Jaunākais izdevums

«Daru tādas lietas, kuras pieaugušā cilvēkā modina Pīteru Penu, mana mērķauditorija ir ikviena iekšējais bērns»

Tā intervijā DB atzīst vācu dizainers Pols Kecs (Paul Ketz), kurš Rīgā viesojās ar lekciju Latvijas dizaineriem un arhitektiem kompānijas Reaton projektā MC2 Akadēmija.

Fragments no intervijas:

Ko var paveikt dizains?

Dizains rada pasauli ap cilvēkiem, tas tos vada. Veids, kā dzīvoklī ir izvietoti krēsli vai gaismas ķermeņi, ietekmē to, kā mēs sazināmies viens ar otru. To pašu var teikt par sabiedrisku vietu uz ielas. Dizains var apvienot cilvēkus, mudināt viņus veikt noteiktas darbības vai atturēt tās darīt. Piemēram, ja sols parkā ir pārāk īss, cilvēki bez jumta virs galvas nevar uz tiem gulēt. Tajā pašā laikā es esmu pārliecināts, ka dizains var izglābt pasauli, kaut arī tas skan patētiski.

Un kā jūs pats glābjat pasauli?

Es glābju pasauli ar to, kā ietekmēju cilvēkus, kuriem patīk tas, ko es daru. Tie dizaina produkti, ar kuriem es strādāju, ir paredzēti, lai apvienotu cilvēkus, un tie savā ziņā komunicē ar viņiem. Patiesībā cilvēki to arī gaida. Mums ir pieņemts, ka bērni spēlējas, pieaugušie strādā, bet patiesībā arī pieaugušie vēlas spēlēties. Es ticu, – ja viņiem dod tādus dizaina objektus, ar kuriem viņi var mijiedarboties, pieaugušie savā ziņā atmaigst, un ir pilnīgi reāli pārraut ikdienas rutīnas apburto loku.

Vai varat sniegt šādu jūsu dizaina objektu piemērus?

Man bija projekts «zaļajiem» publiskajiem objektiem, kas ir populāri Vācijā. Izveidoju metāla gredzenus, kas piestiprināti atkritumu urnām un kas kalpo kā pudeļu paliktņi. Vācijā cilvēki daudz dzer uz ielas un pudeles pēc tam izmet miskastē. Pēc tam tās pudeles savāc cilvēki, kuri par to nodošanu saņem naudu. Ja pudeles vienkārši iemet konteinerā, tās saplīst, un tas ir bīstami cilvēkiem, kas tās vāc. Ar mana izgudrojuma palīdzību situācija mainījās – tas ir sava veida tilts starp tiem, kuri izmet pudeles, un tiem, kuri tās vāc, savukārt gružkaste šī gredzena dēļ kļūst par interaktīvu objektu. Turklāt mans izgudrojums ir labs apkārtējai videi – pudeles to nepiesārņo, cilvēki nodod tās speciālās vietās un tās tiek atkārtoti izmantotas.

Kur šeit ir saikne ar spēli?

Es ilgi vēroju procesu, kad cilvēki izmeta pudeles atkritumu tvertnēs, bet citi tajās rakņājās, lai izvilktu tās, kas nav saplīsušas. Es sapratu, ka ir nepieciešams izdomāt ko tādu, kas padarītu šo procesu pozitīvu un interaktīvu. Un tad atminējos bērnu spēli, kur bērnam ir jāievieto objekts piemērotas formas caurumā. Piemēram, cilindrs – apļa formas caurumā, bet kubs – kvadrāta formas caurumā. Tāpat arī šeit – viss notiek zemapziņas līmenī. Cilvēks pienāk pie atkritumu konteinera, grib izmest pudeli, redz gredzenu un... ieliek tajā pudeli, nevis izmet miskastē! Viss ir ļoti vienkārši – atrod cilvēkus tur, kur viņi ir, un piedāvā viņiem vienkāršu risinājumu. Tas ir KISS princips – keep it simple stupid (izdari to vienkāršāk, – DB).

Visu interviju Dizainers ar Pītera Pena dvēseli lasiet 12. maija laikrakstā Dienas Bizness.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Francijas prezidenta vēlēšanas ir Eiropas politisko ziņu zenītā, taču turpat netālu drīzumā ir gaidāms vēl viens liels notikums, kas var kalpot par vējrādi Francijas vēlēšanām un, iespējams, Eiropas ģeopolitiskajai nākotnei.

Nīderlandes prezidenta vēlēšanas notiks 15. martā, un šobrīd cīņa par valdības krēslu ir izveidojusies starp diviem kandidātiem, Gērtu Vilderu - populistiskās Party of Freedom (PVV) partijas pārstāvi, un esošo premjerministru Marku Riti, kas vada daudz konservatīvāko People's Party for Freedom (VVD).

Eiropas tirgi aktīvi sekos līdzi Nīderlandes vēlēšanām ne tikai, lai saprastu, kā un kurš varētu uzvarēt Francijas prezidenta vēlēšanās, bet arī, lai liktu likmes par/pret Eiropas Savienības dezintegrāciju, vēsta The Daily Mail.

Eiropas finanšu tirgi šogad ir ļoti augoši. Eiropas Stoxx 600 indekss, spēcīgas ekonomikas dēļ, sasniedzis 3% atzīmi un 2016. gadā tas pieauga par vairāk nekā 9%. Tomēr Eiropas Savienības destabilizācija varētu satricināt līdz šim stabili augošos Eiropas finanšu tirgus.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Paziņoti Latvijas Dizaina gada balvas (LDGB) 2025 ieguvēji, godinot labākos dizaina darbus produktu, pakalpojumu, komunikācijas, vides un digitālo risinājumu kategorijās.

