Ekonomika

Koronavīrusa trieciena "neitralizācijai" vajadzīga valdības "pote"

Māris Ķirsons, 17.03.2020

Foto: Ritvars Skuja, Dienas Bizness

COVID-2019 pirmo sitienu izjuta tūrisms, otro - aviācija. Lai nozare spētu pārvarēt šo situāciju, ir sagatavots piecu punktu pasākumu plāns, kas pēc diskusijas nozares iekšienē tiks iesniegts valdībai.

To intervijā "Dienas Biznesam" stāsta Latvijas Aviācijas asociācijas valdes loceklis Artūrs Kokars. Viņaprāt, ja ārkārtas situācija beidzas

tuvāko 4-6 nedēļu laikā, tad nozares attīstība būs ietekmēta, bet gada laikā tā izlīdzināsies, taču, ja krīze ieilgs uz 3-6 mēnešiem, tad sekas var būt ļoti dramatiskas, jo daudzi nozares spēlētāji to nepārdzīvos.

Kāda ir situācija aviopārvadājumu jomā?

Pašreizējā situācija aviācijā ir krīze šī vārda pilnā nozīmē. Proti, 12. marta dati rāda, ka Rīgas lidostā ir atcelti 726 lidojumi un biļešu rezervāciju vidējais kritums ir 30%. Savukārt, situācijai attīstoties, 13. martā airBaltic paziņoja jau vairāk par 2000 lidojumu atcelšanu.

Jāņem vērā, ka situācija mainās nevis pa dienām vai stundām, bet gan pa minūtēm, un biļešu rezervācijas kritums atsevišķos

gadījumos var pieaugt vēl vairāk. Ļoti satraucošs ir komunikācijas veids, kā par šo situāciju - ceļot vai neceļot - tiek informēta sabiedrība, trūkst informācijas par koronavīrusu un kā rīkoties uzņēmējiem un arī pasažieriem, jo vienīgais aicinājums ir neceļot, un, ja ceļo, tad

pēc tam 14 dienas ievērot pašizolāciju - karantīnu. Pietrūkst kvalitatīva risku izvērtējuma un atbilstoša populārzinātniska skaidrojuma sabiedrībai.

Valdība jau ieviesa ārkārtas situāciju valstī līdz 14. aprīlim!

Ja visas problēmas atrisinātos mēneša laikā, tad tā būtu sava veida gaisma tuneļa galā, taču to, kāda būs realitāte, rādīs laiks. Lielākā daļa aviācijas nozares uzņēmumu un ar to saistīto pakalpojumu sniedzēju ir konkurētspējīgi un līdz šim spējuši izturēt īstermiņa svārstības,

tomēr tas, kas notiek pašlaik, nav svārstības, bet gan straujš kritums. Īstermiņā pat tik straujš kritums neradīs nozarei letālas sekas, taču, krīzes situācijai ieilgstot, aviācijas nozare var neatgriezeniski zaudēt aviācijas flagmaņa lomu Baltijā un arī Ziemeļeiropā. Un kāds būs šis nākotnes scenārijs, to neviens pašlaik īsti nevar prognozēt, tāpēc valdībai savlaicīgi būtu jāīsteno īpaši atbalsta pasākumi, kas ļautu

aviācijas nozarei pārdzīvot šo laiku.

Visu rakstu lasiet 17.marta laikrakstā "Dienas Bizness".

Abonējiet, lasiet elektroniski vai meklējiet preses tirdzniecības vietās.

Komentāri

Pievienot komentāru