Jaunākais izdevums

Šonedēļ Latvijas vērtspapīru tirgus piedzīvojis ļoti zīmīgu notikumu – pirmo reizi kopš 2004. gada Nasdaq Baltijas oficiālajam sarakstam pievienojies kāds mūsu valsts uzņēmums. Kaut kas tāds nebija noticis jau tik ilgi, ka ziņas par kāda Latvijas uzņēmuma IPO (sākotnējais publiskais akciju piedāvājums) liekas gluži vai stāsts no zinātniskās fantastikas romāna (vai arī kaut kas no vecā, noputējušā vēstures grāmatā aprakstītā).

Pēc ilgāka laika celmlauzis Latvijas uzņēmumu ceļā uz biržu pēc naudas ir tehnoloģiju uzņēmums HansaMatrix. Pieejamā informācija liecina, ka pēc šī uzņēmuma vērtspapīriem interese bijusi arī no atsevišķu Latvijas institucionālo investoru puses (bet ne visu). Proti, HansaMatrix vērtspapīrus iegādājušies gan Swedbank pensiju fondi, gan INLV fondi. Prieku par notiekošo neslēpj, piemēram, IPAS INLV Asset Management valdes priekšsēdētājs Andrejs Martinovs. «Skaidrs, ka vietējam akciju tirgum tas ir zīmīgs brīdis. Tirgū beidzot ir parādījies jauns emitents, kas ir iekļāvis savas akcijas biržā un piesaistījis kapitālu. Cerams, ka pie tā mūsu akciju tirgus attīstība neapstāsies, un šis notikums iedvesmos gan uzņēmējus savai attīstībai izvēlēties tieši kapitāla tirgu un biržas infrastruktūru, gan arī konsultantus, kas aktīvāk piedāvās saviem klientiem šādu kapitāla piesaistes vai «Exit» formu. Savukārt mums – institucionālajiem investoriem un pensiju pārvaldniekiem – šī diena ir zīmīga ar to, ka pēdējos «10+» gados tā ir bijusi vienīgā iespēja ieguldīt vietējā biznesā un vietējā ekonomikā nepastarpināti – tieši uzņēmuma kapitālā. Tas, kas notiek visapkārt Baltijā un pasaulē, beidzot ir noticis arī Latvijā. Ceru, ka tas izrādīsies kopējais mazais solis, kas novedīs pie turpmākā lēciena uz priekšu,» norāda A. Martinovs.

Visu rakstu Latvijas IPO ledlauzis lasiet 13. jūlija laikrakstā Dienas Bizness.

Komentāri

Pievienot komentāru
Investors

Saūda Arābijas troņa dārgums - Saudi Aramco - biržā

Jānis Šķupelis, 09.12.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rekordi paliek rekordi - decembra pirmajā daļā pasaule sagaidīja lielāko sākotnējo publisko akciju piedāvājumu (Initial public offering jeb IPO) vēsturē.

Par vietējās Rijādas biržas iespēju izmantošanu izšķīrās Saūda Arābijas naftas milzis Saudi Aramco. Tam ar šī procesa palīdzību izdevās piesaistīt līdzekļus gandrīz 26 miljardu ASV dolāru vērtībā, kas ir vairāk nekā līdzšinējais 2014. gada Alibaba rekords. Pēc šī IPO Saudi Aramco vērtība ir noteikta 1,7 triljonu ASV dolāru apmērā. Tādējādi tā ir kļuvusi par pašu vērtīgāko publisko kotēto biržas kompāniju pasaulē. Vēl ir tikai divas citas publiskas akciju kompānijas, kuru vērtība pārsniedz viena triljona ASV dolāru barjeru - Apple (1,18 triljoni ASV dolāri) un Microsoft (1,14 triljoni ASV dolāri). Katrā ziņā nu vērtīgākais pasaules uzņēmums tiks tirgots Rijādā nevis Ņujorkā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pasaulē sarosījušies veikt IPO – sevišķi Āzijā

Šogad pasaulē visai labs gads bijis sākotnējiem publiskajiem akciju piedāvājumiem (IPO). Kopš gada sākuma uz biržu devušās vairāk nekā 1450 kompānijas, kas ir par 50% vairāk nekā attiecīgajā periodā pērn, liecina Dealogic apkopotie dati. Tas nozīmē, ka IPO ziņā šis varētu būt darbīgākais gads kopš 2007. gada. Kopumā šādi uzņēmumi kopš janvāra sākuma ar biržas starpniecību globālā mērogā piesaistījuši līdzekļus 170 miljardu ASV dolāru apmērā, kas ir par 40% vairāk nekā attiecīgajā periodā iepriekšējā gadā.

