Sabiedriskais transports kļūst populārāks 

Lux Express audzē pasažieru skaitu, apgrozījumu un peļņu; īpaši aug interese par paaugstināta komforta klasi.

Egons Mudulis, 2019. gada 01. marts plkst. 7:24

Lux Express valdes loceklis Krišjānis Reķis

Foto: Ieva Makare/LETA

To sarunā ar Dienas Biznesu norāda Lux Express (LE) valdes loceklis Krišjānis Reķis, vēloties Latvijā vēl vairāk popularizēt autobusu satiksmi kā alternatīvu privātajām automašīnām. Pēc viņa teiktā, Lux Express sadarbībā ar Ilgtspējas un korporatīvās attīstības institūtu un Estonian, Latvian and Lithuanian Environment veido kalkulatoru, kas gan uzņēmumiem, gan ceļotājiem Latvijā ļaus salīdzināt, kāds ir izdevīgākais ceļošanas veids Baltijas valstīs. Piemēram, ja cilvēks ceļojumu no Rīgas uz Viļņu iegādājas 1,5‒2 mēnešus iepriekš, tad izdevīgāk būs braukt ar autobusu, pat ja automašīnā ir četri cilvēki. Savukārt, pērkot biļeti izbraukšanas dienā, ar autobusu izdevīgāk būs braukt, ja mašīnā būs mazāk nekā trīs cilvēki. Turklāt šajā gadījumā pat netiek ņemti vērā mašīnas amortizācijas izdevumi un tas, cik komfortabli tiek pavadīts laiks ceļā. Pēc K. Reķa teiktā, gan Viļņas, gan Tallinas virzienā aizvien ir daudz autovadītāju, kas izvēlas braukt ar personīgo automašīnu, nevis sabiedrisko transportu. Vidēji tie ir 1,2 cilvēki uz vienu mašīnu, kas ir neefektīvi.

Pamācīties no igauņiem

Patlaban LE no Latvijas veic starptautiskos reisus, bet Igaunijā arī iekšzemes pārvadājumu segmentā, kas gūstot arvien lielāku piekrišanu, jo īpaši maršrutā Tartu‒Tallina. Pēc K. Reķa teiktā, redzams, ka cilvēki aizvien vairāk izvēlas braukt nevis ar privāto, vai darba auto, bet autobusiem, kas tai pašā laikā vēl konkurē ar vilcieniem. Viņš ar kaimiņvalsts pieredzi pasažieru pārvadājumu tirgus atvēršanā gatavs dalīties arī Latvijā. Igaunijā lielās līnijas ir atvērtas konkurencei, taču pārvadātājiem ir pienākums apkalpot mazās pieturas noteiktos laikos. Konkurences rezultātā nepieciešamas mazākas valsts dotācijas, bet iedzīvotāju izvēle par labu sabiedriskajam transportam aug. Igauņu pieredze gan nav ieviešama viens pret vienu, taču izmantojama kā izvērtējams piemērs, domājot gan par pastāvīgo subsīdiju pieaugumu Latvijā, gan cilvēku izvēles iespējām: «Šobrīd pie mums nav izvēles ne cenas, ne piedāvātā pakalpojuma ziņā.»

Tirgus jāatver

Uz jautājumu par to, kādam vajadzētu būt autobusu pārvadājumu iepirkumam pārvadājumiem 2021.‒2030.g. ko organizē Satiksmes ministrija un valsts SIA Autotransporta direkcija, ja rēķinās, ka būs jauni elektrovilcieni, K. Reķis atzīmē, ka te vēl vajadzētu ņemt vērā satiksmi starp dažādām pilsētām ar automašīnām. Tāpat jāskatās kompleksi, kuras līnijas varētu atvērt konkurencei, nevis pieņemt, ka valstij viss jāsubsidē. Iespējams, ka kādā maršrutā vajadzētu vairāk reisu, bet citā mazāk

Visu rakstu lasiet 1. marta laikrakstā Dienas Bizness, vai meklējot tirdzniecības vietās.

Abonē (zvani 67063333) vai lasi laikrakstu Dienas Bizness elektroniski!

Dalies ar šo rakstu!
Raksta komentāri
Spied šeit, lai lasītu vai pievienotu savu komentāru
Tevi varētu interesēt
2018. gada 20. marts plkst. 9:13

Saskata iespēju palielināt pasažieru pārvadājumus pa dzelzceļu, koordinēti sadarbojoties un attīstot...

2018. gada 30. janvāris plkst. 10:05

Pagājušajā gadā autobusu «Lux Express» pasažieru skaits gan iekšzemes, gan starptautiskajos...

2017. gada 03. janvāris plkst. 16:51

Krievijas iestādes uz laiku anulējušas licenci Igaunijas starptautisko pārvadājumu grupā...

2016. gada 16. decembris plkst. 11:39

Biznesa portāls Db.lv piedāvā piektdienas mini interviju sēriju. Katru nedēļu kāds no...

2016. gada 11. oktobris plkst. 8:40

Pirms desmit gadiem uzņēmējiem nenāca ne prātā darba darīšanās no Tallinas uz...

Nepalaid garām

«Mēs pārejam uz iknedēļas drukātā izdevuma formātu. Izmaiņas Dienas Biznesā ir vajadzīgas....

SIA Marine Digital System mērķis ir automatizēt procesus ostās, jūrniecības pakalpojumos...

Darbu sākusi latviešu uzņēmēju dibināta nekustamo īpašumu aģentu platforma «Big Bang Realty»,...

Kompāniju pārņemšanas un apvienošanās (M&A) darījumu jomā lielu aktivitāti tuvākajā laikā...

Lūšu dravā viesos aicina tos, kuri vēlas ko vairāk uzzināt par bišu...

Par spīti lietotāju skaita sarukumam, sociālais tīkls draugiem.lv vēl joprojām ir pelņu...

No šīs sadaļas
2019. gada 28. februāris plkst. 15:04

Pašvaldības SIA «Rīgas satiksme» pagaidu vadītājs Anrijs Matīss turpinās vadīt uzņēmumu,...

2019. gada 28. februāris plkst. 14:42

Latvijā nākotnē plānots iegādāties speciālas videokameras, kas kontrolē, vai autovadītāji...

2019. gada 28. februāris plkst. 13:00

Kašmiras krīzes dēļ atcelti avioreisi starp Eiropu un Taizemi. Kā noskaidroja biznesa...

2019. gada 28. februāris plkst. 10:41

Par pārvietojamo un stacionāro fotoradaru konstatētajiem pārkāpumiem pagājušajā gadā soda naudās...

2019. gada 28. februāris plkst. 10:00

Sakarā ar Pakistānas lēmumu slēgt savu gaisu telpu pēc saspīlējuma eskalācijas ar...

2019. gada 27. februāris plkst. 17:42

Vilcienu ražotājs Talgo Iepirkumu uzraudzības birojā (IUB) ir pārsūdzējis Pasažieru vilciena...

2019. gada 27. februāris plkst. 10:19

Pakistāna savā gaisa telpā virs tās kontrolētās Kašmiras daļas trešdien notriekusi divas...

2019. gada 26. februāris plkst. 16:26

AS «Pasažieru vilciens» elektrovilcienu iepirkumam uzmanību pievērsis Korupcijas novēršanas...

2019. gada 25. februāris plkst. 9:43

Degvielas tirgotājs SIA «East - West Transit» piektdien, 22.februārī, reģistrējis jaunu komercķīlu,...

2019. gada 25. februāris plkst. 9:34

Par godu Latvijas simtgadei SIA «Avar Auto», MAN Truck & Bus oficiālais...