Finanses

Latvijas sankciju izpildes sistēma ir efektīva, bet ir šaubas par citām Eiropas valstīm

LETA,07.05.2025

Jaunākais izdevums

Latvija sankciju izpildes sistēma ir efektīva, bet ir šaubas, vai tā ir tikpat efektīva citviet Eiropā, otrdien Saeimas Aizsardzības, iekšlietu un korupcijas novēršanas komisijas sēdē izteicās Finanšu izlūkošanas dienesta (FID) priekšnieka vietnieks Paulis Iļjenkovs.

Iļjenkovs atzīmēja, ka sankciju režīms darbojas jau ilgāku laiku, bet patlaban vienotā aliansē pret to ir bloķējušās Irāna, Ziemeļkoreja un Krievija, jo karā Ukrainā tiek izmantoti irāņu droni un Ziemeļkorejas karavīri.

Prakse liecina, ka sankcijas vienas pašas nespēj mainīt valsts uzvedību, bet spēj ietekmēt valsts spējas veikt aktīvu karadarbību, vērtēja FID pārstāvis.

Runājot par priekšnoteikumiem, lai sankcijas darbotos, Iļjenkovs norādīja, ka sankcijas jāvērš vispirms sektorā, kur tās ir vissāpīgākās. Krievijas gadījumā tas esot - "sist pa enerģētikas tirgu", jo Krievijas loma starptautiskajā naftas produktu tirgū arvien ir būtiska.

FID priekšnieka vietnieks vērsa uzmanību, ka ne visas valstis piekrīt Rietumvalstu noteiktajām sankcijām. Lai sankcijas būtu efektīvas, tām jābūt globālām, piemēram, ANO ir noteikusi sankcijas pret Ziemeļkoreju.

"Tātad numur viens ir politiskā griba sankcijas padarīt vēl stiprākas. Ja redzam sankciju kārtā vienu papildus luksusa preci, tad jautājums paliek, kas patiešām šajā kārtā ir iekšā, prot, vai patiešām atņemta Krievijai iespēja rīkoties ar aktīviem un cik daudz ir piekļuves tiem resursiem, ar kuriem var tālāk karot, proti, Rietumu sensitīvajām tehnoloģijām. Šajā gadījumā gan redzam labus rezultātus, jo 80% Krievijas duāli lietojamo preču imports nāk tikai un vienīgi caur Ķīnu. Krievija Eiropas un rietumu ražojumu tehnoloģijas iegūst, bet daudz mazāk un daudz sarežģītākām plūsmā, kur Krievija pamatīgi pārmaksā," sprieda Iļjenkovs.

Pret Krieviju ir noteiktas bezprecendenta sankcijas, taču, lai tās efektīvāk darbotos, tās ir korekti jāizpilda. FID ir pārliecināts, ka Latvija nav vājais posms un mūsu valsts finanšu sektors ir ārkārtīgi spēcīgs sankciju izpildē, bet nevar gūt pilnīgu pārliecību, ka tikpat aktīvi strādā pārējās Eiropas Savienības dalībvalstis vai pasaules dienvidu puslodes valstis. "Šobrīd redzam, ka ne visās valstīs sankciju pārkāpums ir noteikts kā noziegums," uzsvēra Iļjenkovs.

Jau ziņots, ka 2024.gadā Latvijā konstatētie sankciju apiešanas un pārkāpšanas gadījumi galvenokārt saistīti ar aizliegtu preču eksportu uz Krieviju, muitas deklarācijās uzrādot precēm neatbilstošu kombinētās nomenklatūras kodu, uz kuru sankcijas neattiecas, vai veicot eksportu caur trešajām valstīm, kuras sankcijas nav noteikušas.

Vienlaikus ievērojami palielinājies identificēto gadījumu skaits, kad Krievijā reģistrētām juridiskām personām tiek sniegti aizliegti pakalpojumi, kā arī kad fiziskas personas ir nodarbinātas sankcijām pakļautas fiziskas personas īpašumā vai kontrolē esošā juridiskā personā un, pildot darba pienākumus, sankciju subjektam dara pieejamus saimnieciskos resursus, liecina FID gada pārskats.

Finanses

FID: Katra jaunā sankciju pakete liek Krievijai meklēt jaunas to apiešanas iespējas

LETA,12.12.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Katra jaunā sankciju pakete liek Krievijai meklēt jaunas to apiešanas iespējas pat uz neizdevīgiem nosacījumiem, intervijā TV3 raidījumā "900 sekundes" Finanšu izlūkošanas dienesta (FID) priekšnieka vietnieks Paulis Iļjenkovs.

Katru reizi, kad tiek pieņemtas kādas sankcijas, Krievija meklē veidus, kā tās apiet. Tā meklē iespējas diversificēt savus noieta tirgus, kā arī jaunus sadarbības partnerus ārpus Eiropas Savienības.

Saskaņā ar pētījumu datiem, Krievija ir spiesta meklēt sadarbības nereti arī uz sliktākiem nosacījumiem.

Kopš kara sākuma saņemti vairāk nekā 1000 ziņojumi par iespējamiem sankciju pārkāpumiem, un FID katru no tiem pārpārbauda.

Kā ziņots, Eiropas Savienības (ES) dalībvalstis trešdien vienojās par jaunām sankcijām Krievijai par iebrukumu Ukrainā, vēršoties pret tankkuģu "ēnu floti", kas tiek izmantota Krievijas naftas un naftas produktu transportēšanai.