IPO aktivitātes ziņā uz pārējā fona visai pārliecinoši izceļas Āzija. Aptuveni divas trešdaļas no visiem šā gada IPO notikušas šajā un Klusā okeāna valstu reģionā. Rezultātā jāsecina, ka šīs reģions visai spēji šajā ziņā apsteidzis Rietumvalstis, kļūstot par dominējošo pasaules daļu jaunajiem IPO. Sevišķi tas ir raksturīgs Ķīnai, kas pēdējo gadu laikā kļuvusi arvien bagātāka. Tiek ziņots, ka Āzijas bagātie indivīdi meklē veidus, kā diversificēt savu kapitālu. Jau pagājušogad Āzijas miljardieru skaits pirmo reizi vēsturē pārsniedza ASV šādu indivīdu skaitu (pieaugums galvenokārt ir uz Ķīnas rēķina). Pieejamie dati liecina, ka šogad sākotnējo publisko akciju piedāvājumu realizējuši gandrīz 380 Ķīnas uzņēmumi. Tādējādi šīs valsts IPO šogad veido ceturto daļu no visiem šādiem gadījumiem (piemēram, 2014. gadā tie bija 10%). Vēl liela interese par sākotnējiem publiskajiem akciju piedāvājumiem bijusi Indijā un Dienvidkorejā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Investors

Sarukusi sākotnējo publisko piedāvājumu tirgus aktivitāte

Jānis Šķupelis, 01.10.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Cementējoties pieņēmumiem par pasaules ekonomikas izaugsmes palēnināšanos, pēdējā laikā rukusi sākotnējo publisko piedāvājumu (IPO) tirgus aktivitāte.

Šogad līdz šim pasaules biržās savu akciju piedāvājumu veikuši 845 uzņēmumi, kas ir par 25% mazāk nekā attiecīgajā periodā pērn. Tas ir arī zemākais šāds skaits trīs gados, liecina Dealogic apkopotie dati. Kompānijas šogad ar šo IPO palīdzību piesaistījušas līdzekļus 116 miljardu ASV dolāru apmērā, kas ir par 23% mazāk nekā vēl pirms gada (un mazākais apjoms kopš 2016. gada).

Spējāk jaunu IPO skaits pa bremzēm uzspiedis trešajā ceturksnī, un pārsvarā kā galvenie iemesli šādam kritumam tiek izcelta neskaidrība, kas saistīta ar to pašu ekonomikas sabremzēšanos, tirdzniecības kariem, Brexit procesu, ģeopolitiskajiem saasinājumiem, protestiem Āzijā utt. Valdot šādam fonam, daudzu pārliecība par nākotni sarūk, kas attiecīgi liek atlikt plānus par došanos uz biržu uz vēlāku laiku, jo pārliecība ir, ka tad naudas piesaistes process būs veiksmīgāks. «IPO tirgū neesmu redzējis lielāku neskaidrību vairāk nekā 20 gadus. Neskaidrība rada volatilitāti, un tam ir negatīva korelācija ar IPO aktivitāti,» FT klāsta EY eksperti.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

SoftBank ar mobilo sakaru struktūrvienības IPO plāno iegūt 23 miljardus dolāru

LETA, 10.12.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Japānas telekomunikāciju uzņēmums «SoftBank» nākamajā nedēļā Tokijas fondu biržā paredzētajā mobilo sakaru struktūrvienības akciju sākotnējā publiskajā piedāvājumā (IPO) plāno piesaistīt finansējumu vairāk nekā 23 miljardu dolāru (20,2 miljardu eiro) apmērā, un šis varētu kļūt par pēdējos gados vienu no lielākajiem tehnoloģiju uzņēmumu IPO.

Kompānija pirmdien apstiprināja, ka plāno piedāvāt 1,76 miljardus mobilo sakaru struktūrvienības akciju par 1500 jenām (11,6 eiro) par akciju.

Šis IPO palīdzēs «SoftBank» iegūt finanšu līdzekļus laikā, kad tas aizvien vairāk pārvērš savu darbību par investīciju uzņēmumu.

Struktūrvienības IPO tiks īstenots 19.decembrī, un pēc tā «SoftBank» piederēs aptuveni 63% mobilo sakaru struktūrvienības akciju.

Piedāvājumā noteiktā akciju cena novērtē struktūrvienību vairāk nekā septiņu triljonu jenu apmērā, un šis varētu kļūt par Japānas lielāko IPO.

«SoftBank» jau februārī paziņoja par plāniem realizēt mobilo sakaru struktūrvienības IPO. Uzņēmums skaidro, ka akciju kotēšana fondu biržā nodrošinās struktūrvienībai lielāku pārvaldes autonomiju, lai attīstītu savu izaugsmes stratēģiju.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šā gada pirmajā pusē pasaulē noticis par 28% mazāk sākotnējo publisko piedāvājumu darījumu nekā pērnā gada pirmajā pusē, liecina jaunākais EY (agrāk Ernst & Young) sākotnējo publisko piedāvājumu (IPO) pētījums Global IPO Trends: Q2 2019.

Kopumā šī gada pirmajos sešos mēnešos 507 IPO darījumos pasaulē investori ieguldījuši 71,9 miljardus ASV dolāru, kas arī ir par 28% mazāk kā līdzīgā periodā 2018. gadā.

Eiropā sākotnējo piedāvājumu skaits šī gada pirmajā pusē ir krities par 44%, bet piesaistīto investīciju apjoms ir par 48% mazāks, salīdzinot ar pagājušā gada pirmo pusi.

