Makroekonomika

Ernst & Young: pērn investori palielinājuši darbavietu skaitu divarpus reizes

Gunta Kursiša, 11.06.2013

Jaunākais izdevums

2012. gadā Latvijā par 241% pieaudzis tiešo investīciju radīto darba vietu skaits, lai arī investīciju projektu apjoms pērn krities uz pusi, liecina Ernst & Young pētījums European Attractiveness Report 2013, kas izvērtē Eiropas valstu pievilcību investīcijām.

Latvijā pagājušajā gadā investīciju rezultātā radītas 290 darba vietas septiņos dažādos investīciju projektos, Latviju ierindojot 32. vietā Eiropā pēc investīciju darba vietu radīšanas apjoma.

Latvija investīciju piesaistē būtiski atpaliek no Lietuvas, pauž Ernst & Young pārstāvji, norādot, ka Lietuvā īstenoti 27 tiešo investīciju projekti, radot 1717 jaunas darba vietas. Tāpat Latviju apsteidz arī Igaunija, kur īstenoti 25 projekti ar 443 jaunām darba vietām.

Pēc darba vietu radīšanas apjoma Lietuva ierindojas 19. vietā Eiropā, bet Igaunija – 29. vietā. Pētījumā vērtēti jaunu uzņēmumu izveides investīciju projekti, neskaitot investīcijas, kas ieguldītas uzņēmumu pirkšanā un pārdošanā, pēc vienotas metodoloģijas visā pasaulē.

Eiropā kopumā pirmo vietu pēc tiešo investīciju projektu radīto darba vietu skaita pagājušā gada laikā ieņem Lielbritānija ar 30 311 jaunām darba vietām. Lielbritānijai seko Krievija (13 356 jaunas darba vietas) un Polija (13 111 jaunas darba vietas), apsteidzot tādas Eiropas lielvalstis kā Vāciju (4. vietā) un Franciju (5. vietā).

Labi investīciju piesaistē veicies Serbijai un Turcijai, kas ir attiecīgi sestajā un septītajā vietā Eiropā, bet desmitnieku noslēdz Rumānija.

Centrāleiropas un Austrumeiropas reģions pērn kopumā piesaistījis par 26% vairāk jaunu darba vietu nekā 2011. gadā.

«Investīciju radīto darba vietu rezultāti parāda tendeci, ka daudzi investori arvien vairāk izvēlas Centrāleiropu un Austrumeiropu savu ražotņu un biroju izvietošanai. Polijas un Krievijas izaugsmes piemērs parāda investīciju «puduru» veidošanās nozīmi, tas ir, investori izvēlas vietas, kur jau investējuši citi, jo tas parāda konkrētās valsts drošību un sniedz dažādas mijiedarbības priekšrocības,» norāda Guntars Krols, Ernst & Young Baltic partneris. Viņš skaidro, ka «Latvijas gadījumā ir jārīkojas, lai veicinātu apstākļus šo investoru «puduru» veidošanai, kas sekmētu nozaru mijiedarbību. Turklāt Latvijā īpašs uzsvars ir jāliek uz izglītības sistēmas modernizēšanu, jo mēs nevarēsim konkurēt par investīcijām ar sava tirgus lielumu, bet varam ar gudru darba spēku».

Rietumeiropas valstis joprojām saglabā līderpozīcijas tiešo investīciju projektu piesaistē, tas ir, tās izvēlas lielāks daudzums investoru, bet ar mazāk darba vietām. Tā, piemēram, visvairāk investīciju projektu pērn bija īstenots Lielbritānijā (697 projekti), kurai seko Vācija (624 projekti), Francija (471 projekts), Spānija (274 projekti), Beļģija (169 projekti) un Nīderlande (161 projekts). Polija (7. vietā) apsteidz Krieviju (8. vietā) pēc investīciju projektu skaita (148 Polijā pret 128 Krievijā), lai arī, kā jau minēts, nedaudz atpaliek no Krievijas pēc jaunu darba vietu apjoma.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Ernst&Young: Elektrifikācijas projekts ir dzīvotspējīgs arī pie kravu apgrozījuma 30 miljoni tonnu

LETA, 16.10.2017

Eiropas Parlamenta deputāts Roberts Zīle (no kreisās), auditorkompānijas "Ernst&Young" partneris Andris Lauciņš, AS "Latvijas dzelzceļš" viceprezidents Aivars Strakšas, diskusijas vadītājs Haralds Burkovskis, biedrības "Baltijas asociācija - transports un loģistika" (BATL) prezidente Inga Antāne, ekonomists Eiropas Komisijā Gatis Eglītis, transporta nozares eksperts Tālis Linkaits un bankas "Luminor" ekonomists Pēteris Strautiņš

Foto: Evija Trifanova/LETA

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Dzelzceļa elektrifikācijas projekts ir ekonomiski dzīvotspējīgs arī tad, ja kravu apgrozījums Latvijas dzelzceļa sistēmā ir 30 miljoni tonnu gadā, diskusijā Dramatiskā situācija tranzītā. Vai varam atļauties dzelzceļa elektrifikāciju? sacīja auditorkompānijas Ernst&Young partneris Andris Lauciņš.

Ernst&Young pēc AS Latvijas dzelzceļš pasūtījuma izstrādāja attiecīgā projekta izmaksu un ieguvumu analīzi. Latvijā dzelzceļa kravu pārvadājumu apmērs šogad deviņos mēnešos bija 33,314 miljoni tonnu, kas ir par 2,8% mazāk nekā gadu iepriekš. Pērn pa Latvijas dzelzceļa infrastruktūru pārvadāja 47,8 miljonus tonnu kravu.

