AS Pasažieru vilciens (PV) rīcībā esošo ritošo sastāvu ir nepieciešam atjaunot pēc iespējas ātrāk, ņemot vērā uzņēmuma finansiālās iespējas un pastāvošās likumu prasības, norāda uzņēmuma pārstāvji.
Esošā ritošā sastāva uzturēšana darba kārtībā jau pašlaik prasa lielus finanšu un darbaspēka resursus. Jaunie vilcieni samazinātu PV izdevumus vilcienu uzturēšanai par 20%, energoresursiem – par 15%, bet visi kapitālajiem remontiem paredzēti līdzekļi – apmēram 10 miljoni latu gadā, tiktu novirzīti jauno sastāvu nomai, norāda PV valdes priekšsēdētājs Artis Birkmanis.
PV pašlaik pasažieru pārvadājumu nodrošināšanai izmanto morāli un tehniski nolietotu ritošo sastāvu, kura dzīves cikls elektrovilcieniem ir 28 gadi un dīzeļvilcieniem 26 gadi. Vidējais ritošā sastāva vecums pārsniedz 25 gadus.
PV ir veicis visus nepieciešamos finanšu aprēķinus un juridisko analīzi ritošā sastāva atjaunošanas iespējām, kā rezultātā pašlaik par likumam atbilstošu ir atzīta vilcienu noma uz pieciem gadiem ar izpirkumu, kā to nosaka Sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju iepirkumu likums. PV rīcībā nav brīvu finanšu resursu vilcienu pirkumam, kā tas bija plānots iepriekš, piesaistot Eiropas Savienības finansējumu. Ņemot to vērā un analizējot arī citu valstu, piemēram, Somijas un Igaunijas pieredzi, vilcienu noma atzīta par pašlaik iespējamo labāko risinājumu, kas neprasa papildus finansējuma pieprasīšanu no valsts budžeta, skaidro PV.
Tomēr, ņemot vērā pēdējās dienās izskanējušo informāciju par iespējamo grozījumu veikšanu minētajā iepirkumu likumā, kas ļautu nomas līgumus slēgt uz ilgāku termiņu, PV valde trešdien uzdevusi iepirkuma komisijai veikt finanšu un ekonomisko analīzi arī iepirkumam par nomu uz 15 gadiem ar tālāku izpirkumu. Šādu likuma grozījumu pieņemšana dotu iespēju PV nomāt vilcienus uz pilno to dzīves ciklu, proti – 15 gadiem, mazāk līdzekļu tērējot iespējamajai vilcienu izpirkšanai pēc nomas termiņa beigām, jo vilcienu atlikusī vērtība būs krietni zemāka, nekā tas būtu pēc pieciem gadiem.
Iespējams, ekonomiski izdevīgāk nomāt jaunus vilcienus ir uz 15 gadiem, tieši tādēļ speciālistiem uzdots šo versiju izvērtēt. Tomēr, lai šādu iepirkumu izsludinātu, jāmaina esošās likuma normas, norāda A. Birkmanis.


