Jaunākais izdevums

Apģērbam ir jākalpo cilvēkam, nevis otrādi, tā uzskata apģērbu zīmola Baiba Ladiga dizainere Baiba Ladiga-Kobajaši.

Viņas skatījumā, ir vecmodīgi sekot modes tendencēm, un viņa nevēlas saviem pircējiem likt pirkt vēl un vēl, bet gan veicināt apzinātu patēriņu. Dizaineri uztrauc arī modes industrijas radīto atkritumu apjoms, tāpēc viņa izmanto drapēšanas tehniku un cenšas modelēt savu apģērbu tā, lai zudumu būtu pēc iespējas mazāk.

Vienlaikus B. Ladiga-Kobajaši atsakās no klasiskajām krādziņām un citiem elementiem, kas apģērbu valkāšanu padara sarežģītāku un prasa liekas pūles tā kopšanā. Dizainere ir pārliecināta, ka tieši mazie, neatkarīgie zīmoli var radīt pārmaiņas modes pasaulē un izglītot sabiedrību. Vairāk par savu ceļu modes pasaulē B. Ladiga-Kobajaši stāsta intervijā Dienas Biznesam.

Fragments no intervijas

Kas jums pašai ir mode un apģērbs?

Tas ir sarežģīts jautājums. Pavisam godīgi – mode kā tāda mani vispār neinteresē. Parīzes modes skates man ir diezgan vienaldzīgas, jo vairs ir maz tādu ļoti interesantu zīmolu. Nav noslēpums – daži talantīgākie dizaineri nomiruši, daudzi ir bankrotējuši, palikuši seni zīmoli, kas pārsvarā eksistē somiņu un smaržu biznesa dēļ. Mani šī sfēra vispār neinteresē. Protams, luksusa sektors paliks, bet arī Ķīnā un Japānā, kur agrāk ļoti patika slavenie zīmoli, var redzēt, ka vairs nav Louis Vuitton somiņu buma. Cilvēki arvien vairāk izvēlas jaunus, nezināmus zīmolus, jo vēlas unikalitāti. To es redzu pēc saviem klientiem – kad pasaku, ka tas ir paraugmodelis, viņi ir ļoti laimīgi. Protams, aiziet līdz tādai ekskluzivitātei nozīmē atgriezties pie ateljē, bet principā cilvēki grib unikalitāti. Tas ir ļoti pozitīvs virziens. Taču mani satrauc tiešsaistes veikali. Es arī pārdodu apģērbus internetā, sadarbojos ar vienu lielu Vācijas portālu, bet tagad esmu pārtraukusi, lai pārdomātu veidu, kā rīkoties tālāk, jo katru dienu ir vairāki sūtījumi, bet atdošana ir aptuveni 50%.

Vai tas ir scenārijs, ka pasūta trīs mantas un to, kas neder, sūta atpakaļ?

Jā, diemžēl šādā veidā lētie zīmoli ir radījuši bezatbildību pret dizaineri. Mans apģērbs tiek radīts konkrētam pasūtītājam, bet viņš tikai uzmēra un, labākajā gadījumā, ieliek bildi Instagram. Tas bieži vien ir t.s. influenceru stils. Tā ir liela problēma, ar ko grūti cīnīties, jo patērētāju tiesības paredz, ka ir jābūt iespējai atgriezt preci. Ir jādomā, kā audzināt patērētājus, lai viņi padomātu, pirms pasūtīt desmit kleitas un uztaisīt sev modes šovu.

Ja jau apģērbs tiek šūts individuāli, cik ilgi jāgaida?

Aptuveni 10 līdz 14 dienu. Taču jaunajā kolekcijā, kur audumi ir speciāli pasūtīti un krāsoti, ir iespēja, ka tas ir beidzies un tad jārēķinās ar vairāk nekā mēnesi, bet tad par to informēju pircēju. Protams, audumu pērku vismaz 50 metru baķi un rēķinu uz priekšu, cik no tā sanāks, vai nopirks. Uz izstādēm braucot, maziem zīmoliem lielākā problēma ir tā, ka bieži vien audumu ražotāji piedāvā pārāk lielus minimālos pasūtījumus. Ir pat tādi, kam minimums ir 800 metru, kas ir desmit baķi.

Cik kleitu no tā var uzšūt?