Atbildot uz biedrības Baltijas asociācija - transports un loģistika (BATL) bažām par elektrifikācijas projekta ietekmi uz kravu pārvadātājiem pa dzelzceļu rūkoša kravu apgrozījuma apstākļos, Lauciņš norādīja, ka analīzē pētīts arī projekta ekonomiskā izdevīguma jutīgums pie konkrētiem kravu apgrozījuma apmēriem. Zemākas vērtētais punkts bija 30 miljonu tonnu gadā, un projekts arī pie šāda apmēra esot ekonomiski dzīvotspējīgs.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

Problēmu novēršana VID izbrāķētajiem kases aparātiem izmaksās pusmiljonu, taču maksāt neviens negrib

Dienas Bizness, 16.03.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

#Praksē pierādījās, ka, pazūdot elektrībai, visa informācija no kases aparātiem pazuda.

Veicot vērienīgo kases aparātu reformu, Valsts ieņēmumu dienests (VID) izbrāķējis 18 000 kases aparātus, kuru iegādei vai programmatūras nomaiņai uzņēmumi iztērējuši ap 5 miljoniem eiro. Lai VID konstatētās problēmas novērstu, nepieciešams pusmiljons eiro, taču šobrīd nav skaidrs, kurš par to maksās, ceturtdien vēstīja raidījums LNT Ziņas.

Jau ziņots, ka pagājušā gada nogalē uzņēmēju pārbaudēs atklājās, ka vairāki sertificētie un VID reģistrētie kases aparātu modeļi neatbilst noteikumiem un tajos joprojām iespējama iejaukšanās. Tagad pēc vairāku mēnešu skaidrošanās dienests no attiecīgā reģistra izslēdzis sešus Latvijas lielākā kases aparātu ražotāja CHD kases aparātu modeļus. Tie izrādījušies paši populārākie modeļi, līdz ar to par neatbilstošiem atzīti 18 000 kases aparātu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Ernst & Young Baltic pērn audzējis peļņu vairāk nekā četras reizes

Žanete Hāka, 21.11.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

SIA Ernst & Young Baltic, kura galvenie darbības virzieni ir revīzijas un grāmatvedības pakalpojumi un nodokļu un uzņēmējdarbības vadības konsultāciju sniegšana, neto apgrozījums, salīdzinot ar 2012. gadu, audzis par 15,13%, sasniedzot 10,697 miljonus eiro, liecina Lursoft dati.

Uzņēmums šobrīd pieder Igaunijā reģistrētajam Baltic Network un Ernst & Young Europe LLP no Lielbritānijas.

Uzņēmuma Ernst & Young Baltic pērn vairāk nekā četras reizes palielināja savu peļņu, pērn tā sasniedza 2,293 miljonus eiro. Būtiska loma uzņēmuma panākumu veidošanā ir revīzijas un citu profesionālo pakalpojumu sniegšana tādiem uzņēmumiem un finanšu iestādēm, kā AS Latvenergo, VAS Latvijas dzelzceļš, AS Rīgas Siltums, AS Latvijas Finieris.

Uzņēmuma vadība norāda, ka Ernst & Young Baltic ziedojis nozīmīgas summas vairākiem labdarības projektiem, tādos nodibinājumos, kā Mārtiņa fonds,Festivālu fonds, Iespējamā misija, Vītolu fonds un Imanta Ziedoņa fonds Viegli.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pakalpojumi

Rīgas satiksme par parādu piedziņu privātam uzņēmumam maksā ap miljonu eiro gadā

LETA, 18.03.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pašvaldības kapitālsabiedrība «Rīgas satiksme» (RS) privātam uzņēmumam «Konsultatīvā sabiedrība »Conventus«» («Conventus») maksā aptuveni vienu miljonu eiro gadā par parādu piedziņu, un auditorkompānija «Ernst&Young» ierosinājusi izvērtēt šī pakalpojuma efektivitāti, vēstīja Latvijas Televīzijas (LTV) raidījums «De facto».

«Ernst&Young» veiktajā auditā konstatēts, ka 2017.gadā no autostāvvietu pakalpojumiem kopā RS ieņēmumi bija 12,5 miljoni eiro, tai skaitā 1,8 miljoni eiro iekasēti no pēcapmaksas paziņojumiem. Savukārt pērn šie ieņēmumi bija attiecīgi 13,6 miljoni un 1,7 miljoni eiro. Parādu piedziņu RS interesēs nodrošina «Conventus», par ko 2017.gadā pašvaldības kapitālsabiedrība šim partnerim samaksāja teju 1,03 miljonus eiro, bet 2018.gadā - 943 000 eiro.

Bijušais RS pagaidu valdes priekšsēdētājs Anrijs Matīss iepriekš LTV norādīja, ka pašvaldības uzņēmumam parādu piedziņa ir jāpadara efektīvāka, vai nu iesaistot tajā, piemēram, pašvaldības policiju, vai arī panākot, ka automašīnai nevar iziet tehnisko apskati, kamēr nav apmaksāti piemērotie sodi par neatļautu transportlīdzekļa novietošanu RS stāvvietā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Ernst & Young: eiro ieviešana ļaus Latvijai saglabāt straujāko ekonomikas izaugsmi Eiropā

Gunta Kursiša, 20.06.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eiro ieviešana Latvijā no nākamā gada stiprinās Latvijas ekonomiku, atbalstot iekšzemes kopprodukta (IKP) izaugsmi 4,2 % līmenī nākamgad, kam sekos 5,2 un 5 % izaugsme turpmākajos gados. Latvija kā eirozonas valsts arī turpmāk būs Eiropas straujāk augošā ekonomika ar stabiliem pamatiem, uzskata Ernst & Young eirozonas ekonomiku pētījuma Eurozone Economic Forecast (EEF) autori.

