Jaunākais izdevums

Patentu valdes 105.gadadienas pasākumu gaitā noskaidroti Latvijas Intelektuālā īpašuma apbalvojumu laureāti, par kuriem kļuvuši "Rīgas zeļļi", "Sudden Lights" un "Tiny Giant", informēja Patentu valdē.

Apbalvojuma "Gada preču zīme" laureāti tika noteikti starp 32 preču zīmēm, kas virzītas apbalvojuma otrajai kārtai no visām 2024.gadā reģistrētajām preču zīmēm, ko 2024.gadā reizi ceturksnī izvērtēja Patentu valdes ekspertu komisija. Savukārt šī gada sākumā atlasītās preču zīmes vērtēja otrās kārtas žūrija, kuras sastāvā bija Patentu valdes, Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras (LTRK), Latvijas Dizaineru savienības, Latvijas Mākslas akadēmijas un SIA "Silvanols" pārstāvji.

Marta pirmajās divās nedēļās Patentu valde sadarbībā ar Latvijas Sabiedrisko mediju portālu "lsm.lv" organizēja sabiedrības balsojumu, lai noteiktu, kura no 32 preču zīmēm iedzīvotāju skatījumā ir pelnījusi sabiedrības simpātiju balvu.

Kategorijā "Gada preču zīme Latvijai" apbalvojums pasniegts basketbola klubam "Rīgas zeļļi", kas 2024.gadā reģistrēja figurālo preču zīmi, bet kategorijā "Gada preču zīme Eiropas Savienībai" apbalvojumu saņēma mūzikas grupas "Sudden Lights" preču zīme. Tikmēr sabiedrības balsojumā noskaidrots, ka vispopulārākā preču zīme bija kafijas zīmolam "Tiny Giant".

Basketbola kluba "Rīgas zeļļi" figurālā preču zīme otrajai izvērtēšanas kārtai tika virzīta otrajā ceturksnī. Lai gan klubs dibināts tikai 2023.gadā, tas jau pirmajā sezonā piesaistīja ievērojamu sporta sabiedrības uzmanību.

"Jau kopš kluba pirmajām darbības dienām sajutām lielu sabiedrības interesi, un tāpēc, lai tikai mēs varētu izmantot mūsu kluba preču zīmi, tā ir jāaizsargā. Sports ir šovbizness, un tajā jo īpaši svarīgi ir aizsargāt preču zīmi," uzsver kluba prezidents Edgars Buļs.

Klubs esot sapratis, ka, popularitātei augot, kādi citi var gribēt tirgot suvenīrus ar tā preču zīmi, bet tagad citi to oficiāli darīt nedrīkst.

Grupas "Sudden Lights" vārdiskā preču zīme tika virzīta otrajai kārtai no ceturtajā ceturksnī izvērtētajām preču zīmēm. SIA "Sudden Lights" ir dibināta 2019.gadā, un uzņēmums ir veidots kā latviešu mūzikas grupas "Sudden Lights" juridiskā persona, kas nodarbojas ar grupas koncertu rīkošanu, mūzikas izdevniecību un visu pārējo mūzikas pakalpojumu sniegšanu. Pati grupa radusies 2012.gadā, un tās sastāvā nemainīgi darbojas solists Andrejs Reinis Zitmanis, ģitārists Kārlis Matīss Zitmanis, basģitārists Kārlis Vārtiņš un bundzinieks Mārtiņš Matīss Zemītis.

Grupā uzsver, ka tās nosaukuma aizsargāšana, piereģistrējot to kā preču zīmi, ne tikai pasargā no tā, ka kāds cits šo nosaukumu var izmantot un piereģistrēt, bet arī pašu grupu kā kolektīvu padara stiprāku.

"Mūsu radošajā nozarē ir svarīgi arī emocionāli saprast, ka mēs esam apdrošināti - tas ir kā drošības garants - mums ir mūsu preču zīme," papildina grupa.

Sabiedrības simpātiju balvas ieguvējs - kafijas ražotnes "Tiny Giant" figurālā preču zīme - izvērtēšanai otrajā kārtā tika virzīta trešajā ceturksnī. Uzņēmums tika izveidots 2024.gada sākumā, tomēr ideja par "specialty" kafijas piedāvāšanu zīmola īpašniekiem bijusi jau senāk. Pie dizaina komanda strādājusi vairāk nekā pusgadu, līdz beidzot tapis amizantais vīriņš ar lielajām acīm.

Šogad atsevišķi žūrijas locekļi lēma piešķirt savas simpātiju balvas vēl divām preču zīmēm. "Silvanols" simpātiju balvu saņem AS "APF Holdings" figurālā preču zīme "fiteg2", kas apzīmē inovatīvus uztura bagātinātājus un funkcionālos pārtikas produktus. Savukārt LTRK simpātiju balvu ieguvusi SIA "RB projekts" figurālā preču zīme "we skate waves", kas ir inovatīvu skeitborda rampu zīmols.

