Jaunākais izdevums

Ar veiksmīgiem rezultātiem noslēdzies Latvijas zinātnieku WTM Solutions un Rīgas brīvostas pārvaldes kapitālsabiedrības LVR Flote kopīgi īstenotais pētniecības projekts kuģu dzinēju izplūdes gāzu attīrīšanas reaktora prototipa izstrādei un testēšanai reālā darbības vidē.

Pētījuma mērķis – izmantojot unikālu know-how, radīt kuģu izplūdes gāzu attīrīšanas iekārtu, kas būtu videi draudzīgāka, efektīvāka un vienlaikus lētāka par tām, ko jūras pārvadātāji izmanto pašreiz.

Pētniecības projekts tika realizēts ar ES Atveseļošanas fonda atbalstu projekta “Mašīnbūves kompetences centrs” ietvaros. Tā rezultātā izstrādāta inovatīva kuģu dīzeļdzinēju izplūdes gāzu attīrīšanas tehnoloģija un izplūdes gāzu attīrīšanas reaktora prototips, kā arī veikta tā pārbaude – sākotnēji laboratorijās un sekojoši reālā darbības vidē uz LVR Flote kuģa LĪVA.

“Lai izpildītu prasības par sēra emisiju samazināšanu izplūdes gāzēs, pašreiz uz kuģiem tiek izmantotas attīrīšanas iekārtas - tā saucamie skruberi, kas atdala sēru no pārējās degvielas sadegšanas laikā. Rezultātā sērs kopā ar sodrējiem un nesadegušajām degvielas atliekām skruberos pārvēršas par bīstamajiem atkritumiem. Mūsu izstrādātā tehnoloģija ļauj atdalīt slāpekļa oksīdus, visas aromātiskās un ogļūdeņraža daļiņas (metānus), izdalīt sēru tīrā formā un savākt to tālākai izmantošanai. Pašlaik mēs strādājam pie risinājuma, lai neitralizētu atlikušo CO2. Ceram, ka nākamajā etapā izdosies īstenot arī šo ieceri,“ stāsta WTM Solutions vadošais pētnieks Dmitrijs Uspenskis.

Šobrīd norit projekta rezultātu sertifikācija starptautiskajās laboratorijās un klasifikācijas institūcijās, vienlaikus WTM Solutions zinātnieki jau uzsākuši darbu pie nākamā projekta posma, lai turpinātu attīstīt tehnoloģiju, testētu to uz lielajiem kuģiem, kā arī uzsāktu ražošanu.

Ieviešot jauno tehnoloģiju uz kuģiem, tiks samazināts kaitīgo atkritumu daudzums, veicināta aprites ekonomikas attīstība, virzot jūras pārvadājumu nozari uz izvirzīto mērķu sasniegšanu ne tikai sēra, bet arī CO2 izmešu daudzumu samazināšanā.

Zinātnieku iecere realizēta, pateicoties ciešai sadarbībai un atbalstam no Mašīnbūves un metālapstrādes rūpniecības asociācijas (MASOC), kas īsteno projektu “Mašīnbūves kompetences centrs”, un no LVR Flote, kas nodrošināja reālu vidi mērījumiem, pētījumiem un testiem, atbalstam. LVR Flote kuģis LĪVA tika aprīkots ar pilotu rūpniecisko iekārtu pilna mēroga testu veikšanai un iegūto rezultātu atkārtotai pārbaudei laboratorijas apstākļos.

“Priecājamies, ka šāda inovācija tiek radīta Latvijā, tādējādi ceļot mūsu valsts izcilību. Lepojamies, ka LVR Flote kuģi un komanda piedalās šādu tehnoloģiju attīstības veicināšanā,” uzsver LVR Flote valdes loceklis Kaspars Ozoliņš. “LVR Flote atbalsta pētniecības un inovāciju projektus, kas dod pienesumu gan mūsu pakalpojumu kvalitātes paaugstināšanai, gan nozares attīstībai kopumā. Sadarbību ar WTM Solutions turpināsim un plānojam kopīgi strādāt arī pie citiem pētījumiem un tehnoloģijām, kas veicina tīrāku, zaļāku jūras transportu, izmantojot jaunas, ilgtspējīgas tehnoloģijas,” tā Kaspars Ozoliņš.

Nekustamais īpašums

Rīgas brīvostas Kronvalda parkā esošo biroja ēku pirks nekustamo īpašumu pārvaldītājs Inolink

LETA,07.03.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rīgas brīvostas pārvaldes izsolē par Kronvalda parkā esošo biroja ēku uzvarējis nekustamo īpašumu pārvaldītājs SIA "Inolink", aģentūru LETA informēja Rīgas brīvostas pārvaldes pārstāvji.