Eiro ieviešana atstās būtisku iespaidu uz ilgtermiņa investīciju ieplūdi, jo zudīs šaubas par valūtas stabilitāti, kā arī eiro iespaidā mazināsies gan uzņēmumu, gan privātā sektora aizņēmumu procentu likmes. Tāpat, gaidāms, ka Latvija kļūs vēl pievilcīgāka arī Austrumu kaimiņiem, kuri meklēs eksporta ceļus uz eirozonu. Nākamgad būtu jāaug arī iekšzemes investīciju līmenim, ņemot vērā eksporta pieprasījumu, teikts pētījumā.

Taču tajā pašā laikā strauji augot tautsaimniecībai, nākamgad Latvijā pieņemsies spēkā inflācija, kas varētu sasniegt 2,4% līmeni – eirozonas vidējā apmērā. Inflācijas spiediens paaugstināt algas būs viens no galvenajiem izaicinājumiem Latvijas ekonomikas produktivitātei un konkurētspējai, uzskata pētījuma autori. Jāņem vērā arī tuvojošās vēlēšanas, kuru priekšvakarā jārēķinās ar partiju cīņu par elektorātu, kas var radīt spiedienu palielināt valsts tēriņus vai mazināt nodokļu slogu. Šāda rīcība palielinātu inflācijas risku, norāda Ernst & Young speciālisti.

Komentāri

Pievienot komentāru
Saldo

Starp attīstības un cenas dzirnām

Dace Skreija, 23.05.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Audita pakalpojumu nozarē joprojām ir jūtams spiediens samazināt cenas no vienas puses un nepieciešamība noturēt un attīstīt darbinieku resursus no otras puses.

Ņemot vērā Latvijas ekonomikas lēno atlabšanu, sīvo konkurenci auditoru kompāniju starpā, pērn tām bijuši dažādi darbības rezultāti, tomēr lielākā daļa spējušas uzlabot savu finanšu situāciju. Uzņēmumi ir nostabilizējuši un palielinājuši apgrozījumu, savukārt peļņas rādītāji ir bijuši svārstīgāki, lai arī neviens no topa uzņēmumiem nav strādājis ar zaudējumiem.

Nozares tirgus līderis Ernst & Young bijis viens no tiem, kam apgrozījums saglabājies iepriekšējā finanšu periodā līmeni (-1%), savukārt peļņa samazinājusies par 37%. SIA Ernst & Young Baltic partnere Diāna Krišjāne skaidro: «Pagājušā gada laikā būtiski ieguldījām ekspertīzes stiprināšanā un speciālistu piesaistē jaunās nozarēs, it sevišķi konsultāciju, nodokļu un audita jomās, lai veicinātu savu pakalpojumu eksporta potenciālu. Tas lielā mērā izskaidro izdevumu palielināšanos, kas ir peļņas samazināšanās pamatā.» Viņa arī uzsver pakalpojumu eksporta nozīmi.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Tranzītbizness neziņā par elektrifikāciju

Egons Mudulis, 10.10.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Joprojām gaida aprēķinus, lai lemtu, vai no projekta būs ieguvumi vai zaudējumi, pirmdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.

Patlaban vēl nav zināms, vai iecerētais dzelzceļa infrastruktūras projekts ir priekšrocība vai nāves spriedums tiem, kas izmantos elektrovilci, norāda Latvijas Tranzīta biznesa asociācijas (LTBA) vadītājs Aivars Lembergs. LTBA bez mediju klātbūtnes apspriedusi vismaz pusotru miljardu vērto infrastruktūras projektu, par kuru nozares pārstāvji pagaidām nebūt nav sajūsmā, norādot, ka vienīgie ieguvēji no projekta var izrādīties tā būvnieki.

DB jau rakstījis, ka šovasar VAS Latvijas dzelzceļš (LDz) Latvijas Ostu, tranzīta un loģistikas padomē (LOTLP) atrādīja konsultāciju kompānijas Ernst&Young veikto projekta daudzkritēriju analīzi. Tagad Ernst&Young veicis izmaksu/ieguvumu analīzi, kuru plānots prezentēt LOTLP sēdē šonedēļ, norāda LDz preses sekretārs Māris Ozols. Pēc viņa teiktā, tajā arī veikti aprēķini par elektrifikācijas alternatīvām. LTBA sēdes dalībnieku teiktais gan liecina, ka Ernst&Young aprēķini nebūt nav snieguši atbildes uz daudziem tranzīta biznesā iesaistīto jautājumiem. Valdība varētu skatīt elektrifikācijas jautājumu 25. oktobra sēdē.

Komentāri

Pievienot komentāru
Enerģētika

Kaimiņš: Nevarēju vairāk runāt par OIK, jo atrados kamerā

Sandris Točs, speciāli DB, 27.06.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

«Piecas dienas pēc manas pret Rasnaču vērstās runas es tiku arestēts. Nevis demisionēja Rasnačs, bet apcietināja Kaimiņu,» sarunā ar DB rezumē Latvijas Republikas Saeimas deputāts Artuss Kaimiņš

Jūs aizturēja Saeimas sēdes sākumā. Kas bija tas, ko jūs nepateicāt?

