Jaunākais izdevums

Parlamentārieši pirmajā lasījumā atbalstījuši grozījumus Sociālā uzņēmuma likumā, kas paredz, ka noteiktos gadījumos sociālie uzņēmumi drīkstēs sadalīt līdz 50% no pārskata gada peļņas.

Pašlaik likums nosaka absolūtu aizliegumu sadalīt peļņu - nav pieļaujamas ne dividendes, ne izmaksas pamatkapitāla samazināšanas gadījumā, kā arī citas Komerclikumā noteiktās peļņas sadales formas. Šobrīd peļņu drīkst tikai ieguldīt statūtos noteikto mērķu sasniegšanai.

Grozījumu autore Labklājības ministrija (LM) skaidro, ka piedāvātā pieeja tuvinās Latviju starptautiskajai praksei, kur sociālā uzņēmējdarbība apvieno biznesa un sociālos mērķus.

Atļaujot vismaz daļēju peļņas sadali, sociālie uzņēmumi var piesaistīt privāto investoru finansējumu, kas ir nepieciešams, lai veicinātu uzņēmuma attīstību un paplašināšanos, kā arī lai nodrošinātu finansiālu ilgtspēju, skaidro LM.

Tāpat atļauja sadalīt peļņu var motivēt gan sociālos uzņēmējus, gan investorus strādāt produktīvāk, palielinot gan uzņēmuma ieņēmumus, gan arī radīto sociālo ietekmi, norāda LM.

Starptautiskā pieredze attiecībā uz peļņas sadales kritērija piemērošanu sociālajiem uzņēmumiem dažādās valstīs ir atšķirīga - viena daļa valstu neatļauj peļņas sadali, otra daļa atļauj daļēju peļņas sadali, turpretim citas valstis neierobežo peļņas sadali vispār.

Paredzēts, ka peļņu varēs sadalīt tikai par konkrēto pārskata gadu, neaizskarot iepriekš uzkrāto nesadalīto peļņu. Turklāt peļņas sadale nebūs pieļaujama, ja uzņēmums pēdējo trīs gadu laikā saņēmis sociālajiem uzņēmumiem paredzētu publisku grantu (de minimis). Priekšnoteikums būs arī sociālā mērķa rādītāju un citu likumā noteikto kritēriju izpilde.

LM uzsver, ka mērķis ir piesaistīt privātās investīcijas un motivēt efektīvāku darbību, vienlaikus nepieļaujot sociālās misijas aizstāšanu ar peļņas maksimizēšanu.

Ministrijā atzīst, ka ir svarīgi saglabāt līdzsvaru starp dividenžu izmaksu un sociālā mērķa sasniegšanu. Atļaujot peļņas sadali sociālajiem uzņēmumiem, jānodrošina pietiekama uzraudzība, lai izslēgtu situācijas, kad uzņēmums koncentrējas uz peļņas gūšanu, nevis sociālā mērķa sasniegšanu.

Vēl virkne izmaiņu likumā vērsta uz administratīvā sloga mazināšanu.

Tiek rosināts atteikties no obligātas visu sociālo uzņēmumu gada pārskatu izvērtēšanas - tā vietā komisija sniegs atzinumu tikai gadījumos, kad konstatēta iespējama neatbilstība. Pēc LM aplēsēm šāda kārtība samazinātu komisijas darba izmaksas par apmēram 6291 eiro gadā.

Tāpat paredzēts, ka informatīvais ziņojums par sociālo uzņēmumu darbību un attīstību turpmāk Ministru kabinetam tiktu sagatavots ne retāk kā reizi trijos gados, nevis divos, kā šobrīd.

Grozījumi paredz arī skaidrāku sociālā uzņēmuma statusa stāšanās spēkā brīdi - ar dienu, kad LM pieņem lēmumu, nevis paziņo to. Tas paredzēts, lai neierobežotu Eiropas Savienības fondu atbalsta, piemēram, sociālās apdrošināšanas iemaksu kompensācijas aprēķina periodu.

Līdztekus mērķa grupas nodarbināšanai uzņēmumā sociālais uzņēmums varēs sniegt darbiekārtošanas pakalpojumus personām ar invaliditāti.