Uz vienu kleitu var rēķināt divus metrus. Ej nu saražo tās 400 kleitas, ja nav konkrēta pasūtījuma. Par to patērētājs pat neiedomājas. Uzskatu, ka sen vairs nav aktuāli sekot modes tendencēm. Galvenais, lai apģērbs kalpo cilvēkam, nevis otrādi. Esmu kādreiz radījusi arī tādas ekstravagantākas lietas, kas vairāk ir bijuši kā izstāžu objekti, bet esmu nonākusi līdz tam, ka gribu būt godīga pret sevi un pret patērētāju. Man ir svarīga ilgtspējība. Vēlos, lai apģērbs ilgi kalpotu un nekaitētu dabai. Tas man ir svarīgi. Tā ir mana mazā revolūcija pret lielo masu tirgu.

It kā daudzi runā par ilgtspēju, arī jūs, tajā pašā laikā veikali ir pilni ar plastmasas drēbītēm. Kā jūs raksturotu to, kas šobrīd notiek?

Arī masu zīmoli rada savas it kā ilgtspējīgās līnijas, pircēji sāk par to aizdomāties. Nav noslēpums – modes industrija ir viena no lielākajām piesārņotājām pasaulē, otrā uzreiz aiz naftas apstrādes. Tas taču ir kreizī! Ja es esmu šajā industrijā, vienīgais, ko varu darīt, ir atkāpties un izlikties, ka tas uz mani neattiecas, vai arī kaut ko darīt lietas labā. Pasaulē ir liels poliestera piesārņojums, tā ir reāla plastmasa. Tas ir slikti ne tikai dabai. Valkāt poliestera apģērbu, jo īpaši apakšveļu, ir tas pats, kas nēsāt celofāna maisiņu. Esam dzīvi organismi, visu uzņemam caur ādu – tāpat kā matu krāsu, arī apģērbu jūtam ar miesu, tas ietekmē mūsu veselību. Es gribu par to domāt un uzrunāt savu potenciālo klientu, kam arī ir svarīgi, lai apģērbs nerada lieku piesārņojumu. Protams, dabai vispār pats labākais būtu bezatkritumu dzīvesveids, bet, ja tā godīgi, pilnībā neradīt nemaz atkritumu nav iespējams.

Visu rakstu lasiet 10. maija laikrakstā Dienas Bizness, vai meklējot tirdzniecības vietās.

Abonē (zvani 67063333) vai lasi laikrakstu Dienas Bizness elektroniski!

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Universālveikals Stockmann sadarbībā ar apvienību Rīgas dizaina tirgus 3. stāvā izveidojis Latvijas dizaineru pop-up konceptveikalu, kur no 15. novembra līdz 30. novembrim iespējams iegādāties 11 atzītu Latvijas dizaineru radītos apģērbus, aksesuārus un interjera preces.

Vienkopus tiek pārstāvēti gan Latvijā un pasaulē atpazīstamību ieguvuši apģērbu un aksesuāru zīmoli Baiba Ladiga, Dinari Jewels, Baiba Ripa, Sofia Lark, gan Glass Wolf, RR leather accessories, Timeless Riga, Lokali, Daiļrades dizains, June 9 concept un Nada, kā arī gaismekļu zīmols Šmita lampas.

Universālveikala Stockmann mārketinga vadītāja Dace Kokina vēsta, ka jau desmito gadu, ņemot vērā pašmāju un ārvalstu pircēju lielo interesi, novembrī tiek nodrošināta iespēja iegādāties iecienītu latviešu zīmolu radītās konceptuālā dizaina preces.

«Pirmoreiz īpaši izveidotajā pop-up veikalā 3. stāvā būs pieejami rūpīgi atlasīti 11 Latvijas modes dizaineru, tostarp Baiba Ripa, Dinari Jewels, Baiba Ladiga, Sofia Lark, rudens–ziemas kolekcijas apģērbi un aksesuāri. Savukārt interjera dizaina segmentā pircēji varēs iepazīt zīmola Šmita lampas unikālos gaismas objektus, kas veidoti no iztukšotām pudelēm,» stāsta Dace Kokina, uzsverot, ka noteiktās dienās klientiem būs iespēja noformēt individuālus pasūtījumus un tikties klātienē ar dizaineriem.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Baltijas Modes federācija apkopojusi informāciju par vietām Rīgā, kur iespējams iegādāties vietējo dizaineru - šīs sezonas Rigas Fashion Week (RFW) dalībnieku - radītos tērpus.

