Ar kampaņu Turies pie karotītēm! Iedzīvotāji tiek aicināti izvēlēties kvalitatīvu, Latvijā ražotu produkciju, kas marķēta ar Zaļās un Bordo karotītes kvalitātes zīmēm, kā arī pievērst uzmanību informācijai, kas norādīta uz produktu etiķetēm, informē Latvijas Pārtikas uzņēmumu federācija (LPUF).
Federācijas aptauja Pārtikas kvalitātes zīmes Latvijā, kas veikta, gatavojoties kampaņai, liecina, ka Zaļā karotīte ir atpazīstamākā no pārtikas produktu kvalitātes zīmēm Latvijā, un arī tās jaunāko māsu – Bordo karotīti – atpazīst gandrīz puse Latvijas iedzīvotāju.
Aptauja liecina, ka pārtikas izvēlē galvenais kritērijs iedzīvotājiem joprojām ir cena (79%), taču 71% aptaujāto uzsvēruši arī kvalitātes nozīmi. Kā sava veida iepirkšanās ceļvedis pārtikas iegādē iedzīvotājiem kalpo kvalitātes zīmes uz iepakojuma – 74% aptaujāto tām pievērš uzmanību, sevišķi, ja tiek lemts par kāda jauna produkta iegādi.
Produktu sastāvā visvairāk uzmanības pircēji pievērš olbaltumvielām un ogļhidrātiem (85%), sintētiskajām krāsvielām (62%) un ģenētiski modificētu organismu klātbūtnei (46%). Taču lielākajai daļai iedzīvotāju ir zināmas šaubas par informāciju, kas norādīta uz pārtikas produktu etiķetēm, piemēram, par produkta sastāvu vai dabiskumu. Tikai 5% aptaujāto pilnībā uzticas uz etiķetes norādītājai informācijai, drīzāk uzticas – 64%, bet drīzāk neuzticas – 22%.
«Zaļās un Bordo karotītes kvalitātes zīmes atbild uz svarīgākajām no pircēju šaubām – ar karotītēm marķētie produkti ir ražoti tepat Latvijā, tie nesatur ģenētiski modificētus organismus un sintētiskās krāsvielas, un to kvalitāte tiek regulāri uzraudzīta, lai atbilstu visaugstākajiem standartiem. Zaļās un Bordo karotītes produktiem nepiešķir uz mūžu – atbilstība paaugstinātas kvalitātes kritērijiem ir jāapliecina regulāri, lai kvalitātes zīmi nezaudētu,» skaidro I. Šure.
Latvijā ražoto produktu kvalitātei un drošumam uzticas vairāk nekā puse iedzīvotāju (56%), un vietējā izcelsme un augstā kvalitāte ir galvenās īpašības, kuras patērētāji saista ar Zaļās un Bordo karotītes produktiem.
LPUF padomes priekšsēdētāju Ināru Šuri pārsteidza aptaujas dati - patriotiskākie pārtikas iegādē ir iedzīvotāji ar viszemāko ienākumu līmeni (līdz 300 eiro), jo tieši šajā grupā visvairāk aptaujāto novērtē produkta izcelsmes valsti – 20%. Aptaujas dati arī ieskicē tendenci – jo cilvēks kļūst vecāks, jo lielāku vērību pievērš pārtikas produktu sastāvam un kvalitātei.
Zaļo karotīti piešķir produktiem, kuri tiek ražoti Latvijā un kuriem 75% no ražošanā izmantotajām izejvielām ir vietējās. Produkts atbilst paaugstinātas kvalitātes standartiem. Savukārt Bordo karotīti piešķir produktiem, kuru pilns ražošanas cikls tiek veikts Latvijā un kuri atbilst paaugstinātas kvalitātes standartiem. Produktu ražošanai nepieciešamās izejvielas var nebūt vietējās. Produktiem, kuriem piešķirta kāda no karotītēm, ir priekšrocības valsts un pašvaldību iepirkumos.
Šobrīd Zaļā karotīte aptver 70 ražotājus un aptuveni 235 produktus, bet Bordo karotīte – 13 ražotājus un aptuveni 100 produktus.