«Šogad turpinājās pērnā gada tendence, kad tirgū nonāca liels skaits tā saucamo «vienradžu», jeb privātu kompāniju, kuru vērtējums pārsniedz miljardu ASV dolāru. Uber un Lyft IPO darījumi šī gada pavasarī piesaistīja milzīgu tirgus uzmanību un joprojām tirgū tiek gaidīta citu populāru jaunu biznesa modeļu un tehnoloģiju zīmolu ienākšana, taču vispārējais ekonomikas noskaņojums paliek piesardzīgs. Tirdzniecības tarifu konflikti un ģeopolitisks saspīlējums atstāj negatīvu iespaidu arī uz sākotnējo piedāvājumu tirgu, kurā lielu nozīmi ierasti spēlē finanšu tirgu izaugsme un stabilitāte, kā arī uzņēmumu ieņēmumu un peļņas gaidas. Jūtīgā vidē nākotnes perspektīva neizbēgami tiek vērtēta piesardzīgāk,» saka Guntars Krols, EY Partneris, darījumu un finanšu konsultāciju prakses vadītājs Baltijas valstīs un Polijā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Investors

SoftBank mobilo sakaru struktūrvienības IPO kļuvis par vēsturiski otro lielāko

LETA, 19.12.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Japānas telekomunikāciju uzņēmums «SoftBank» ceturtdien Tokijas fondu biržā īstenojis mobilo sakaru struktūrvienības akciju sākotnējo publisko piedāvājumu (IPO), kas kļuvis par visu laiku pasaulē otru lielāko.

«SoftBank» norāda, ka struktūrvienības IPO piesaistījis 2,65 triljonu jenu (20,7 miljardu eiro) finansējumu, šim kļūstot par Japānas visu laiku lielāko un pasaulē otru lielāko IPO pēc «Alibaba» debijas biržā 2014.gadā.

Struktūrvienības «SoftBank Corp.» akcijas cena tirdzniecības sesijas noslēgumā gan bija nokritusies par 14,5% - līdz 1282 jenām, salīdzinot ar IPO noteikto cenu 1500 jenu apmērā.

Analītiķi akciju cenas kritumu skaidro ar šā mēneša sākumā piedzīvoto tehnisko kļūmi, kuras dēļ desmitiem miljonu «SoftBank» un Lielbritānijas mobilo sakaru operatora O2 klienti nespēja piekļūt datiem.

Tāpat negatīvu ietekmi radījušas arī drošības bažas saistībā ar Ķīnas tehnoloģiju uzņēmumu «Huawei», kura ražotās detaļas izmanto «SoftBank».

Komentāri

Pievienot komentāru
Tehnoloģijas

Uber biržas debijā plāno sasniegt 90 miljardu dolāru tirgus vērtību

LETA, 26.04.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

ASV kopbraukšanas pakalpojumu kompānija «Uber» plāno debitēt fondu biržā ar akcijas cenu, kas uzņēmumu novērtētu aptuveni 80-90 miljardu dolāru (71,9-80,9 miljardu eiro) apmērā, ceturtdien vēstīja ziņu aģentūra «Bloomberg».

«Uber» ilgi gaidītais akciju sākotnējais publiskais piedāvājums (IPO) tiek paredzēts nākamajā mēnesī, un «Bloomberg», atsaucoties uz anonīmiem informācijas avotiem, norāda, ka kompānija plāno akcijai noteikt 44-50 dolāru cenu.

Iepriekš analītiķi gan bija izteikuši varbūtību, ka «Uber» tirgus vērtība IPO varētu sasniegt 100 miljardus dolāru.

Kā ziņots, «Uber» 11.aprīlī iesniedza pieteikumu ilgi gaidītajam IPO, kas varētu būt pēdējos gados tehnoloģiju nozarē lielākais.

ASV Vērtspapīru un biržu komisijā (SEC) iesniegtajā pieteikumā gan nebija minēta konkrēta informācija par plānoto akciju pārdošanas cenu vai datumu IPO īstenošanai.

Iepriekš mediji vēstīja, ka «Uber» fondu biržas debijā plāno iegūt aptuveni desmit miljardus dolāru.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kamēr vien kompānija pati saprot, kas tai būtu jāizdara, lai tā nonāktu pie peļņas, peļņas gūšanai nevajadzētu notikt uz izaugsmes rēķina. Tā sarunā par globālajiem un Eiropas akciju tirgiem db.lv saka par Eiropas uzņēmumu kotāciju Ziemeļvalstīs un Baltijā atbildīgais Nasdaq vecākais viceprezidents Adams Kostjals (Adam Kostyal).

Viņa vērtējumā pēdējos dažos gados finanšu tirgos ir izveidojusies ideālajai tuva situācija sākotnējiem publiskajiem piedāvājumiem jeb IPO. Tā aizvien var vērtēt arī par spīti notikumiem vairāku mēnešu garumā ar tarifu kariem un diskusijām par Irānas kodolprogrammas līgumu un sankcijām, kas līdzi nes nenoteiktību – IPO tirgus lielāko ienaidnieci.

Šovasar Ziemeļvalstīs un Baltijā Nasdaq biržās kotēto kompāniju skaits ir pārsniedzis tūkstoti. Gada laikā (līdz 7. augustam) Nasdaq Baltijas un Ziemeļvalstu biržās to oficiālajos un First North sarakstos ir 59 jaunpienācēji, un kompāniju kopējais piesaistītais kapitāls ir 2,643 miljardi EUR.

