Ražošana

Reneprint: krīze bija spēcīga augstskola

Kārlis Vasulis, speciāli DB
,08.11.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Poligrāfijas uzņēmums Reneprint pēc apjomīgām investīcijām ražošanā kāpina apgrozījumu un vērš skatienu uz Krievijas tirgu.

Par to DB stāsta uzņēmuma izpilddirektors Juris Zauers. Triju gadu laikā apgrozījums kāpis septiņas reizes – no 0,72 milj. latu 2010. gadā līdz 6,02 milj. latu 2012. gadā –nodrošinājis SIA Reneprint iekļūšanu strauji augošu uzņēmumu topā Gazele, ko veido DB sadarbībā ar Lursoft.

SIA Reneprint ir daļa no Reneprint Poligrāfija grupas, kuras kopējais apgrozījums 2012. gadā sasniedz 13 milj. latu, kopā ar tajā ietilpstošo SIA Rene pluss. Pagājušajā gadā panākts arī 40% eksporta apjoma pieaugums. Uzņēmums ir optimistisks arī par šo gadu – plāno 30% apgrozījuma pieaugumu.

Apjoma faktors

Pēc t.s. treknajiem gadiem komersantam, gluži kā lielākajai daļai Latvijas uzņēmumu, nācās pārciest krīzi. «Laiks bija interesants, un tā bija ļoti spēcīga augstskola, kuras zināšanas nekur nevar nopirkt,» izsakās J. Zauers. Krīze palīdzējusi nākt pie atziņas, ka turpināt strādāt kā līdz šim vairs nav iespējams. Radās akūta nepieciešamība investēt attīstībā. Valsts kredītreitings noslīdēja līdz negatīvām izaugsmes prognozēm, bet pēc tā pēkšņi uzņēmumam neesot bijuši pieejami kredītlimiti un faktorings, līdz ar to nācies pirkt izejmateriālus ar priekšapmaksu, kas sarežģījis uzņēmuma darbību, norāda J. Zauers.

Lai saglabātu konkurētspēju, uzņēmums meklējis veidu, kā attīstīt ražošanu. Tika veiktas investīcijas jaunās ražošanas iekārtās, kas bija nepieciešamas, lai palielinātu ražošanas jaudu un tās efektivitāti. «Ražošanas apjomi ir svarīgs elements poligrāfijas biznesā, jo no tā ir izteikti atkarīga saražotā produkta pašizmaksa,» skaidro J. Zauers. Ņemot vērā, ka papīra ražotnes neatrodas Latvijā, bet gan Eiropā un Krievijā, bez lielas ražošanas jaudas nevar pretendēt uz konkurētspējīgu izejmateriālu iepirkuma cenu. «Lielās papīra ražotnes var paskatīties, ka pasūtījums nāk no Latvijas, un nospriedīs, ka tie tak baltieši un viņiem jādod, lūk, tāda cena. Eiropas poligrāfijas kompānijām tā ir cita,» viņš piebilst.

DB jau vēstījis (5.03.), ka februārī Reneprint Poligrāfija noslēdza investīciju projektu ar mērķi paplašināt ražošanu, kā ietvaros tika izveidota mūsdienīga tipogrāfija un gatavās produkcijas noliktava. Pašreizējā kompleksa pielāgošanai tipogrāfijas vajadzībām, kā arī aprīkojuma iegādei kopumā ieguldīti 1,8 milj. eiro. Veiktās investīcijas plānots atpelnīt piecos gados, un tās ļaušot uzņēmumam palielināt kompānijas konkurētspēju gan vietējā, gan pasaules tirgū, apgalvo J. Zauers, piebilstot, ka ikviens investīciju projekts, kas balstīts uz pārdomātu biznesa plānu un skaidru attīstības stratēģiju, nes augļus. «Poligrāfija ir nozare, kur strauji attīstās tehnoloģijas, tāpēc ražošanas bāzes atjaunošana vienmēr ir efektīvs un tālredzīgs investīciju ieguldījums,» viņš norāda.

Skatās uz Krieviju

Kā apgrozījuma pieauguma iemeslus uzņēmuma izpilddirektors min ražošanas jaudas palielināšanos, jaunu klientu piesaisti. Tam pamatā bijis mērķtiecīgs darbs. «Lai sasniegtu izaugsmi, ir jāzina, ko, kam un kā vajag,» uzskata J. Zauers. Svarīga arī ir spēja mobilizēt cilvēkresursus īstajā vietā un laikā, lai darbinieki spētu pielāgoties mainīgām klientu prasībām un tirgus situācijai. Jaunus klientus Reneprint krīzes laikā atrada ārpus Baltijas robežām, lielākoties – Skandināvijā, bet pēc Krievijas iestāšanās Pasaules Tirdzniecības organizācijā beidzot esot parādījusies iespēja iekosties tās tirgus pīrāgā, taču pagaidām tas ir ieceres līmenī. «Aizbraucot uz jebkuru lielveikalu Krievijā un paņemot rokā viņu drukātos reklāmas materiālus, uzreiz spējam aptuveni noteikt tehnoloģijas un pašizmaksu, līdz ar to saprast, vai spēsim konkurēt ar citiem ražotājiem par šo klientu,» apgalvo J. Zauers. Tomēr pašlaik lielāka koncentrēšanās notiek uz Skandināvijas tirgiem.

2008. gadā produktu realizācijas sadalījums starp vietējo un eksporta tirgu bijis aptuveni 85% pret 15% par labu vietējam, bet šobrīd tikai 35% produkcijas uzņēmums realizē pašmāju tirgū. «Par savu mērķtirgu uzskatam teritoriju 2000 km rādiusā ap Rīgu,» skaidro J. Zauers, piebilstot, ka bez eksporta nebūtu iespējams arī apkalpot vietējo tirgu, nebūtu apjoma atlaižu un būtu augstāka pašizmaksa. Uzņēmumam klienti pašlaik ir Vācijā, Dānijā, Somijā, Nīderlandē, Beļģijā, Zviedrijā, Lielbritānijā u.c.

Reneprint klientus iedala trīs grupās – izdevēji, t.s. tiešie klienti un reklāmas aģentūras. Uzsvars tiekot likts uz tiešajiem klientiem – mazumtirdzniecības un aptieku ķēdēm, citiem tirgotājiem, kam nepieciešama bieža komunikācija ar klientiem. Šāda sadarbība ar tiešajiem klientiem ļaujot iztikt bez starpniekiem.