Brīvostā norādīja, ka patlaban notiek pirkuma līguma detaļu saskaņošanas process, vienlaikus tiek risināts jautājums par brīvostas biroja jauno telpu vietu. Kronvalda parka birojā pārvalde plāno uzturēties vismaz vēl sešus mēnešus.

"Inolink" valdes loceklis Arnis Ronis aģentūrai LETA norādīja, ka kompānija šo īpašumu nolēma iegādāties, jo tam ir laba atrašanās vieta.

Viņš pauda, ka "Inolink" pamatdarbība ir sava vai nomātā nekustamā īpašuma izīrēšana un pārvaldīšana, un Kronvalda parkā esošais nekustamais īpašums tiks izmantots tikai "Inolink" darbībai. Tāpat kompānija ņems vērā to, ka ēkai ir jāsaglabā publiskā funkcija.

Jautāts, vai ēku uzņēmums izmantos kā biroja vietu vai izīrēs šo īpašumu citiem, Ronis atbildēja, ka pēc ēkas pārņemšanas "Inolink" veiks tās detalizētu inženiertehniskā stāvokļa apsekošanu. Pēc tam tiks lemts par tālākām darbībām saistībā ar šo īpašumu.

Nekustamais īpašums

Rīgas brīvosta par 4,484 miljoniem eiro izsolē pārdevusi Kronvalda parkā esošo biroja ēku

LETA,13.01.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rīgas brīvostas pārvalde elektroniskā izsolē par 4,484 miljoniem eiro pārdevusi Kronvalda parkā esošo biroja ēku, liecina informācija elektronisko izsoļu vietnē "izsoles.ta.gov.lv".

Izsoles sākumcena bija noteikta 4,479 miljonu eiro apmērā, savukārt izsoles solis bija 5000 eiro.

Samaksa par pirkumu veicama divu nedēļu laikā no izsoles dienas. Pēc samaksas saņemšanas Rīgas brīvostas valde apstiprinās un publiskos izsoles rezultātu, aģentūru LETA informēja Rīgas brīvostas pārvaldē.

Nekustamā īpašuma Kalpaka bulvārī 12, Rīgā, kopējā platība ir 3461,6 kvadrātmetri.

Rīgas brīvostas pārvaldes pārstāve Liene Ozola aģentūrai LETA iepriekš norādīja, ka izsoles nolikumā ir noteikts pārejas periods seši mēneši. Attiecīgi, ja izsole būs veiksmīga, tad tiks lemts par tālāko procesu, tostarp, kur atradīsies jaunās biroja telpas.

Pirmajā izsolē pirmpirkuma tiesības uz pārdodamo objektu par nosacīto cenu ir saistītās zemes vienības īpašniekam - Rīgas pašvaldībai, kas var iesniegt pieteikumu par pirmpirkuma tiesību izmantošanu mēneša laikā no paziņojuma par pārdošanu publicēšanas "Latvijas Vēstnesī".

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rīgas ostā trešdien piestājis Lielbritānijas kruīza kompānijas "Ambassador Cruise Line" kuģis "Ambience", tādējādi atklājot šī gada jūras kruīzu tūrisma sezonu, informē Rīgas brīvostas pārvaldes pārstāvji.

Kruīza kuģis ar 1292 pasažieriem Rīgā ieradies Baltijas jūras ziemas kruīza "Nordic City Escapes" ietvaros, apmeklējot piecas Skandināvijas un Ziemeļeiropas ostu pilsētas - Skāgenu, Stokholmu, Rīgu, Klaipēdu un Kopenhāgenu.

Kuģis "Ambience" ir 245 metrus garš un 36 metrus plats. Kuģiem ir desmit klāji un 789 pasažieru kajītes ar maksimālo ietilpību līdz 1400 pasažieriem.

Rīgas ostā kuģis ieradās no Stokholmas un trešdienas vakarā dosies tālāk uz Klaipēdu.

Brīvostā atzīmē, ka līdz šim bija ierasts, ka kruīza kuģi Rīgā sastopami gada siltajos mēnešos, tomēr pēdējos gados vērojama jauna tendence - aktīvā kruīzu sezona Baltijas jūras reģionā kļūst ilgāka. Kā norāda nozares eksperti, vienas no aktīvākajām šajā nišā ir tieši britu kruīza kompānijas.

Nekustamais īpašums

Rīgas brīvosta ar 4,479 miljonu eiro sākumcenu piedāvā iegādāties Kronvalda parkā esošo biroja ēku

LETA,13.12.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rīgas brīvostas pārvalde elektroniskā izsolē ar 4,479 miljonu eiro sākumcenu no šodienas piedāvā iegādāties Kronvalda parkā esošo biroja ēku, liecina paziņojums oficiālajā izdevumā "Latvijas vēstnesis".

