Tehnoloģijas strauji ienāk arī mazumtirdzniecībā. Esam jau pieraduši pie pašapkalpošanās kasēm, tiešsaistes pasūtījumiem un mākslīgā intelekta (MI) piedāvājumiem, kas „pazīst” mūs labāk par mums pašiem.
Bet vai šīs pārmaiņas nozīmē, ka nākotnē veikalos darbinieku vairs nebūs? Nē. Arī Hansab rīkotajā konferencē “Praktiskas tehnoloģijas mazumtirdzniecības izaugsmei 2025” secinājām, ka mazumtirdzniecībā mērķis nav cilvēka aizstāšana, bet gan gudrāka darbaspēka izmantošana, tostarp tāda, kas spēj tehnoloģiju pārvērst pieredzē, lai klientam tā joprojām būtu cilvēcīga un patīkama.
Ne visu vajag automatizēt
Līdz ar MI ienākšanu dažādos biznesa procesos reizēm uzņēmēji krīt galējībās, vēloties pilnīgi visu automatizēt. Pašapkalpošanās kioski, automatizēti maksājumi un krājumu vadības sistēmas patiešām ir gudri ilgtermiņa ieguldījumi, lai celtu produktivitāti un risinātu darbaspēka trūkumu. Tomēr konferencē prezentētās uzņēmuma “Glory Solutions EMEA” veiktās iedzīvotāju aptaujas rezultāti liecina, ka labu klientu pieredzi, kas ir svarīga 78 % aptaujāto, veido ātrums un rindu neesamība, ko var palīdzēt nodrošināt tehnoloģijas, taču vienlīdz svarīga ir arī viesmīlība, individuāla attieksme un smaidoši darbinieki.Turklāt katram klientam ir atšķirīgas gaidas, un tās laika gaitā mainās, tāpēc ir svarīgi nodrošināt pēc iespējas daudzveidīgāku klientu pieredzi, lai veicinātu lojalitāti. Lojalitāte savukārt ir cieši saistīta ar uzņēmuma reputāciju, pārdošanas apjomiem, noturību un peļņu.
Tas nozīmē, ka tehnoloģija bez cilvēka var radīt plaisu starp uzņēmumu un klientu. Viņu lēmumus bieži ietekmē emocijas un attieksme – un šādu saikni spēj nodrošināt tikai cilvēks. Tāpēc arī nākotnes veikalā darbinieki joprojām būs nepieciešami.
Pat modernākie risinājumi nebūs sekmīgi, ja tie netiks ieviesti ar empātiju – ja darbinieki un klienti nesapratīs, kā šie risinājumi strādā, vai ja klientiem pilnībā pazudīs iespēja kontaktēties ar darbiniekiem. Mazumtirdzniecības jomā joprojām uzvar tie, kas spēj apvienot tehnoloģiju sniegtās priekšrocības ar darbinieku sniegto atbalstu klientiem.
Darbinieka loma mainās, nevis pazūd
Darbinieki, kuri agrāk pavadīja savu darba dienu, pārskatot preču klāstu plauktos un derīguma termiņus, tagad var kļūt par klientu pieredzes vadītājiem un tehnoloģiju uzraugiem, palīdzēt klientiem orientēties preču klāstā vai izmantot tehnoloģijas.Pieredze liecina, ka lielākais izaicinājums uzņēmumiem nav tehnoloģiju ieviešana, bet gan cilvēku sagatavošana darbam ar tām.
Kā konferencē norādīja personālvadības eksperte Inga Ezera, līdz 2030. gadam saglabāsies tikai neliela daļa šobrīd esošo amatu, tāpēc būs nepieciešama darbinieku pārkvalifikācija un apmācība. Pozitīva ziņa ir tā, ka saskaņā ar pētījumu aģentūras “Norstat” aptaujas datiem aptuveni puse darbinieku būtu gatavi pārkvalificēties, ja darba devējs to atbalstītu. Tas nozīmē, ka vadītājiem jārada apstākļi, kuros mācīšanās un tehnoloģiju izmantošana kļūst par uzņēmuma kultūras daļu. Gudra automatizācija nav darbinieka aizvietošana, bet cilvēka potenciāla palielināšana — tieši tas var padarīt uzņēmumu konkurētspējīgu.
Tāpat viņa uzsvēra, ka nākotnē pieaugs pieprasījums pēc cilvēkcentriskām prasmēm, un īpaši nozīmīgi kļūs amati, kas saistīti ar ētiku, sociālo atbildību un uzraudzību. Mākslīgais intelekts spēj analizēt pirkumu paradumus un paredzēt klientu vajadzības, taču tas nespēj uzsmaidīt bērnam, kurš apbrīno preces rotaļlietu stendā, vai palīdzēt pensionāram izlasīt informāciju uz iepakojuma. Tieši šī cilvēciskā saskarsme un attieksme rada lojalitāti un uzticēšanos.





