Atpūta

Piektdienas intervija ar Statoil Fuel & Retail Latvia izpilddirektori Ilzi Siliņu

Lelde Petrāne, 10.10.2014

Statoil biznesa klientu seminarā par degvielas kvalitāti

Foto: no personīgā arhīva

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Komentāri

Pievienot komentāru

Biznesa portāls Db.lv piedāvā piektdienas mini interviju sēriju. Katru nedēļu kāds no uzņēmējdarbības vides pārstāvjiem sniedz atbildes uz jautājumiem - gan nopietniem, gan arī personīgākiem.

Uz jautājumiem šonedēļ atbild degvielas tirgotāja Statoil Fuel & Retail Latvia izpilddirektore Ilze Siliņa. Statoil Fuel & Retail Latvia ir lielākais nodokļu maksātājs un viens no lielākajiem uzņēmumiem Latvijā, vērtējot pēc apgrozījuma.

- Kāpēc Jūs strādājat šajā uzņēmumā/nozarē?

Pirms 16 gadiem, kad sāku strādāt Statoil, degvielas mazumtirdzniecības nozari neizvēlējos apzināti vai ļoti mērķtiecīgi. Pievilcīgs šķita Statoil biznesa modelis, reputācija un fakts, ka uzņēmums Latvijā strauji attīstījās. Joprojām strādāju Statoil, jo uzņēmums turpina nepārtraukti attīstīties un ir dinamisks. Ir mainījušies īpašnieki un notikušas iekšējas pārmaiņas, taču attīstība kā mērķis ir palicis nemainīgs.

Mani uzrunā augstie standarti gan pret sevi, gan piedāvātajiem produktiem un pakalpojumiem, cilvēcīgās attiecības starp darbiniekiem, kā arī nemitīgā vēlme sasniegt vairāk un būt par paraugu citiem. Mūsu darbinieki ir lepni strādāt Statoil.

- Kas Jūs iepriecina un kas Jūs apbēdina, kad raugāties uz Jūsu pārstāvēto nozari un Latvijas valsti kopumā?

Priecē, ka izaugsme gan ekonomikā, gan degvielas mazumtirdzniecības nozarē turpinās. Neapšaubāmi, arī krīzē strādāt ir ļoti interesanti, bet stabila un pozitīva izaugsme tomēr iepriecina vairāk. Tomēr diemžēl degvielas mazumtirdzniecībā joprojām pastāv pelēkais tirgus, kas negatīvi ietekmē gan valsts budžetu, gan godīgas uzņēmējdarbības vidi.

Pozitīvi, ka attīstās arī valsts kopumā. Varbūt vēlētos redzēt aktīvāku rīcību no valsts puses, taču virzība pēdējos gados ir bijusi pareizajā virzienā, lai arī nedaudz lēnāk nekā gaidīts. Mazliet bažīgu mani dara valsts iedzīvotāju atbildības līmenis pret valsti un dalīšana «mēs, iedzīvotāji» un «viņi, atbildīgie par valsti». Šķiet, tā drīzāk ir autokrātiskas domāšanas palieka, jo attīstīta sabiedrība spēj sevi organizēt pati. Bet, kamēr vieni domā, ka rūpes par valsti ir tikai politiķu atbildība, turpretī politiķi bieži aizmirst, ka strādā valsts labā, attīstības temps šeit būs daudz lēnāks, nekā tas varētu un nekā tam vajadzētu būt.

- Kas Jūs iepriecina un kas Jūs apbēdina, kad raugāties uz Jūsu pārstāvēto uzņēmumu?

Izaugsme pēdējos divos gados! Statoil stabili aug un mums ir plāni, kā izaugsmi turpināt. Piemēram, mēs šobrīd piedāvājam labāko degvielu, kāda mums jebkad ir bijusi.

Priecē arī Statoil grupas Biznesa Centra izaugsme. Tas sniedz pakalpojumus pārējām uzņēmuma valstīm Eiropā un divu gadu laikā ieviesis arvien jaunus pakalpojumus. Tas ir spilgts pierādījums tam, ka Latvijā ir iespējams nodrošināt augstas kvalitātes servisu.

- Vai Jūs un Jūsu pārstāvēto uzņēmumu var atrast interneta sociālajos tīklos un sociālajos portālos. Kāpēc – jā vai nē?

Var! Aktīvi strādājam draugiem.lv, Facebook.com, Twitter.com un Instagram.com platformās. Tas ir loģisks attīstības solis, jo ir pieprasījums no klientu puses. Mūsuprāt, šādas komunikācijas nozīmīgums nākotnē tikai pieaugs, tāpēc nebaidāmies šajā virzienā investēt. Turklāt Statoil komunikācija sociālajos tīklos jau ir izpelnījusies ne tikai klientu, bet arī mārketinga un komunikācijas ekspertu atzinību.

- Vai darbinieku trūkumu izjūtat?