Komentāri

Pievienot komentāru
Bankas

Igauņu pieredzes stāsts: mazumtirdzniecības vidē integrēta banka

Jānis Šķupelis, 22.11.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Igaunijas "Coop Pank" ziņojusi par sava akciju sākotnējā publiskā piedāvājuma (IPO) nosacījumiem – plānots emitēt 32,2 milj. jaunu akciju, iegūstot papildu kapitālu 37 milj. eiro apmērā bankas tālākās attīstības finansēšanai.

Jau kopš 18. novembra sācies parakstīšanās periods jaunajām uzņēmuma akcijām, un tas turpināsies līdz nākamās nedēļas beigām. "Dienas Biznesam" bija iespēja satikties ar bankas vadītāju Margusu Rinku (Margus Rink).

Pastāstiet nedaudz par "Coop Pank".

Domāju, ka vispirms jāvelta daži komentāri pašam "Coop". Tas ir starptautisks patērētāju kooperatīvu zīmols. Jūs to varat atrast visur pasaulē. Tas ļoti spēcīgs ir Itālijā; to var atrast arī Ķīnā, Vjetnamā un daudz kur citur. Ļoti svarīgi ir tas, ka šis "Coop" zīmols katrā valsī pieder tieši vietējiem tās cilvēkiem. Tādējādi Igaunijā, lai gan mēs lietojam šo starptautisko zīmolu, "Coop" bizness pieder pašiem igauņiem. Mūsu banka ir igauņu banka, lai gan ir bijuši klienti, kas prasa - vai investori tomēr nav no citām valstīm? Piemēram, vai šī nav kāda Itālijas banka, jo "Coop" zīmols tika manīts arī tur. Galvenais šī kooperatīva mērķis ir apmierināt savu dalībnieku vajadzības. Tikai otrais mērķis ir nopelnīt. Savukārt, piemēram, "Rimi" tas ir otrādāk – vispirms nopelnīt un varbūt pēc tam investēt arī sabiedrībā. Tie ir dažādi biznesa modeļi.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas nacionālā lidsabiedrība "airBaltic" pašreiz akcijas biržā plāno kotēt 2022.gada beigās vai 2023.gada sākumā, intervijā aģentūrai LETA pastāstīja lidsabiedrības valdes priekšsēdētājs Martins Gauss.

Viņš skaidroja, ka brīdī, kad "airBaltic" devās pie valdības prasīt atbalstu, bija skaidrs, ka uzņēmuma akcijas tiks kotētas biržā un tiks rīkots akciju sākotnējais piedāvājums (IPO).

"Valdība paziņoja, ka vēlas mūsu piedāvājumu sešu mēnešu laikā, bet pašai valdībai Eiropas Komisijai risinājums ir jāiesniedz 12 mēnešu laikā. Pašlaik mūsu biznesa plāns paredz, ka mums ir jāsasniedz noteikti finanšu rezultāti, kas tālāk noved pie akciju kotācijas biržā," pauda Gauss, skaidrojot, ka tad valsts varēs pārdot daļu akciju, lai saņemtu vismaz 250 miljonus eiro.

Savukārt IPO laiks ir atkarīgs no labvēlīgākas situācijas tirgos. "Mēs paši plānojam, ka 2021.gada beigās varētu rīkot konkursu, lai piesaistītu investīciju bankas IPO sarīkošanai.

Komentāri

Pievienot komentāru
Investors

SoftBank varētu īstenot vienu no pēdējo gadu lielākajiem tehnoloģiju kompāniju IPO

LETA, 12.11.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Japānas telekomunikāciju uzņēmums SoftBank nākamajā mēnesī Tokijas fondu biržā īstenos mobilo sakaru struktūrvienības akciju sākotnējo publisko piedāvājumu (IPO), un šis varētu kļūt par pēdējos gados vienu no lielākajiem tehnoloģiju uzņēmumu IPO.

Kompānija norāda, ka IPO tiks īstenots 19.decembrī un tajā tiks piedāvāti 1,6 miljardi mobilo sakaru struktūrvienības akciju par 1500 jenām (11,6 eiro) par akciju. Tādējādi struktūrvienības vērtība varētu sasniegt 7,18 triljonus jenu (55,5 miljardus eiro), šim kļūstot par Japānas lielāko IPO.

SoftBank jau februārī paziņoja par plāniem realizēt mobilo sakaru struktūrvienības IPO. Uzņēmums skaidro, ka akciju kotēšana fondu biržā nodrošinās struktūrvienībai lielāku pārvaldes autonomiju, lai attīstītu savu izaugsmes stratēģiju.

Komentāri

Pievienot komentāru
Investors

Eksperts: Latvijā IPO ir inovācija un Madara varētu būt flagmanis

Rūta Lapiņa, 08.11.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā kompāniju IPO (akciju sākotnējais publiskais piedāvājums) ir inovācija, bet tādi uzņēmumi kā AS «MADARA Cosmetics»(«Madara»), kas nule kā to realizējusi, kā arī «HansaMatrix», kas pērn veikusi privāto akciju izvietojumu, varētu būt piemēri citām kompānijām, ikgadējā laikraksta «Dienas Bizness» rīkotajā konferencē «Biznesa prognozes» trešdien sacīja «Eversheds Sutherland Bitāns» vecākais jurists Toms Puriņš.

