Citas ziņas

Polijas degvielas ērglis Orlen medīs Latvijā

Madara Laicāne, Miks Lūsis, Db, 08.10.2008

Latvijā ir jāsāk ar Rīgu, lai attīstītu brendu un domātu par tālāku attīstību. Tirgus iekarošanu nevar sākt ar perifēriju — rajonu apgūšana varētu būt otrais posms, uzsver Latvijas Degvielas tirgotāju asociācijas valdes priekšsēdētājs Ojārs Karčevskis.

Jaunākais izdevums

PKN Orlen tuvāko nedēļu laikā sola atklāt konkrētus plānus par ienākšanu Latvijas degvielas mazumtirdzniecībā.

Veicot Latvijas tirgus izpēti, PKN Orlen veikusi pārrunas ar vairākiem Latvijas degvielas tirgotājiem, visticamāk, apspriežot to iespējamo iegādi, uzzināja Db. "Mēs arvien vēl esam ieinteresēti Latvijas tirgū, taču detalizētāka informācija tiks publiskota dažu nedēļu laikā," Db paskaidroja PKN Orlen preses pārstāvis Davids Pekažs (Dawid Piekarz). Savukārt vairāki Latvijas degvielas tirgus dalībnieki pieļauj, ka Orlen uz Latviju nenāks.

Atklās kārtis

Baltijas valstīs vienīgā naftas pārstrādes kompleksa Mažeiķu nafta īpašnieks PKN Orlen savus plānus par ienākšanu Latvijas degvielas mazumtirdzniecībā līdz šim nav slēpis, bet nav arī konkretizējis. Grupas stratēģijā 2007. - 2012. gadam minēts, ka līdz 2012. gadam paredzēts sasniegt vismaz 20% līdzdalību Baltijas valstu tirgos. PKN Orlen vadītāja vietnieks Voicehs Heidels (Wojciech Heydel) iepriekš (Db, 10.09.2007.) aģentūrai Reuters norādīja, ka Lietuvas un Latvijas degvielas mazumtirdzniecības tirgū plāno iegūt 10 - 15%. Nedz Latvijas tirgus iekarošanai atvēlēto naudas summu, nedz Latvijā plānoto DUS skaitu D. Pekažs joprojām atklāt nevēlējās, norādot, ka uz šiem un citiem jautājumiem atbildes taps zināmas šā gada novembra sākumā, kad paredzēts publiskot visas PKN Orlen stratēģijas detaļas, tostarp arī plānus attiecībā uz Baltijas valstīm. "Pašlaik mēs gatavojamies aktualizēt mūsu stratēģiju saskaņā ar atsevišķu tirgus segmentu," atzīmēja D. Pekažs.

Grib 100 benzīntankus

Pērn oktobrī PKN Orlen pavēstīja, ka DUS tīkla izveidošanā Lietuvā un Latvijā tuvāko gadu laikā plāno investēt aptuveni 250 miljonus dolāru (124.5 milj. Ls), liecina LETA arhīvs. Pēc D. Pekaža vārdiem, Lietuvas un Latvijas tirgos kompānija plānoja būvēt jaunas un pārņemt jau strādājošas DUS. "Lietuvas un Latvijas tirgos mēs vēlētos iegūt vismaz 10% daļu, bet 15% daļa būtu vēl labāka," Polijas medijos paudis V. Heidels, apstiprinot, ka PKN Orlen nolūks ir iegūt savā īpašumā 100 DUS katrā no šīm valstīm.

Konkurence nebiedē

Lietuvā PKN Orlen kontrolē 27 DUS ar preču zīmi Ventus, un kompānijas tirgus daļa ir mazāka par 3%, bet Latvijā kompānijai pagaidām neviena DUS nepieder, tiesa, darbojas struktūrvienība - Mažeiķu naftas tirdzniecības nams, kas tirgo naftas produktus, ko ražo Mažeiķu nafta. Latvijā lielākais DUS tīkls ir SIA Latvija Statoil. Kopumā pērn Latvijā darbojās 67 Statoil DUS, no kurām 6 automātiskās DUS, bet 7 - franšīzes DUS. Uzņēmuma izpilddirektors Sandis Šteins ir noskaņots saglabāt līderpozīcijas tirgū un strādā, lai konkurentu izaicinājumi nebūtu pārsteigums. "PKN Orlen agresīvi paziņoja, ka nāks Latvijā, būs simtiem staciju un grib iekarot lielu tirgus daļu. Pašlaik tas ir apklusis, un pieļauju, ka tas ir tāpēc, ka krasi mainījusies ekonomiskā situācija. Pieļauju arī, ka viņi nebija gatavi tik dārgām zemes cenām, kādas mums bija pirms gada. Tagad ir tāds kā nogaidīšanas periods, bet fokuss viņiem uz Latviju ir. PKN Orlen nāks ar savu piedāvājumu, kuru mēs, protams, uztveram kā konkurējošu. Mēs savukārt darām visu to, ko bijām iesākuši, lai būtu gatavi," intervijā (Db, 17.06.) uzsvēra S. Šteins.

Poļi meklē ceļu ienākšanai

PKN Orlen veikusi pārrunas ar vairākiem Degvielas tirgotāju un ražotāju savienības biedriem.

Par to liecina Degvielas tirgotāju un ražotāju savienības prezidenta Jevgenija Kisiela rīcībā esoša neoficiāla informācija. "Sarunas notikušas ar vairākiem mūsu savienības biedriem, bet tās ir konfidenciālas," tā J. Kisiels. Faktu, ka Polijas kompānija veikusi tirgus izpēti, apstiprina arī Latvijas Degvielas tirgotāju asociācijas valdes priekšsēdētājs Ojārs Karčevskis. Pēc viņa informācijas, izpēte sākta pērn, gada nogalē, bet pabeigta šī gada sākumā. "Sarunu gaitā viņi ieguva izejas datus par mūsu tirgu," skaidroja O. Karčevskis, taču kopš tā laika nekādas PKN Orlen aktivitātes neesot novērotas. "Galvenais jau ir naudas jautājums, un man nav zināms, ka būtu pieņemts lēmums par finansēm," norādīja Latvijas Degvielas tirgotāju asociācijas valdes priekšsēdētājs.