Grand Prix un Kultūras ministrijas prēmiju 2000 eiro apmērā saņēma aģentūra «Magic» par labdarības maratonam «Dod pieci!» īstenoto kampaņu «Slimība izārda, cerība dziedē!». Savukārt «Jaunā dizainera» titulu ieguva Zanda Seņkova par «Randevú» sēdmēbeļu kolekciju ar slēptu BDSM funkciju. Žūrija piešķīra arī četras atzinības, un savu speciālo balvu pasniedza arī Patentu valde un «JCDecaux».

Latvijas Dizaina gada balvas 2025 ieguvēji

Grand Prix ieguvējs un komunikācijas dizaina kategorijas uzvarētājs:

kampaņa «Slimība izārda, cerība dziedē!». Darba autors — «Magic». Darba pasūtītājs — Latvijas Sabiedriskais medijs.

Produktu dizaina kategorijas uzvarētājs:

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Finch mērķis – saīsināt mājaslapu vizuālo kļūdu labošanas laiku, ļaujot pašiem dizaineriem ķerties pie šī darba, nerakstot kārtējo e-pastu programmētājam, ka vajag nomainīt krāsu

«Mēs izstrādājam programmatūru mājaslapu izstrādātājiem ar mērķi ietaupīt laiku to izveides procesā. Mēs fokusējamies uz specifisku lietu – kļūdu labošanu lapā. Gribam iznīcināt procesu, kā tas notiek šobrīd,» saka Rihards Grāvis, Finch veidotāja SIA Studio Dig It līdzdibinātājs. Parasti dizainers uzzīmē lapu un programmētājs to uzprogrammē, kā saprot. Pa vidu vēl ir projektu vadītājs un klients. Tad top pirmā lapas versija, kur dizaineram parasti daudz kas nepatīk. Šobrīd labojumi tiek veikti, sūtot e-pastus ar ekrānšāviņiem un lielām, sarkanām bultām, apzīmējot vietas, kas jāuzlabo. Dažkārt tiek lietoti projektu vadības rīki, kuros pieraksta vēlmes, piemēram, ka konkrētais uzraksts varētu būt lielāks. Rihards stāsta, ka Finch gadījumā dizainers atver Finch un uzreiz pats labo kļūdas un nomaina visu, kas nepatīk, – burtu izskatu, lielumu, krāsu līdzīgi, kā tas notiek bilžu apstrādes programmās. Rezultātā programmētājs saņem kodu, ko saprot un var uzreiz izmantot. «Tur vairs nekas nevar pazust tulkojumā, un viss ir precīzi, kā dizainers grib,» viņš skaidro.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Attīstītājs SIA “HOVE”, noslēdzot darbu pie projekta “Kalpaka Rezidence”, Rīgas nekustamo īpašumu tirgu papildinājis ar 35 dzīvokļiem, no kuriem šobrīd iegādei pieejami vēl tikai desmit.

“Kalpaka Rezidence” izceļas ar unikālu spēju apvienot vēsturisko eleganci ar mūsdienīgu komfortu, uzsver attīstīstītājs, piebilstot, ka šajā projektā dzīvokļu īpašniekiem tiek nodrošināta augstākā līmeņa dzīves kvalitāte pašā Rīgas sirdī, vienlaikus saglabājot mierpilnu atmosfēru un izsmalcināto pilsētas šarmu. Rīgas Klusais centrs jau gadiem ir viena no pieprasītākajām un ekskluzīvākajām apkaimēm pilsētā un tieši šeit, Kalpaka bulvārī 7, atrodas “Kalpaka Rezidence” - projekts, kurā ar lielu rūpību atdzīvīnāta vēsturiska celtne un radīta moderna piebūve.

Mazais bizness

Darbību beigušā restorāna Eksports vadība atver grilbāru Ribas Ragaciemā

Laura Mazbērziņa,10.09.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jānis Joksts un Gintars Petrovs, kuri iepriekš vadīja Rīgas restorānu Eksports, tagad Ragaciemā saimnieko grilbārā un picērijā Ribas. Īpašnieku mērķis bija radīt vietu ar «odziņu», kur nepiespiestā gaisotnē ieturēt maltīti - uz Ribām var atbraukt ģimenes pusdienās un arī sēņotājs gumijas zābakos.

J. Jokstam un G. Petrovam restorānu un ēdināšanas bizness nav svešs. Lielākā pieredze gūta, atverot restorānus Cheesemoon Duntes ielā un Eksports Andrejsalā, Rīgā. Kad Eksports beidza savu sešus gadus ilgo pastāvēšanu, bija nepieciešams jauns sākums. Ribām no Eksporta ir atšķirīgs koncepts. Tādos restorānos kā Kolonāde. Mūsu stāsti, Hotel de Rome un Bibliotēka Nr.1 ir smalki galdauti un cilvēki pieprasa izcilu servisu, taču grilbāra mērķis ir ļaut cilvēkam justies brīvi. G. Petrovs akcentē, ka bija vēlme radīt kaut ko vienkāršu, bet ar odziņu.