«Skatoties Latvijas līmenī, IPO ir inovācija, tas ir retums. Arī Somijā pirms 8-9 gadiem tas bija retums, kam sekoja pirmais flagmanis, uz ko «pavilkās» citi, un tā lieta aizgāja. Latvijā «Madara» varētu būt šis piemērs, tāpat kā «HansaMatrix»,» sacīja T. Puriņš.

«Eversheds Sutherland Bitāns» ir Baltijas sertificētais konsultants «First North» tirgū. T. Puriņš atzīmē, ka viena lieta ir finansējuma piesaiste, otra - rast sinerģijas, «tīkloties» savstarpēji. «Jebkurā gadījumā, kad tiek piesaistīts finansējums, tiek iegūta pieredze, «networkings», skats no malas. Tas ir ļoti svarīgi. «Madaras» gadījumā pamatideja nāca no menedžmenta, atbalsts no konsultantiem, investīciju baņķieriem. Tā ir tā sinerģija, kad visi apvienojas kopīga mērķa vārdā,» atzina T. Puriņš.

Komentāri

Pievienot komentāru
Investors

Alibaba sākotnējā piedāvājumā Honkongas biržā plāno piesaistīt 13 miljardus dolāru

LETA, 20.11.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ķīnas interneta tirdzniecības kompānija "Alibaba" trešdien paziņoja, ka varētu piesaistīt gandrīz 13 miljardu ASV dolāru (11,7 miljardu eiro) finansējumu, kotējot akcijas Honkongas fondu biržā, kas varētu būt lielākais akciju sākotnējais publiskais piedāvājums (IPO) Honkongā gandrīz pēdējo desmit gadu laikā.

Uzņēmums norāda, ka investoriem pārdos 500 miljonus akciju par 176 Honkongas dolāriem (20,29 eiro) gabalā. Tas "Alibaba" nodrošinātu 11 miljardus ASV dolāru, taču, ja uzņēmums nolems pārdot vēl papildu 75 miljonus akciju, kompānija varētu iegūt 12,9 miljardus dolāru.

ASV akciju biržā kotētais uzņēmums IPO Honkongas fondu tirgū plānoja īstenot jau vasarā, taču Honkongā notiekošo protestu, kā arī Ķīnas un ASV tirdzniecības nesaskaņu dēļ šī iecere tika atlikta. "Alibaba" Ņujorkas fondu biržā debitēja 2014.gadā, īstenojot lielāko IPO, kurā tika iegūti 25 miljardi dolāru.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pasaulē

Snapchat nākamgad plāno debitēt akciju biržā

LETA, 07.10.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

ASV uzņēmums Snap, kam pieder ziņapmaiņas pakalpojums Snapchat, gatavojas 2017.gadā debitēt akciju biržā, ziņo laikraksts Wall Street Journal.

Laikraksts norāda, ka kompānijas akciju sākotnējais publiskais piedāvājums (IPO) varētu būt gatavs līdz martam.

Šis IPO Snap novērtētu vairāk nekā 25 miljardu dolāru (22,3 miljardu eiro) apmērā, padarot to par lielāko debiju ASV akciju biržā kopš 2014.gada, kad IPO īstenoja Ķīnas interneta uzņēmums Alibaba.

Snap lēš, ka tā pakalpojumam Snapchat ir vairāk nekā 100 miljoni lietotāju visā pasaulē. Lai arī uzņēmuma finanšu pārskats nav publiski pieejams, tirgus izpētes kompānija eMarketer lēš, ka "Snapchat" nākamgad reklāmas ienākumos gūs gandrīz vienu miljardu dolāru.

Snapchat 2011.gadā izstrādāja studentu grupa no Stenforda Universitātes. Aplikācija ļauj lietotājiem sazināties, izmantojot uzņemtus fotoattēlus, video un tekstu. Nosūtītās ziņas tiek izdzēstas dažas sekundes pēc to aplūkošanas.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pasaulē

Philips ar spuldžu ražošanas biznesa akciju IPO cer iegūt gandrīz miljardu eiro

LETA--AFP, 16.05.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nīderlandes elektronikas kompānija Philips pirmdien paziņoja, ka biržā kotēs 25% spuldžu ražošanas biznesa akciju, akciju sākotnējā publiskajā piedāvājumā (IPO) cerot iegūt gandrīz vienu miljardu eiro.

Uzņēmums norāda, ka 27.maijā paredzētajā IPO kotēs aptuveni 37,5 miljonus akciju, paredzot iegūt aptuveni 694-970 miljonus eiro.

Philips 2014.gadā pavēstīja, ka vēlas uzņēmumu sadalīt divās daļās, atdalot medicīnas aprīkojuma un spuldžu ražošanas biznesu.

Taču kopš tā laika uzņēmums aplūkojis dažādas iespējas, svārstoties starp spuldžu ražošanas biznesa tiešu pārdošanu un IPO.