Šobrīd nē, bet tas drīz kļūs par aktuālu jautājumu visai mazumtirdzniecības nozarei. Ir sasniegts brīdis, kad 90. gados dzimušie jaunieši iesaistās darba tirgū, bet tieši tobrīd Latvijā strauji samazinājās dzimstība. Tā rezultātā potenciālo darbinieku vienkārši kļūst arvien mazāk. Jau tagad pamazām sākas sacensības starp darba devējiem par jaunajiem darbiniekiem, kas rada līdzīgu risku kā treknajos gados, proti, palielināsies spiediens uz algām, bet produktivitāte nē.

- Kas jāņem vērā cilvēkam, kurš vēlas strādāt Jūsu pārstāvētajā uzņēmumā?

Pirmkārt, viņam jābūt ar patiesu vēlmi strādāt un apgūt jauno. Mūsdienās norisinās nemitīgas pārmaiņas gan tirgū, gan uzņēmuma iekšienē, tāpēc ir būtiski, lai darbinieki tajās saredz iespēju attīstīties un profesionāli augt. Otrkārt, mēs sagaidām, ka darbinieki strādā ar lielu atbildības sajūtu un disciplīnu, jo apkalpojam klientus visu diennakti un nodrošinām viņiem svarīgus pakalpojumus.

- Kādi ir uzņēmuma tuvākie un tālākie mērķi?

Turpināt attīstību. Fokusā ir gan degvielas produktu attīstība un pieejamība (miles degviela), gan veikalu pakalpojumi. Noteikti turpināsim strādāt ar lojalitāti, lai klienti vairāk novērtētu mūsu sniegtos pakalpojumus un biežāk apmeklētu Statoil stacijas.

- Pastāstiet par savu ceļu uz pašreizējo amatu un to, kāds bija Jūsu pirmais darbs?

Pirms nedaudz vairāk nekā 16 gadiem pamanīju sludinājumu avīzē, ka Statoil Latvijā meklē reģiona vadītāju. Pieteicos konkursam un pēc vairākām atlases kārtām tiku pieņemta darbā. Kas bija uzņēmumam neierasti – es biju jaunpienācēja no «ārpuses», jo Statoil ir spēcīga darbinieku iekšējā izaugsme un attīstība. Sākuma posms bija izaicinošs, jo manā komandā bija staciju vadītāji – visi ar lielāku pieredzi un vecāki par mani. Un kāda gan varēja būt mana vadības pieredze 24 gados?! Bet šāds attīstības scenārijs bija salīdzinoši izplatīts deviņdesmito gadu beigās, kad lielākā daļa vadītāju mācījās praksē. Tas noteikti bija arī ļoti dinamisks un intensīvs attīstības periods, kurā iemācījos ļoti daudz. Atceros, ka tieši tad sākām tirgot pirmos hotdogus, un tika sperti pirmie soļi kafijas attīstības virzienā.

Pēc šī amata kādu laiku nostrādāju veikala attīstības departamentā, tad sekoja Baltijas projekta komandas vadība, lai ieviestu jauno veikalu konceptus visās Baltijas valstīs. Kad tika izveidota Statoil Eiropas mazumtirdzniecības organizācija, gadu nostrādāju Oslo. Pēc tam atgriezos Latvijā un kļuvu par Mazumtirdzniecības vadītāju un vadības grupas pārstāvi. Amatā nostrādāju četrus gadus, un 2011. gadā, kad iepriekšējais uzņēmuma vadītājs Sandis Šteins devās vadīt Statoil Fuel & Retail Krievijā, man piedāvāja kļūt par uzņēmuma vadītāju Latvijā.

- Kā un kad radies Jūsu pārstāvētā uzņēmuma nosaukums un logo?

Statoil 1972.gadā dibināja Norvēģijas valdība. Pirms vairākiem gadiem Statoil savu mazumtirdzniecības daļu (degvielas uzpildes stacijas, naftas termināļus, aviācijas un eļļu biznesu) atdalīja, un jaunais uzņēmums ar nosaukumu Statoil Fuel & Retail sāka darboties kā neatkarīga vienība, kotējot savas akcijas biržā. Vēlāk mūs nopirka Kanādas mazumtirdzniecības uzņēmums Alimentation Couche-Tard, kuram šobrīd visā pasaulē ir ap 8000 degvielas uzpildes staciju. Neskatoties uz to, mēs šobrīd joprojām izmantojam Statoil vārdu.

- Atklājiet kādu faktu, kuru mūsu lasītāji, iespējams, vēl nezina par Jūsu pārstāvēto uzņēmumu.

Pirmkārt, jau vairākus gadus mēs neesam norvēģu, bet kanādiešu uzņēmums, un ar naftas ieguvēju Statoil mūs saista tikai nosaukums.

Latvijā darbojas ne tikai degvielas uzpildes stacijas, kur strādā ap 650 darbinieku, bet arī mūsu mātes uzņēmuma Biznesa centrs, kas apkalpo gandrīz visas valstis, kurās pārstāvēts Statoil. Tas nozīmē to, ka mūsu tīklā darba iespējas ir, sākot ar degvielas uzpildes stacijas pārdevēju, beidzot ar degvielas tirgus analītiķi, kas sniedz informāciju Norvēģijas kolēģiem.

