Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Uzņēmējs Arvīds Apfelbaums biznesu pielāgo Latvijas laikapstākļiem - vasaras periodā Daugavā piedāvā izbraucienus ar laivām un diviem vikingu kuģiem, bet ziemā - vizina ar sniega motocikla vilktām ragavām.

«Kopš studiju gadiem esmu aktīvs ūdens tūrisma piekritējs, bet mans pamata bizness ir celtniecība. Vasarās kolēģiem organizēju ūdenstūrisma pārgājienus. Sapratu, ka laivu īrei aiziet liela nauda, tāpēc laivas iegādājos pats un tā tas sākās,» biznesa pirmsākumus atceras SIA A.A. Mežmalas valdes loceklis A.Apfelbaums. Lai smailītes un kanoe laivas nestāvētu dīkā, sācis tās piedāvāt arī citiem cilvēkiem.

Uzņēmums SIA «A.A. Mežmalas» savu darbību uzsāka 2006. gada martā un nodarbojas ar tūrisma pakalpojumu sniegšanu. 2008.gadā tika izveidota ūdenstūrisma struktūrvienība «Mežmalas laivas», bet 2009.gadā darbību uzsāka struktūrvienība «Mežmalas vikings» un «Mežmalas kamanas».

«Idejai izveidot vikingu kuģi stāsts ir tāds, ka 2001. gada 7. jūlijā Jēkabpilī piestāja zviedru vikingu kuģis «Aifur». To ieraugot, manī radās labvēlīga skaudība - kāpēc man tāda nav. Bet šķiet, ka pēdējais ierosinātājs bija somu rakstnieka un ilustratora Mauri Kunnas bērnu grāmata «Vikingi nāk». To izlasot, sev uzdevu jautājumu: kāpēc mēs saviem bērniem interesantā, aizraujošā formā nestāstām par mūsu valsts vēsturi, dabu un Daugavu, šo vēsturisko ceļu, kurš joprojām ir aizraujošs un skaists.Uzrakstījām projektu un uztaisījām kuģi «Lāčplēsis,» stāsta A.Apfelbaums. Pēc sarunām ar maiznīcas «Liepkalni» īpašnieku Dagni Čākuru nolemts, ka Lāčplēsis tiks pietauvots blakus uzņēmēja veikalam un kafejnīcai Pļaviņās. Uzņēmumam attīstoties, D.Čākurs atvēlējis telpas arī veikala «Latvju spīķeris» izveidei. «Cilvēki bauda šo vietu. Šis viss komplekss strādā un viens otru papildina,» secina A.Apfelbaums.

Vēlāk pēc uzņēmuma pasūtījuma lietuviešu meistari izveidojuši vēl vienu kuģi «Namejs», kas nobāzējies Koknesē un vizina atpūtniekus pa Daugavu gar Kokneses pilsdrupām un Likteņdārzu.

Pieprasījums pēc izbraucieniem ar vikingu kuģiem pieaug. «Tas ir atkarīgs, cik atraktīvi produkts tiek pasniegts. Kad uzsākām šo biznesu, pieprasījums bija lielāks, tagad ir saradušies daudzi konkurenti,» secina A.Apfelbaums. Uzņēmums piedāvā arī tūrisma laivu nomu. Ir izveidoti trīs nomas punkti: «Mežmalās» tiek piedāvāti izbraucieni pa Daugavu, Daugavas lokiem, Aivieksti un Mēmeli, uzņēmuma sadarbības partneri no kempinga Forsteri piedāvā izbraucienus pa Ogres upi, bet Siguldas nomas punkts piedāvā izbraucienus pa Gauju, Braslu un Salacu. Novērots, ka ļoti daudzi ir iegādājušies laivas Siguldas pusē. Tāpat Daugavā savus pakalpojumus piedāvā arī citi laivu nomnieki. Konkurence tūrismā ir un katru gadu tā pieaugs. Ir jādomā, jauni maršruti vai atraktīvāki pakalpojumu veidi. Es neteiktu, ka konkurence mūs īpaši kaut kā ietekmētu. Piemēram, vikingu kuģis «Indriķis» tagad ir arī Rīgā. Mūs jau gadiem atpazīst un esam arī atraktīvs tūrisma objekts. Mēs sadarbojamies ar citiem tūrisma uzņēmumiem un pakalpojuma sniegšanas reģionā mēģinām atrast kopējas sadarbības intereses,» teic A.Apfelbaums.

Viņš novērojis, ka visvairāk piedāvātos tūrisma pakalpojumus izmanto latvieši, nedaudz lietuvieši un igauņi, bet suvenīrus vislabāk pērk krievu tūristi: «Tās ir laimes dienas, kad šeit no Rīgas piestāj autobuss un tad viņi labi iepērkas. Kungiem patīk mūsu latviešu dizains, sievietēm – rotas».

Uzņēmējs, kura biznesa aktivitātes ir atkarīgas no laikapstākļiem, teic, ka klimata globalizācija ir nopietni jūtama. «Pirmajos gados bija sniegs. Tagad ar katru gadu tā paliek arvien mazāk. Ir bijušas tādas ziemas, ka sniega motocikls vispār netiek palaists, jo nav kur braukt,» stāsta A.Apfelbaums. Ragavas izveidotas no sagataves, kas atvesta no Somijas, bet dizains izveidots Latvijā.

Raksturojot tūrisma biznesu kopumā, uzņēmējs atzīst, ka bez Eiropas Savienības atbalsta diez vai to būtu uzsācis un tik aktīvi izvērsis. «Mūsu Latvijas tirgū klienti nav tik maksātspējīgi, lai uzņēmumi saņemtu atbilstošu peļņu un varētu sekmīgi attīstīties. Ja nebūtu ES fondi, tad es nebūtu iekārtojis šo pievilcīgo suvenīru tirdzniecības vietu un tūrisma informācijas centru «Latvju spīķeris». Tad man nebūtu arī divi kuģi, jo nevarētu atļauties,» domā A.Apfelbaums. Veikala «Latvju spīķeris» un vikingu kuģa «Lāčplēsis» izveidošanai tika piešķirti aptuveni 40 000 eiro.

«Manuprāt, tūrismu vajadzētu pielīdzināt lauksaimniecībai. Lauksaimnieku un tūrisma uzdevums ir uzturēt Latvijas vidi kārtīgu un baudāmu, bet lauksaimnieks saņem dotācijas, kaut kāda kompensācija pienāktos arī tūrisma nozarei. Latvija ir skaista zeme un mums ir jābūt gudriem, lai šo burvību rādītu viesiem, nenodarot pāri dabai,» pārliecināts ir A.Apfelbaums.

Komentāri

Pievienot komentāru