Par ieguldījumu intelektuālā īpašuma jomas attīstībā valsts vai starptautiskā mērogā, kā arī valsts ekonomiskās izaugsmes veicināšanu apbalvojums "Vizionārs" pasniegts uzņēmumam SIA "Light Guide Optics" no Līvāniem, kas specializējas optisko šķiedru, šķiedru kūļu, kabeļu un lāzera piegādes sistēmu izstrādē un ražošanā.

Apbalvojums dibināts 2023.gadā. "Light Guide Optics" ir tikai otrais uzņēmums Latvijā, kas šādu balvu ir saņēmis.

Patentu valdei, šī gada sākumā izsludinot pretendentu pieteikšanu apbalvojumam, kopumā tika saņemti 26 pieteikumi, un žūrijas komisijai izvērtējot katru pretendentu, visaugstāko vērtējumu saņēma uzņēmums no Līvāniem. Eksperti izvērtēja pretendentu ieguldījumu intelektuālā īpašuma aizsardzībā, priekšroku dodot tiem, kuri ir reģistrējuši izgudrojumus gan starptautiskā, gan nacionālā līmenī, tāpat tika vērtēts, vai saimnieciskā darbība ir vērsta uz inovāciju attīstīšanu un nākotnes tehnoloģijām, jeb vai pretendents atbilst "Vizionāra" raksturojumam - spēj prognozēt nākotni un neatlaidīgi virzīties uz mērķi, tam ir īpašs skatupunkts uz pasauli, jo viņš redz iespējas tur, kur citi tās nepamana.

"Light Guide Optics" izmanto modernās optiskās šķiedras tehnoloģijas, lai izstrādātu produktus, kas nodrošina efektīvu gaismas pārvadi un pielāgošanu dažādām nozarēm, tostarp piedāvājot risinājumus medicīnā, rūpniecībā un zinātnes nozarē.

Apbalvojuma "Vizionārs" mērķis ir godināt uzņēmumus, pētniekus, zinātniekus un jomas profesionāļus, kuri rūpējas par intelektuālā īpašuma jomas attīstību, virzās uz jauniem mērķiem un saredz iespējas tur, kur citi tās nepamana.

Konkurss "Gada preču zīme" tiek organizēta divās kārtās - vispirms reizi ceturksnī pieredzējuši Patentu valdes eksperti izraugās četras preču zīmes nominācijās "Gada preču zīme Latvijai" un četras "Gada preču zīme Eiropas Savienībai", kuras tiek virzītas izvērtēšanai otrajā kārtā. Galvenās balvas "Gada preču zīme 2024" laureāti abās nominācijās tiek noteikti starp 16 nacionālajā procedūrā Patentu valdē un 16 Eiropas Savienības Intelektuālā īpašuma birojā reģistrētām preču zīmēm, tās izvērtējot speciāli izveidotai žūrijas komisijai, kuras sastāvā ir Patentu valdes un pieaicināti ārējie eksperti.

Apbalvojums tika dibināts 2013.gadā, lai godinātu Latvijas uzņēmējus, kuri saskata rūpnieciskā īpašuma aizsardzības sistēmas radītās priekšrocības uzņēmumu ilgtermiņa konkurētspējas un produktivitātes paaugstināšanā, un veicināt Latvijas izcelsmes uzņēmējdarbības attīstību.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Sestdien, 7. decembrī, tirdzniecības centrā “Domina Shopping” notiks ikgadējais izglītības organizācijas “Junior Achievement Latvia” un Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (LIAA) rīkotais Latvijas skolēnu mācību uzņēmumu Ziemassvētku gadatirgus “Cits Bazārs”.

Tajā pašu radītas preces un oriģinālas Ziemassvētku dāvanas apmeklētājiem piedāvās 270 skolēnu mācību uzņēmumu no visas Latvijas.

Pasākuma laikā pircēji varēs iegādāties praktiskas un tradicionālas preces kā, piemēram, rotaslietas, rotaļlietas, galda spēles, pašu gatavotus pārtikas produktus, sveces, koka izstrādājumus un citus oriģinālus suvenīrus. Vienlaikus apmeklētājiem būs iespēja iepazīties arī ar unikāliem un inovatīviem skolēnu radītiem produktiem, piemēram, īpaši izstrādātu sildītāju ātrai slapju apavu žāvēšanai, lādētāju, kas viedierīces uzlādē ar saules enerģiju, un iekārtu, kas palīdz ātri stenografēt tekstu latviešu valodā.

