ka “ātrās modes” fenomens ir ietekmējis arī elektrotehnikas nozari. Bieži vien pat funkcionālas ierīces tiek aizstātas tikai tāpēc, ka tirgū parādās jaunāks modelis. Ražotāju piedāvājumā dominē arī lētas elektropreces, kas izgatavotas no mazāk izturīgiem materiāliem. Šādām ierīcēm nereti ir ievērojami īsāks kalpošanas mūžs, turklāt bieži vien remonts ir finansiāli neizdevīgs vai pat neiespējams, kas pastiprina tendenci uz patēriņa mentalitāti un resursu tērēšanu.

Pašlaik diskusijas par elektrotehnikas nākotni aizvien biežāk pievēršas idejai par labojamības indeksu, kas varētu radikāli mainīt mūsu lēmumu pieņemšanu ierīču iegādē. Līdzīgi energoefektivitātes marķējumam, kas šobrīd ir pazīstams uz daudzām elektroprecēm, plānotais labojamības indekss ļautu patērētājiem uzreiz novērtēt, cik viegli vai sarežģīti konkrēto ierīci varētu salabot. Iespējams, tādā veidā atklātos, ka nedaudz lētāka ierīce ir grūtāk labojama salīdzinājumā ar dārgāku alternatīvu, kas ilgtermiņā tomēr būtu izdevīgāka.

Lai gan labojamības indekss vēl nav ieviests, straujiem soļiem virzāmies uz šo praksi. Brīdī, kad šo sistēmu sāks ieviest, savu artavu varēs ieguldīt arī mūsu remonta centrs “Lab!”, ko esam atvēruši sadarbībā ar “Latvijas Zaļo punktu”, sniedzot datus par veikto remontdarbu norisi un rezultātiem. Tas nozīmē, ka labojamības indekss tiks veidots, balstoties uz reālu pieredzi un datiem par to, cik viegli vai grūti konkrēto ierīci var salabot.

Turklāt izrādās, ka patērētāji ir gatavi maksāt vairāk par iekārtām ar labāku labojamības indeksu, līdzīgi kā tie maksā vairāk par augstāku energoefektivitātes klasi. Vairāk nekā puse iedzīvotāju (57%) atbalsta dārgāku ierīču iegādi ar augstāku labojamības indeksu, liecina vides apsaimniekošanas uzņēmuma “Eco Baltia vide” sadarbībā ar pētījumu centru “Norstat” veiktās aptaujas dati. Tas norāda, ka daļa sabiedrības tomēr ir gatava ieguldīt ilgtspējīgākās alternatīvās, lai samazinātu negatīvo ietekmi uz vidi un pagarinātu preču kalpošanas laiku.

Kāpēc izvēlēties primāri labotas iekārtas, nevis pirkt uzreiz jaunas?

Manuprāt, ir ļoti svarīgi mainīt sabiedrības uztveri attiecībā uz lietotu elektrotehniku. Kopīgiem spēkiem ir jāizskauž iesakņojies stereotips, ka lietotas vai labotas ierīces ir mazāk vērtīgas un neuzticamas, un tā vietā jāveicina izpratne, ka patiesībā tā ir gudra izvēle. Piemēram, lielākajai daļai Latvijas iedzīvotāju šķiet pilnīgi pašsaprotami iegādāties mazlietotu automašīnu. Un tieši tāpat arī lietoto elektrotehniku vajadzētu uztvert kā normu, nevis izņēmumu. Turklāt nereti pārbaudīta un salabota tehnika ir uzticamāka, nekā jauni un neizmēģināti modeļi, sevišķi, ja tie radīti “ātrās modes” ietekmē.

