DB Viedoklis

Politiķu intereses. Biznesa intereses. Latvijas intereses

Romāns Meļņiks, Dienas Biznesa galvenais redaktors, 10.08.2021

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Allaž uzmanību piesaista kolēģa Armanda Pučes RīgaTV 24 vadītā raidījuma Kārtības Rullis pieteikumā paustie apmēram šādi vārdi: “Kādas ir jūsu intereses, lai aizstāvētu Latvijas intereses?” To tiešā veidā var attiecināt arī uz jautājumu par politiķu ieinteresētību (pat ne materiālu, bet morālu, idejisku) biznesa un plašāk – valsts ekonomikas attīstībā.

No vienas puses, it kā šādai ieinteresētībai būtu jābūt, jo, attīstoties uzņēmējdarbībai Latvijā, arī valstij būtu lielāki nodokļu ieņēmumi, ko politiķiem attiecīgi pārdalīt, tā pie reizes izdabājot dažādām vēlētāju grupām. No otras puses, augļi no biznesa vides uzlabošanas un pilnveidošanas tik ātri vis nenogatavojas, kā gribētos, un tas, kā praksē redzam, ļoti demotivē gan valdībā, gan parlamentā esošos darboties šajā virzienā. Proti, viņiem svarīgi ir domāt par šodienu, nevis tālu nākotni, kad varbūt jau citi būs pie varas.

Papildu faktors ir arī tas, ka arī vēlētāji uzņēmējdarbības attīstību drīzāk asociē ar uzņēmēju, nevis savu kā darba ņēmēju vai valsts budžeta labumu saņēmēju labklājību, jo tā cēloņsakarību ķēdīte ir pārāk gara, nav viegli uztverama. Vēl viens faktors, kas mazina politiķu interesi par biznesu kā ekonomikas dzinējspēku, ir tas, ka partijas aizvien mazāk atkarīgas no oficiālo ziedotāju atbalsta. Un vēl – diemžēl savā pārcentībā ieviest principus, kas ļoti apdomīgi tiek ievēroti Rietumvalstīs, esam panākuši to, ka politiķi pat paniski baidās, ka viņu paustās domas, rūpes par kādu uzņēmumu vai pat nozari kopumā kāds var iztulkot kā korupcijas izpausmi, pat ja no korupcijas, tā teikt, tur pat smakas nav. Tāpēc drošāk un arī vieglāk ir turēties pa gabalu no šāda riska, labākajā gadījumā diskutējot vien ar lielākajām uzņēmēju viedokļus pārstāvošām organizācijām.

To, ka citās valstīs, tostarp Rietumvalstīs, šajā ziņā nav pārspīlējumu, varam redzēt pēc tā, cik centīgi šo valstu pārstāvji ik pa laikam visai atklāti iestājas par savu uzņēmumu interesēm. Vai politiķiem vispār nav nekādas intereses? Ir. Vispirms jau tikt ievēlētiem un pārvēlētiem. Bet tas liek fokusēties uz tādu retoriku, kas varētu patikt vairumam vēlētāju. Ne velti ir redzams, ka atsevišķas partijas ļoti cītīgi monitorē, kādi valdošie viedokļi ir populārākajās interneta saziņas vietnēs, un attiecīgi tos pauž kā savus.

Pavisam spilgts tā piemērs – atsevišķu valdībā esošu politiķu radikālā viedokļu maiņa laikā starp lemšanu valdībā par vakcinācijas veicināšanas loteriju un attiecīga dokumenta iekļaušanu (vai šajā gadījumā – neiekļaušanu) Saeimas darba kārtībā, jo iniciatīva aktīvākajā sabiedrības daļā tika uztverta ļoti kritiski. Te gan precizitātes labad svarīgi akcentēt, ka tā īsti rūpes par biznesu, par ekonomikas attīstību nav apliecinājuši ne vien valdošie, bet arī opozīcijas politiķi. Labākajā gadījumā dzirdami vien atsevišķi saukļi.

Gan vieni, gan otri vairāk nodarbināti ar idejām par jau esošo vai uz parāda iegūstamo resursu pārdali, bet, ja tādu nav, tad jaunu nodokļu ieviešanu. Cita starpā starp tādiem opozicionāriem, kas nekad nav tikuši pie varas, ir tādi, par kuriem varam teikt: labi vien ir, ka nav tikuši, jo tad, iespējams, mēs ne to vien piedzīvotu. Bet, kopumā ņemot, ja valda šāda attieksme, nav brīnums, ka likumus, kas skar biznesu, to grozījumus, raksta acīmredzami no biznesa tālu esoši cilvēki, kas droši vien daudzos gadījumos uz uzņēmējdarbību kā tādu raugās kā uz kaut ko sliktu.