Nebūtu izdevīgi

"Manuprāt, Orlen Latvijā nenāks vispār,» saka Lukoil Baltija R padomes priekšsēdētāja vietnieks Haims Kogans. Viņš norāda, ka Orlen jau ejot grūti ar Mažeiķu rūpnīcu, turklāt viņiem esot jālabo caurule, kas piegādā rūpnīcai naftu no Krievijas. "Cik es esmu dzirdējis, remonts izmaksās ap 700 milj. dolāru," sacīja H. Kogans. Līdz ar to ieguldīt naudu Latvijā būtu neizdevīgi. Naftas vada Družba remonts gan nav obligāts pasākums, bet būtu Lietuvas interesēs, secināms no Krievijas vēstnieka Lietuvā Vladimira Čhikvadzes iepriekš paustā (Db, 01.10.). "Nu, nav jau viņi tādi ērgļi ("orlen" latviski nozīmē ērglis - red.),» piebilst H. Kogans. Viņaprāt, loģiski būtu tas, ja vispirms Orlen sāktu nopietni darboties Lietuvā, jo stacijas, kas viņiem ir šobrīd, esot vecās Mažeiķu naftas DUS. «Tiesa, tur tirgus ir sadalīts. Un arī Latvijā katrs uzņēmums jau ir vairāk vai mazāk ieņēmis savu vietu,» tā H. Kogans. Orlen varētu te sākt ar dempiga cenām, bet visdrīzāk to neļautu Konkurences padome, pie tam tas nedotu peļņu. Būtisks esot arī apstāklis, ka, ja Orlen nopirktu vecos DUS, tajos būtu jāinvestē. H. Kogana viedoklim pievienojas arī a/s Virši-A valdes priekšsēdētājs Jānis Riekstiņš - tā kā sen neesot par Orlen plāniem dzirdēts, diez vai tuvākajā laikā viņi Latvijā varētu ienākt. "Domāju, ka, ja viņi nāktu, tas būtu jādara caur Rīgu, kas ir puse Latvijas. Mēs neesam Rīga, tāpēc uz mums tas neattiecas,» tā J. Riekstiņš, jautāts, vai Orlen interesējusies par viņu iegādi.

Maz iespējuPoļi meklē ceļu ienākšanai

J. Kisiels minēja, ka tāda līmeņa kompāniju kā PKN Orlen varētu interesēt DUS tīkls Latvijā, kas aptvertu visus Latvijas maģistrālos ceļus. Savukārt, pēc O. Karčevska domām, ienākšana Latvijas degvielas tirgū ir jāveic caur Rīgu. "Latvijā ir jāsāk ar Rīgu, lai attīstītu brendu un domātu par tālāku attīstību. Tirgus iekarošanu nevar sākt ar perifēriju - rajonu apgūšana varētu būt otrais posms," skaidroja O. Karčevskis. Lai atspertos Rīgā, viņaprāt, nav daudz variantu - Viadas, Dinaz naftas, Latvijas Naftas vai Kuršu DUS tīkli. Dinaz holdinga vadītājs Nikolajs Jermolajevs gan to, ka Dinaz varētu pārdot savas DUS, noliedz, jo uzņēmums tieši pretēji - plāno pats paplašināt savu tīklu, iespējams, iegādājoties jaunus DUS. Latvijas Nafta komentāru par savām nākotnes perspektīvām solījās dot tuvākajā laikā. Tomēr kāds nozares pazinējs, kurš savu vārdu atklāt nevēlējās, norādīja, ka Latvijas Naftas pirkšana esot visnotaļ iespējama, piedevām vēl tas ir uzņēmums, kas atbilst Orlen interesēm.

Sarunas neturpinājušās

SIA Viada prezidents Viktors Škuratovs apstiprināja, ka Orlen pārstāvji esot Viadā viesojušies, pētījuši, bet ar to arī tas viss ir beidzies. To, uz kādiem nosacījumiem Viada varētu tikt pārdota, ja būtu piedāvājums, viņš gan nevēlējās atklāt. "Tas ir nopietni diskutējams jautājums - ko vēlas pirkt, kādā apjomā, vai ar visiem darbiniekiem. Bet nelaime jau ir tā, ka parasti, tie, kas vēlas pārdoties, grib vairāk nekā sola tie, kas grib pirkt," tā V. Škuratovs. Viņaprāt, sākumā Orlen esot vēlējušies celt savas DUS, bet Latvijā vairs neesot daudz tādu stratēģiski izdevīgu vietu, kuras derētu. "Savukārt zemes, kas ir pieejamas, ir ļoti dārgas,» skaidro V. Škuratovs. Viņš arī atzina, ka pēdējā laikā viņš par Orlen vairs nav dzirdējis. "Un ziniet, tas pat vairs nav interesanti," secina Viada vadītājs.

Gaida labu cenu

Tieši Viadas DUS tīkls degvielas nozares kuluāros pēdējo gadu gaitā visbiežāk minēts saistībā ar iespējamu pārdošanu. Viadas prezidents Viktors Škuratovs iepriekš (Db, 24.11.2005.) noliedzis, ka pārdod tīklu, taču atstājis durvis pusvirus. "Mūsu tīklu varētu nopirkt vienīgi stratēģiski investori, kompānijas ar pasaules līmeņa brendu, kas nolemtu nopietni startēt Latvijā," teica V. Škuratovs. Jāpiebilst, ka poļu milzis lielā mērā atbilst kritērijiem. Ne velti PKN Orlen ir jauno ES valstu lielākā kompānija ar apgrozījumu 13.6 miljardu eiro, liecina Crossover Research pētījums, vēstīja Db.lv. "Ja man par miljonu vērtu māju solītu 5 miljonus, es būtu gatavs izvākties stundas laikā," salīdzinājumu 2005. gada nogalē (Db, 07.11.2005.) izteica V. Škuratovs.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Polijas naftas kompānija PKN Orlen nolēmusi iesaldēt vairākus projektus, tajā skaitā degvielas mazumtirdzniecības tīkla paplašināšanu Latvijas virzienā.