Daudzi no mums pat neaizdomājas, ka patiesībā vecākas un mazāk energoefektīvas elektroiekārtas lietošana var būt zaļāka izvēle, nekā to izmešana un jaunas iegāde. Jaunu iekārtu ražošanas procesā tiek patērēti daudz vairāk resursu, nekā ierīces remonta laikā, tāpēc pat iepriekšējās paaudzes tehnikas izmantošana kalpo kā resursu taupīšana, nevis izšķērdēšana. Protams, vienmēr jāņem vērā drošības un veselības aspekts, piemēram, neizmantosim vairs pavisam vecos ledusskapjus, jo tajos esošais freons ir kaitīgs ozona slānim. Tomēr ir daudz gadījumu, kad remonts var dot ierīcei otru dzīvi bez jebkādas negatīvas ietekmes uz veselību vai vidi, piemēram, ilgstoši apritē esošas šujmašīnas. Tāpēc, izvērtējot elektroiekārtas remontēšanas iespējas, ir jāapsver ne tikai ierīces fiziskais stāvoklis un drošības aspekti, bet arī tās potenciālā ilgtspējība un pozitīvā ietekme uz resursu saglabāšanu.

Viena no būtiskām niansēm, skatoties uz elektroiekārtu patēriņu un ilgtspējību Latvijā, ir tas, ka mēs paši neražojam tehniku, kas tiek pārdota mūsu tirgū. Izņēmumi ir daži augstas kvalitātes produkti, piemēram, mikrofoni, rūteri un citas iekārtas, kas, lai gan ražotas Latvijā, galvenokārt tiek eksportētas uz ārvalstīm, piemēram, ASV. Tādējādi, iegādājoties jebkuru jaunu elektroiekārtu, lielā mērā atbalstām ārvalstu ekonomiku. Taču, izvēloties pirkt Latvijā remontētas vai atjaunotas preces, mēs veicinām vietējo ekonomiku, atbalstot vietējās darbavietas, darbinieku algas un sociālās iemaksas. Tas ir ne tikai veids, kā veicināt iekšējo ekonomiku, bet arī iespēja darīt to ilgtspējīgā un finansiāli izdevīgā veidā.

Par lietotas tehnikas aprites veicināšanu patērētāju vidē esam arī runājuši ar Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju, iedvesmojoties no citu valstu prakses. Piemēram, viena no ierosinātajām idejām ir piešķirt nodokļu atlaides lietotai tehnikai un to rezerves daļām, tādā veidā atbalstot remontēšanas nozari un padarot to finansiāli izdevīgāku gan pārdevējiem, gan patērētājiem. Pašreiz remontēt daudzas ierīces nav finansiāli izdevīgi, turklāt lietotu tehniku pārdot par augstāku cenu, nekā jaunas preces ar garantiju, ir pavisam neloģiski. Tādēļ valstij, izmantojot finanšu instrumentus, būtu jāievieš šāda prakse, lai veicinātu ne tikai ekoloģisko, bet arī ekonomisko labumu. Stimulējot otrreizēju lietošanu, valsts varētu efektīvāk sasniegt uzstādītos mērķus vides aizsardzības jomā un veicināt ilgtspējīgāku patēriņu.

Vai nākotnē savas neizdarības dēļ maksāsim vairāk?

Diemžēl daļa cilvēku bieži vien nenodod elektroiekārtas tām paredzētajās vietās, nepamatoti uzskatot, ka tas ir apgrūtinoši, laikietilpīgi vai pat dārgi. Tāpat liela ietekme ir arī ieraduma spēkam un nevēlēšanās mainīt savus paradumus, tādēļ vairums mēdz aizbildināties, ka trūkst informācijas par nodošanas iespējām un šķirošanas procesu.

Ņemot vērā sabiedrības kūtrumu atkritumu apsaimniekošanā un zināmu pakļaušanos “ātrās modes” slogam, atkritumu izvešanas maksas pieaugums nākotnē varētu būt neizbēgams, ņemot vērā vairākus faktorus: palielināsies radīto atkritumu apjoms, kas prasīs papildu līdzekļus apsaimniekošanas sistēmu attīstībai un uzturēšanai; stingrāki vides aizsardzības standarti un efektīvākas atkritumu pārstrādes metodes palielinās izmaksas; un globālas iniciatīvas ilgtspējīgas resursu izmantošanas jomā var ieviest jaunus regulējumus un nodokļus.

