Teltis pasākumiem bija nepieciešamas pat krīzes laikā.Tas pēdējos gados ir palīdzējis strauji attīstīties SIA Tent For Event Baltic.
Pašlaik uzņēmums ir pievērsies biznesa paplašināšanai Skandināvijas valstīs. DB un Lursoft veidotajā straujāk augošo uzņēmumu sarakstā Gazele SIA Tent For Event Baltic ierindojas 238. vietāvietā. Trīs gados uzņēmums ir vairāk nekā trīskāršojis savu apgrozījumu.
Krīzes priekšrocības
Tent For Event Baltic nodrošina korporatīvos pasākumus, kāzas, festivālus u.c. sarīkojumus ar lielizmēra teltīm un to labiekārtošanu. Ideja veidot šāda profila uzņēmējdarbību radusies 2006.gadā. «Tolaik ievērojām šādu potenciālu biznesa nišu, kur iespraukties,» stāsta SIA Tent For Event Baltic vadītājs Kaspars Cimermanis. Uzņēmumiem trūcis telpu, kur rīkot korporatīvos pasākumus, savukārt pieejamo piedāvājumu pasākumu telšu tirgū uzņēmuma dibinātāji uzskatījuši par dārgu. Darbību uzņēmums sāka 2008. gadā, tieši sākoties krīzes. «Šim apstāklim bija arī vairāki pozitīvi aspekti, piemēram, nepaguvām neapdomīgi ieguldīt līdzekļus, iepērkot dārgas lielizmēra konstrukcijas, kas nespētu uzreiz sevi atpelnīt, jo pieprasījums krīzei laikā nenoliedzami bija zems,» viņš skaidro. Iespējams, tas bija iemesls, kādēļ vairāki tirgus dalībnieki biznesu pameta. Uzņēmumam palīdzējis fakts, ka tā darbības sākumā bijis viegli atrast darbiniekus. «Izmaksas bija zemākas, nebija daudz darbinieku ar lielām algām, nebija kredītu. Ar pašu līdzekļiem attīstījām biznesu, cik varējām atļauties – nopelnīto uzreiz ieguldījām attīstībā,» stāsta K. Cimermanis.
Ņemot vērā, ka telšu uzstādīšanas pakalpojumi vērtējami kā šaura biznesa niša, kopumā tirgus dalībieku skaits neesot liels. Šobrīd tirgū varētu būt ap trim dalībniekiem. Pirms krīzes tirgus dalībnieku skaits sasniedza septiņus, viņš stāsta.
Korporatīvie klienti
Sākumā biznesa plāns bija konkrēts – būvēt teltis izklaides pasākumiem. Tomēr, redzot pieprasījumu no korporatīvajiem klientiem, pieņemts lēmums vairāk pievērsties šai jomai. Sākotnēji uzņēmuma iecere bija nodrošināt tikai telšu konstrukciju uzstādīšanu, bet klienti vēlāk paši pateikuši priekšā, ka noderīgi būtu, ja uzņēmums papildus piedāvātu «iekštelpu» izkārtojumu. Savukārt šobrīd ar sadarbības partneru palīdzību uzņēmums spēj pasākumus nodrošināt arī ar skatuvēm. «Uzskatu, ka ir svarīgi būt profesionālim savā šaurajā nišā. Tādēļ skatuvju izbūvi uzticam sadarbības partneriem, kas tajā specializējušies,» skaidro K. Cimermanis. Uzņēmuma klienti pārsvarā esot no privātā sektora – tie ir uzņēmumi, festivālu rīkotāji, pasākumu aģentūras, bet ir arī pašvaldības. Nereti pasūtījumus veic cilvēki, kas vēlas uzrīkot kāzas vai kādu ballīti.
Kā vienu no lielākajiem pasūtījumiem, ko ir pildījis uzņēmums, K. Cimermanis nosauc telti, ko tas būvējis pie Nacionālās operas. Tas esot bijis izaicinājums kvalitātes ziņā, jo liela izmēra un sarežģītas konstrukcijas telts bija jāveido pilsētas centrā.
Strādā Ziemeļvalstīs
Spēju precīzi un savlaicīgi izpildīt pasūtījumus, kas šādā biznesā, loģiski, esot svarīgs apstāklis, jo nevienam jau nebūšot vajadzīga telts, kas uzcelta nākamajā dienā pēc pasākuma, K. Cimermanis vērtē kā veiksmīga biznesa pamatu.
Šajā nodarbē svarīga īpašība ir arī spēja paredzēt pieprasījuma specifiku – izvēlēties atbilstošus materiālus un telšu dizainu. «Svarīgi ir nepievilt klientu un izdarīt to, kas ir apsolīts. Ir bijuši projekti ar lieliem mīnusiem, bet ir jāizpilda klientam tas, kas apsolīts,» vērtē K. Cimermanis.
Tent For Event Baltic vadītājs izsaka piesardzīgu optimismu par šī gada pasūtījumu apjomu potenciālo pieaugumu, cerības liekot uz lielāku pasākumu organizēšanu saistībā ar Rīgas kļūšanu par Eiropas kultūras galvaspilsētu. Kopumā pieprasījums ir augošs, vērtē K. Cimermanis. «Neuzskatām, ka atņemam pasūtījumus konkurentiem, bet drīzāk radām tos paši, izglītojot klientus,» viņš spriež. Agrāk pasākums teltī daudziem šķitis kaut kas vienkāršs, bet šobrīd Latvijā vērojamas līdzīgas tendences, kādas ir ASV vai Skandināvijā. Cilvēkiem liekas interesantāk rīkot sarīkojumus teltī, jo, izvēloties pasākuma norises vietu, tiek ņemts vērā fakts, ka iepriekš daudzi jau ir rīkojuši svinības viesu namos, līdz ar to ir vēlme pēc kā orģinālāka. Telšu kvalitātei un dizainam ir arvien lielāka loma, norāda K. Cimermanis. Pastāvīgu pieprasījumu uzņēmumam nodrošina pasūtījumi Skandināvijas valstīs – Zviedrijā un Norvēģijā. Ziemeļvalstīs strādāt palīdzot apstāklis, ka uzņēmums daļēji pieder skandināviem, tas radot lielāku uzticību pasūtītājiem.
Šo valstu tirgiem esot raksturīga augsta konkurence un kvalitātes prasības; pasūtītāji no šīm valstīm ir turīgāki, līdz ar to īstenotie projekti – apjomīgāki. Tā arī esot galvenā atšķirība starp Skandināvijas un Baltijas valstu tirgu. Pašmāju tirgū pasūtītāji pārsvarā izvēlas relatīvi vienkāršas konstrukcijas teltis, kuru uzstādīšana izmaksā lētāk. Tomēr jau šobrīd ik pa laikam parādoties interese par, piemēram, par stikla sienu vai divu stāvu teltīm, kas iepriekš raksturīgāk bijis Skandināvijas valstīm.