Vispirms es izstāstīšu, ko es pateicu. Iepriekšējā Saeimas sēdē pirms manas aizturēšanas es uzkāpu tribīnē. Galvenā lieta man bija pateikt, ka tie, kas balsos «pret» Rasnača demisiju, atturēsies vai izraus savas kartes no balsošanas mašīnas, tie atbalsta maksātnespējas administratoru mafiju Latvijā. Tas bija ar piemēriem, kāpēc tas tā ir. Tad pēkšņi tajā Saeimas sēdē tika izsludināts pārtraukums līdz nākamās nedēļas trešdienai.

Varbūt tomēr atgādiniet, ko minējāt savā slavenajā runā?

Es pateicu zināmo faktu, ka tieslietu ministrs Rasnačs Facebook mierīgi lielās ar debiju supošanā tās dienas vakarā, kad tika nošauts Mārtiņš Bunkus, un neuzņemas nekādu - ne morālo, ne politisko atbildību. Neveic savus ministra pienākumus. Uzskata, ka viss ir labi. Šo runu jūs varat paskatīties manā Fb laika joslā 14.jūnijā, ja interesē. Taču es pieprasīju vēl vienu demisiju, kas ir, manuprāt, absolūti nepieciešama. Ašeradena kungam. Trīs mēnešus iepriekš, kad es 8.martā uzkāpu tribīnē, toreiz es teicu: Ašeradena kungs, es nebalsošu par jūsu demisiju, jo jūs no šīs tribīnes solījāt, ka OIK ir negodīgs nodoklis, kurš nedrīkst būt, un ka jūs atbildēsiet pēc lietas būtības, un ka šī lieta Latvijā tiks izbeigta. Šis slēptais OIK nodoklis. Ašeradena kungam bija trīs mēneši. Ir rakstīti kopā, ja es nemaldos, 19 pieprasījumi. Bet Saeimas pieprasījumu komisijā tie visi ir noraidīti. Ašeradena kungam nav bijis jāatbild uz šiem jautājumiem. Tā vietā Ašeradena kungs sasauca darba grupu ar 35 cilvēkiem par valsts naudu. Noīrēja ārpakalpojumu par valsts naudu, nedomāju, ka tas bija lētākais. Kas tā bija par firmu? Ernst&Young, man liekas. Tātad 35 cilvēki un Ernst&Young ies un pārbaudīs spēkstacijas. Rezultātā nupat Ašeradens iznāca un pateica: esam secinājuši, ka ar OIK neko nevar izdarīt, to nevar izbeigt, bet, redziet, mēs darba grupā esam baigi strādājuši. Nu mēs redzam arī, kā tika izvēlēts VID ģenerāldirektora amata kandidāts Skujiņš, kur vesela darba grupa, vesela komisija sēdēja. Arī ne par mazu valsts naudu. Bet Aldis Gobzems vienkārši piecpadsmit minūtes pasēdēja internetā. Un saraka visas šīs te shēmas, no kurienes nāk Skujiņš, Martinsona kungs un viss pārējais šajā sakarā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Investors

Latvijā pērn uzsākts lielākais tiešo investīciju projektu skaits pēdējo desmit gadu laikā

Db.lv, 11.10.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā pagājušā gada laikā uzsākti 53 jauni ārvalstu tiešo investīciju projekti, salīdzinot ar 38 gadu iepriekš, liecina jaunākais EY (agrāk Ernst & Young) investīciju piesaistes pētījums Attractiveness Survey Europe 2018.

Latvijas 53 jaunie tiešo investīciju projekti ir mazāk nekā Lietuvā, kurā pērn uzsākti 74 projekti, bet vairāk kā Igaunijas 38 investīciju projekti. Tiešo investīciju projekti 2017. gadā Latvijā radījuši 2690 jaunas darba vietas .

Jaunākais EY (agrāk Ernst & Young) investīciju piesaistes pētījums Attractiveness Survey Europe 2018, kas vērtē ārvalstu tiešo investīciju piesaisti Eiropas valstīs, parāda, ka kopumā pērn Eiropā uzsākti 6 653 jauni ārvalstu investīciju projekti, kas ir par 10 % vairāk kā 2016. gadā. Visvairāk investīciju projekti pērn uzsākti Lielbritānijā (1205), kurai seko Vācija (1124) un Francija (1019). EY pētījums tiek valstīts uz publiski pieejamu, dažādu reģistru un datu bāžu datiem un parāda investīciju projektu un to radīto darba vietu skaitu, taču neatspoguļo ieguldījumu vērtību.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēc iepazīšanās ar starptautiskās auditoru kompānijas «Ernst & Young» sagatavoto ziņojumu par situāciju galvaspilsētas uzņēmumā «Rīgas satiksme» (RS) varētu tikt lemts par iespēju no atbildīgajām personām - iepriekšējās valdes - piedzīt vairākus miljonus eiro, otrdien Latvijas Televīzijā pavēstīja RS pašreizējais vadītājs Anrijs Matīss.

Audits liecinot, ka uzņēmumam piešķirtās dotācijas nesedz «Rīgas satiksmes» reālās izmaksas, turklāt uzņēmumam radušies miljonus eiro lieli zaudējumi. Uzņēmuma pagaidu valdes priekšsēdētājs Matīss skaidroja, ka saskaņā ar auditoru ziņojumu Rīgas domes dotācijas par pasažieru pārvadājumiem nav segušas šo pakalpojumu reālās izmaksas, attiecīgi uzņēmumam radušies zaudējumi, kas jākompensē ar aizņēmumiem un citādā veidā. Tāpat auditoru ziņojums rada jautājumus par vairākiem uzņēmumā veiktajiem iepirkumiem un sadarbības līgumiem.