Spuldžu ražošanas biznesa IPO cenu paredzēts noteikt 18,5-22,5 eiro apmērā par vienu akciju, kas biznesa vērtību noteiks aptuveni 2,78-3,38 miljardu eiro apmērā.

Philips dibināts 1891.gadā, un tas gadiem ilgi specializējās spuldžu un vēlāk televizoru ražošanā. Taču pēdējā desmitgadē uzņēmums dažādojis darbību, ražojot arī medicīnas aprīkojumu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rietumvalstu akciju tirgi tiek raksturoti kā sirmāki, kas daļēji izskaidrojot zemāko cenu svārstīgumu.

Lielākos Rietumvalstu akciju tirgus var mēģināt raksturot visai dažādos veidos. Nozares eksperti samanījuši, ka viens no vārdiem, kā raksturot šos tirgus, esot arī – «vecāki». Proti, pēdējo gadu laikā sākotnējo publisko akciju piedāvājumu (Initial Public Offering jeb IPO) tirgus, lai gan atguvies, nav bijis diez ko aktīvs, kas nozīmē, ka uz biržu nāk maz jaunu, svaigu uzņēmumu. Savukārt tie, kas tomēr šādu soli sper, tāpat jau mēdz būt nosacīti vecāki un sevi pierādījuši uzņēmumi. Bloomberg raksta, ka vidējais ASV listēto kompāniju vecums pakāpeniski audzis jau 30 gadus. Šobrīd tas ir sasniedzis 20 gadus, kas ir aptuveni divas reizes vairāk nekā bija 1997. gadā, kad brieda interneta akciju burbulis.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Spēles Angry Birds radītājs – kompānija Rovio Entertainment Oy plāno veikt sākotnējo publisko piedāvājumu Helsinku biržā, lai piesaistītu līdzekļus kompānijas atdzimšanai septiņus gadus pēc tam, kad tā laida tirgū savu populārāko mobilo telefonu spēli, raksta Bloomberg.

IPO laikā tiks piedāvātas jaunas akcijas aptuveni 30 miljonu eiro vērtībā, taču uzņēmums neatklāj kopējos pārdošanas apjomus. Neoficiāli dati liecina, ka IPO apjoms varētu sasniegt 400 miljonus dolāru. Kompānijas kopējā vērtība, īstenojot IPO var sasniegt aptuveni 2 miljardus dolāru.

Mobilo tālruņu spēļu radītāji nereti nespēj atkārtot pirmās spēles gūtos panākumus, un vairāku kompāniju akcijas cenas pēc IPO ir sarukušas.

Saņemtā nauda var palīdzēt kompānijai finansēt arī Angry Birds Movie 2 uzņemšanu, kas plānota 2019.gadā. Kompānijas pirmā franšīzes filma tika rādīta pērn, iekasējot aptuveni 350 miljonus dolāru.

Rovio, kas ir Somijas kompānija, apgrozījums šā gada otrajā ceturksnī sasniedza 86,2 miljonus eiro, kas ir par 94% vairāk nekā pirms gada, bet spēļu biznesa daļa palielinājās par 65% līdz 61,3 miljoniem eiro.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Paziņos Baltijas M&A un privātā kapitāla balvu ieguvējus

Elīza Grīnberga, speciāli DB, 17.10.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ceturtdien, 18.oktobrī Baltijas M&A un privātā kapitāla foruma 2018 laikā tiks paziņoti Baltijas M&A un privātā kapitāla balvu ieguvēji.

Pirmie seši mēneši Baltijā 2018. gadā uzņēmumu pirkšanas un pārdošanas (M&A) nozarē aizvadīti aktīvi, liecina Prudentia M&A Folio dati. Šā gada pirmajā pusgadā kopumā tika izziņoti 137 M&A darījumi, kur vismaz vienu no darījuma pusēm pārstāv kāda no Baltijas valstīm. Ja salīdzina 2018. gada pirmos sešus mēnešus ar šo pašu periodu 2017. gadā, tad šogad M&A nozare Baltijā bijusi par 26 darījumiem jeb 23% piesātinātāka. 2018. gada pirmajos sešos mēnešos 28 Baltijas M&A darījumiem bija publiski pieejamas vērtības, kuru akumulētā summa bija aptuveni 976,3 milj. EUR. Lielāko trīs darījumu vērtība aizņem aptuveni 70% no kopējās publiski pieejamās darījumu summas Baltijas M&A sektorā. 2018. gadā pirmajos sešos mēnešos izziņotie darījumi pārsvarā bija Baltijas reģiona ietvaros, veidojot 54% no kopā izziņotajiem M&A darījumiem. Vienas valsts ietvaros pārliecinoši aktīvākā bija Igaunija, kur tika izziņoti 32 M&A darījuma, kam sekoja Lietuva un Latvija ar attiecīgi 24 un 7 izziņotiem M&A darījumiem. Toties tieši Latvijas uzņēmumi analizētajā periodā bija visizplatītākie starptautisko investoru lokā. 15 izziņotajos M&A darījumos Latvijas uzņēmumu iegādājās ārpus Baltijas bāzēts uzņēmums, Lietuvā un Igaunijā šāda tipa M&A darījumi tika izziņoti attiecīgi 12 un 8 reizes.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ķīnas interneta tirdzniecības kompānija "Alibaba" otrdien ar akciju sākotnējo publisko piedāvājumu (IPO) veiksmīgi debitēja Honkongas fondu biržā.