Tā vietā nolemts koncentrēties uz iespējamo ieiešanu Ukrainas tirgū un kooperāciju ar Baltkrievijas partneriem, norādīja PKN Orlen finanšu direktors Slavomirs Jendžejčiks (Sławomir Jędrzejczyk) prezentējot pārstrādāto uzņēmuma stratēģiju 2009. – 2013. gadam. Stratēģija tika pārstrādāta pasaules ekonomiskās situācijas negatīvo izmaiņu dēļ.

Turpmākā uzņēmuma stratēģija tiks vērsta tikai uz vislielāko peļņu nesošajiem projektiem. PKN Orlen nolēmis arī optimizēt izdevumus un palielināt uzņēmuma darbības efektivitāti. Preses konferencē arī tika paziņots, turpmāk Orlen koncentrēsies tikai uz savu pamatbiznesu, tāpēc tiks pārdoti blakus biznesi – ķīmijas un telekomunikāciju segmenti, lai atbrīvotu kapitālu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Polijas PKN Orlen iekļauj Mažeiķus slēgšanas riska sarakstā; ir arī versija par mājienu ar mietu, otrdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.

Centrāleiropas lielākais naftas koncerns PKN Orlen paziņojis, ka tā meitas uzņēmums Orlen Lietuva ir iekļauts to ražotņu sarakstā, kas tuvāko piecu gadu laikā varētu tikt slēgtas. Mažeiķos esošā naftas pārstrādes rūpnīca (NPR) kompānijas vērtējumā ir starp «visvairāk apdraudētajām Eiropā», kas varētu piedzīvot slēgšanu, ziņojot par kompānijas amatpersonas teikto, Polijas Seima Valsts kases komisijai raksta Polijas naftas industrijas portāls nafta.wnp.pl. Orlen Lietuva ir lielākais kaimiņvalsts uzņēmums, un tā meitas uzņēmums Orlen Latvija saskaņā ar DB TOP 500 datiem pēc neto apgrozījuma ir trešais lielākais uzņēmums Latvijā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Patērētāju izvēles kritēriji par labu vienam vai citam degvielas tirgotājam atšķiras. Kādam tā ir cena, citam degvielas uzpildes stacijas atrašanās vieta vai citi faktori, skaidro nozares pārstāvji.

Viens no svarīgākajiem izvēles kritērijiem ir degvielas kvalitāte. Autovadītāji kļūst izglītotāki un arvien vairāk pievērš īpašu uzmanību degvielas kvalitātei, tādējādi rūpējoties par spēkrata dzinēja un detaļu ilgmūžību.

No kopējā Latvijas mazumtirdzniecības apjoma ap 75% veido dīzeļdegviela, un tas ir populārākais transporta enerģijas veids Latvijā, norāda Virši-A Pārdošanas daļas vadītājs Arnis Andrianovs. Viņš skaidro, ka Virši-A pagājušais gads bija veiksmīgs. Ir novērots realizācijas pieaugums visos degvielas veidos, ko skaidro ar sava uzpildes tīkla paplašināšanos un izdevīgiem klientu piedāvājumiem.

Pēc Valsts Ieņēmuma dienesta datiem, dīzeļdegvielas realizācija 2018. gadā uzrādīja pieaugumu, savukārt tādiem degvielas veidiem kā benzīns un autogāze – kritumu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

PKN Orlen atzinīgi vērtē Lietuvas dzelzceļa uzņēmuma solījumu atjaunot Mažeiķu-Reņģes posmu

LETA--BNS, 20.10.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Polijas naftas koncerns «PKN Orlen» atzinīgi vērtē Lietuvas valsts dzelzceļa uzņēmuma «Lietuvos geležinkeliai» solījumu atjaunot pirms gandrīz desmit gadiem noārdīto Mažeiķu-Reņģes dzelzceļa posmu, pa kuru šim koncernam piederošā Mažeiķu naftas pārstrādes rūpnīca «Orlen Lietuva» līdz 2008.gadam veda naftas produktus uz Latviju un Igauniju.

To ceturtdien preses konferencē paziņojuši «PKN Orlen» vadītāji. Viņi arī norādījuši, ka Eiropas Komisijas (EK) lēmums noteikt dzelzceļa uzņēmumam par šo soli nepilnu 28 miljonu eiro naudassodu nav sagādājis viņiem gandarījumu.

«Mēs nejūtam nekādu gandarījumu, ka tika noteikts naudassods, mūs nepriecē tas, ka valstīs, kurās mēs darbojamies, valdībām tiek noteikti sodi. Tomēr mēs apsveicam lēmumu [atjaunot Reņģes posmu]. Jau esam sākuši sarunas, lai atrisinātu šo problēmu. Tas labvēlīgi ietekmēs mūsu darbību,» žurnālistiem sacījis «Orlen» viceprezidents Miroslavs Kohaļskis.

Pēc viņa teiktā, ir svarīgi, lai «Lietuvos geležinkeliai» un EK atrastu problēmas risinājumu, bet «Orlen» šo jautājumu uzlūko no biznesa skatupunkta.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lietuvas valsts dzelzceļa uzņēmuma «Lietuvos geležinkeliai» ģenerāldirektors Mants Bartuška un Polijas naftas koncerna «Orlen» vadītājs Daniels Obajteks otrdien ieklāja simbolisku sliedi atjaunojamajā dzelzceļa posmā starp uzņēmumam «Orlen Lietuva» piederošo Mažeiķu naftas pārstrādes rūpnīcu Lietuvā un Reņģi Latvijā, kas tika izjaukts pirms desmit gadiem, kā arī parakstīja vienošanos par abu kompāniju sadarbību.