Lai no tā izbēgtu, ar steigu jāsāk mainīt pieeja atkritumu radīšanai un apsaimniekošanai, kā arī jāsāk apsvērt lietotas tehnikas iegāde. Papildu tam visam jāsaprot, ka dabas resursi kļūst arvien ierobežotāki, un patērētājiem, kas vēlas saglabāt augsto dzīves kvalitāti, neizbēgami jāpieņem ilgtspējīgas dzīvesveida izvēles. Piemēram, modernu tehnoloģiju, kā viedtālruņu ražošanai nepieciešami reti dārgmetāli un resursi, kuru krājumi ir limitēti. Ja vēlamies nākotnē izmantot paaugstinātas efektivitātes tehnoloģijas, ir jādod iespēja elektroierīču labošanai un lietotas tehnikas iegādei.

Veidojot sabiedrību, kas apzinās atkritumu radīšanas sekas un aktīvi iesaistās to samazināšanā un efektīvā apsaimniekošanā, mēs varam ne tikai samazināt nākotnē gaidāmo finansiālo slogu, bet arī veicināt veselīgāku un ilgtspējīgāku vidi. Tas prasa gan individuālu, gan sabiedrības apņēmību mainīt ierastos patēriņa modeļus un veidot atbildīgāku attieksmi pret resursiem, kas mums ir pieejami.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai veicinātu atkritumu šķirošanu Latvijā, tādējādi virzot arī straujāku Eiropas Savienības 2025.gadam noteikto mērķrādītāju sasniegšanu, Baltijā lielākās vides resursu apsaimniekošanas uzņēmumu grupas AS "Eco Baltia" uzņēmums SIA "Eco Baltia vide" investēs 11,7 miljonus eiro nešķirotu sadzīves un dalīti vāktu atkritumu šķirošanas rūpnīcas izveidē Salaspils novada Aconē ar tās kopējo jaudu 45 000 tonnu gadā.

Jaunajā rūpnīcā ik gadu varēs sašķirot 20 000 tonnu sadzīves atkritumu un 25 000 tonnu šķiroto atkritumu (salīdzinājumam - pašreizējā otrreizējo materiālu šķirošanas jauda "Eco Baltia vide" rūpnīcā Getliņu ielā 5 sasniedz aptuveni 18 000 tonnu gadā). Plānots, ka rūpnīca aizņems 4000 kvadrātmetru plašu teritoriju, t. sk. ēku 3385 kvadrātmetru un nojumes 700 kvadrātmetru platībā. Jaunajā rūpnīcā strādās ap 70 darbinieku. Rūpnīcu paredzēts atklāt 2024.gada rudenī.

Jaunajā rūpnīcā būs daudzpakāpju optiskā šķirošanas iekārta ar iespēju šķirošanas procesā mainīt gan šķirojamo materiālu veidus, gan kvalitātes kontroli, atlasīt piejaukumus no optiski atdalītās plūsmas, vai, ja plūsma ir pārāk netīra, izlasīt tikai derīgo materiālu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Salaspils novada Aconē nosvinēti vides apsaimniekošanas uzņēmuma “Eco Baltia vide” topošās atkritumu šķirošanas rūpnīcas spāru svētki, atzīmējot nesošās jumta konstrukcijas pabeigšanu.

Jaunajā rūpnīcā, kuru paredzēts atklāt šī gada rudenī, darbosies vismodernākās šķirošanas iekārtas, kas ļaus būtiski uzlabot Eiropas Savienības noteiktos atkritumu pārstrādes rezultātus.

Spāru svētkos atzīmēts līdz šim paveiktais darbs – izbūvētas nesošās jumta konstrukcijas un galvenās sijas, izveidots inženierkomunikāciju tīkls utt. Šobrīd būve tiek gatavota turpmākajiem darbiem, tostarp jumta izbūvei un grīdu liešanai. Rūpnīcas kopējā platība būs vairāk nekā 4000 kvadrātmetru, t. sk. ēka aptuveni 3300 kvadrātmetru un nojumes 700 kvadrātmetru. Projekta būvniecību veic būvniecības uzņēmums SIA “Aimasa”.