Saistībā ar auditā atklāto Matīss norādīja, ka tas kalpos par pamatu konkrētu personu atbildības vērtēšanai, piebilstot, ka tāpat tiks vērtēta iespēja vērsties tiesībsargājošajās iestādēs. Matīss uzskata, ka ziņojums varētu kalpot par pamatu vairāku miljonu eiro zaudējumu piedziņai no atbildīgajām amatpersonām.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Par spīti nenoteiktībai globālajā ekonomiskajā vidē un augstam bezdarba līmenim, daudzi no pasaules veiksmīgākajiem inovatīvajiem uzņēmējiem turpina savas uzņēmējdarbības izaugsmi un palielina nodarbināto skaitu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ekonomiskās krīzes laikā daudzas valstis arvien vairāk paļaujas uz netiešo nodokļu, piemēram, pievienotās vērtības nodokļa (PVN) un akcīzes nodokļu ieņēmumiem, atklājies Ernst & Young pētījumā par netiešo nodokļu piemērošanu pasaulē.

Pēdējo četru gadu laikā PVN vidējā standartlikme Eiropā augusi no 19,5% līdz 21%. Tāpat eksperti atzīmē, ka aptuveni trešdaļā valstu budžeta ieņēmumu nodrošina netiešie nodokļi un to ietekme pieaugot.

Pētījuma autori atklāj, ka netiešo nodokļu jomā šobrīd notiek daudz pārmaiņu un virkne valstu, galvenokārt Eiropā, nesen ir cēlušas vai plāno celt PVN likmes. Tā, piemēram, Itālijā no šī gada 1.jūlija PVN likme tiks celta no 21% uz 22%, bet Nīderlandē pagājušā gada rudenī PVN standarta likme celta no 19% uz 21%. Arī Serbijā pērn oktobrī PVN likme pieaugusi no 18% uz 20%, bet Somijā no šī gada sākuma PVN līmenis pieaugusi par 1% un šobrīd ir 24%.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Neraugoties uz veiktajiem taupīšanas pasākumiem, nepieciešamā dotācija SIA «Rīgas satiksmei» šogad pieaugs vēl par 12 miljoniem eiro un varētu sasniegt 134 miljonus eiro, atzina uzņēmuma pagaidu valdes priekšsēdētājs Anrijs Matīss.

Šādu secinājumu uzņēmuma vadība izdarījusi pēc auditorkompānijas «Ernst&Young» sagatavotā ziņojuma par situāciju galvaspilsētas uzņēmumā. Pēc Matīsa teiktā, ziņojums «ir ļoti kritisks» un tajā norādīta virkne pasākumu, kas jāveic, lai uzņēmums varētu turpināt funkcionēt.

Ieteikumi saistīti ar sadarbības partneru izvēli, pašizmaksu aprēķiniem un citiem procesiem. Vienlaikus auditori norādījuši, ka pēdējo piecu gadu periodā, bijušās uzņēmuma valdes vadībā, «Rīgas satiksmei» nodarīti desmitiem miljonu lieli zaudējumi.

«Zaudējumi nodarīti vairāku procesu rezultātā - izstrādājot budžetu, aprēķinot pašizmaksu, noslēdzot sadarbības līgumus, atgūstot parādus. Kaut vai līgums ar »Rīgas mikroautobusu satiksmi« - tas vien mums mēneša laikā rada 600 000 eiro zaudējumus. Tāpat arī kompensācija no domes 2018.gadā pieprasīta par 11,6 miljoniem eiro mazāka, nekā reāli nepieciešams un tā rezultātā uzņēmums strādā ar zaudējumiem. Šogad tie varētu būt aptuveni trīs miljonu eiro zaudējumi,» skaidroja Matīss.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Uzņēmēji: kukuļdošana un krāpšana ir izplatīta parādība

Žanete Hāka, 08.05.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

47 % Baltijas valstu uzņēmēju uzskata, ka kukuļdošana un krāpšana uzņēmējdarbībā šajā reģionā ir izplatīta, kas ir zemāks rādītājs par 74 % Austrumeiropā kopumā, bet pārsniedz 39% rādītāju Rietumeiropā, liecina jaunākais Ernst & Young krāpšanas risku pētījums Navigating today’s complex business risks.

Tāpat Baltijā 21 % uzņēmēju uzskata, ka to nozarē ierasta prakse ir maksāt kukuļus, lai iegūtu pasūtījumus, kas ir mazāk par 37 % vidējo rādītāju Austrumeiropā, bet pārsniedz 14 % līmeni Rietumeiropā.

Saskaņā ar Baltijas valstu uzņēmēju viedokli, krāpšanas un kukuļdošanas izplatība Baltijas valstu uzņēmējdarbībā ir zemāka nekā, piemēram, Itālijā vai Polijā, kur attiecīgi 60 % un 59 % uzņēmēju uzskata, ka krāpšana un kukuļdošana ir izplatīta parādība. Baltijas valstu uzņēmēji tomēr ir daudz skeptiskāki par saviem Vācijas vai Francijas kolēģiem, kur tikai attiecīgi 30 % un 27 % uzskata, ka krāpšanas un kukuļdošanas gadījumi uzņēmējdarbībā ir izplatīta parādība. Valstis ar godīgāko uzņēmējdarbības vidi ir Šveice, kur tikai 10 % piekrīt apgalovojumam par koruptīvas prakses izplatību, kam cieši seko Somija un Zviedrija ar 12 % rādītāju.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Finanšu ministrijas atbildei deputātiem, kas uzdevuši jautājumus par a/s Liepājas metalurgs padziļināto finanšu analīzi, noteikts ierobežotas pieejamības statuss.