Šie un daudzi citi radoši risinājumi atspoguļo skolēnu spēju domāt inovatīvi un radīt praktiskus, ilgtspējīgus risinājumus mūsdienu vajadzībām.

Ekonomika

Eiropas skolēnu mācību uzņēmumu finālā Latviju pārstāvēs jaunieši no Madonas

Db.lv,30.04.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Aizvadītas izglītības organizācijas “Junior Achievement Latvia” un Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras organizētās “Jauno uzņēmēju dienas - GEN-E Latvia 2025” skolēnu mācību uzņēmumu fināls, kur noskaidroti Latvijas labākie skolēnu mācību uzņēmumi (SMU) un uzņēmējdarbības izglītības pedagogi valstī.

Tiesības pārstāvēt Latviju Eiropas labāko mācību uzņēmumu konkursā “GEN-E Europe” Grieķijā, Atēnās šogad izcīnījis SMU “BLUM” no Madonas Valsts ģimnāzijas. Skolēni radījuši hidroponiskā dārza iekārtu un tā monitoringa aplikāciju.

Hidroponiskais dārzs ļauj augiem augt ar barības vielām bagātinātā ūdenī, nevis augsnē. To var kontrolēt ar aplikāciju, kas saistīta ar sensoriem – tie mēra mitrumu, temperatūru, gaismu un barības vielu koncentrāciju.

Vidusskolas grupā 2. vietu ieguva skolēnu mācību uzņēmums “RimaBoards” no Rīgas Āgenskalna Valsts ģimnāzijas. Jaunieši piedāvā balansa dēli, kas izaicina līdzsvaru un trenē ķermeņa stabilitāti, ļaujot imitēt snovborda un veikborda kustības. Dēlis uzlabo koordināciju, spēku, lokanību un izturību, un ir piemērots gan sportistiem, gan ikvienam, kas vēlas apgūt jaunas prasmes.

Eksperti

Pienākums norādīt izcelsmes valstis jāuzņemas arī piegādātājiem

Raimonds Okmanis, SIA “Latvijas Tirgotāju Savienība (LaTS) valdes priekšsēdētājs,18.02.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ieviešot prasību norādīt izcelsmes valstis produktu cenu zīmēs, mazumtirgotājiem kļuvis skaidrs, ka šo pienākumu būtu jāuzliek arī piegādātājiem. Tāpat vajadzētu precizēt izcelsmi privāto preču zīmju produktiem, kuriem šobrīd izcelsmes valsts netiek norādīta.

“LaTS” atbalsta ideju, ka visiem pārtikas produktiem izcelsmes valsts būtu jānorāda pavaddokumentos, kā tas ir, piemēram, augļiem, dārzeņiem, svaigai gaļai. Šobrīd ražotājiem arī nav tiesiska pienākuma informēt tirgotājus par izcelsmes valsts maiņu.

Tā kā 28. februārī beidzas “saudzēšanas periods” veikaliem sakarā ar izcelsmes valsts norādīšanu cenu zīmēs, gribētu atgādināt, ka būtu vēlams uzlikt arī piegādātājam pienākumu norādīt produktu izcelsmes valsti. Citādi šobrīd nereti ir situācija, kad piegādātājs elektroniski sniedz kļūdainu informāciju par izcelsmes valsti. Tādējādi, pārsūtot šos datus no elektroniskā formāta uz kasi, var izrādīties, ka cenu zīmē uzrādīta viena valsts, bet veikala plauktā – cita.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

SIA “Reitan Convenience Latvia”, kas pārvalda Latvijā lielāko mazumtirdzniecības franšīzes tīklu “Narvesen” un lielāko kafejnīcu ķēdi “Caffeine”, 2024. gadā strādājusi ar uzņēmuma vēsturē lielāko apgrozījumu, kaut arī nav trūcis izaicinājumu lokālā un globālā mērogā.

Salīdzinot ar 2023. gadu, pērn apgrozījums pieaudzis par 4,5 %, sasniedzot 91,3 miljonus eiro, peļņa palielinājusies līdz 1,1 miljonam eiro, savukārt nodokļos kopumā samaksāti 3,3 miljoni eiro.

“Man vissvarīgāk ir rūpēties par cilvēkiem un veidot spēcīgu, uz vērtībām balstītu kultūru. Tas arī ir mūsu galvenais veiksmes faktors, kas atspoguļojas rezultātos – spēcīga, mērķtiecīga komanda, kas iedegas par katru klientu,” saka SIA “Reitan Convenience Latvia” valdes priekšsēdētāja Dace Dovidena. Viņa uzsver – pagājušais gads ir bijis veiksmīgs, jo, neskatoties uz ārējiem apstākļiem, ir izdevies izmantot katru iespēju, lai uzlabotu uzņēmuma veiktspēju.