Eksperti

Vai tūrisma nozarē nākotnē būs darbaspēks?

Ēriks Lingebērziņš, Biznesa augstskolas Turība asociētais profesors, 05.02.2021

Jaunākais izdevums

Nevienam nav noslēpums, ka viena no nozarēm, ko pandēmija ietekmējusi visvairāk, ir tieši tūrisms. Un liela daļa sabiedrības dzirdējuši arī mudinājumu vienkārši pārkvalificēties.

Pārkvalificēšanas laiks ir pagājis, turklāt, mudinot nozares darbiniekus aktīvi mainīt profesiju, pastāv risks, ka, nākotnē izjutīsim kvalificēta un profesionāla darbaspēka trūkumu.

Noturēt esošos un piesaistīt jaunus profesionāļus

Pagājušā gada decembrī atbalsta pieteikumus Latvijas investīciju un attīstības aģentūrā (LIAA) iesniedza 317 uzņēmumi tūrisma uzņēmumi, pretendējot uz atbalstu 4,54 miljonu eiro apmērā. Pieprasītās atbalsta summas svārstās no 173,33 eiro līdz 217 420 eiro. Kā jau daudzi eksperti norādījuši, krīzē ir būtiski saglabāt nozares mugurkaulu – ne tikai infrastruktūru, bet arī profesionālus un kvalificētus darbiniekus. Papildus tam jāsaprot, kā nākotnē nozarei piesaistīt jaunos profesionāļus.

Izdzīvošanā vairāk ir ieguldījuši paši uzņēmēji, nevis valsts

Tie nozares pārstāvji, kuri palikuši bez darba, protams, nevar gaidīt vairākus mēnešus vai ilgāk, kamēr tiks piešķirts valsts atbalsts. Daļa no šiem darbiniekiem jau ir mainījuši nozari, kurā veidot karjeru, bet daļa to darīs tuvākajā nākotnē. Arī aicinājumi pārkvalificēties jau ir pagājis etaps. Tikai retajam tūrisma un viesmīlības nozares uzņēmumam Latvijā bija pietiekami daudz resursu un uzkrājumu, lai tik ilgi spētu noturētu biznesu virs ūdens. Turklāt, izdzīvošanā vairāk ir ieguldījuši paši uzņēmēji, nevis valsts. Bāzes zināšanas un mainīgie aspekti Lielai daļai uzņēmēju ir nācies atlaist darbiniekus, tāpēc rodas pamatots jautājums, kas darbosies tūrisma nozarē pēc tās atgūšanās? Tuvāko gadu laikā būs nepieciešami speciālisti, turklāt, ar atbilstošām zināšanām un prasmēm, kas pielāgotas jaunajam normālajam tūrismā. Bāzes zināšanas, protams, paliks nemainīgas, bet klāt nākuši un nāks daudzi mainīgie elementi, piemēram, drošības aspekti, tehnoloģiju izmantošana, tūristu uzvedība, arī klientu segmentu izmaiņas u.tml.

Tūrisms aizvien vairāk digitalizēsies

Būtiski mainīsies sanitārie un veselības standarti, drošības jautājumi un attieksme pret savstarpējo komunikāciju. Tūrisms aizvien vairāk digitalizēsies, tāpēc aizvien lielāka nozīme būs zināšanām par e-komerciju, digitālo mārketingu, sociālo mediju izmantošanu u.tml. Pielāgošanās notiks dažādos līmeņos, piemēram, ieviešot bezkontakta viesu uzņemšana un reģistrēšana viesnīcā vai veidojot divas ēdienkartes – klasiskā un piegādei. Ilgākā laika periodā noteikti būs nepieciešama virtuālās un papildinātās realitātes iekļaušana ne tikai mārketinga materiālos, bet arī esot galamērķī.

Viesmīlība bez kontakta

Aizvien vairāk pakalpojumus būs jāpielāgo izmantošanai mobilajā lietotnē, atslēgas vai ieejas kartes aizstājot ar QR kodiem un līdzīgiem risinājumiem. Tas nozīmē, ka tūrisma un viesmīlības nozarē nepieciešama arī domāšanas maiņa, rodot iespēju viesmīlīgi uzņemt ceļotājus, netiekoties ar viņiem klātienē. Apgūstot šīs zināšanas un prasmes jau šodien, mainot pieeju un domāšanu, kā arī pieņemot, ka pasaule ir mainījusies uz neatgriešanos, tuvāko gadu laikā nozare būs konkurētspējīga un gatava ne tikai ceļotāju uzņemšanai, bet veiksmīgai darbībai, lai Latvija kļūtu par pieprasītu galamērķi.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tūrisma nozares saglabāšanai ir nepieciešamas subsīdijas, trešdien Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijas sēdē norādīja tūrisma nozares uzņēmumu pārstāvis, biznesa augstskolas "Turība" asociētais profesors Ēriks Lingebērziņš.

