Nemēģināt dronus aizliegt 

Pārmērīga ierobežošana drošību neuzlabos un kaitēs nozares attīstībai

Egons Mudulis, 2018. gada 09. maijs plkst. 9:49

Foto: Zane Bitere/LETA

To sarunā ar Dienas Biznesu pirms 10. maijā notiekošā Rīgas Aviācijas foruma norāda pasākuma lektori.

«Arī tālvadības gaisa kuģu (dronu) segmentā Latvija atradusi nišas, kur esam līderi pasaules mērogā,» norāda Latvijas Aviācijas asociācijas valdes loceklis Artūrs Kokars. Latvijas prezidentūras laikā tika pieņemta t. s. Rīgas deklarācija, kas ir mugurkauls ES topošajam regulējumam dronu jomā. Forumā viena sesija tiks veltīta tam, kā attīstās tiesiskais regulējums un kā kopumā attīstās dronu nozare, iegūstot arvien lielāku komerciālu pielietojumu. Komentējot iedzīvotāju un lielās aviācijas pilotu bažas saistībā ar arvien plašāku dronu izmantošanu, viņš atzīmē, ka bīstamību rada nevis pats drons, bet lietotājs, kas to izmanto pretlikumīgiem vai nepareiziem nolūkiem. «Šeit gan neder pieeja mēģināt kaut ko aizliegt,» jo dronus var viegli iegādāties. Tādēļ ir nepieciešams tehnoloģijām atbilstošs regulējums.

Vēl neesam lielvalsts

Viena no nozares aktualitātēm Eiropā šobrīd ir droša bezpilota gaisa kuģu satiksmes vadība, lai dronus varētu integrēt gaisa telpā, proti, t. s. U-Space jautājums, norāda Latvijas Tālvadības gaisa kuģu asociācijas komunikāciju vadītājs Ilmārs Ozols. Viņš forumā runās par to, ka droni ir uzskatāmi par daļu no aviācijas, jo izmanto vienu gaisa telpu, tādēļ iesaisītajām pusēm ir jāstrādā roku rokā, lai droni to varētu likumīgi izmantot. Diemžēl realitāte Latvijā ir tāda, ka ir gan spēkā jomu regulējoši Ministru kabineta noteikumi, taču neviens īsti par to pārkāpšanu sodīts netiek, neviens sevi neuzskata par aviācijas daļu, līdz ar ko cilvēkiem nav vēlmes iedziļināties šajā jautājumā sīkāk. Nozares redzējums ir, ka droni ir jāintegrē aviācijā viegli saprotamā veidā, visticamāk, ar aplikācijas palīdzību, kurā būtu redzams, kur drīkst un nedrīkst lidot, kur var reģistrēt lidojumu, pieprasīt autorizāciju, bet otrā pusē cilvēks to ar klikšķi var apstiprināt, ja drona lietotājs ir pārbaudīts. Vaicāts, kā Latvijai sokas ar nepieciešamā regulējuma veidošanu, viņš atzīmē, ka nevarētu teikt, ka atpaliekam no Eiropas, taču mēs varētu iet soli tālāk, nebaidoties no inovācijām. Proti, ne visas ES dalībvalstis esot sajūsmā par to, kāds būs kopīgais regulējums. Līdz ar to patlaban esot grūti pateikt, kāds būs gala variants. Tādēļ Latvijai vajadzētu sakārtot procedūras, lai atļaujas iegūšana lidojumiem šobrīd neaizņemtu vairākas nedēļas, ja kaut kas iziet ārpus MK noteikumu nosacījumiem.

Par dronu lielvalsti I. Ozols Latviju saukt gan negribētu, jo neviens tomēr ražošanas sektorā ķīniešus (DJI) nepārspēs, kaut arī mums ir globāli zināmi uzņēmumi, kas katrs vairāk vai mazāk veiksmīgi darbojas savā nišā, – UAV Factory (fiksēto spārnu droni), Aerones (jaudīgi droni industriālajām vajdzībām), Airdog (pašsekojoši bezpilota lidaparāti), UGCS (izstrādā programmatūru).