- Kādas izmaiņas likumdošanā Jūs vēlētos redzēt?

Izmaiņas, kas reāli varētu ietekmēt pelēkā tirgus mazināšanos un, ideālā variantā, tā izskaušanu. Pelēkā tirgus dēļ valsts budžetam garām aiziet miljoniem eiro. Noteikti jāturpina arī administratīvā sloga mazināšana, jo daudzas prasības joprojām ir «vēsturiskais mantojums», kas nav racionālas un efektīvas.

- Vai ir kas tāds, kas Jūs pēdējā laikā ir patiesi pārsteidzis – patīkami vai nepatīkami?

Pavisam nesen man bija iespēja piedalīties intervijās ar Vītolu fonda potenciālajiem stipendiātiem – astoņpadsmit gadus veciem jauniešiem, kuri tikko uzsākuši studijas universitātē. Fantastiski jaunieši ar skaidru vīziju par savu attīstību un lielu talantu, ļoti augstām darba spējām un lielu neatlaidību. Pēc intervijām noskaņojums bija ļoti pacilāts, jo šie jaunieši man sniedza pārliecību, ka valsts nākotne ir drošās rokās.

- Kurš ir Jūsu mīļākais ēdiens un dzēriens?

Cenšos neturēties pie vienas nemainīgas izvēles, jo man ļoti patīk ceļot gastronomiskajā pasaulē. Mīļākais dzēriens ir ūdens un vīni, bet vislabākie ēdieni ir tie, kuri ir gatavoti no augstas kvalitātes vietējiem sezonas produktiem – vienalga, vai tas ir Latvijā, Itālijā vai Francijā. Šobrīd, piemēram, manā topā ir viss rudens bagātību klāsts – bietes, topinambūri, ķirbji, kāļi. Un ir tik daudz iespēju, kā tos garšīgi pagatavot!

- Kura grāmata/filma/personība ir uz Jums atstājusi vislielāko ietekmi – profesionāli un personīgi?

Mani iedvesmo izcilība – neatkarīgi no tā, vai tas ir mūzikas vai mākslas šedevrs, vai pat kas izcils no vīnu pasaules. Vienmēr ir iedvesmojoši redzēt, ka kādam ir izdevies pietuvoties izcilībai, ieguldot pūles, enerģiju un neatlaidību. Tāpēc man nav viena konkrēta piemēra, cenšos iedvesmoties un mācīties no daudziem. Piemēram – Vestards Šimkus, Kristīne Opolais, Marks Rotko, Vudijs Alens, Mārtiņš Rītiņš. Šķiet, ar izcilības sasniegšanu ir tāpat kā ar vīziju – tai nekad nebūs galapunkta, tikai nepārtraukts ceļojums.

- Kur un kā vislabāk atpūsties pēc darba un smelties enerģiju?

Mana ģimene ir tā, kas mani uzlādē un sniedz enerģiju. Brīvajā laikā sportoju – skrienu un braucu ar velosipēdu. Patīk kalni - ziemā kopīgi ar ģimeni slēpojam, vasarā dodamies pārgājienos. Dažreiz, kad jāsakārto domas, palīdz vienkārša pastaiga.

- Izstāstiet, lūdzu, savu mīļāko anekdoti vai kādu smieklīgu/interesantu atgadījumu no dzīves/darba.

Lai tirgū atšķirtos un būtu nedaudz radošāki, 2013. gada sākumā īstenojām aktivitāti «Ar ceļabiedriem izdevīgāk!» – ideja vienkārša – jo vairāk braucēju automašīnā, jo lielāka atlaide degvielai. Mūsu klienti iepriecināja ar radošu pieeju, piemēram, kā trīs braucējus pieskaitījām arī jaunu ģimeni, kur trešais tikai vēderā, par oficiāliem pasažieriem pavisam noteikti bija kļuvuši arī suņi, kuri tika ņemti līdzi arī veikalā.

Viskomiskākais atgadījums šajā laikā – stacijā ienāk divi vīri un apgalvo, ka brauc trijatā. Pārdevējs pārjautājis, kur tad ir trešais pasažieris, un izrādās, ka vīri pārvietojas ar katafalku. Jāpiebilst, ka atlaide tika iedota par visiem trim pasažieriem, jo arī šādos gadījumos mūsu darbinieki neapjūk!

- Jūsu novēlējums db.lv lasītājiem.

Pamēģiniet iesākt rītu ar mērķi izdarīt kaut ko labu. Tiem nav jābūt grandioziem plāniem, jo pietiek ar nelielu apņemšanos. Piemēram, ko jauku pateikt tuvākā veikala pārdevējai vai novēlēt kolēģiem izdevušos nedēļas nogali. Jūs redzēsiet, ka pozitīva enerģija un smaids dara brīnumus.