Atbilstoši LM datiem šī gada 11. aprīlī Latvijā bija reģistrēti 250 sociālie uzņēmumi, no kuriem 21% ir darba integrācijas uzņēmumi.

Pārejas periods izmaiņām paredzēts līdz 2027. gada 1. janvārim.

Eksperti

Ričarda Brensona un Mātes Terēzes kombinācija – kas nepieciešams veiksmīgam sociālajam uzņēmumam?

Edgars Čerkovskis, Ekonomikas un kultūras augstskolas aprites ekonomikas un sociālās uzņēmējdarbības programmas direktors,19.08.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nesen publicētais Eiropas Sociālās uzņēmējdarbības pārskata (European Social Enterprise Monitor) ziņojums liecina, ka tikai trešdaļa sociālo uzņēmumu Eiropā ir finansiāli rentabli. Lai gan bez dotācijām lielākā daļa sociālo uzņēmumu nevarētu pastāvēt, jāatceras, ka šī uzņēmējdarbības forma nav stāsts tikai par peļņu – tie pilda svarīgu sociālo misiju un sniedz būtisku nemateriālo ieguvumu.

Latvijā ir daudz veiksmīgu sociālās uzņēmējdarbības piemēru, kas palīdz dažādām riska grupām integrēties darba tirgū un sabiedrībā kopumā. Lai izmērītu sociālo uzņēmumu ietekmi, jālūkojas ne tikai uz rentabilitāti. Jau pieminētais ziņojums liecina, ka 43,5% sociālo uzņēmumu nodarbina cilvēkus ar invaliditāti, pildot svarīgu funkciju iekļaujošā darba tirgus veidošanā. Vairāk nekā puse uzņēmumu savā ikdienas darbā iesaista vismaz vienu brīvprātīgo, kas stiprina vietējās kopienas un veicina pilsoniskās līdzdalības attīstību. Šo uzņēmumu galvenais uzdevums nav peļņa, bet gan noteiktas problēmas risināšana, mazinot slodzi sociālās aprūpes sistēmai.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Foto: vecteezy.com/Sompoch Sivakosit

Šodienas digitālā mārketinga ainava nepārprotami uzrāda, ka tradicionālās reklāmas metodes vairs nedarbojas tik efektīvi kā agrāk. Cilvēki ir kļuvuši aizvien prasīgāki – viņi vēlas, lai zīmoli ne tikai pārdod, bet arī sniedz vērtību, izprot viņu vajadzības un piedāvā risinājumus reālām problēmām.

Mākslīgais intelekts ir fundamentāli mainījis to, kā uzņēmumi komunicē ar saviem klientiem sociālajos tīklos. Lai uzrunātu auditoriju, ar skaista attēla un informatīva apraksta publicēšanu vairs nav gana. Ir skaidrs, ka mūslaikos panākumu atslēga slēpjas daudz dziļākā izpratnē par patērētāju vēlmēm, uzvedību un paradumiem. Par to arī turpinājumā.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Digitālā vide mūsdienās ir centrālais instruments, ar kura palīdzību attīstītāji un pārdevēji var sasniegt potenciālos pircējus, norāda Maiks Dorfmans (Mike Dorfman), digitālā mārketinga aģentūras RocketScience vadītājs.

Digitālā mārketinga lielākā priekšrocība ir iespēja izmērīt gandrīz visu, jo pareizi izveidota analītika skaidri parāda, kuri kanāli noved pie darījuma, kurā posmā potenciālais klients pazūd un ko nepieciešams uzlabot, stāsta M.Dorfmans. Viņš atzīmē, ka dati ļauj ne tikai salīdzināt rezultātus ar nozares etaloniem, bet arī sekot līdzi sava projekta dinamikai un saprast - vai aktivitātes sniedz izaugsmi, vai arī rādītāji pasliktinās. Tas ļauj ātri un ērti izvērtēt efektivitāti un pieņemt lēmumus, balstoties uz datiem, nevis pieņēmumiem vai intuīciju, pauž RocketScience vadītājs.

Kā jūs raksturotu digitālā mārketinga lomu nekustamā īpašuma projektu pārdošanā?