Visu rakstu Nemēģināt dronus aizliegt lasiet 9. maija laikrakstā Dienas Bizness.

Dalies ar šo rakstu!
Raksta komentāri
Spied šeit, lai lasītu vai pievienotu savu komentāru
Tevi varētu interesēt
2017. gada 24. februāris plkst. 7:00

Šogad pasaulē pārdos par trešdaļu vairāk dronu nekā pērn; Latvijas kompānijas cīnās...

2016. gada 15. decembris plkst. 13:07

ASV interneta tirdzniecības gigants Amazon īstenojis pirmo preču piegādi ar bezpilota lidaparātu...

2016. gada 27. oktobris plkst. 14:13

Patlaban AirDog klientiem nosūtījis jau vairāk nekā 1000 produktu, Dienas Bizness rīkotajā...

2016. gada 06. oktobris plkst. 9:13

Bezpilota lidaparāti jau tiek izmantoti situācijas novērtēšanai mežā – kā aug jaunaudze,...

2016. gada 16. septembris plkst. 11:26

Liepājā 15.septembrī atklāta Eiropā pirmā slēgtā dronu arēna, kurā jebkuram būs iespējams...

Nepalaid garām

«Mēs pārejam uz iknedēļas drukātā izdevuma formātu. Izmaiņas Dienas Biznesā ir vajadzīgas....

Par spīti lietotāju skaita sarukumam, sociālais tīkls draugiem.lv vēl joprojām ir pelņu...

Sekojot pieprasījumam, zivju pārstrādātāji maina paradumus un pielāgojas klientu prasībām, kas...

Pirms vairākiem gadiem raidījumu vadītājs un dabas pētnieks Māris Olte par 6000...

Lai arī esmu projām no lielā sporta, joprojām esmu tajā iekšā, tikai...

Šajā piektdienā biznesa portāls Db.lv saviem lasītājiem piedāvā iespēju ielūkoties Lietuvas...

No šīs sadaļas
2018. gada 11. maijs plkst. 0:05

Viens no lielākajiem elektronisko iekārtu izplatītājiem Baltijā ACC Distribution šī gada aprīlī...

2018. gada 08. maijs plkst. 14:58

Notikusi AS «Baltic Telekom» pirmā padomes sēde, kurā par padomes priekšsēdētāju ir ievēlēts...

2018. gada 08. maijs plkst. 8:45

Savstarpējo aizdevumu platforma Mintos pēc trīs gadu darbības sasniedz peļņu; līdz šī...

2018. gada 07. maijs plkst. 13:21

HMD Global, Nokia tālruņu mājvieta, paziņojusi par jauno Nokia tālruņu ienākšanu Latvijas...

2018. gada 05. maijs plkst. 10:14

ASV armijas bāzu personāls vairs nevar iegādāties Ķīnas firmu «Huawei» un ZTE...

2018. gada 04. maijs plkst. 9:52

Finanšu tehnoloģiju kompānija Revolut plāno tirgū sākt pārdot jaunu metāla debetkarti, kas ļaus...

2018. gada 02. maijs plkst. 12:20

No 2. maija visiem, kas dosies uz Ceļu satiksmes drošības direkciju (CSDD)...

2018. gada 02. maijs plkst. 11:14

Tehnoloģiju kompānija Apple paziņojusi, ka atpirks akcijas 100 miljardu dolāru apmērā....

2018. gada 02. maijs plkst. 8:51

Daudzos gadījumos, kad mediķi nevar pilnvērtīgi strādāt e-veselības sistēmā, patiesībā pie...

2018. gada 02. maijs plkst. 8:22

Ir divas iespējas – vai nu jūs cenšaties konkurēt ar robotiem, vai...