Elektroniskā izsole ar augšupejošu soli sāksies šodien un noslēgsies 2025.gada 13.janvārī.

Izsoles sākumcena noteikta 4,479 miljonu eiro apmērā, savukārt izsoles solis būs 5000 eiro.

Nekustamā īpašuma Kalpaka bulvārī 12, Rīgā, kopējā platība ir 3461,6 kvadrātmetri.

Rīgas brīvostas pārvaldes pārstāve Liene Ozola aģentūrai LETA norādīja, ka izsoles nolikumā ir noteikts pārejas periods seši mēneši. Attiecīgi, ja izsole būs veiksmīga, tad tiks lemts par tālāko procesu, tostarp, kur atradīsies jaunās biroja telpas.

Pirmajā izsolē pirmpirkuma tiesības uz pārdodamo objektu par nosacīto cenu ir saistītās zemes vienības īpašniekam - Rīgas pašvaldībai, kas var iesniegt pieteikumu par pirmpirkuma tiesību izmantošanu mēneša laikā no paziņojuma par pārdošanu publicēšanas "Latvijas vēstnesī".

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rīgas brīvostas valde ir apstiprinājusi Rīgas brīvostas investīciju plānu 2025. gadam. Šogad Rīgas ostas attīstībā tiks ieguldīti 7,43 miljoni eiro, kas ir par 1,07 miljoniem jeb 17% vairāk nekā aizvadītajā gadā, informē Rīgas brīvostas pārvalde.

2025. gada investīciju plāns paredz gan vairāku jau uzsāktu apjomīgu ostas infrastruktūras projektu īstenošanu, gan arī investīcijas jaunos, ostai stratēģiski nozīmīgos projektos.

“Šī gada investīciju plāna prioritāte ir ostas lielo infrastruktūras attīstības un digitalizācijas projektu īstenošana, kas palielinās jaunu investīciju piesaistes potenciālu. Ieguldījumi ostas fiziskās un digitālās infrastruktūras sakārtošanā un attīstībā ir svarīgi, lai mēs varētu turpināt darbu pie investoru piesaistes modernu ražotņu un loģistikas parku izveidošanai ostas teritorijā. Mēs redzam, ka investoru interese par Rīgas ostu ir liela, bet ostas pašreizejā infrastruktūra ne vienmēr atbilst lielo investīciju projektu prasībām. Tāpēc šobrīd koncentrējamies uz mērķtiecīgiem ieguldījumiem ostas infrastruktūrā, lai to padarītu pēc iespējas pievilcīgāku un atbilstošāku investoru vajadzībām,” norāda Rīgas brīvostas valdes priekšsēdētājs Sandis Šteins.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rīgas ostā šogad kravu apgrozījums varētu sasniegt ap 18 miljoniem tonnu, kas ir praktiski pagājušā gada rādītāju līmenī, sacīja Rīgas brīvostas valdes priekšsēdētājs Sandis Šteins.

"Izslēdzot tranzīta energoresursu kravas - ogles, naftas produktus, gāzi, kuru daudzums ostā šogad saruka vēl par vairāk nekā pusi, pārējo kravu segmentu apmērs Rīgas ostā ir pieaudzis par 2%, salīdzinot ar pagājušo gadu," norādīja Šteins.

Viņš uzsvēra, ka Rīgas ostai šis gads ir bijis izaicinājumiem pilns, bet ar mērķtiecīgu attīstību un stabiliem darbības rādītājiem.

Šteins skaidroja, ka kravu apgrozījuma rādītājus Rīgas ostā un transporta loģistikas nozarē tieši ietekmē ekonomiskie procesi gan Latvijā, gan eksporta tirgos, kuri šogad ģeopolitiskās situācijas ietekmē vēl aizvien ir izaicinoši. "Nestabilitāte Ukrainā un Tuvajos Austrumos uztur augstu nenoteiktību arī ostai svarīgajos tirgos, un investīciju aktivitāte, tāpat kā pieprasījums pēc precēm un pakalpojumiem, saglabājās salīdzinoši zemā līmenī," viņš minēja.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pašlaik 2025. gadam Rīgā pieteiktas 85 dažādu Eiropas un ASV operatoru kruīza kuģu vizītes, kas ir par 28% vairāk nekā pērn, savukārt uz 2026. gadu saņemtas pat jau 90 kuģu vizīšu rezervācijas,” informē Rīgas brīvostas pārvaldnieka vietnieks ostas attīstības jautājumos Edgars Sūna.

Pagājušonedēļ Rīgas brīvostas pārvalde kopā ar Rīgas pilsētas Investīciju un tūrisma attīstības aģentūru, uzņēmumiem SIA “Riga RoPax Terminal”, SIA “Rīgas pasažieru osta” un SIA “Riga Cruiseship Agency”, kas ikdienā strādā ar kruīza kuģu segmenta apkalpošanu, pārstāvēja Rīgu pasaulē vadošajā starptautiskajā kruīza tūrisma konferencē un izstādē “Seatrade Cruise Global 2025”.