Līdz ar to deputātiem nav tiesību publiski izpaust informāciju, kas ietverta Finanšu ministrijas atbildē. Šā iemesla dēļ ministra atbildi deputātiem 28.februārī nebija iespējams vērot tiešraidē no Saeimas.

Vairāki Saskaņas centra deputāti (A.Elksniņš, I.Cvetkova, J.Urbanovičs, V.Orlovs un I.Zujevs) bija iesnieguši jautājumus Ministru prezidentam Valdim Dombrovskim, kurš tos tālāk pāradresēja Finanšu ministrijai atbildes iesniegšanai atbilstoši Saeimas Kārtības rullim. Deputātus uztrauca ne vien tas, kāpēc atbildei par finanšu analīzi noteikts ierobežotas pieejamības statuss, bet arī tas, kāpēc materiāli, kuri izsniegt deputātiem, ir angļu valodā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pašvaldības SIA «Rīgas satiksme» pagaidu valdes tikšanās ar uzņēmuma kreditoriem aizritējusi veiksmīgi un aizdevēji piešķirto naudu pagaidām atgriezt nelūdz, apgalvoja uzņēmuma pārstāvis Viktors Zaķis.

Viņš norādīja, ka uzņēmuma valde kreditorus šodien iepazīstināja ar kapitālsabiedrības šī gada budžeta projektu un citiem finanšu rādītājiem. «Kreditori uzklausīja līdz šim paveiktos darbus un pagaidām nekādu pretenziju nav. Vienojāmies, ka, tiklīdz valde apstiprinās auditorkompānijas »Ernst&Young« izstrādāto rekomendāciju plānu, tas tiks nosūtīts arī kreditoriem. Vienlaikus pārstāvji vienojās arī turpināt regulāru komunikāciju,» sacīja Zaķis.

Uzņēmuma aizdevēji ir vairākas vadošās Latvijas bankas, kā arī Eiropas investīciju banka, Ziemeļu investīciju banka un citas ārvalstu kredītiestādes.

«Rīgas satiksmes» kopējās kredītsaistības pārsniedz 200 miljonus eiro.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Biznesa veiksmes pamatā ir nepārtraukta kustība – ir jāspēj nekad neapstāties un vienmēr tiekties uz priekšu, domā SIA Amber Beverage Group izpilddirektore Jekaterina Stuģe.

Viss, kas notiek uzņēmumā, ir vadītāja atbildība, tāpēc darbiniekiem ir jāzina, ka tieši vadītājs vienmēr būs tas, kurš vajadzības gadījumā palīdzēs kļūdas novērst, nevis nosodīs, pauž J. Stuģe. Viņa uzskata, ka laba komanda ir lielākā vadītāja bagātība, tāpēc ir ļoti svarīgi uzņēmuma darbiniekus aizraut un motivēt sasniegt uzstādītos mērķus – neko nevajag darīt tikai darīšanas pēc, prātā vienmēr jābūt idejai par to, kā to var izdarīt labāk.

Turpina izglītoties

Pirmo darba pieredzi J. Stuģe guva jau pusaudžu gados, kad vasarās tirgū palīdzēja pārdot mammas un vecmammas audzētās puķes. “Tas nebija nopietns darbs, taču tirdzniecība man ļoti labi padevās un deva pārliecību par savām spējām. Vēlāk, vidusskolas un augstskolas laikā, strādāju dažādos uzņēmumos par sekretāri, taču mana pirmā nopietnā darbavieta bija auditoru kompānija Arthur Andersen (vēlāk Ernst&Young Baltic). Tajā laikā kļūt par auditoru bija liels gods, tas bija prestiži – nonākt šajā vidē. Arī man bija ļoti liela vēlme to darīt, tāpēc pēc Latvijas Universitātes (LU) pabeigšanas pieteicos darbā auditoru kompānijā, kur mani arī pieņēma,” stāsta J. Stuģe. Ernst&Young viņa pavadīja vairāk nekā desmit gadus, paralēli iegūstot maģistra grādu ekonomikā un biznesa administrēšanā, kā arī papildinot savas zināšanas citās izglītības iestādēs.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Ernst&Young: kompāniju valdēs izķer finanšu direktorus

Gunta Kursiša, 24.01.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Sarežģīto ekonomisko apstākļu un stingrāku likumdošanas prasību kontekstā pasaules uzņēmumos neparastu kāpumu pieredzējis pieprasījums pēc finanšu direktoriem - teju 80% finanšu direktoru saskata arvien lielāku pieprasījumu pēc viņu kompetences, secināts Ernst&Young veiktajā pētījumā.

Pētījuma pamatā ir 800 finanšu direktoru apsekojums pasaulē, finanšu direktoru karjeras virzības izpēte 347 pasaules lielākos uzņēmumos, kuru gada ienākumi ir lielāki par pieciem miljardiem ASV dolāru, kā arī intervijas ar finanšu direktoriem, vadības speciālistiem un akadēmiķiem.

«Lielo pieprasījumu valdēs pēc finanšu direktoru pieredzes visā pasaulē nosaka stingrākas juridiskā regulējuma prasības. Daudzās valstīs finanšu direktora kompetence finansēs tiek ne tikai augsti vērtēta, bet ir arī obligāta prasība,» skaidro Ernst&Young partnere Diāna Krišjāne. Viņa piebilst, ka, ņemot vērā uzņēmumi cīņu ar ekonomikas nepastāvīgumu un atšķirīgajām izaugsmes tendencēm attīstītajos un ātri augošajos tirgos, kompānijas arvien biežāk vēlas saņemt kompetentu viedokli un atbalstu izmaksu, risku un naudas plūsmas vadības izpratnē.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

Zaharjins ir gatavs atdot valstij savas Liepājas metalurga akcijas

LETA, 25.03.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nepieciešamības gadījumā, lai saņemtu valsts atbalstu metalurģijas uzņēmuma AS Liepājas metalurgs (LM) finanšu situācijas stabilizēšanai, uzņēmuma lielākais akcionārs Sergejs Zaharjins būtu gatavs atdot valstij savas LM akcijas.