Šī vienošanās paredz, ka «Lietuvos geležinkeliai» turpmāk vedīs «Orlen» meitasuzņēmuma «Orlen Lietuva» kravas uz Poliju. Līdz šim Mažeiķu naftas pārstrādes uzņēmuma produkciju «Lietuvos geležinkeliai» pārvadāja tikai Lietuvas teritorijā.

Kā preses konferencē Mažeiķos uzsvēris Lietuvas satiksmes ministrs Roks Masjulis, sliedes ielikšanai Mažeiķu-Reņģes posmā ir simboliska nozīme, jo tā apliecina, ka pārvarēta agrākā nesaprašanās starp «Lietuvos geležinkeliai» un «Orlen».

«Šī nesaprašanās un sliežu ceļa izjaukšana pirms daudziem gadiem ne tikai izraisīja «Orlen Lietuva» un «Lietuvos geležinkeliai» konfliktu, bet arī aptumšoja mūsu valstu attiecības,» viņš piebildis.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas Vēja enerģijas asociācijai (VEA) pievienojušies divi šīs nozares pasaules vadošie uzņēmumi – globālais līderis atjaunojamo energoresursu jomā un otrs lielākais atkrastes vēja enerģijas spēlētājs RWE, kā arī atkrastes un sauszemes vēja enerģijas projektu attīstītājs ORLEN.

“Pasaules vadošo uzņēmumu interese par Latvijas vēja enerģijas tirgu iezīmē faktu, ka ledus ir sakustējies un patlaban esam posmā pirms strauja Latvijas vēja enerģijas potenciāla praktiskās apguves. Latvijai ir otrais lielākais atkrastes vēja enerģijas izmantošanas potenciāls Baltijas jūrā aiz Polijas. Tādēļ esam patiesi gandarīti mūsu biedru pulkā uzņemt divus, starptautiskus atkrastes vēja nozares līderus,” norāda Latvijas Vēja enerģijas asociācijas vadītājs Toms Nāburgs.

“Esam uzsākuši sadarbību ar Latvijas Vēja enerģijas asociāciju, lai izmantotu atkrastes vēja enerģijas lielo potenciālu Latvijā. Mēs uzskatām visu Baltijas jūras teritoriju par perspektīvu zonu turpmākai atkrastes vēja izaugsmei. Tā piedāvā labus apstākļus – ar nemainīgu vēja ātrumu un mazāku viļņu līmeni nekā Ziemeļjūrā,” pauž Pols Koldevins, RWE Renewables Ziemeļvalstu, Polijas un Baltijas jūras piekrastes attīstības viceprezidents.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pasaulē

Orlen Lietuva iegādē ieinteresēti vairāki

Ritvars Bīders, 01.11.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Polijas lielākā naftas kompānija PKN Orlen saņēmusi vairākus piedāvājumus pārdot tai piederošo uzņēmumu Lietuvā Orlen Lietuva, taču pagaidām vēl nav nolemts, vai šis uzņēmums tiešām tiks pārdots, citējot PKN Orlen vadītāja Jaceka Kraveca teikto intervijā Varšavas radiostacijai Radio PiN, vēsta Bloomberg.

PKN Orlen vadītājs skaidro, ka pagaidām attiecībā uz Orlen Lietuva ir iespējami trīs scenāriji – pārdot visu uzņēmumu, pārdot daļu Lietuvas uzņēmuma vai arī nepārdot Orlen Lietuva un uzlabot tās efektivitāti.

J. Kravecs atteicies nosaukt potenciālos pircējus.

PKN Orlen Lietuvas uzņēmumu iegādājās 2006. gadā, par to samaksājot 2,34 miljardus ASV dolāru.

Iepriekš Polijas vēstnieks Lietuvā Mareks Novakovskis izteicies, ka PKN Orlen ir gatava pārdot naftas pārstrādes uzņēmumu Orlen Lietuva - iepriekš uzņēmums bija zināms ar nosaukumu Mažeiķu nafta - Krievijas dabasgāzes gigantam Gazprom vai jebkuram citam investoram, jo PKN neapmierina Lietuvā veikto investīciju atdeve.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

Mažeiķu naftas pārstrādes rūpnīcas modernizācijā ieguldīs 220 miljonus eiro

LETA--BNS, 14.04.2021

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Polijas naftas koncerns "PKN Orlen" tuvāko četru gadu laikā tam piederošās Mažeiķu naftas pārstrādes rūpnīcas modernizācijā plāno ieguldīt vairāk nekā miljardu zlotu (apmēram 220 miljoni eiro), paziņojis "PKN Orlen" meitasuzņēmuma Lietuvā "Orlen Lietuva" vadītājs Mihals Rudņickis.

Viņš norādījis, ka "Orlen Lietuva" paaugstinās jēlnaftas pārstrādes efektivitāti, izmantojot jaunākās tehnoloģijas, un pēc modernizācijas no viena barela jēlnaftas varēs iegūt vairāk naftas produktu, nekā līdz šim.

Rudņickis uzsvēris, ka tik lielas investīcijas liecina par to, ka "PKN Orlen" nedomā pārdot Mažeiķu naftas pārstrādes rūpnīcu, bet plāno paplašināt tās darbību.

"Orlen Lietuva" vadītājs arī pastāstījis, ka pašlaik Mažeiķu naftas pārstrādes rūpnīcā 79% pārstrādātās jēlnaftas ir no Krievijas, taču no Krievijas importētās jēlnaftas īpatsvars pastāvīgi samazinās.