Pasākums ik gadu vienuviet pulcē ap 600 izstādes dalībnieku un 12 000 kruīza nozares profesionāļu no vairāk nekā 100 valstīm, un tā ir nozīmīga platforma domu apmaiņai, starptautiskā mārketinga aktivitātēm un sadarbības kontaktu veidošanai kruīza industrijā.

Tiekoties ar kruīza kompānijām, Rīgas stendā pārrunāti gan šī un tuvāko gadu kruīza sezonu vizīšu plāni un krasta ekskursiju piedāvājums tūristiem, gan arī jau uzsākta 2028.-2029. gadu kruīza sezonu plānošana. Sadarbības partneriem foruma laikā prezentēts arī Rīgas ostas jaunā kruīza un RoPax termināļa projekts, kura īstenošanas priekšdarbus Rīgas brīvosta uzsāks jau šī gada laikā. Kā ziņots iepriekš, sadarbībā ar privāto investoru “Riga RoPax Terminal” Eksportostas rajonā tiek plānots attīstīt jaunu pasažieru kuģu apkalpošanas termināli.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rīgas brīvostas stividorkompānijas B Port un MT Osta, kas veic kuģu iekraušanas un izkraušanas darbus Mangaļsalā, saņem finansējumu no Luminor bankas noliktavu saimniecības paplašināšanai 6,1 miljonu eiro apmērā, lai turpinātu savu attīstību un kravu apjoma pieaugumu.

Pateicoties piešķirtajam finansējumam, izbūvētas jaunas noliktavas 23620 kv.m platībā.

SIA B Port un SIA MT Osta ir stividorkompānijas, kas koncentrējas uz vietējās izcelsmes kravām, sadarbojoties ar vadošajiem attiecīgo nozaru dalībniekiem. Galvenie kravu veidi, ar ko uzņēmumi darbojas, ir beramkravas – graudi, kokskaidu granulas, šķelda, kūdra, kā arī ģenerālkravas.

“Esam gandarīti par sadarbību ar šīm stividorkompānijām, palīdzot īstenot nozīmīgu attīstības projektu, kas stiprinās loģistikas un ostu sektoru. Mums ir svarīgi atbalstīt vietējos uzņēmumus, kas uzlabo mūsu ekonomiku, piedāvā risinājumus un attīstās, palielinot arī to konkurētspēju un kapacitāti,” saka Ilze Zoltnere, Luminor Korporatīvā departamenta vadītāja.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rīgas brīvostā prezentēts ostas tehnisko pakalpojumu sniedzēja SIA “LVR Flote” jaunais daudzfunkcionālais ledus klases kuģis LAURA.

Rīgas brīvostas pārvalde un tās kapitālsabiedrība LVR Flote, veiksmīgi piesaistot Eiropas Savienības līdzfinansējumu Eiropas infrastruktūras savienošanas mehānisma (CEF) militārās mobilitātes programmas ietvaros un saņemot atbalstu no Eiropas Klimata, infrastruktūras un vides izpildaģentūras (CINEA), ir iegādājusies jaunu daudzfunkcionālu ledus klases kuģi.

Kuģa iegāde veikta atbilstoši LVR Flote stratēģijai, kas paredz kuģu flotes modernizāciju, lai nodrošinātu efektīvāku LVR Flote pakalpojumu sniegšanu atbilstoši uzņēmuma vīzijai – būt par kvalitatīvāko ostu tehnisko pakalpojumu sniedzēju, tādējādi stiprinot Latvijas ostu konkurētspēju.

Kuģa LAURA daudzfunkcionalitāte ļauj to izmantot ledus laušanas operācijām, navigācijas tehnisko līdzekļu apkalpošanai, dziļummērījumu veikšanai, kā arī atbalsta sniegšanai glābšanas un piesārņojuma seku likvidācijas darbos. Kuģa tehniskā funkcionalitāte un modernais aprīkojums paver iespējas jaunai sadarbībai un inovatīvu pakalpojumu attīstībai, īpaši atzīmējot aizsardzības nozari. Kuģis ir duālas pielietojamības un vajadzības gadījumā var sniegt atbalstu gan kā militārās apgādes kuģis, gan sniegt atbalstu glābšanas operācijās. LAURA ir hibrīdpiedziņas kuģis un pirmais kuģis ostas tehniskajā flotē, kurš akvatorijā var veikt darbus, izmantojot elektropiedziņu. Tas ir būtisks solis vides mērķu sasniegšanā, kā arī jūrniecības inovāciju attīstībā Latvijā.