Pagaidām par šādu iespēju nav bijis runas, taču viņš to pieļauj un būtu gatavs atdot savas LM akcijas, ja valsts sniegtu atbalstu uzņēmumam, intervijā laikraksta Vesti Segodņa pielikumam Delovije Vesti apgalvo Zaharjins.

Es pret to izturos ļoti mierīgi, jo nav svarīgi, cik liela akciju pakete man pieder. Galvenais patlaban ir izglābt un saglabāt uzņēmumu, bet laika ir palicis pavisam maz,» intervijā norāda Zaharjins.

Viņš piebilda, ka uzņēmums valdībā iesniedzis rīcības plānu izejai no finanšu krīzes un tagad tālākais esot valdības rokās - vai tā vēlēsies un būs gatava palīdzēt uzņēmumam.

Iesniegtais rīcības plāns paredz uzņēmumu pilnībā atbrīvot no elektroenerģijas obligāto iepirkuma komponenšu (OIK) maksas, kas šogad uzņēmumam ļautu ieekonomēt 9,2 miljonus latu, no AS Latvenergo saņemtā preču kredīta deviņu miljonu latu apmērā norakstīšanu, kredītlīniju pagarināšanu un palielināšanu par 18 miljoniem latu, kā arī metāllūžņu eksporta ierobežošanu no Latvijas uz trešajām valstīm, kas ļautu lūžņu iepirkšanā ietaupīt 9,9 miljonus latu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vienīgais risinājums uzņēmuma Liepājas metalurgs (LM) nedienām ir tiesiskās aizsardzības plāns, kas palīdzētu atgūt uzticību biznesa partneru acīs un stabilizētu uzņēmuma finansiālo stāvokli, uzskata LM padomes locekļi Andris Deniņš un Guntis Vilnītis.

Sarunā ar Latvijas Radio LM padomes loceklis Andris Deniņš norādīja, ka cita risinājuma kā tiesiskās aizsardzības plāns neesot. Padomes locekļi arī noraidīja iespēju, ka valsts vai kāds cits varētu pārņemt uzņēmuma vadību. «Tikko būs ienācis svešs administrators, varam izslēgt gaismu,» akcentēja A. Deniņš. Savukārt G. Vilnītis taujāja, vai valsts rīcībā ir speciālisti, kuri varētu stabilizēt uzņēmumu. Viņš gan atzina, ka uzņēmumā ir vajadzīga jauna speciālistu maiņa. Padomes locekļi norādīja, ka Liepājas metalurgu var glābt tikai kreditori, veicot akciju pārdali.

LM padomes locekļi izteica arī pārmetumus konsultantu uzņēmumam Prudentia un auditoru kompānijai Ernst&Young. Pēc A. Deniņa domām, Prudentia publiskais paziņojums par Liepājas metalurga problēmām aizbaidījis potenciālos investorus. A. Deniņš skaidroja, ka salīdzinot Ernst&Young ziņojumu ar Prudentia atzinumu var secināt, ka ar pēdējo ir mēģināts kāda interesēs Liepājas metalurgu gremdēt.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

Dzelzceļa elektrifikācijas projektu plāno sākt ar Ventspils virzienu; izmaksas - 660 miljoni eiro

LETA, 12.10.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas dzelzceļa tīkla elektrifikācijas projektu paredzēts sākt, elektrificējot posmu Ventspils virzienā, šodien preses konferencē informēja AS Latvijas Dzelzceļš (LDz) pārstāvji.

Projekta pirmajā posmā no 2019. līdz 2023.gadam paredzēts elektrificēt līnijas Daugavpils-Krustpils, Rēzekne-Krustpils tālāk virzienā uz Ventspili (kopējās izmaksas - 660 miljoni eiro). Otrajā posmā no 2020. līdz 2025.gadam iecerēts elektrificēt līnijas Krustpils-Šķirotava, Daugavpils-Indra virzienā uz Rīgu (kopējās izmaksas - 519 miljoni eiro).

Savukārt pēc 2023.gada plānots elektrificēt posmu Jelgava-Liepāja, savukārt laikā no 2025. līdz 2030.gadam - rekonstruēt jau elektrificētos posmus Pierīgā. Kopējās elektrifikācijas projekta izmaksas aprēķinātas 1,3 miljardu eiro apmērā.

SIA Ernst&Young Baltic izstrādātajā projekta izmaksu-ieguvumu analizē secināts, ka dzelzceļa elektrifikācijas ietekme uz iekšzemes kopproduktu lēšama 256 miljonu eiro apmērā (38% investīciju apgūs lokāli), uzņēmuma ienākuma nodokļa ieņēmumi būs 38 miljoni eiro, savukārt projekta netieši radītie tautsaimniecības ieguvumi - 220 miljoni eiro.