Diskutējot par atbalsta pasākumiem Covid-19 seku pārvarēšanai un nākotnes perspektīvām Lingebērziņš stāstīja, ka šogad tūrisma nozares kritums varētu būt lēšams 60% apmērā, savukārt līdz gada beigām aptuveni 5000-8000 šajā nozarē strādājošo varētu kļūt par bezdarbniekiem.

Vērtējot līdzšinējo valsts sniegto atbalstu nozarei, Lingebērziņš atzina, ka sākoties Covid-19 krīzei, šā gada martā vairākas ar tūrisma un viesmīlības nozari saistītas asociācijas izveidoja krīzes vadības komiteju, kas formulēja kopīgas problēmas. Tās tika iesniegtas risināšanai par nozari atbildīgajai Ekonomikas ministrijai (EM).

"Mūsu sadarbības partneris ir EM, bet krīzes laikā vairākkārt mēģinājām tikties arī ar Finanšu ministriju (FM), kura norādīja, ka par jebkuru mūsu ierosinājumu ir jārunā ar EM. Problēma, kāpēc tūrisma nozares jautājumi netika risināti valdībā, bija finanšu ministra Jāņa Reira (JV) vadītā krīzes darba grupa, kurā tika izlemts, kuri EM sagatavotie lēmumi nonāks valdībā un kuri nenonāks," skaidroja tūrisma nozares pārstāvis.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

2020. gads tūrisma nozarei sākās ļoti cerīgi, ar būtisku pieaugumu pret 2019. gada 1. ceturksni, tomēr jau marta sākumā situācija krasi mainījās Covid-19 pandēmijas dēļ. 2020. gadā, salīdzinot ar citiem gadiem, cilvēki praktiski neceļoja.

"Tūrisma operatoru vēlme strādāt un organizēt čarterus uz Bulgāriju un Grieķiju neizrādījās veiksmīga, it īpaši tāpēc, ka reisu aizliegumi, balstoties uz Covid kumulatīvajiem rādītājiem, saskaņā ar SPKC izveidoto valstu sarakstu sekoja piektdienu pēcpusdienās, kas ļoti lielā mērā apgrūtināja tūrisma aģentūru un operatoru darbu, jo izmaiņas un atcelšanas bija jāveic ļoti īsā laikā. Salīdzinot ar pandēmijas sākuma periodu, vasarā situācija teorētiski bija labāka, bet realitātē – tūrisma nozarei tas radīja tikai daudz neproduktīva darba, mēģinot organizēt ceļojumus, pārdodot vietas čarterreisos, lai pēc tam atceltu ceļojumus un skaidrotu klientiem situāciju," komentē SIA "Latvia Tours" direktore un ALTA valdes locekle Ieva Keiša.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nākotnes tūrisma atslēga ir spēja pielāgoties un fleksibilitāte. Ceļošana un patērētāju domāšana kļūst ilgtspējīgāka. Atpūtas ceļošanā parādīsies mērķtiecīgāk izvēlētāki un garāki braucieni, nevis nedēļas nogales ceļojumi.

Tā diskusijā "Tūrisma pakalpojumu patiesā cena" sprieda nozares eksperti.

"Tūrisms ir sasalis, bet mēs atsāksim darīt to, ko darījām līdz pandēmijai. Atsāksim biznesu, kas mūs aizrauj, nepārkvalificējoties un nemainot darbības jomu. Tūrisms atgūsies, jo neviena krīze nav bezgalīga. Ceļošanas sentiments nepazudīs, cilvēki vēlēsies doties tuvākos un tālākos braucienos. Šobrīd jāsāk gatavoties mirklim, kad ceļošana būs iespējama", uzskata Biznesa augstskolas Turība asociētais profesors Ēriks Lingebērziņš.

"Šobrīd izšķirošais ir spēja pielāgoties un saglabāt pakalpojuma kvalitāti tādā līmenī, lai tā atbilstu cenai. Nekas nav apstājies, taču nav viegli būt neatlaidīgam un spēt visur saredzēt iespējas. Tiem uzņēmējiem, kuros ar dažādiem projektiem atbalsta pašvaldības, ir vieglāk. Īpaši mazajiem un vidējiem. Nākotnē redzu ļoti lielu potenciālu gan Liepājai, gan Kurzemes reģionam, gan Latvijai un Baltijai kopumā. Lai to īstenotu, nepieciešama aktīva sadarbība visos līmeņos," optimistiskāka bija SIA “JA Travel” īpašniece Agita Kurzeme.

Komentāri

Pievienot komentāru