Līdz ar IKEA ienākšanu Latvijā citi tirgus dalībnieki «kreņķi neķer» 

Līdz ar Zviedrijas mājlietu zīmola IKEA ienākšanu Latvijā citi tirgus dalībnieki «kreņķi neķer», uzskatot, ka darbojas tomēr nedaudz atšķirīgā nišā.

Elīna Pankovska, 18.09.2018

Foto: LETA

Pagājušas nedaudz vairāk kā divas nedēļas, kopš Latvijā durvis vēra Zviedrijas zīmola veikals IKEA. Šajā laikā to apmeklēt jau paguvuši simtiem cilvēku gan no Latvijas, gan arī tuvākajām kaimiņvalstīm. IKEA franšīzes ņēmējs Latvijā ir SIA Paul Mason Properties, kura īpašniekam pieder arī zīmola veikals Lietuvā un Islandē. Kā iepriekš apgalvoja SIA Paul Mason Properties vadītājs Sigurdurs Palmasons, viņš uz Latviju braucis jau kopš 1997. gada ar vīziju atvērt te IKEA veikalu. Beidzot tas ir noticis. Projekta izmaksas no uzņēmuma puses ir aptuveni 60 milj. eiro. Tomēr S. Palmasons pieļauj, ka ar laiku šī summa varētu pieaugt, jo tālākā nākotnē iecerēts attīstīt teritoriju ap IKEA veikalu, izveidojot reģionālas nozīmes iepirkšanās centru.

Viena no diskusijām, kas raisījusies saistībā ar IKEA ienākšanu Latvijā, – kā šis fakts ietekmēs gan mēbeļu ražotājus, gan mājlietu un mēbeļu tirgotājus. Lielākā daļa aptaujāto norāda, ka ietekme nebūs graujoša. Visticamāk, lielāku ietekmi jutīs tie ražotāji un tirgotāji, kuri darbojas vidējā un zemākajā cenu kategorijā, jo lielie mēbeļu ražošanas uzņēmumi vairāk orientējas uz eksportu.

SIA Daiļrade Koks valdes priekšsēdētājs Andris Jansons uzskata, ka IKEA ir nopietns spēlētājs, bet tas darbojas savā nišā, un runāt par tā būtisku ietekmi uz vietējo mēbeļu ražotāju biznesu ir pārspīlēti. IKEA niša vairāk ir «lētā gala» produkcija jauniem cilvēkiem, un nav tā, ka Latvijas ražotāji pastiprināti darbotos šai virzienā. Asociācijas Latvijas Mēbeles valdes loceklis un SIA Marks M īpašnieks Juris Griķis pauž, ka IKEA atņems nelielu tirgus daļu vietējā tirgū strādājošajiem Latvijas mēbeļu ražotājiem, no kā cietīs legālais mazais bizness, kam būs grūti konkurēt ar IKEA. Taču lielo ražotāju un eksportējošo uzņēmumu darbību tas īpaši neietekmēs, jo tie pamatā strādā ar saviem klientiem realizācijas tirgos.

Daļu tirgus IKEA paņems, bet mēbeles tur neaizņem tik lielu daļu kā aksesuāri un tekstils. IKEA tēls ir saistīts ar mēbeļu ražošanu, lai gan drīzāk tas ir mājlietu tirgotājs, spriež J. Griķis. Pēc viņa domām, lielāks pārbaudījums varētu būt, piemēram, tiem, kas tirgo zemākas kategorijas mēbeles no Polijas un Lietuvas, tāpat arī interjera priekšmetu un mājaslietu tirgotājiem. «Protams, nevar teikt, ka nebūs nekādas ietekmes. Iespējams, tiks zaudēta daļa pircēju. Latvijas ražotāji tomēr vairāk koncentrējas uz eksportu. Arī tie, kas pieder pie tā saucamā lētā gala, savu produkciju pārdot «lētajām» Vācijas veikalu ķēdēm. Es domāju, ka vairāk tas varētu ietekmēt tos trīs, četrus interjera preču tirgotājus, kas mums Latvijā ir,» skaidro J. Griķis.

Visu rakstu Pagaidām bez stresa lasiet otrdienas, 18.septembra laikrakstā Dienas Bizness!

LASI VĒL:

Latvijas mēbeļu ražotāju peļņa, visticamāk, šogad saruks

FOTO, VIDEO: Atklāts IKEA veikals Latvijā

Papildināta - FOTO, VIDEO: Ielūkojies IKEA veikalā Rīgā pirms oficiālās atklāšanas!

FOTO: IKEA atvēris pirmo veikalu Indijā

Jaunākais izdevums