Ragaciems kā atrašanās vieta izvēlēta nejauši. Garām braucot, ceļa malā pamanīja tika pamanīts mazs, necils veikaliņš, kurš - kā izrādās - jau divus gadus bijis bez saimnieka. Ieejot šajās telpās gūta pārliecība, ka šī būs īstā vieta kam jaunam. Bija nepieciešami trīs grūti mēneši, lai izveidotu jauno grilbāru. «Sākumā doma bija romantiska – uztaisīsim sev un draugiem Jūrmalā nelielu krodziņu, kur nesteidzīgi satikties un baudīt vasaru, bet realitātē ikdiena paiet vienā skriešanā. Sākumā te nebija ne elektrības, ne kanalizācijas, ne arī preču piegādes, taču šos jautājumus esam sakārtojuši,» stāsta G.Petrovs.

Reklāmraksti

Sporta apģērbu zīmols Joma: Pasaules sporta kustība ir spēcīga, un mums jāattīstās šajā virzienā

,25.04.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Par sporta apģērbu zīmolu Joma stāsta Anastasija Kučinska, uzņēmuma vadītāja Latvijā.

Joma ir Spānijas sporta apģērbu un apavu zīmols ar 53 gadu vēsturi. Latvijā aktīvi darbojamies jau desmit gadus. Atceros, ka sākotnēji bijām divi pilnas slodzes cilvēki, īpaši neatšķirot futbola bučus no skriešanas apaviem. Tagad mūsu kompānijas vizītkarte ir ātrs un kvalitatīvs serviss ikvienam klientam – sporta spēļu komandām, sporta organizācijām un individuālajiem sportistiem. Manu komandu ikdienā motivē vēlme klientiem sniegt maksimumu. Papildus sporta formu, apavu, ekipējuma un inventāra nodrošināšanai nodarbojamies ar formu apdruku, tā rūpējoties par klienta 100% izskatu no sporta formu pasūtīšanas brīža līdz spēles vai sacensību sākumam.

Pārtika

AS Rīgas piena kombināts ievēlēta jauna padome

Db.lv,28.03.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pena pārstrādes un saldējuma ražotāja “Food Union” galvenajai ražotnei Latvijā – AS “Rīgas piena kombināts” – ievēlēti jauni padomes locekļi.

Sorens Lauridsens (Soren Lauridsen), “Food Union” Eiropā izpildpriekšsēdētājs, turpmāk pildīs padomes priekšsēdētāja pienākumus un Linkolns Pans (Lincoln Pan), alternatīvo investīciju uzņēmuma “PAG Private Equity” partneris un līdzvadītājs, turpmāk ieņems uzņēmuma padomes locekļa amatu.

Darbu padomē turpinās Harijs Panke kā padomes priekšsēdētāja vietnieks. Līdz ar šīm izmaiņām, darbu AS “Rīgas piena kombināts” padomē pamet līdzšinējais padomes priekšsēdētājs un iepriekšējais uzņēmuma globālais vadītājs un līdzīpašnieks Andrejs Beskhmeļnickis, un padomes locekļi Soto Migels Castejanos (Soto Miguel Castellanos), Edgars Pīgoznis, Ingrīda Blūma un Jana Kraveca.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Edvards Bērnijs – sabiedrisko attiecību pionieris, kas noteica šīs industrijas metodes un filozofiju

«Skatīsim, kā varu līdzēt,» uzklausījis Džordža Vašingtona Hilla problēmas noteica Edvards Bērnijs. Hills, kas pagājušā gadsimta 20. gados bija American Tobacco Company prezidents, gribēja paplašināt noietu Lucky Strike cigaretēm, jaunu tirgus daļu saskatot sievietēs. Bija tikai viens liels «bet» – tolaik smēķējoša sieviete sabiedrības acīs bija gandrīz tas pats, kas palaistuve. Bērnijs, kas jau tolaik bija pazīstams sabiedrisko attiecību konsultants Ņujorkā, solīja lietu labot. Viņš piezvanīja tā laika dārgākajam metropoles psihoanalītiķim, lai par milzīgu honorāru noskaidrotu, ka cigarete asociatīvi ir vīrieša peņa iemiesojums.

Psihoanalītiķim Bērnijs zvanīja pirmo reizi, bet ne pirmo reizi viņš saskārās ar psihoanalīzi. Zigmunds Freids bija viņa onkulis – Bērnija māte bija Freida māsa, bet tēvs savukārt bija Freida sievas brālis. Ar slavenā Ziga darbiem Bērnijs jau bija paspējis iepazīties pirms vairākiem gadiem. Viņu apbūra Freida koncepcija par iracionālo zemapziņu, un Bērnijs jau krietnu laiku bija praksē pārliecinājies, ka var pelnīt daudz naudas, ar to veiksmīgi manipulējot.

Atpūta

FOTO: Latvijas Dizaina gada balvas 2019 finālisti

Monta Glumane,04.04.2019

Prefabricēta māja Type A

Autors: OUTOFBOX

Komanda: Pēteris Bajārs, Elīza Anete Kaužēna, Emīls Maksims

Klients: OUTOFBOX.

Foto: publicitātes

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Apbalvošanas ceremonijā Latviešu biedrības namā šovakar tiks paziņots «Latvijas Dizaina gada balvas 2019» galvenās balvas ieguvējs 20 finālistu konkurencē, informē pasākuma organizatori.

Pirmo reizi Latvijas Dizaina gada balvas vēsturē finālistiem bija jāaizstāv savi darbi auditorijas, žūrijas un citu skatītāju priekšā Latvijas Nacionālajā mākslas muzejā – katram finālistam tika dotas 3 minūtes.

Šā gada finālistu darbus skatiet galerijā!