Jau ziņots, ka Lietuvas jēlnaftas pārstrādes uzņēmums "Orlen Lietuva" 2020.gadā strādājis ar 590 miljonu zlotu (129 miljoni eiro) zaudējumiem pretstatā 290 miljonu zlotu (64 miljoni eiro) peļņai gadu iepriekš, liecina kompānijas finanšu pārskats.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Baltijas TOP 100: Apgrozījuma līderi – lietuvieši

Aleksejs Sentuhovskis, PwC Finanšu vadības un darījumu konsultāciju nodaļas menedžeris, 16.03.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Baltijas lielāko uzņēmumu sarakstā izteikti ir jūtams lietuviešu īpatsvars. Visa Baltijas TOP 100 līderis ir naftas sektora uzņēmums Orlen Lietuva ar 4,565 miljardu eiro lielu apgrozījumu.

Šim uzņēmumam arī pieder vienīgā naftas pārstrādes rūpnīca Baltijā. Tā apgrozījums ir trīs reizes lielāks nekā 2. vietas ieguvējam Lietuvas uzņēmumam Maxima LT, kura apgrozījums 2014. gadā bija 1,494 miljardi eiro. Trijnieku noslēdz Igaunijas telekomunikāciju uzņēmumus Ericsson Eesti ar 1,362 miljardu eiro lielu apgrozījumu. Savukārt Latvijas lielākais uzņēmums pēc apgrozījuma ir Uralchem Trading, kas ierindojas topa 4. vietā ar 1,135 miljardu eiro lielu apgrozījumu 2014. gadā, kas ir četras reizes mazāks nekā topa līderim Orlen Lietuva. Uralchem Trading trešo gadu pēc kārtas ir Latvijas lielākais uzņēmums un vienīgais Latvijas uzņēmums, kura apgrozījums pārsniedz miljardu eiro. Uzņēmums ir Krievijas Uralhim grupas sastāvdaļā un nodrošina grupā ražotā slāpekļa, fosfāta un komplekso minerālmēslu tirdzniecību ārpus Krievijas.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pasaulē

PKN Orlen otro ceturksni noslēdz ar zaudējumiem

Ritvars Bīders, 31.08.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Polijas naftas kompānija PKN Orlen šā gada otrajā ceturksnī strādājusi ar 5,25 miljonu zlotu (614,3 tūkst. latu) lieliem zaudējumiem. Attiecīgajā laika periodā pirms gada kompānijai bija peļņa 1,17 miljardu zlotu (207,1 milj. latu) apmērā, ziņo Bloomberg.

Polijas kompānija zaudējumus skaidro ar vājāku zlota vērtību, kas palielināja PKN Orlen parādus ārvalstu valūtā.

Bloomberg aptaujātie analītiķi bija PKN Orlen prognozējuši peļņu 178,9 miljonu zlotu (31,67 milj. latu) apmērā.

Db.lv jau vēstīja, ka Latvijas degvielas tirgotāju asociācijas vadītājs Ojārs Karčevskis, atsaucoties uz Polijas finanšu ministra vietnieka Mikolaja Budzanovska sacīto, norādīja, ka Polijas valdība varētu dot atļauju valstij piederošajai naftas kompānijai PKN Orlen pārdot tam piederošo Baltijas valstīs vienīgo naftas pārstrādes un transportēšanas koncernu Orlen Lietuva (bijušo Mažeiķu nafta).

Komentāri

Pievienot komentāru
Mazumtirdzniecība

Prognoze: Latvijā degvielas tirgū varētu ienākt jauns spēlētājs - Mažeiķu naftas īpašnieks

NOZARE.LV, 24.07.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ņemot vērā loģistikas apsvērumus, Latvijā drīzumā vajadzētu ienākt jaunam spēlētājam - Mažeiķu naftas īpašniekam, kam būtu interesanti degvielu Latvijā tirgot ne tikai vairumā, bet arī mazumtirdzniecībā, prognozē degvielas tirgotāja Virši-A valdes priekšsēdis Jānis Riekstiņš.

Kā skaidro uzņēmējs, Mažeiķu naftas rūpnīca, kura patlaban pieder Orlen, nevar Latvijā tirgot degvielu tikai vairumā.

Uz jautājumu, vai tad sagaidāma Orlen drīza ienākšana Latvijā, Riekstiņš norāda, ka situācija varētu atrisināties citādāk. «Tas varētu notikt tad, kad kāda no Krievijas valsts naftas kompānijām nopirks Mažeiķu naftas rūpnīcu. Pamatā Mažeiķu naftas rūpnīca ir uzcelta un piemērota Krievijas naftas apstrādei, jo, kā zināms, nafta ir dažāda. Tādā rūpnīcā pārstrādāt no citurienes ņemtu naftu ir sarežģīti,» uzsver uzņēmējs.

«Ja krievi nopirktu Mažeiķu naftu, tad varētu būt dažādi scenāriji, jo Lukoil jau ir šeit Latvijā pārstāvēts, un šo ķēdi varētu nopirkt Mažeiķu naftas pircējs, lai gan attīstības variantu ir ļoti daudz,» uzsver eksperts.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Polijas naftas koncerna "PKN Orlen" pārvaldītais naftas pārstrādes uzņēmums "Orlen Lietuva" parakstījis līgumu ar Londonā bāzēto enerģētikas pakalpojumu kompāniju "Petrofac Ltd." par naftas dziļās pārstrādes iekārtas modernizāciju Mažeiķu rūpnīcā.

Kopējā investīciju summa sasniegs 641 miljonu eiro, ar Varšavas biržas starpniecību paziņojis "Orlen".

Pēc koncerna veiktajām aplēsēm, šīs investīcijas palielinās "Orlen Lietuva" darbības peļņu pirms procentu, nodokļu, nolietojuma un amortizācijas atskaitījumiem (EBITDA) par aptuveni 68 miljoniem eiro gadā.

"Petrofac" norāda, ka saskaņā ar līgumu ierīkos jaunu katalītiskā krekinga iekārtu, paplašinās esošās jaudas, kā arī sniegs inženiertehniskos, būvniecības, iepirkumu un citus pakalpojumus. Kompānija pauž gatavību īstenot šo Lietuvas enerģētikas infrastruktūrai svarīgo projektu atbilstoši augstākajiem pasaules standartiem.