Nav brīnums, ja pat Covid-19 raisītās krīzes laikā atbalsts uzņēmējiem bija visai selektīvs. Nav brīnums, ka mūsu politiķi ar saviem ārvalstu kolēģiem drīzāk ir gatavi runāt par kādu uzņēmumu ar Rietumvalstu izcelsmi ienākšanas Latvijā veicināšanu, nekā lobēt kādu mūsmāju uzņēmumu ieiešanu kaut vai kaimiņvalstu tirgos. Nav brīnums, ka daudzos ekonomikas izaugsmi raksturojošos rādītājos atpaliekam pat no saviem ziemeļu un dienvidu kaimiņiem.

Protams, var jau teikt, ka mūsu politiķi Latvijas intereses aizstāv citos veidos, taču tas būtu atsevišķa izvērtējuma vērts, cik lielā mērā katrā gadījumā tās ir tieši Latvijas intereses, cik – kādu citu valstu vai interešu grupu intereses. Te var vērtēt gan politiskās konfrontācijas ar kaimiņvalstīm izmaksas, gan ar Zaļā kursa ieviešanu saistīto pārmaiņu bilances, gan arī citus politiski skaļus lēmumus.

Līdz ar to sanāk, ka daudzos gadījumos teksta sākumā minētais jautājums drīzāk ir pārfrāzējams par: “Kādas ir jūsu intereses, lai neaizstāvētu Latvijas intereses?” Tiesa, tas dod vēl mazāku atbildi uz citu būtisku jautājumu – kā Latvija pastāvēs nākotnē?

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Aizdomīgu naudu var konfiscēt, par noziegumu nerunājot

Romāns Meļņiks, Jānis Goldbergs, 20.07.2021

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Par to, kā šobrīd saprot noziedzīgi iegūtu naudu, kā to konfiscē un kāda ir jaunā kārtības sapratne pēc Moneyval rekomendāciju izpildes, brīdī, kad pirmās mantas konfiskācijas Ekonomisko lietu tiesā jau notikušas, Dienas Biznesam ekskluzīvā intervijā stāsta Finanšu izlūkošanas dienesta (FID) priekšniece Ilze Znotiņa.

Fragments no intervijas

Romāns Meļņiks: Ir vesela rinda valstu, ar kurām biznesam ir apgrūtināta sadarbība. Uzņēmēji tā arī saka – pārceļam biznesu uz Lietuvu vai Igauniju un varam strādāt! Ārvalstu investori, kuri eksportē preces uz Krieviju, Kazahstānu vai citām valstīm, arī norāda, ka filiāli šādai darbībai labāk atvērt Lietuvā vai Igaunijā. Tur kontrolējošie dienesti neradot iespaidu, ka nauda varētu tikt atņemta. Kā jūs skaidrotu šo reakciju, vai mums ir citi spēles noteikumi nekā pārējā ES?

VIDEO: FID vadlīnijas nav normatīvais akts 

Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas apkarošanas pirmsākumā ir bankas vai kāda cita likuma...

Ilze Znotiņa: Jau ilgstoši mēģinu izskaidrot to, ko dara FID, un to, ko dara citas iestādes sistēmā. Par visu sistēmu atbildēju līdz 2020. gada februārim, kad Latvijai bija jāizkļūst no potenciālā riska tikt iekļautai Moneyval pelēkajā sarakstā. Vadīju gan darba grupu, gan delegāciju (Moneyval), un man bija mandāts runāt par jebkuru no tēmām, kas ir pakļautas noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas jautājumam. Tagad es to jau vairāk nekā gadu nedaru, jo man šāda mandāta runāt par visu nav. Līdz ar to kontrolējošā institūcija, runājot par banku sektoru, ir Finanšu un kapitāla tirgus komisija (FKTK), un tai ir jāsniedz atbildes par to, vai prasības attiecībā uz banku klientiem ir stingrākas vai mazāk stingras. Tas, ko esmu novērojusi, – ir kaut kāda uzņēmēju daļa, kura līdz šim varbūt nav bijusi tik ieinteresēta pilnībā sniegt visu informāciju bankām, un banku prasības ir strauji mainījušās. Tas liek domāt, ka vienai daļai uzņēmēju ir vieglāk pārreģistrēt savus bankas kontus citā ES valstī, nekā palikt šeit!

R.M.: Sakiet kā eksperte, vai tas, jūsuprāt, ir pareizi, ka atšķiras prasības ES valstīs un vietām var darboties uzņēmums bez kāda satraukuma, bet pie mums to nevar?

I.Z.: Tas nav pareizi! Kāpēc? Nepareizi rīkojas nevis Latvija, bet nepareiza ir situācija, kurā pat Eiropas Savienībā, kur ir tikai 27 valstis, ir dažāda pieeja šiem jautājumiem! Ir dažādas stingrības prasības ES, un ir vairākas valstis, kuras nav ieviesušas pat tā saucamo ceturto AML direktīvu, kurai bija jābūt ieviestai jau 2017. gada jūnijā. Tās ir pat ļoti lielas valstis.

Visu rakstu lasiet 20.jūlija žurnālā Dienas Bizness!

ABONĒJIET, lasiet elektroniski vai meklējiet preses tirdzniecības vietās!

Komentāri

Pievienot komentāru