«Latvijas Dizaina gada balvas 2019» starptautiskajā žūrijā strādāja seši dizaina nozares eksperti: Viktorijas un Alberta muzeja (Victoria and Albert Museum) Dizaina, arhitektūras un digitālās mākslas nodaļas vadītājs, kā arī 2018. gada Londonas dizaina biennāles radošais direktors Kristofers Tērners (Cristopher Turner, Londona, Lielbritānija), dizainere un zīmola «TALANTED» līdzīpašniece Indra Komarova (Rīga, Latvija), starpdisciplināras dizaina studijas «Dotdash» direktore ar vairāk nekā 30 gadu pieredzi dizainā Despina Makris (Despina Macris, Brisbona, Austrālija), LDGB pirmā gada uzvarētāju, uzņēmuma «Infogram» vadošais produktu dizainers Jānis Godiņš (Rīga, Latvija), dizaina biroja «Fjord» un «Accenture Interactive» Helsinku biroja dizaina nodaļas vadītājs un radošais direktors Daniels Bošs (Daniel Bosch, Helsinki, Somija) un Londonas Dizaina biennāles 2018 uzvarētājs, dizainers Artūrs Analts (Rīga, Latvija).

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kafejnīca, neliels veikaliņš, radošā studija vai birojs – ir svarīgi, lai uzņēmuma telpas būtu iedvesmojošas un aicinošas, sevišķi, ja tajās notiek arī tikšanās ar klientiem. IKEA interjera dizainere, kas specializējas biznesa klientu telpu iekārtošanā, dalās padomos, kas noderēs labiekārtot vai atjaunot uzņēmuma telpas, kā arī palīdzēs saplānot pārvērtībām nepieciešamos finanšu resursus.

Neatkarīgi no tā, vai telpas jāiekārto nu nulles vai jāpārplāno tās, IKEA interjera dizainere Linda Ribaka-Orlova iesaka noteikt projektam atvēlēto budžetu. Pirmkārt, jānolemj, cik daudz līdzekļu uzņēmums var atļauties tērēt interjeram. Prioritāšu noteikšana palīdzēs turēties pie plāna un vēlāk arī ietaupīt. Papildus jau plānotajam budžetam, vienmēr jāatvēl aptuveni 10 % neparedzētiem izdevumiem.

Otrkārt, jādefinē kādām funkcijām uzņēmuma telpas paredzētas. Tās ir būtiski zināt pirms sākt domāt par krāsu paleti vai mēbelēm.

Visbeidzot, izvēloties profesionāla interjera dizainera sniegtos pakalpojumus, iespējams ietaupīt gan laiku, gan naudu. “Profesionālis piedāvās vairākus funkcionālus risinājumus, kā arī atlasīs piemērotākās mēbeles konkrētajām telpām. Tāpat interjera dizainers, izstrādājot piedāvājumu, ņems vērā pieejamo budžetu,” saka L. Ribaka-Orlova. Viņa uzsver, ka interjera dizainers var palīdzēt izvairīties no impulsīviem pirkumiem, kas reizēm var būt ļoti dārga kļūda.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pasaulē lielākajā izstādē “Expo 2025 Osaka” atklāts Baltijas paviljons ar tēmu “We Are One”, kurā vienoti tiek pārstāvēta Latvija un Lietuva, un izcelta dabas, cilvēku un tehnoloģiju mijiedarbība.

Starptautiskā izstāde Japānā notiks pusgada garumā - līdz pat 13. oktobrim. Tajā piedalās 160 valstis, 9 organizācijas un plānots, ka to apmeklēs ap 28 miljoniem apmeklētāju no visas pasaules. Svinīgajā Baltijas paviljona atklāšanā piedalījās un simbolisko lenti pārgrieza Edmunds Valantis, Ekonomikas ministrijas valsts sekretārs; Lāsma Līdaka, Latvijas dalības “Expo 2025 Osaka” ģenerālkomisāre; Zigmārs Zilgalvis, Latvijas vēstnieks Japānā; Lina Antanavičiene, Lietuvas dalības “Expo 2025 Osaka” ģenerālkomisāre, Aurelijas Zykas, Lietuvas vēstnieks Japānā un Artūrs Analts, Baltijas paviljona mākslinieks un dizainers.

Edmunds Valantis, Ekonomikas ministrijas valsts sekretārs: “Izstāde “EXPO” ir lieliska iespēja stiprināt Latvijas ekonomisko klātbūtni Japānā, kas ir ceturtā lielākā ekonomika pasaulē. Kopumā ar izstādi saistītajās aktivitātēs klātienē un attālināti iesaistīsies vairāk nekā 250 Latvijas eksportējošie uzņēmumi. Tā ir iespēja kāpināt Latvijas eksportu un investīcijas no Japānas.”

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ziemassvētku sajūtu pilsētvidē palīdz raisīt svētku egles, kā arī dažādas gaismu instalācijas un dekorācijas

Latvijā viens no svētku sajūtu radītājiem ir dizainers un zīmola December Design radītājs Kristaps Štobis, kura gatavotās dekorācijas rotā vairākas Latvijas pilsētas un dažas idejas plānots īstenot arī Eiropā.

Jauns zīmols

Liepājnieks K. Štobis profesionālajā vides dizaina jomā Latvijā darbojas jau vairāk nekā desmit gadus. Kristapa un viņa komandas darbi Latvijā (izkārtnes, stendi un citi) pazīstami ar nosaukumu Dizainers.LV, taču turpmāk Ziemassvētku dekorāciju un instalāciju radīšanas virziens tiks nodalīts, tāpēc izveidots zīmols December Design (šobrīd ir reģistrēts domēns www.december.lv, kas pieder SIA First Service).

