Dzīvesstils

Zīmola leģenda: mēbeļu impērijas piemērs IKEA

Linda Zalāne,01.02.2019

Savulaik tik populāro atpūtas krēslu Ekenäset tā pirmsākumos 1957. gadā sauca Esbjerg. Krēsla forma radīta, iedvesmojoties no izciliem dāņu funkcionālisma dizaina darbiem. Lakonisks koka rāmis un mīksts, ērts sēdeklis. Ne vienam vien atausīs atmiņā, kā tētis vai vectētiņš mēdza lasīt avīzi, atlaidies līdzīgā krēslā.

Publicitātes foto

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jau 75 gadus ir palicis nepārspēts IKEA fenomens, šis uzņēmums ir viens no visu laiku veiksmīgākajiem mēbeļu impērijas piemēriem pasaulē.

Šajā laikā radīta ne viena vien ikoniska mēbele, kas IKEA veikalu plauktos atrodama vēl aizvien. Kompānijas preču veidošana ir smalki izplānota, pie jaunu kolekciju veidošanas darbojas kupla komanda. Iedziļināšanās dizaina niansēs, vēlme radīt cenas ziņā demokrātisku piedāvājumu ir IKEA veiksmes atslēga, kas ļāvusi noturēties mēbeļu biznesā 75 gadu garumā.

«Atbilde, kāpēc dažas mēbeles kļūst par ikonām, slēpjas to spējā nezaudēt aktualitāti arī pēc vairākiem gadu desmitiem. Piemēram, klasiskais Strandmon krēsls, kas bija viens no IKEA dibinātāja Ingvara Kamprada favorītiem, kļuva par vienu no pirmajām izpārdotajām mēbelēm ierobežotā izdevuma IKEA 75 jubilejas kolekcijā. Latviešiem no IKEA 75 kolekcijas patīk metāla režģa krēsls Raane un noapaļota dizaina krēsls Gagnet, sarkanais Bjuran krēsls un spilveni ar spilgtām apdrukām,» stāsta IKEA Latvija Komunikācijas un interjera dizaina nodaļas vadītāja Baiba Freija.

Cenas pavadā

IKEA produktu klāstu izstrādā IKEA of Sweden, kas atrodas Elmhultā (Älmhult), Zviedrijā. Šis uzņēmums ir atbildīgs par piedāvājuma klāstu, produktu dizainu un izstrādi. Lai radītu galīgo risinājumu, pie tā strādā simtiem cilvēku, sākot ar dizaineriem, inženieriem, beidzot ar iepakojuma, loģistikas un materiālu speciālistiem. Viņi rūpīgi pārbauda katra produkta ideju, pievēršot uzmanību izejmateriālu un ražošanas risinājumu izvēlei. Tāpēc lēmumi par dizainu nereti tiek pieņemti ražotnēs, sastrādājoties dizaineriem un ražotājiem. Lai padarītu produktus pieejamus un IKEA identitātei atbilstošus, speciālisti produktu dizainā un produktu izstrādē koncentrējas uz cenu un kvalitāti, dizainu un funkciju, vidi un veselību – principiem, kas ir demokrātiska dizaina pamatā. Arī veikalā blakus produktiem apmeklētāji var atrast norādi, kurš dizainers ir radījis konkrēto produktu. Starp citu, visu IKEA produktu nosaukumos ir izmantoti Skandināvijas tautu valodu personvārdi un vietvārdi, un tos raksta ar zviedru burtiem.

IKEA uzmanības centrā ir mazas platības dzīves telpas, ilgtspējīga un veselīga dzīve mājās, kā arī dzīvošana kopā ar bērniem. Produkta dizains un izveide ir balstīta uz demokrātiskā dizaina principiem: forma, funkcionalitāte, kvalitāte, ilgtspējība un zema cena. Visiem jaunajiem produktiem ir jāatbilst šiem kritērijiem. «Lai cik skaists vai funkcionāls būtu produkts, IKEA to neražos, ja nevarēs to piedāvāt par labu cenu. Patiesībā vairumā gadījumu sākam produktu izstrādi ar ideju, par kādu cenu vēlamies to pārdot, un tikai pēc tam sākas viss radīšanas process,» atzīst B. Freija.

«Produkta izstrāde un dizains ir komandas darbs. Piemēram, Ypperlig kolekcijas krēsla izstrādē ir iesaistīti aptuveni 40 eksperti, lai radītu to publiskai lietošanai piemērotu. Lai piedāvātu īpaši radošus un neparastus produktus, uzņēmums sadarbojas arī ar citiem vizionāriem un dizaineriem, piemēram, ar uzņēmumiem Lego un Adidas, kā arī Virgilu Ablohu (Virgil Abloh), kurš ir vīriešu modes mākslinieciskais vadītājs Lious Vuitton modes namā, u.c.,» atklāj B. Freija.

Visu rakstu Vēstures starmešos IKEA ikonas lasiet 1. februāra laikrakstā Dienas Bizness.

Abonē (zvani 67063333) vai lasi laikrakstu Dienas Bizness elektroniski!