"Petrofac" piedāvājums atzīts par labāko konkursā, to pārbaudījusi arī Lietuvas valdības komisija, kas izvērtē stratēģiski svarīgo uzņēmumu darījumus.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

SIA Rīgas satiksme degvielu nodrošina naftas kontrabandā iesaistīta firma, kuras piesegšanā varētu būt bijis iesaistīts bijušais valsts galvenais muitnieks Vladimirs Vaškevičs.

Ar Rīgas satiksmei nepieciešamās degvielas piegādi un uzglabāšanu nodarbojas pašvaldības uzņēmumam pilnībā piederoša SIA Degvielas apgāds (51 % Degvielas apgāda kapitāldaļas Rīgas satiksme iegādājās 2005. gada martā, bet 2006. gada septembrī kļuva par vienīgo uzņēmuma īpašnieci). Tā kā Degvielas apgādam «nebija pieredzes naftas produktu ieviešanai muitas noliktavā, uzglabāšanā un tirdzniecībā, kā arī nav nepieciešamās klientūras, tika nolemts noslēgt pilnvarojuma līgumu ar nozarē pazīstamu un pieredzējušu komersantu,» teikts Degvielas apgāda 2007. gada pārskatā. Šis komersants ir SIA OVI, kura valdes priekšsēdētājs un bijušais īpašnieks ir Vladimirs Oderovs, kuram šovasar tika piespriests piecu gadu cietumsods par apjomīgu naftas kontrabandu (prokuratūra uzskata, ka, pārdodot nelegālo degvielu, legalizēti vairāk nekā 1 milj. Ls). Šobrīd tiesas spriedums gan ir pārsūdzēts.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pasaulē

Polija varētu atļaut pārdot PKN Orlen biznesu Lietuvā

Ritvars Bīders, 06.08.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Polijas valdība varētu pieļaut, ka valsts kontrolētā kompānija PKN Orlen pārdot tai piederošo uzņēmumu Orlen Lietuva. Tā norādījis Polijas finanšu ministrs Mikolajs Budzanovskis, ziņo Bloomberg.

Ministrs norādījis, ka ir jāizskata turpmākās darbības un īpašumtiesību lēmumi, un prioritāte šajos jautājumos ir PKN Orlen Lietuvas biznesa atgriešana peļņā.

Iepriekš sagruva arī Polijas plāni attiecībā uz cerēto dzelzceļu līnijas izbūvi, kas saīsinātu Orlen naftas produktu transporta maršrutus uz Latviju.

Jau ziņots, ka Lietuva pārdeva kompāniju AB Mazeikiu Nafta Polijas PKN Orlen SA pārdeva 2006. gadā..

Db.lv arī vēstīja, ka Polijas naftas koncerns PKN Orlen šā gada sākumā izskat iespējas iegādāties vai būvēt termināli Latvijā. Šādus plānus kompānija paredzēja realizēt, ja PKN Orlen neizdosies vienoties ar Lietuvas valdību par kontroles iegūšanu Klaipēdas naftas terminālī Klaipedos nafta.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

PKN Orlen varētu Latvijā būvēt naftas termināli

, 08.02.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Polijas naftas koncerns PKN Orlen izskata iespējas iegādāties vai būvēt termināli Latvijā, raksta Bizness & Baltija.

Šie plāni varētu tikt realizēti, ja PKN Orlen neizdosies vienoties ar Lietuvas valdību par kontroles iegūšanu Klaipēdas naftas terminālī Klaipedos nafta.

Orlen Lietuva attīstības menedžeris Sigits Zakaļskis ir paziņojis, ka uzņēmumam ir ļoti nepieciešama izeja jūrā, un pieļāvis, ka kompānijas akcionāri varētu izvēlēties arī citu termināli, ja neizdosies vienoties par kontroles iegūšanu Klaipedos nafta. Orlen izskata arī iespēju pārorientēt eksportu uz Latvijas ostām.

«Ir daudz variantu. Mēs varam nopirkt gatavu termināli Latvijā un varam arī uzcelt jaunu. Nepieciešama situācijas analīze. Dažos gadījumos būvniecība var pat būt lētāka,» atzinis Orlen Lietuva preses sekretārs Jaceks Komars.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

Orlen Latvija padomē reģistrētas izmaiņas

Žanete Hāka, 08.09.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

SIA Orlen Latvija amatpersonu vidū reģistrētas izmaiņas, liecina Lursoft Klientu portfeļa monitoringa informācija.

Lietuvas pilsone Rasa Jagminiene, kas uzņēmuma padomes locekles pienākumus veica jau kopš 2009. gada februāra, vakar aizgāja no uzņēmuma padomes. Līdz ar to Orlen Latvija padomei vakar pievienojās Polijas pilsone Marzena Beata Orlowska, kas tagad ieņems padomes locekles vietu līdzās Polijas pilsoņiem Miroslavs Fiedorščuks un Pavels Mareks Golebievskis.

Orlen Latvija 2014. gadu noslēdza ar 2,555 miljonu eiro lielu peļņu pēc nodokļu nomaksas. Uzņēmums pārskata agdā apgrozīja 503,406 miljonus eiro un nodarbināja astoņus darbiniekus. Orlen Latvija aizvadītajā gadā nodokļos nomaksāja 144,333 miljonus eiro.

