Apdrošināšana

Kā top?: Apdrošināšanas atlīdzība negadījumā cietušai automašīnai

Žanete Hāka,04.07.2014

Kad automašīna cietusi satiksmes negadījumā, tās īpašnieks vēršas pie sava vai vainīgās puses apdrošinātāja, lai saņemtu atlīdzību.

Foto: Ritvars Skuja, Dienas Bizness

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lielākoties autovadītāji pēc ceļu satiksmes negadījuma izvēlas atlīdzību saņemt remonta, nevis naudas veidā, stāsta ERGO Insurance SE Latvijas filiāles Atlīdzību regulēšanas nodaļas vadītājs Ivars Vismanis.

Tomēr pamanāmas atšķirības KASKO un OCTA klientu izvēlē, jo KASKO klienti slēdz apdrošināšanas līgumus, vairāk domājot par savām automašīnām un viņi ir tendēti uz ātrāku automašīnas saremontēšanu. Savukārt OCTA gadījumā bieži vien klienti saņem naudu un, visdrīzāk, daļēji saremontē vai vispār nesaremontē automašīnu, ja tai ir nelieli bojājumi, un uztver to kā iespēju daļu naudas paņemt sev, norāda I. Vismanis.

Šā gada pirmā pusgada dati vēl nav apkopoti, bet pirmajā ceturksnī Ergo saņēmis 552 atlīdzību pieteikumus OCTA un 857 pieteikumus KASKO, izmaksājot atlīdzības attiecīgi 617,6 tūkstošu eiro un 753,8 tūkstošu eiro apmērā.

Kopumā apdrošinātāji šā gada piecos mēnešos obligātajā civiltiesiskajā transportlīdzekļu apdrošināšanā (OCTA) parakstījuši prēmijas 21,5 miljonu eiro apmērā, kas ir par 6,4% vairāk nekā pērnā gada attiecīgajā periodā, liecina Latvijas Apdrošinātāju asociācijas (LAA) dati. OCTA atlīdzības bijušas 13,7 miljoni eiro, kas ir samazinājums par aptuveni 5%.

Savukārt KASKO apdrošināšanā šā gada piecos mēnešos apdrošinātāji kopumā parakstījuši 25,7 miljonus eiro, kas ir par gandrīz 8% vairāk nekā pērnā gada attiecīgajā periodā. KASKO atlīdzībās izmaksāti 18 miljoni eiro, kas ir pieaugums par 7,3%.

Kā stāsta LAA vadītājs Jānis Abāšins, pateicoties maigajai ziemai cenas cēlušās pavisam nedaudz, par spīti OCTA zaudējumiem pagājušajā gadā, taču, domājams, ka ir visi priekšnoteikumi, lai OCTA cenas celtos – salīdzinoši lielie pagājušā gada zaudējumi, autoservisu un medicīnas pakalpojumu cenas arī nesamazinās un, galvenais, izmaiņas likumdošanā attiecībā uz morālā kaitējuma atlīdzināšanu, kas drīzumā stāsies spēkā.

J. Abāšins uzsver, ka KASKO cenas kopumā ir stabilas ar nelielu pieauguma tendenci. To veicina neliels autoservisu cenu kāpums, bet atlīdzību apjomu labvēlīgi ietekmēja maigā ziema, nedaudz pieaudzis apdrošināmo auto klientu skaits, jo uzņēmumi un arī fiziskas personas nedaudz naskāk pirkuši jaunus auto.

Šonedēļ rubrikā Kā top? portāls Db.lv piedāvā aplūkot, kā top apdrošināšanas atlīdzība ceļu satiksmes negadījumā cietušai automašīnai apdrošināšanas kompānijā Ergo.