Uzņēmums investoriem piedāvāja 500 miljonus akciju un piesaistīja 88 miljardus Honkongas dolāru (10,2 miljardus eiro), kas ir lielākais IPO kopš 2010.gada.

Ja "Alibaba"nolems pārdot vēl papildu 75 miljonus akciju, kompānija varētu iegūt 101,2 miljardus dolāru. "Alibaba" skaidro, ka šie ienākumi tiks izmantoti, lai realizētu pasākumus lietotāju skaita palielināšanai, veicinātu digitālu transformāciju, kā arī nodrošinātu inovācijas un investīcijas ilgtermiņā. ASV akciju biržā kotētais uzņēmums IPO Honkongas fondu tirgū plānoja īstenot jau vasarā, taču Honkongā notiekošo protestu, kā arī Ķīnas un ASV tirdzniecības nesaskaņu dēļ šī iecere tika atlikta.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kapitāls Baltijā uzkrājas - cilvēkiem paliek pāri nauda, nosedzot ikdienas vajadzības, un viņi sāk domāt, kur izvietot brīvos līdzekļus. Savukārt banku tirgus ir mainījies - līdz šim ierastajam finansējuma veidam piekļūt ir aizvien grūtāk, tādēļ pieaug alternatīvo finansētāju loma tirgū, intervijā stāsta Redgate Capital Jānis Dubrovskis.

Nereti dzirdams, ka uzņēmumi vēlas attīstīties, taču nepieciešams ārējais finansējums. Kāda situācija patlaban ir aizņēmumu tirgū un kur ņemt naudu tālākai izaugsmei?

Banku tirgus nenoliedzami ir mainījies, pieaugusi regulācija ne tikai nelegāli iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanas virzienā, bet arī augušas kapitāla pietiekamības, likviditātes un citas prasības, kas būtiski sarežģījušas situāciju tirgū. Pēdējo gadu laikā banku tirgus ir konsolidējies – banku skaits it kā aizvien ir liels, taču faktiski tās bankas, kas ir gatavas kreditēt Baltijas uzņēmumus un reāli izsniedz kredītus, ir palikušas vien 5-6. Lielajiem uzņēmumiem situācija ir vēl sarežģītāka, jo pastāv kapitāla ierobežojumi – viens kredīts vienam aizņēmējam nedrīkst pārsniegt ceturtdaļu kapitāla, bet tik lielas summas reti kura banka aizdod, un visbiežāk šie limiti ir vēl daudz mazāki. Tāpat pēdējo pāris gadu laikā no tirgus aizgājušas arī vairākas bankas, kas aktīvi kreditēja uzņēmumus. Daudzi uzņēmumi, kuriem ik pa laikam jārefinansē kredīts vai jāatjauno ilgtermiņa kredīts, saskaras ar situāciju, ka aizdevumu likmes ir pieaugušas.

Komentāri

Pievienot komentāru
Investors

Eksperts: Madara Cosmetics jāturpina strādāt tiešā veidā ar potenciālajiem ieguldītājiem

Db.lv, 23.11.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēdējā gada laikā AS Madara Cosmetics akciju cena ir bijusi stabila, kas ir daļēji pateicoties tirgus uzturētāja iesaistei, komentē Amenda Markets valdes loceklis Arturs Miezis.

Tirgus uzturētājs ir palīdzējis izvairīties no haotiskām akcijas cenas kustībām gan uz augšu, gan uz leju, kas ir akūta problēma citu emitentu akcijām. Tomēr, tāpat aptuveni katrā trešajā dienā darījumi netika veikti vispār, savukārt pārējās dienās tika veikti tikai vidēji divi darījumi dienā.

«Diemžēl ne bankas, ne brokeru sabiedrības nebūs tās, kas aktīvi piedāvās ieguldīt vai tirgoties ar Madara akcijām. Līdz ar to, uzņēmumam ir jāturpina strādāt pa tiešo ar potenciālajiem ieguldītājiem, tajā skaitā uzrunājot savus klientus, kā jau tas tika darīts pirms IPO,» iesaka eksperts.

«Kopumā skatoties, uzņēmums uzrāda izaugsmi gan apgrozījuma, gan peļņas ziņā, tomēr uzņēmuma vadība ir bijusi ļoti lēna ar ieguldījumu veikšanu attīstībā. Pirms gada IPO piesaistītais papildus kapitāls joprojām stāv bankas kontos. Daļa līdzekļu pat ir ieguldīti obligācijās, kas noteikti nav tas, ko sagaida ieguldītāji, kas piedalījās IPO. Pēc kapitāla palielināšanas būtiski ir samazinājusies atdeve uz kapitālu, tāpēc piesaistītie līdzekļi ir, vai nu jāiegulda attīstībā, vai arī jāatgriež akcionāriem,» norāda eksperts.

Komentāri

Pievienot komentāru
Investors

IPO tirgus sasalums

Jānis Šķupelis, 22.02.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

IPO tirgus šogad inerts – sabiedējusi situācija finanšu tirgū, pirmdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.