Orlen Latvija ir Lietuvas naftas pārstrādes uzņēmuma Orlen Lietuva pārstāvniecība Latvijā un ir atbildīga par naftas produktu realizāciju Latvijas teritorijā. Orlen Latvija ir dibināts 2003. gada vasarā un kopš dibināšanas ir ieņēmis nozīmīgu lomu naftas produktu piegādē Latvijas tirgū un Latvijas tautsaimniecībā kopumā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ekonomika

Orlen Lietuva plāno pārstrādāt tikai no Saūda Arābijas importētu naftu

LETA--BNS, 25.03.2022

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Polijas naftas koncerns "Orlen", kas pārvalda Mažeiķu naftas pārstrādes rūpnīcu "Orlen Lietuva", plāno izmantot tikai Saūda Arābijas naftas kompānijas "Saudi Aramco" piegādāto naftu, paziņojis Lietuvas enerģētikas ministrs Daiņus Kreivis.

""Orlen" atsakās no Krievijas naftas un plāno produkciju ražot tikai no "Aramco" naftas no Saūda Arābijas," Kreiviss piektdien teicis žurnālistiem.

Līdz šim "Orlen Lietuva" galvenokārt pārstrādāja no Krievijas importētu naftu.

Šonedēļ Lietuvas premjerministre Ingrīda Šimonīte žurnālistiem teica, ka "Orlen" tuvākajā laikā gatavojas pilnībā atteikties no Krievijas naftas.

Marta sākumā kompānijas ģenerāldirektora vietnieks Audrjus Daugnora norādīja, ka "Orlen Lietuva" jau kopš 2014.gada daudzveido izejvielu avotus un pārstrādā ne tikai Krievijas naftu, tāpēc atteikties no tās nebūtu grūti.

Pēc viņa teiktā, pēdējos gados aptuveni divas trešdaļas pārstrādājamās naftas nākusi no Krievijas, bet tagad šī attiecība "apgriežas otrādi".

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Naftas kompānija Orlen uzrāda labus rezultātus un vairs arī neraud ar aiziešanu no Baltijas tirgus, piektdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.

Atskaitē par šī gada trešo ceturksni Centrāleiropas lielākais naftas koncerns PKN Orlen uzrāda 2,1 mljrd. PLN (490 milj. EUR) peļņu pirms procentiem, nodokļiem un amortizācijas (EBITDA). Tas noticis arī tirdzniecības pieauguma dēļ par 5% pret 2014. gada trešo ceturksni. Poļu kompānijas meitas uzņēmumam Lietuvā EBITDA šai laika posmā ir 25,62 milj. EUR, ziņo Orlen Lietuva.

Nav vairs drūmi

Vēl nesen Orlen Polijas bosi sūrojās par lielajiem riskiem, mazo biznesa jēgu un iespēju slēgt vai pievērt ražošanu Lietuvā. Tagad telekonferencē par ceturkšņa rezultātiem PKN Orlen valdes priekšsēdētājs Dariušs Jaceks Kravjecs DB saka, ka Mažeiķu ražotnes aizvēršana vai apturēšana netiek apsvērta, jo šādu uzņēmuma peļņas rādītāju apstākļos tas nebūtu saprātīgi.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Polijas naftas koncerns PKN Orlen ir oficiāli apstiprinājis, ka apsver iespējas paplašināt degvielas uzpildes staciju tīklu Lietuvā un Latvijā un neizslēdz iespēju pārņemt vismaz daļu degvielas uzpildes staciju, kuras abās valstīs pārdod Krievijas naftas kompānija Lukoil, piektdien vēstīja biznesa laikraksts Verslo žinios.

«Mēs vienmēr sekojam līdzi situācijai degvielas mazumtirdzniecības tīklā Baltijas valstīs. Mēs neizslēdzam iegādes iespējas, ja ir kādi pievilcīgi piedāvājumi. Tomēr šis virziens ir mazāk svarīgs koncerna mazumtirdzniecības segmentam, nekā tas ir, piemēram, Vācijā, Polijā vai Čehijā,» laikrakstu informēja OKN Orlen, kam pieder Baltijas valstīs vienīgais naftas pārstrādes uzņēmums Orlen Lietuva, preses dienestā.

«Runājot par tīkla paplašināšanu, Lietuvas tirgū vairāk koncentrējamies uz kvalitāti, nevis kvantitāti. Kopš 2008.gada esam samazinājuši izmaksas, un kvalitātes uzlabojumi sniedz rezultātus. Tīkla rentabilitāte šajā valstī palielinās,» teikts paziņojumā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

Mazeikiu Naftos meitas uzņēmums Latvijā uzaudzē apgrozījumu un peļņu

Gunta Kursiša, 05.07.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

SIA Orlen Latvija, UAB Mazeikiu Naftos prekybos namai meitas uzņēmums, pērn, salīdzinot ar 2011. gadu, palielinājis apgrozījumu par 32%, savukārt uzņēmuma peļņa gada laikā pakāpusies par 31,77%, liecina Lursoft dati.

Tādējādi SIA Orlen Latvija peļņa 2012. gadā veidoja 2,4 milj. Ls, bet apgrozījuma apjoms bija 488,4 milj. Ls.

SIA Orlen Latvija šā gada plānos ietilpst tirdzniecības sistēmas attīstība, lai naftas produktus varētu piegādāt iespējami tuvāk patērētājam, norāda uzņēmuma vadība. Tāpat tiek plānots nodrošināt AB Orlen Lietuva naftas produktu cenu politiku, kas paredz sadarbību ar gala patērētājiem, neizmantojot vairumtirgotāju pakalpojumus.

SIA Orlen Latvija darbojas kā AB Orlen Lietuva naftas produktu izplatītājs Latvijā. Uzņēmuma galvenie pamatdarbības uzdevumi ir tirdzniecības sistēmas organizēšana, naftas produktu piegāde un uzglabāšana termināļos, darbs ar klientiem, naftas produktu transportēšana līdz klientu termināliem u.c., liecina Lursoft dati.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Atkarībā no tā, cik paaudžu ir uzņēmumā, ir jādomā par vairākām personāla vadīšanas stratēģijām. Jaunie izceļas ar citādu informācijas uztveršanas veidu, ir gatavāki riskēt un pieprasa atgriezenisko saiti.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

Orlen Lietuva palielinājusi piegādes apjomus Latvijai par 22%

Lelde Petrāne, 23.07.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Mažeiķu naftas pārstrādes uzņēmuma Orlen Lietuva restrukturizācija un labvēlīgie makroekonomiskie apstākļi devuši pienesumu uzņēmuma attīstībai, liecina medijiem sniegtā informācija.