Šogad šā zīmola produkti rotā Rīgu, Liepāju, Ogri, Salaspili. Sadarbība ar Liepājas pašvaldību uzņēmumam izveidojusies jau vairākus gadus, bet šogad konkursa kārtībā pirmo reizi iegūta iespēja rotāt galvaspilsētu, kur izvietotas četras uzņēmuma radītas konceptuālas Ziemassvētku egles, kā arī izdekorēta Ogres pilsētas galvenā iela un centrālā egle.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rīgā, Eksporta ielā durvis vēris grieķu restorāns Potami, kura ēdienkartes autors un šefpavārs ir Kaspars Jansons, bet interjera autors ir Latvijas dizainers Oskars Skara.

Restorāna ēdienkarte balstīta uz grieķu virtuves pamattradīcijām. Galvenie produkti — sākot no olīveļļas, jogurtiem līdz jūras veltēm un aromātiskajiem garšaugiem — tiek piegādāti tieši no dažādiem Grieķijas reģioniem.

"Grieķu virtuve mani ir iedvesmojusi vienmēr — ne tikai ar garšām, bet arī filozofiju: cieņu pret produktu, dāsnumu un vienkāršību pasniegšanā. Mēs vēlējāmies radīt vietu, kur Grieķijas autentiskums satiekas ar jauniem skatījumiem. Šeit garša ir pamatā, tai seko tehnika un godīgi, kvalitatīvi produkti. Mūsu mērķis ir piedāvāt viesiem ne tikai maltīti, bet arī sajūtu, it kā saulainā Grieķija ir ienākusi Rīgā," atzīst šefpavārs K.Jansons.

Dzīvesstils

Klienti jāmeklē ārpus Latvijas

Lana Jūra, speciāli DB,30.05.2019

llkka Suppanens  - viens no starptautiski pazīstamākajiem un titulētākajiem somu laikmetīgajiem dizaineriem paša izstrādātās viedtālruņu uzlādes ierīces prezentācijas pasākumā Sony zīmolam

Publicitātes foto

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Dizaineram savā darbā jārēķinās ar daudziem parametriem un jāsaprot ekonomika, ergonomika, mārketings, ražošana, tā intervijā DB teic llka Supanens (llkka Suppanen).

Viņš ir viens no starptautiski pazīstamākajiem un visvairāk titulētajiem somu laikmetīgajiem dizaineriem. Pēc arhitekta grāda iegūšanas Helsinku Tehniskajā universitātē, mēbeļu dizaina programmas apguves Helsinku Mākslas un dizaina universitātē, kā arī studijām Gerita Rietvelda akadēmijā Amsterdamā, 1995. gadā Helsinkos viņš dibināja dažādos arhitektūras un dizaina virzienos orientēto biroju Studio Suppanen, bet dažus gadus vēlāk kopā ar kolēģiem attīstīja vienu no prominentākajām mūsdienu somu dizaina grupām Snowcrash. 1968. gadā dzimušais dizainers, kurš Instagram kontā pozicionē sevi kā uzņēmēju, sadarbojas ar daudziem slaveniem zīmoliem, izstrādā izstāžu koncepcijas, modelē nākotnes dizaina vīzijas, lasa dizaina lekcijas jaunajai paaudzei. Viņa klientu vidū ir gan skandināvu, gan starptautiskas kompānijas, tostarp Artek, Axis, Cappellini, Ferlea, Leucos, Lucente, Nokia, Zanotta, Marimekko, Iittala, Ferrero, Luhta, SAAB Automobiles, Sony u.c. Šogad Milānā Salone del Mobile. Milano ietvaros Supanens, no kura personības un darbiem staro īstās skandināvu dizaina skolas DNS, prezentēja savus jaunākos darbus. Līdz vīlītei patiess un pragmatisks, ar plašu starptautisku redzējumu apveltīts, Supanens atklāja savu redzējumu par dizainera profesionālo misiju šodien un skandināvu kodu.

Sports

Rimi Rīgas maratona medaļu dizainējis olimpisko medaļu autors

Zane Atlāce - Bistere,04.06.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

"Rimi" Rīgas maratona 30. jubilejas sezonas medaļas radījis japāņu dizaineris Džuņiči Kavaņiši (Junichi Kawanishi), kurš izstrādājis arī Tokijas Olimpisko spēļu medaļas.

Db.lv jau vēstīja, ka, neskatoties uz pandēmijas ieviestajām korekcijām pasaules kārtībā, Rimi Rīgas maratons norisināsies 10. un 11. oktobrī, pieskaņojoties jaunajai realitātei, vai pat virtuāli. Organizatori cer, ka unikālās medaļas mudinās skrējējus piedalīties oktobrī paredzētajā skrējienā, atbalstot maratonu laikā, kad tautas sports pārdzīvo lielāko krīzi kopš neatkarības atjaunošanas.

"Nepamēģināsi - neuzzināsi. Tāda bija mūsu nostāja, uzrunājot japāņu dizaineri Džuņiči Kavaņiši, kurš uzvarēja Japānas izsludinātajā konkursā par Olimpisko spēļu medaļām. Pārsteidzošā un patīkamā kārtā Kavaņiši kungs atbildēja un bija pagodināts radīt jubilejas medaļas Rimi Rīgas maratonam. Ja Olimpiskās medaļas saņem vien nepilns tūkstotis pasaules labāko sportistu, tad mūsu medaļas varēs saņemt ikviens, kurš 10. un 11. oktobrī finišēs jubilejas maratonā, pusmaratonā, desmit un sešu kilometru distancēs un Bērnu dienas skrējienos. Ceram, ka vienreizējās medaļas būs papildu stimuls piedalīties maratonā par spīti neskaidrībai, vai pasākums notiks, kā ierasti, Rīgas ielās vai attālināti ar īpašas aplikācijas palīdzību. Dalībnieku atbalsts šogad, kad tautas sports pārdzīvo lielāko krīzi kopš neatkarības, mums ir kritiski svarīgs," dizainera izvēli pamato "Rimi" Rīgas maratona direktors Aigars Nords.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Atklāta pieteikšanās Latvijas Dizaina gada balvai 2025 — nacionālas nozīmes apbalvojumam dizainā, kura mērķis ir apzināt, izvērtēt un popularizēt Latvijas dizaineru izcilāko sniegumu, sekmējot Latvijas dizaina nozares attīstību.