Rīgā atrodami vairāki daudzzīmolu modes veikali, kuri piedāvā vietējo dizaineru kolekcijas. Konceptveikalā BOLD Concept Store var atrast tādus zīmolus kā Natalija Jansone, Iveta Vecmane un One Wolf. Baltijas dizaina konceptveikalā Awake atrodams One Wolf, Baiba Ladiga un bērnu modes zīmols Rock and Mouse. Soyka Secret Garden piedāvājuma klāstā atrodami tādi latviešu zīmoli kā Soyka, Antistar, Savibijoux, Pasdemarque. Zīmola One Wolf tērpus piedāvā arī konceptveikals Bang Bang.

Kvartālā «Berga bazārs» ir iespēja atrast tādus zīmolus kā Bergs Prive, Narciss, Anna Led un Ameri. Salonā «6. Septembris» tiek piedāvātas Katya Katya London kleitas. M50 atrodami Baibas Ladigas tērpi, bet veikalā Public Image – zīmola Public Makes Image tērpi, NONAME PlaceNONAME Atelier kolekcijas.

Komentāri

Pievienot komentāru
Dzīvesstils

FOTO: Mode ienāk Rīgas Centrāltirgū

Laura Mazbērziņa, 27.03.2019

Šonedēļ sākusies Riga Fashion Week (RFW). Tālāk galerijā var apskatīt pirmās dienas spilgtākos mirkļus.

Zīmols Public Makes Image.

Foto: Mark Litvyakov

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Centrālajā Gastro Tirgū atklāta 30. Rīgas modes nedēļa ar divu pašmāju ielu modes zīmolu skatēm.

Centrālajā Gastro Tirgū, vienā no Rīgas Centrāltirgus paviljoniem, apmēram 500 viesiem prezentētas divu pašmāju ielu modes zīmolu Public Makes Image un BLCV by Bulichev jaunākās kolekcijas. Rīgas modes nedēļas organizatori šo vietu zīmīgi izvēlējās, lai atspoguļotu modes pasaules kā tādas un Latvijas modes zīmolu dažādo spektru.

Modes nedēļas turpinājumā Riga Fashion Week (RFW) programma ietver tādu Latvijas dizaineru modes skates kā Natalija Jansone, One Wolf, Narciss by Alise Trautmane, Katya Katya London, Amoralle, Blcv by Bulichev, Public Makes Image, Bergs Privé, Anna Led, Baiba Ladiga, Iveta Vecmane. Tradicionāli Rīgas modes nedēļu papildinās arī bērnu modes skate no Aristocrat Kids, Zaza Couture un Rock and Mouse. 30. Rīgas modes nedēļas ietvaros piedalīsies Latvijas publikai jau zināmi ārvalstu dizaineri no trīs valstīm: Diana Arno no Igaunijas, Morfosis no Itālijas un Agnė Kuzmickaitė no Lietuvas.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Mākslas un radošajā kvartālā Briseles rajonā "Sablon" atklāts Baltijas dizaina asociācijas "Baltic Design Stories" pirmais pop-up veikals.

Veikalā pārstāvēti 19 Baltijas valstu radošie zīmoli, tajā skaitā tādi Latvijas dizaina pārstāvji kā "Baiba Ladiga", "be-with", "Hebe", "One Wolf", "LLmood", "Plaude Apparel", "RainSisters", "Unusi", porcelāna un māla izstrādājumi no "Piebalgas porcelāns", "Glass Point" un "Kaisme", kā arī tekstilizstrādājumi no "MeadowMe".

Lai veicinātu Baltijas valstu, tai skaitā Latvijas radošo zīmolu, dizaineru un ar dizainu saistīto tehnoloģiju atpazīstamību Beļģijā ilgtermiņā, Beļģijā dzīvojošu latviešu domubiedru grupa tās vadītājas Lauras Bērziņas vadībā izveidojušas asociāciju "Baltic Design Stories".

Par asociācijas uzdevumiem izvirzīti Baltijas valstu dizaina industrijas sadarbības platformas izveidošana eksportam uz Beļģiju un sadarbības veicināšanai, Beļģijas sabiedrības izpratnes vairošana par Baltijas valstu dizainu, kā arī dažādu pasākumu, domnīcu, izstāžu un tirdzniecības misiju organizēšana. Asociācijā darbojas arī Līga Baltiņa, Zane Vērdiņa, Aija Nīlendere, Vineta Briede, Linda Bērziņa un Gundega Skirta.

Komentāri

Pievienot komentāru