Ražošanas jauda 2015.gada otrajā ceturksnī kopumā sasniegusi 86%, taču jūnijā tie bijuši 92%, uzrādot augstāko rādītāju pēdējo divu gadu laikā.

«Mēs nevēlētos novērtēt par augstu tirgus apstākļus, kas pašlaik ir mums ārkārtīgi labvēlīgi. Taču mēs esam novērojuši, ka mūsu centieni paplašināt tirgu Baltijas valstīs ir palīdzējuši sasniegt lielākus pārdošanas apjomus. 2015.gada pirmajā pusgadā, salīdzinot ar tādu pašu periodu 2014.gadā, Orlen Lietuva palielinājusi piegādes apjomus Latvijai par 22%. Igaunijā iepriekš minētajā periodā mūsu pārdošanas apjomi pieauguši par 38%,» skaidro Orlen Lietuva vadītājs (CEO) Ireneusz Fąfara.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kāpjot degvielas cenai, zināms patēriņa samazinājums mazumtirdzniecībā ir jūtams vienmēr, jo daļa klientu cenšas izdevumus par degvielu nepalielināt, tā sociālajos tīklos izvērsto Circle K degvielas uzpildes staciju (DUS) boikotu biznesa portālam Db.lv komentē Circle K degvielas pārdošanas direktors Alvis Ērglis.

Degvielas uzpildes staciju boikotēšanai sociālajā tīklā Facebook izveidota pat domubiedru grupa, kurā boikotētāji dalās ar novērojumiem un aicina periodiski boikotēt degvielas uzpildes stacijas augsto cenu dēļ. Pašlaik boikots mēneša garumā pieteikts Circle K stacijām, pēc tam plānots aicināt boikotēt arī citas.

«Esam pamanījuši cilvēku sašutumu par cenu kāpumu un aicinājumus boikotēt lielos degvielas tirgotājus, taču grūti spriest, kas ir aktīvistu patiesais mērķis. Publiski ir izskanējuši minējumi, ka daži no akcijas virzītājiem to patiesībā dara savu sociālo tīklu uzturēto lapu popularitātes celšanai,» skaidro «Circle K» degvielas pārdošanas direktors.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

PKN Orlen pieļauj iespēju pārdot vai slēgt Mažeiķu naftas pārstrādes rūpnīcu

LETA, 30.05.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Polijas naftas kompānija PKN Orlen neizslēdz iespēju pārdot vai slēgt savu dziļās finansiālās grūtībās nonākušo Lietuvas meitasuzņēmumu Orlen Lietuva, bijušo Mažeiķu naftu, vēsta Lietuvas poļu radiostacijas Znad Wilii interneta portāls Zw.lt, atsaucoties uz kompānijas valdes locekli Mareku Podstavu.

Polijas Seima valsts kases komisijas sēdē Podstava izteicies, ka sarunas ar Lietuvas valdību nedod lielas cerības uz Mažeiķu uzņēmuma finansiālās situācijas uzlabošanos un kompānija neizslēdz nevienu scenāriju, ieskaitot Lietuvas rūpnīcas likvidēšanu.

Pašreizējai situācijai ir vairāki iemesli - ekonomikas palēnināšanās, klimata politika, augošā konkurence no Austrumiem, slānekļa gāzes revolūcija Amerikas Savienotajās Valstīs un jūras transporta augstās izmaksas.

Orlen Lietuva ne vienreiz vien paudusi viedokli, ka uzņēmuma stāvoklis ir ļoti atkarīgs no Lietuvas institūcijām, un uzsvērusi, ka tai noteikti augstāki dzelzceļa pārvadājumu tarifi nekā konkurentiem no Baltkrievijas un Krievijas. Nekādi neizdodas arī atrisināt jautājumu par 2008.gadā slēgtā un 2010.gada vasarā daļēji demontētā dzelzceļa posma Mažeiķi-Reņģe atjaunošanu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pasaulē

Mažeiķu nafta varētu nonākt arī Gazprom īpašumā

Ritvars Bīders, 12.10.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Polijas kompānija PKN Orlen ir gatava pārdot naftas pārstrādes uzņēmumu Orlen Lietuva - iepriekš uzņēmums bija zināms ar nosaukumu Mažeiķu nafta - Krievijas dabasgāzes gigantam Gazprom vai jebkuram citam investoram, jo PKN neapmierina Lietuvā veikto investīciju atdeve, norādījis Polijas vēstnieks Lietuvā Mareks Novakovskis, vēsta Lenta.

M. Novakovskis Lietuvas izdevumam Lietuvas Kurjers norādījis, ka Lietuvai vajadzētu veidot sadarbību ar Poliju bez «visādiem pelēkiem un ēnainiem juridiskajiem trikiem un viltībām». Viņš arī apgalvojis, ka Polija jau ir nogurusi no Lietuvas kļūdām.

Īpaši neapmierināta Polija ir ar Lietuvas valstij piederošo dzelzceļa kompāniju, kas uzņēmumam Orlen Lietuva noteikusi augstākus tarifus nekā vietējiem uzņēmumiem. Tas noticis, neskatoties uz to, ka PKN Orlen ir lielākais ārvalstu investors Lietuvā.

Lenta, vēsta, ka Krievijas kompānijas jau sen interesējušās par Orlen Lietuva iegādi. Līdz 2006. gadam daļu šī uzņēmuma kontrolēja kompānija Yukos. 2010. gada sākumā par sarunām par Orlen Lietuva iegādi paziņoja Krievijas-Lielbritānijas kompānija TNK-BP.

Komentāri

Pievienot komentāru