Šogad ieviesti jauninājumi konkursa kategorijās, papildus pastāvošajām piecām kategorijām — produktu dizains, pakalpojumu dizains, komunikācijas dizains, vides dizains un digitālie risinājumi —, ieviešot nomināciju "Jaunais dizainers".

Latvijas Dizaina gada balvas 2025 (LDGB 2025) konkurss turpina 2023. un 2024. gadā iedibināto konkursa norises un vērtēšanas kārtību, un šis gads ir noslēdzošais trīs gadu norises ciklā, ko organizē Latvijas Dizaina centrs.

"Vēlamies veicināt studentu interesi par dalību konkursā, ko novērojām jau pagājušajā gadā, tāpēc konkursā ieviesta nominācija "Jaunais dizainers", lai topošajiem profesionāļiem, kuri pieteikuši studiju procesa laikā izstrādātus darbus, radītu samērīgu konkurenci un sniegtu atzinību tālākam attīstības iedrošinājumam. Studējošo darbi tiks pieteikti esošajās kategorijās ar papildu atzīmi, ka tas ir studiju laikā izstrādāts darbs, attiecīgi žūrija to ņems vērā, vērtējot darbus un lemjot par to virzīšanu nākošajā kārtā. Finālā iekļuvušie studējošo darbi sacentīsies par "Jaunā dizainera" titulu," komentē Latvijas Dizaina centra vadītāja Dita Danosa.

Transports un loģistika

200 miljonus eiro vērtajā armijas auto iepirkumā kā labākais novērtēts Somijas uzņēmuma piedāvājums

LETA,22.11.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Iepirkuma konkursā, kurā iecerēts izvēlēties uzņēmumu, kas par aptuveni 200 miljoniem eiro Latvijas armijai piegādās bruņotas automašīnas, kā atbilstoši kritērijiem labākais novērtēts Somijas uzņēmuma «Sisu Auto» piedāvājums, aģentūrai LETA neoficiāli apliecināja vairāki avoti aizsardzības resorā.

Saskaņā ar iepirkuma nolikumu, izvērtējumā ņemta vērā transportlīdzekļu «operacionālā veiktspēja, atbilstība bruņoto spēku izvirzītajām tehniskajām prasībām, finansiālais piedāvājums un piedāvātie piegādes drošības risinājumi».

Lai arī atbilstoši iepriekšminētajiem kritērijiem Somijas kompānijas piedāvājums novērtēts kā labākais, tomēr Aizsardzības ministrijā (AM) aģentūrai LETA vēl nekomentēja, vai iepirkuma komisija ir pieņēmusi lēmumu par uzvarētāju.

Pamatojoties uz iepriekšminētajiem kritērijiem, iepirkuma komisija un Nacionālie bruņotie spēki (NBS) testēja «Sisu Auto» piedāvātos transportlīdzekļus «GTP 4x4» un vēl trīs kompāniju piedāvātos spēkratus - ASV uzņēmuma «AM General» transportlīdzekļus «Humwee», Dienvidāfrikas kompānijas «Paramount Group» spēkratus «Marauder LAV», kā arī Turcijas kompānijas «Otokar» transportlīdzekļus «Cobra». Testēšana notikusi gan uz koplietošanas ceļiem, gan bezceļa apstākļos.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Korejiešu kompaktklases modelis Hyundai i 30 ir kļuvis glītāks gan no iekšpuses, gan no ārpuses; tam ir daudz elektronisko palīgu, taču pats galvenais – tas ir būtiski uzlabojis šasijas un stūres pievada darbu

Pēc slavenā Pītera Šreiera (Peter Schreyer) nonākšanas Hyundai kompānijā ar interjera un eksterjera dizainu korejiešu markai pēdējos gados viss ir kārtībā. Katrs nākamais Hyundai produkts ir jauns veiksmes stāsts.

Bagātajās Rietumeiropas valstīs Hyundai i 30 tiks uzņemts ar ovācijām, jo tur atšķirībā no Latvijas modernie pasīvās un aktīvās drošības asistenti spēj samazināt apdrošināšanas prēmijas apjomu. Pie mums vairumā gadījumu automašīnas cena ir vienīgais kungs un ķēniņš, kas nosaka produkta popularitāti. Skaidrs, ka jaunā i 30 cena ir augstāka nekā vecajam modelim un tā vēl vairāk palielināsies, ja pircējs centīsies automobili nopakot ar visu to, ko piedāvā i 30 papildaprīkojuma saraksts. Skaitlis 14990 eiro, kas ir jaunā Hyundai i 30 bāzes modeļa cena, ir gaužām greizs un neinformatīvs. Objektīvi – perspektīvākais 140 ZS jaudīgais 1,4 litru benzīnmotors, ko var sapārot ar sešpakāpju manuālo vai septiņpakāpju robotizēto mehāniku maksās, sākot no 19990 eiro, bet dārgākajos izpildījumos tā cena jau klauvēs pie 30 tūkst. eiro robežas. Līdz ar to, paturot prātā cenas faktoru, lai cik suģestējošs un vilinošs neizklausītos jaunais i 30, Latvijas apstākļos mazākā brāļā i 20 piedāvājums šķiet saistošāks. Tas nav tikai cenas jautājums, kas i 20 gadījumā ir pircēju makiem draudzīgāks. Pēc salona izmēriem i 20 neko daudz nezaudēs i 30, turklāt konstruktīvi i 20 ir modernāks produkts.