“Šī projekta īstenošanā liekam lietā pieredzi, kas gūta septiņu gadu laikā “Eco Baltia vide” rūpnīcā Liepājā un vairāk nekā desmit gadu laikā grupas uzņēmumā “Ecoservice” Viļņā, kā arī no citiem līdzīgiem projektiem Polijā, Igaunijā un Lietuvā. Te darbosies daudzpakāpju optiskā šķirošanas iekārta ar iespēju šķirošanas procesā mainīt gan šķirojamo materiālu veidus, gan kvalitātes kontroli un atlasīt piejaukumus no optiski atdalītās plūsmas vai izlasīt tikai derīgo materiālu. Tas ļaus ietaupīt enerģiju un atgūt maksimāli daudz otrreizējo izejvielu,” stāsta “Eco Baltia vide” valdes priekšsēdētājs Jānis Aizbalts.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Paplašinot uzņēmuma darbību un vides pakalpojumu klāstu, Baltijā lielākais vides resursu apsaimniekošanas un pārstrādes uzņēmums AS “Eco Baltia” šogad plāno iegādāties Latvijas vadošo videi kaitīgo un bīstamo atkritumu savākšanas un pārstrādes uzņēmumu SIA “Eko Osta”.

Pušu noslēgtais pirkuma līgums, kura izpildei nepieciešama Latvijas Konkurences padomes (KP) apvienošanās atļauja, paredz 100% SIA “Eko Osta” kapitāla daļu iegādi.

Līdz ar darījuma noslēgšanu, SIA “Eko Osta” kļūs par vienu no “Eco Baltia” grupas vides apsaimniekošanas sektora uzņēmumiem, kas specializējas bīstamo un videi kaitīgo atkritumu apsaimniekošanā. Vienlaikus jāuzsver, ka abu pušu klientiem, partneriem un darbiniekiem esošajos sadarbības līgumos un iestrādnēs izmaiņas nav plānotas.

AS “Eco Baltia” valdes priekšsēdētājs Māris Simanovičs: “Pēdējo gadu laikā esam būtiski paplašinājuši “Eco Baltia” darbības sfēras, nostiprinot savas tirgus pozīcijas starptautiskā mērogā kā pilna cikla vides resursu apsaimniekotājs. Videi kaitīgo un bīstamo atkritumu savākšanas un pārstrādes uzņēmuma iekļaušana “Eco Baltia” grupā ir būtisks solis ceļā mūsu attīstības stratēģijas realizācijai, soli pa solim aptverot to atkritumu plūsmu, ko iespējams pārstrādāt. Šis darījums nodrošinās veiksmīgāku atkritumu savākšanu un apriti segmentos, kur valstī noteikto normu izpilde līdz šim bijusi apgrūtināta. Tas būs ieguvums gan grupas uzņēmuma SIA “Latvijas Zaļais punkts” klientiem attiecībā uz videi kaitīgo atkritumu savākšana apjomu izpildi, gan valstij kopumā, nodrošinot atkritumu pārstrādes mērķu izpildi.”

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Eco Baltia iegādājas 40,4 % akciju Latvijas ceļu uzturēšanas uzņēmumā Daugavpilī

Db.lv, 18.04.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Baltijā vides resursu apsaimniekošanas un pārstrādes uzņēmumu grupa AS "Eco Baltia" iegādājusies 40,4% akciju Latvijas ceļu uzturēšanas uzņēmumā AS "Daugavpils specializētais autotransporta uzņēmums" (“Daugavpils Spec. ATU”).

Daugavpils pilsētas domei un Latvijas valstij piederošās akcijas privatizācijas procesā iegādājās “Eco Baltia” grupas meitasuzņēmums “Eco Baltia vide”.

Atlikušie 59,6 % akciju pieder privātpersonām.