Komentāri

Pievienot komentāru
Karjera

Līderu atgriešanās: No viena smagsvara pie cita

Linda Zalāne, 24.10.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Līdz šim Jānis Kauliņš gan Latvijā, gan ārvalstīs izvēlējies karjeru veidot auditorkompāniju «lielā četrinieka» ietvaros

Pēc studijām ASV un darba pieredzes Luksemburgā viņš ir nobāzējies vienā no biznesa konsultāciju smagsvariem Deloitte Latvia, kur kopš šā gada ieņem Baltijas finanšu konsultāciju departamenta direktora amatu.

«Domāju, ka ilgstošai ārvalstu pieredzei esmu pielicis punktu. Lai gan mums ar sievu piedzīvojuma gars vēl nav zudis, Latvijā mums ļoti patīk. Varētu apsvērt darba piedāvājumu kādā konkrētā valstī un uz ierobežotu laiku. Taču kopumā esam uz palikšanu,» tā par nākotnes iecerēm teic J. Kauliņš.

Pērc un lasi laikraksta Dienas Bizness šīs dienas numuru elektroniski!

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pašlaik veidojas īpaši labvēlīgi apstākļi atjaunojamās enerģijas straujam izaugsmes lēcienam, noskaidrots auditorkompānijas "EY" (agrāk "Ernst & Young") pētījumā "EY Renewable Energy Country Attractiveness Index", kas tiek veikts visā pasaulē jau 58.reizi.

"EY" pārstāvji aģentūrai LETA atklāja, ka patlaban vienlaicīgi dažādi faktori - tirgus pieprasījuma un piedāvājuma situācija, efektīvu tehnoloģiju attīstība, valstu politikas pārmaiņas, vides, sociālo un pārvaldības apsvērumu nozīmes pieaugums sabiedrībā un uzņēmējdarbībā, kā ar investoru gatavība ieguldīt "zaļās" enerģijas jaudu izveidē, sekmē būtisku atjaunojamās enerģijas izaugsmi.

Auditorkompānijas pētījums parāda, ka pērn, neskatoties uz pandēmiju, pasaulē ieguldījumi atjaunojamās enerģijas ražošanas jaudās pieauga par 2% un sasniedza 303,5 miljardus ASV dolāru, bet atjaunojamās enerģijas jaudu uzstādīšana bija pat par 45% augstāka nekā 2019 gadā, sasniedzot 265 gigavatus (GW), kas ir straujākā izaugsme kopš 1999.gada.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

KP nekonstatē konkurences pārkāpumus kases aparātu sertificēšanas procesā

Dienas Bizness, 20.07.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Konkurences padome (KP) secinājusi, ka kases aparātu, hibrīda kases aparātu, kases sistēmu, specializēto ierīču un iekārtu (EKA) sertificēšanas pakalpojumu sniegšana un ierīču izplatīšana pēc jaunajām prasībām, kas stājās spēkā 1. jūlijā, noris saskaņā ar godīgas konkurences principiem, informē KP komunikācijas speciāliste Paula Vilsone.

KP uzsāka apstākļu noskaidrošanu par iespējamiem konkurences tiesību pārkāpumiem pārejas posmā uz jaunajām prasībām atbilstošu EKA izmantošanu pēc Latvijas Tirgotāju asociācijas saņemtajiem iesniegumiem. Asociācija iesniegumos lūdza KP izvērtēt, vai abas aparātu atbilstības pārbaudes institūcijas - SIA KPMG Baltics un SIA Ernst & Young Baltic - nav pieļāvušas konkurences pārkāpumus un vai līdz ar izmaiņām nav nodrošināts viena uzņēmuma monopolstāvoklis EKA izplatīšanas jomā.

Pašlaik tiesības sertificēt jaunus EKA modeļus un noteikt esošo EKA atbilstību jaunajām tehniskajām prasībām ir divām institūcijām - SIA KPMG Baltics un SIA Ernst & Young Baltic. Abi uzņēmumi bija vienīgie no desmit pretendentiem, kas atbilda normatīvajos aktos noteiktajām prasībām un tādējādi tika reģistrēti kā atbilstības pārbaudes institūcijas. Vienlaikus šāds institūciju skaits KP izpētes laikā pamatots ar Latvijas EKA tirgus lielumu, ierobežoto pieprasījumu un atdevi no šī pakalpojuma sniegšanas.

Komentāri

Pievienot komentāru
Makroekonomika

Eirozonā recesija arī nākamgad

Mārtiņš Apinis, 13.12.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eirozonas iekšzemes kopprodukts (IKP) nākamgad samazināsies par 0,2%, kam sekos mērena izaugsme 1,3% līmenī no 2014. līdz 2016. gadam. Eiropas Centrālajai bankai un eirozonas valstu valdībām jādara vairāk, lai kliedētu bažas par eiro nākotni, liecina Ernst & Young pētījums Eurozone Forecast.

Tomēr, par spīti izaugsmes trūkumam, eirozona nākamo gadu uzsāks ar labāku makroekonomisko perspektīvu nekā šogad - uzskata pētījuma autori.

Ernst & Young Eurozone Forecast pētnieki prognozē, ka iespēja, ka Grieķija pamestu Eirozonu ir mazinājusies no 15% uz 5%. Tomēr eksperti arī atzīmē, ka eirozonā saglabāsies atšķirība starp ziemeļu un dienvidu reģionu ekonomisko izaugsmi un atsevišķās dienvidu valstīs IKP pieaugums var atsākties ātrākais tikai 2015. gadā.

Pēc pētījuma autoru domām, nākamgad tādas eirozonas perifērijas valstis kā Grieķija, Portugāle, Itālija un Spānija turpinās piedzīvot recesiju, bet Īrijā, lai arī kritīsies iekšējā tirgus pieprasījums, gaidāma IKP izaugsme.

Komentāri

Pievienot komentāru