Start-up

No šī gada sākuma TransferWise ir rentabls uzņēmums

Anda Asere,17.05.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Finanšu tehnoloģiju kompānijas TransferWise ikmēneša ieņēmumi ir ap deviņiem miljoniem eiro un līdz ar to gada apgrozījums ir ap simt miljoniem eiro

Sešu gadu laikā, uzņēmums sasniedzis bezzaudējumu punktu, raksta BBC.

«Mēs veidojam vienu no nedaudzajiem jaunajiem globālajiem finanšu pakalpojumu zīmoliem, kas rodas šobrīd. Ir grūti izveidot desmit reizes labāku produktu, ieiet tirgū un uzbūvēt savu zīmolu – tāpēc bankas un finanšu tehnoloģiju kompānijas sadarbojas. Sasniegt bezzaudējumu punktu tikai sešos gados kopš pakalpojuma palaišanas tirgu parāda, cik spēcīgi ir mūsu biznesa pamati. Šis ir tikai sākuma punkts. Ar unikālu platformu, ko mēs esam izveidojuši, mēs skatāmies uz jauna veida finanšu pakalpojuma radīšanu nākotnei,» norāda Tāvets Hinrikus (Taavet Hinrikus), TransferWise līdzdibinātājs un vadītājs.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tukumnieki Dita un Jānis Katlapi radījuši produktu Niedriņi, kas ir alternatīva plastmasas salmiņiem.

Biznesa ideju radusies šā gada pavasarī, kad kādā siltā dienā jaunie uzņēmēji malkoja kokteiļus vecāku lauku mājās. «Runājām par to, cik skaista apkārtne, pilna resursiem un potenciāla, ka varam noteikti atrast veidu, kā šo visu likt lietā kādā ģimenes biznesā. Vīra Jāņa mamma pa jokam izmeta, ka mēs pat plastmasas kokteiļu salmiņus varētu aizstāt ar teritorijā esošajām niedrēm. Pasmējāmies, bet tad nodomājām – kāpēc gan ne? Jau nākamajā dienā, izmēģinājuši pirmos salmiņus, sapratām, ka šī ir lieliska ideja,» atceras D. Katlapa.

Izpētot tirgu, jaunie uzņēmēji atrada, ka kaut ko līdzīgu izgatavo ASV – gan niedru, gan bambusa un citu augu salmiņus, taču tirgus ir mazs. Vasarā uzņēmēji cītīgi strādāja, lai rudenī Niedriņus sāktu piedāvāt plašākai publikai. Niedru salmiņu ražošana notiek J. Katlapa vecāku lauku mājās, izejviela nāk no Kurzemes laukiem. Niedres ir izturīgas, nepakļaujas mitrumam, neizmirkst, tās ir grūti salauzt. Lai arī šobrīd uzņēmums salmiņus pozicionē kā vienreizlietojamus, paši uzņēmēji ikdienā tos izmanto vairākkārt, izskalojot un rūpīgi izžāvējot. «Paši tos ievācam, apstrādājam. Katrs salmiņš ir roku darbs, paņem diezgan daudz laika un prasa pacietību. Testējām dažādas tehnoloģijas, instrumentus ražošanai, to, kā labāk Niedriņus pasterizēt. Sākumā atbalstīja draugi un tuvinieki, konsultējot un palīdzot izveidot dizainu. Pasūtījām kartona kastīšu iepakojumus, pielāgojām salmiņu daudzumam un izmēram,» stāsta D. Katlapa.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Santas Pīlēnas kolorīts un radošais tvēriens ir pelnījis uzmanību. Vien tagad tas tiek likts lietā no jaunās dzīvesvietas Austrijā.

Nesenā pārcelšanās ir kā skaists, bet trausls porcelāns, ko pagaidām vēl negribas pamatīgi cilāt. Tai pašā laikā Santa pastāsta daudz.

Fragments no intervijas, kas publicēta laikraksta Dienas Bizness izdevumā Dzīves Garša:

Kad uzrunāju intervijai, bijāt atsaucīga, tomēr uzreiz norādījāt, ka ar ģimeni esat pārcēlusies uz Austriju un nezināt, kad būsiet Rīgā. Lēmums ar lielu ģimeni pārcelties uz dzīvi citā valstī nav vieglprātīgs. Kas pabīdīja uz tik nozīmīgām pārmaiņām?

Lēmums par pārcelšanos nebija spontāns, bet rūpīgi izauklēts. Pirmo reizi šādu ideju mums piespēlēja dzīve pirms vairāk nekā diviem gadiem, sēžot slavenā mākslinieka Fernāna Ležēra bijušajā Parīzes ateljē. Tā soli pa solim nonācām līdz vietai, kur šobrīd esam.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

VAS “Valsts nekustamie īpašumi” (VNĪ) uzsāk Paula Stradiņa Medicīnas vēstures muzeja (PSMVM) piebūves rekonstrukciju bērnu un skolu jaunatnes izglītības centra vajadzībām, informē VNĪ.