Riska apetītei pasaulē esot neskaidrai un piezemētai, nekādi pozitīvie pavērsieni nav notikuši arī sākotnējo publisko akciju piedāvājumu (Initial Public Offering jeb IPO) tirgū. Līdz ar vispārējo cenu samazināšanos daudzu kompāniju, kas lēmušas par soli biržas virzienā, akciju cenas sarukušas. Šāda aina, domājams, attur gan kompāniju vadību no plāniem savu uzņēmumu kotēt biržā, gan investorus no šādu akciju pirkšanas.

The Wall Street Journal (WSJ) apkopojis datus, kas liecina, ka no 175 kompānijām, kas pagājušajā gadā debitēja ASV akciju tirgū, veseliem 70% akciju cena šobrīd atrodas zem IPO akcijas vērtības līmeņa. Vidēji šo kompāniju akciju vērtība ir sarukusi par 20%, kas nav pārāk iepriecinošs rādītājs.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Madara Cosmetics akcijas 10. novembrī iekļautas Nasdaq Riga alternatīvajā tirgū First North, informē biržas pārstāvji.

Šogad šis ir otrais jaunais uzņēmums First North Baltijas akciju sarakstā.

Madara Cosmetics akciju kotācija biržā tiek uzsākta pēc uzņēmuma akciju publiskā piedāvājuma, kas noslēdzās 2017. gada 3. novembrī. Apjoms pieprasījumam pēc akcijām pārsniedza piedāvāto apjomu 2.6 reizes. Visas šobrīd uzņēmuma emitētās akcijas tika iekļautas Nasdaq First North Baltijas akciju sarakstā.

Uzņēmums Madara Cosmetics dibināts 2006. gadā un ir celmlauzis dabīgās kosmētikas segmentā vietējā tirgū. Uzņēmumam pieder viena no modernākajām kosmētikas ražotnēm Ziemeļeiropā ar savu pētniecības-izstrādes nodaļu un laboratoriju, un visa produkcija tiek ražota Latvijā, nodrošinot 100% kontroli pār visiem ražošanas posmiem. Gan izejvielas, gan kosmētikas formulas ir ECOCERT/Cosmos sertificētas, un arī ražošanas procesi sertificēti saskaņā ar starptautiskajiem GMP un ISO standartiem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Investors

Šodien Madara Cosmetics papildina biržas uzņēmumu sarakstu

Jānis Šķupelis, 10.11.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šodien Madara Cosmetics ieskandina biržas zvanu. Tas nozīmē, ka investori oficiāli varēs sākt pirkt un pārdot šī uzņēmuma akcijas. Madara Cosmetics valdes loceklis un līdzīpašnieks Uldis Iltners atklāj, ka sākotnējais publiskais piedāvājums (IPO) bija ļoti veiksmīgs, kura laikā pieprasījums pēc akcijām aptuveni divas ar pusi reizes pārsniedza piedāvājumu. Turklāt skaitliski liela daļa no investoriem bijuši privātie ieguldītāji no Latvijas.

Fragments no intervijas:

Pastāstiet, kādu pieredzi esat guvuši!

To, ka birža mums varētu būt piemērota platforma, identificējām pasen – jau pirms kādiem četriem, pieciem gadiem. Tad arī sākām iegūt informāciju un gatavoties šim procesam. Pagājušā gada sākumā nolēmām, ka mēs uz to iesim. Jāteic, ka process uzņēmumam, kas ir SIA un kurš ar to nav saskāries, ir gana sarežģīts un laikietilpīgs. Pagājušajā gadā lielu daļu laika aizņēma uzņēmuma reorganizācija. Ja uzņēmums nav akciju sabiedrība, tad reorganizācija no SIA uz akciju sabiedrību aizņem gandrīz pusgadu, ko varētu uzskatīt par zināmu likumdošanas šķērsli, ja gribētos biržā būt ātrāk. Šā gada sākumā uzņēmums kļuva par akciju sabiedrību, un pēc tam strādājām pie publiskā piedāvājuma prospekta, kas arī aizņēma gana daudz laika, jo atbilstoši regulām tajā ir jāiekļauj noteiktas sadaļas. Tas viss vēl jāapstiprina Finanšu un kapitāla tirgus komisijai, un paralēli notiek sarunas arī ar biržu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

ASV kopbraukšanas pakalpojumu kompānija Uber iecerējusi 2019.gadā īstenot akciju sākotnējo publisko piedāvājumu (IPO) un šie plāni nav atkarīgi no jauna Japānas telekomunikāciju uzņēmuma SoftBank finansējuma, paziņojis Uber vadītājs Dara Hosrovšahi.

Laikraksta New York Times rīkotā konferencē viņš norādījis, ka «2019.gads ir noteiktais mērķis», un kompānijas līdzdibinātājs un bijušais vadītājs Treviss Kalaniks, kā arī pārējie padomes locekļi piekrituši IPO plāniem.

Hosrovšahi arī pavēstījis, ka vienošanās par SoftBank investīcijām joprojām tiek izstrādāta un tā nav saistīta ar IPO ieceri.

Paredzēts, ka SoftBank kļūs par nozīmīgu Uber investoru.

Komentāri

Pievienot komentāru