"Pēc mazākuma akciju iegādes mēs lūgsim atļauju iegādāties līdz pat 100 procentiem “Daugavpils Spec. ATU” akciju. Tas ir svarīgs solis, lai paplašinātu “Eco Baltia vide” pakalpojumus reģionālā mērogā, jo Daugavpils ir otrā lielākā pilsēta Latvijā. Šis ir jau otrais “Eco Baltia vide” uzņēmumu iegādes darījums ielu un ceļu uzturēšanas biznesā - 2023. gadā tā iegādājās “Pilsētas Eko Serviss”, kas nodrošina pilsētvides apsaimniekošanu Latvijas galvaspilsētā Rīgā," komentē Jānis Aizbalts, “Eco Baltia vide” valdes priekšsēdētājs.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

NVL Baltic Sea Growth Fund un Eco Baltia iegādājas Polijas lielāko PVC logu pārstrādātāju

Db.lv, 17.11.2023

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vadošais privātā kapitāla fonds Baltijas valstīs “INVL Baltic Sea Growth Fund” kopā ar sava portfeļa uzņēmumu “Eco Baltia”, lielāko vides resursu apsaimniekošanas un pārstrādes grupu Baltijā, noslēdzis darījumu par Polijas lielākā PVC logu un durvju profilu pārstrādātāja “Metal-Plast” 70% akciju iegādi.

Darījuma rezultātā “Eco Baltia” un “INVL Baltic Sea Growth Fund” pieder 70% “Metal Plast” akciju (attiecīgi 38,5% un 31,5%). Ģimenes fonds SIDN saglabā 30% uzņēmuma akciju. “INVL Baltic Sea Growth Fund” pieder 52,81% “Eco Baltia” akciju, savukārt 30,51% pieder Eiropas Rekonstrukcijas un attīstības bankai. Pārējās akcijas pieder Mārim Simanovičam.

“Metal-Plast” dibinātājs Sebastians Fedorovičs: “Šogad atzīmējam “Metal Plast” darbības trešo desmitgadi, kas ir ievērojams periods uzņēmuma attīstībā. Šo gadu laikā esam nostiprinājuši savas pozīcijas kā lielākais PVC logu un durvju profilu pārstrādātājs Polijā, ar mūsu produkciju un pakalpojumiem aptverot Čehiju, Vāciju, Ungāriju, Slovākiju, Austriju un citas valstis. Esam gatavi spert nākamos soļus uzņēmuma attīstībā starptautiskā mērogā, kur turpmāk virzīsimies ciešā partnerībā ar “Eco Baltia” un “INVL Baltic Sea Growth Fund”.”

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

Eco Baltia vide iegulda 2,3 miljonus eiro būvgružu šķirošanas un pārstrādes infrastruktūrā

Db.lv, 12.02.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Baltijā lielākās vides resursu apsaimniekošanas uzņēmumu grupas AS “Eco Baltia” uzņēmums SIA “Eco Baltia vide” iegulda 2,3 miljonus eiro divu būvgružu šķirošanas un pārstrādes laukumu būvniecībā un aprīkošanā.

Šie laukumi atradīsies Pierīgā (Rumbula) un Liepājā, un tos plānots atklāt šī gada pavasarī. Investīciju mērķis ir nostiprināt uzņēmuma ieņemto kursu aprites ekonomikas veicināšanā, samazinot radīto būvniecības atkritumu apjomu un nodrošinot to atkārtotu izmantošanu.

Būvgružu šķirošanas un pārstrādes laukuma Pierīgā plānotā platība ir 3 ha no kopējās 4 ha zemes teritorijas. Tā kapacitāte ļaus dienā pieņemt ap 50 tonnām dažāda veida celtniecības un lielgabarīta būvniecības atkritumu (betonu, cementu, dzelzsbetona konstrukcijas, flīzes, keramikas un ģipša materiālus, ķieģeļus, kokmateriālus u.c.) primāri no “Eco Baltia vide” apsaimniekotajiem reģioniem. Pirmajā gadā prognozētais apsaimniekojamais būvgružu apjoms sasniegs vairāk nekā 12600 tonnas.

Komentāri

Pievienot komentāru