PSMVM ir piesaistījis Eiropas Savienības līdzfinansējumu, lai jaunajās telpās izveidotu Bērnu muzeju ar veselības jautājumiem veltītu ekspozīciju, kas būs aplūkojama jau 2027.gadā, norāda VNĪ valdes locekle Jeļena Gavrilova.

Muzeja piebūves rekonstrukcijas ietvaros tiks izveidota izstāžu zāle un mācību klase-laboratorija, kā arī servisa infrastruktūra - ģērbtuves zona un labierīcību bloks. Bērnu muzeja mērķauditorija būs bērni vecumā no 6 līdz 12 gadiem. Pārbūve paredz lifta izbūvi, kas nodrošinās vides pieejamību ēkas abiem stāviem. Projekta ietvaros atjaunos inženiertīklus, kā arī izbūvēs ventilācijas un dzesēšanas sistēmas, kas nodrošinās piemērotas telpas krājuma priekšmetu eksponēšanai un laikmetīgu vidi mācībām.

Mazais bizness

Mērķē kļūt par vadošo bezglutēna un bezlaktozes ražotāju Baltijā

Monta Šķupele,11.06.2021

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

"Dabas Dimanti " ir konditoreja, kuras mērķis ir kļūt par vadošo bezglutēna un bezlaktozes ražotāju Baltijas valstīs.

Suntažu pagasta, Ogres novada uzņēmums "DIAMONDS FOOD GROUP" šoruden svinēs savu piekto dzimšanas dienu.

Pirmais gads bija veltīts ražotnes iekārtošanai. "Paralēli tam mūsu kafejnīcas virtuve bija mūsu mazā laboratorija, kurā arī tapa pirmie produktu paraugi. Sākotnēji maksimāli centāmies visu izdarīt ar saviem spēkiem un resursiem. Pirmo ražošanas iekārtu iegādē mēs startējām LEADER projektu konkursā, un ieguvām LAD atbalstu. Lai realizētu projektu, uzrunājām investoru, kurš arī noticēja mūsu idejai un investēja uzņēmuma starta kapitālā," atceras uzņēmuma valdes priekšsēdētāja Monika Ziemele.

Lēnām ražošanas telpas tika aprīkotas ar nepieciešamajām iekārtām, izstrādāti tehnoloģiskie ražošanas procesi, produktu iepakojums un uzsākta pirmā produktu ražošana. Otrajā uzņēmuma darbības gadā "DIAMONDS FOOD GROUP" sadarbībai uzrunāja veikalu tīklus. Tāpat tika iegūti uzņēmumam divi svarīgi Eiropas kvalitātes un pārtikas drošības sertifikāti: AOECS Gluten free un ISO 22 000.

Nekustamais īpašums

Dzīvoklis kā vērtīga investīcija

Jānis Goldbergs,26.02.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Aizvien vairāk cilvēku meklē premium klases dzīvokļus, kuru vērtība nākotnē augs, intervijā Dienas Biznesam atklāja LNK Properties valdes locekle Aleksandra Strode.

Kāda šodien ir situācija dzīvojamo projektu attīstības nozarē Rīgā? Kāda tā izskatās pret 2019. gadu, kas kļuva par robežšķirtni daudzām nozarēm?

LNK Properties ir attīstītājs, kas pārdomāti virzās uz priekšu pat laikā, kad nozarē un ekonomikā kopumā ir ļoti daudz izaicinājumu. Pandēmijas gados mēs attīstījām projektu Rīgas klusajā centrā Antonijas ielā 20, un tas ir bijis ļoti veiksmīgs. Ekonomikas krīzes laikā pieprasījums ierasti sadalās divās daļās: vieni meklē kaut ko lētāku, bet otri – izvēlas no premuim klases īpašumiem, kas ir labs ieguldījums. Šajos gados arī realizējām vēl vienu projektu klusajā centrā – Renaissance, kurā bija 10 dzīvokļi. Tad sekoja klusuma un pārdomu brīdis, jo ECB likmes mainīja patērētāju tirgus uztveri. Bet tieši pirms gada izlēmām uzsākt vērienīgu dzīvokļu projektu Hanzas ielā. Tobrīd tas bija ļoti drosmīgs lēmums, bet šodien redzam, ka tas bijis pareizs. Šobrīd pārdoti vai rezervēti jau 40% no visiem dzīvokļiem. 127 dzīvokļi – tas ir ievērojams apjoms mums kā attīstītājam, un arī Rīgas vēsturiskajam centram tas ir daudz.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Restorānu nedēļas projekts lielu peļņu nenes, toties izvelk cilvēkus no mājām iepazīt smalko gastronomisko kultūru

Līdz restorānu biznesam pavārs Raimonds Zommers nonāca mērķtiecīgi, bet lēnītēm, soli pa solim. Ar pārliecību, ka tieši tā visam jānotiek. Viņš šaubās, vai vēl kādam aroda brālim Latvijā ir tik daudz plūktu lauru un pieredzes dažādās gastronomiskās sāncensībās. Un arī viņa lolojums – restorāns Entresol, kur nedēļas viducī Dienas Bizness tiekas ar saimnieku, ir līdz malai apmeklētāju piepildīts.

Fragments no intervijas, kas publicēta 11. oktobra laikrakstā Dienas Bizness:

Ir knapas, melno ķiploku velutē no jūsu piedāvājuma, kā arī, piemēram, sēņu arančīni, sīpolu putas, kartupeļu gratina, diļļu emulsija, upeņu gēls no kolēģu ēdienkartes. Vai restorānu apmeklētājam – latvietim - būtu jāzina, kas tas ir?